Pagina's

zaterdag 6 oktober 2018

Aanrader - leuke leesboeken over kantoor

Hier thuis houden we van lezen. Met name de kinderen en ik verslinden boeken... Ik geef toe; dat hebben ze echt van mij... Wij waren vroeger thuis ook gek op lezen. Allemaal, maar m'n vader het meest (en ieder die hem kent weet dit, haha ;))... Die voorliefde is denk ik vroeg ontstaan, want ik kan me niet heugen dat er een moment was dat ik niet las. Pure nostalgie; iedere vrijdagavond naar de bibliotheek, want als je het vergat, had je een 'probleem', dan had je zaterdag en zondag niets te lezen en verveelde je je stierlijk, want niemand wilde iets ondernemen 'ik heb een boek...'

Sinds een jaar of 5 heb ik weer een biebabonnement genomen. De kinderen krijgen hier een gratis lidmaatschap tot hun 18e, maar de praktijk is dat ik daar zelden gebruik van maak, omdat ik 3 pasjes lastig vind en nooit zoveel boeken meeneem dat het niet op mijn eigen pasje past. Ik leen bijv. tijdschrift Knippie, verder waargebeurde verhalen, creatieve boeken met leuke ideeën om te haken/naaien en boeken over besparen. Om eerlijk te zijn heb ik weinig met romans, niet echt mijn genre.

Ik loop vaak langs de stellingen, vis er iets uit en lees de achterkant. Ook heb ik weleens een mooie aanrader voorbij zien komen op Facebook, lees een recensie in een krant of tijdschrift en sla het op of krijg een leestip van iemand. Nu vroeg Peter me om 2 boeken te reserveren en we lazen er allebei 1.

Eigenlijk lazen we een beetje tegelijk, want om de beurt lazen we weer iets grappigs voor aan elkaar ;).

Zelf werk ik in het onderwijs en zijn sommige dingen herkenbaar, maar ik werk niet op kantoor, dus veel dingen zijn ook een 'ver-van-mijn-bed-show' (mag ik niet zeggen van Japke-d denk ik, haha).

Mocht je op kantoor werken is dit echt een aanrader om eens te lezen. Ook als je niet zo'n lees-liefhebber bent, kun je deze gemakkelijk doorkomen. Het is vlot geschreven en het bestaat uit columns, dus het zijn korte hoofdstukken.

Foto bol.com
We lazen 'Ga lekker zelf in je kracht staan' en 'Uitrollen is het nieuwe doorpakken'. Beiden geschreven door Japke-d. Bouma. Het gaat over 'de ergste jeukwoorden op kantoor'. Alleen die ondertitel al; geweldig :)... Ik zal binnenkort nog eens een blog wijden aan een leuke aanrader...

Mocht je willen weten of het boek iets voor je is voordat je het reserveert bij de bibliotheek; klik dan even op de titellinks, scroll iets naar onderen en klik gratis op het inkijkexemplaar bij beide boeken. Je kunt dan een aantal columns lezen en zo een indruk krijgen van het boek.

Doordat ik een biebabonnement heb, lees ik voor zo'n 50 euro op jaarbasis voor misschien wel 1000 euro (?) Geen idee eigenlijk, nooit op gelet. Boeken zijn best prijzig en daarbij lees je de meesten 1 of 2x en daarna staan ze in je kast. Dit soort boeken zijn weer wel leuk om cadeau te geven aan kantoormanagers als kerstcadeau namens het grondpersoneel :P...

Houd jij van lezen? Nog (voor)leestips?

8 opmerkingen:

  1. Het boek van Japke hebben wij zelf liggen, want mijn man had het gewonnen bij haar een tijd geleden :)
    Hij is er al wel in begonnen, ik niet.
    Ik was vroeger ook een enorme boekenwurm, tegenwoordig kan ik er maar moeilijk de concentratie voor opbrengen helaas. Ik heb nog wat boeken klaar liggen van mijn favoriete schrijver, Neil Gaiman, in het Engels. Ik heb nu ook 2 boeken uit de bieb gehaald, 1 over opruimen en 1 over besparen. Ik hoop dat het met die boeken wel lukt om ze te lezen omdat ik toch ook iedere dag blogs lees over die onderwerpen.
    Mijn kinderen hebben veel moeite met lezen, behalve de jongste maar die leert het net (die mocht op school na de vakantie wel een leesniveau overslaan ;) ).
    Maar ze zijn wel gek op verhalen en ik lees ze al van baby af aan iedere avond voor.
    Ik ben nu bezig in Sjakie en de chocoladefabriek en ze vinden het weer fantastisch!
    Vooral voor mijn middelste vind ik het jammer dat hij het lezen zo moeilijk vind (vermoedelijk dyslexie) want anders was hij vast net zo'n boekenwurm als dat ik was.
    Ik overweeg ook om te kijken naar Storytell voor hem, dat hij lekker boeken kan gaan luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk dat je het boek hebt :)! Ik lees weinig Engels eigenlijk. Voorheen wel meer, maar nu vaker laagdrempelig lekker in m'n moerstaal ;)...

      Hier kunnen de kids nog niet lezen, dus ik weet nog niet of ze er straks moeite mee zullen krijgen of niet. Lastig joh! Het is vaak een cirkel bij dyslexie :/... Leeskilometers maken zou hen echt kunnen helpen, maar daar hebben ze vaak weinig zin in, omdat het zo lastig gaat. Ik heb een logopediste (die tevens dyslexiebehandelaar was) met succes kinderen zien ondersteunen met lezen waardoor ze diverse niveaus omhoog kwamen. Zelf heb ik haar methode toegepast bij een leerling voor mijn studie. In een half jaar tijd ging ze 3 Avi's omhoog, echt gaaf om te zien.
      Zodra ze plezier krijgen in lezen gaan ze het minder erg vinden om te oefenen...
      Boeken luisteren is altijd leuk, wij doen dat vaak in de auto. Waaronder Sjakie inderdaad ;)...

      Verwijderen
  2. Heb je wel eens aan de luisterbieb gedacht. Dat kan gewoon met je eigen bieb abonnement. Groet Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weleens van gehoord, ik ken het verder niet. Dan kun je luisterboeken lenen ofzo? Ik ga het eens opzoeken!

      Verwijderen
  3. Oh ja heerlijk, lezen! Als kind hebben wij het meegekregen en we lazen allemaal graag. Ik lees zo’n beetje hetzelfde genre als jij. Ik ben ook niet zo’n romanliefhebber. Daarnaast ben ik vooral liefhebber van het genre (christelijke) studieboeken van onze kerkbieb, ook heerlijk om lid van te zijn. En ik moet lezen voor de cursus die ik volg: 3e jaar contextueel pastoraat bij Koinonia. Genoeg te lezen dus hier. :-) Ook onze kinderen kunnen er wat van. Oudste dochter vindt Zweeds geweldig én ze houdt van verhalen. Die interesses combineert ze in haar studie. Ik zie ze in de vakanties ook nog wel eens een ‘gewoon’ boek lezen.
    Jongste dochter vindt de Donald Duck ook nog leuk. :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn ouderlijk huis werd heel veel gelezen, we waren lid van de (katholieke) bibliotheek en ik las zowel de boeken van mijn oudere broer en zussen als die van mijn jongere broer en zusjes. De liefde voor boeken en lezen heb ik overgebracht op mijn kinderen en ook mijn kleinkinderen (van 7 en 5) worden graag en veel voorgelezen en de oudste leest zelf ook veel. Momenteel leest mijn dochter haar kinderen voor uit ‘Het boek van kleine Sjang’ Dat gaat over een klein Chinees jochie in het Oude China.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het glazen kasteel van Jeannette Walls is een autobiografie van de schrijfster en een echte aanrader. Het gaat over kinderen die opgroeien bij ouders die er voor kiezen ver onder de armoedegrens te leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn kinderen (2 en 3 jaar) genieten op het moment van Jip en Janneke voor het slapen. Overdag 'lezen' ze graag zelf, maar ze vragen ook regelmatig om een voorleesmomentje. Vooral versjes vinden ze prachtig. Ik lees zelf alles wat er op mijn pad komt. Maar altijd weer pak ik eens in de zoveel tijd de boeken van Cissy van Marxveldt er weer bij; 100 jaar oud weten ze mij nog steeds te boeien en te vermaken. Ik heb mijn dochter zelfs vernoemd naar 1 van de vriendinnen van haar beroemde personage Joop ter Heul; zij heet Philepien.

    BeantwoordenVerwijderen