Pagina's

maandag 1 november 2021

Goed geïsoleerd - extra isoleren

 De hoge energieprijzen; daar heeft iedereen vast al over gehoord. Wij hebben er voorlopig vermoedelijk weinig mee te maken. We hebben al jarenlang een vast contract en net afgelopen augustus te horen gekregen dat ons contract in december zou aflopen, dus we hebben het toen al meteen voor 5 jaar verlengd tegen een fractie hogere tarieven. Ik ben er 2 avonden voor gaan zitten, heb de voor- en nadelen afgewogen, de berekeningen gemaakt, 2x gebeld met de klantenservice om verduidelijking te vragen en ook de 'voordelen' die geboden werden in nieuwe contracten tegen het licht gehouden. En als je dat secuur doet, even in Excel zet en gewoon je rekenkunsten gebruikt zie je ineens dat een 'voordeel' wel een voordeel genoemd wordt, maar een koekje van eigen deeg blijkt. Ik moest enorm veel minder verbruiken (terwijl wij al een stuk minder dan gemiddeld verbruiken) om slechts een enkele euro per maand voordeel te kunnen halen uit het aanbod met het zogenoemde 'gratis ...........' nouja, vul maar in. Dit is ook zo ontzettend vaak bij welkomskortingen zo. Het ziet er allemaal fantastisch uit, maar uiteindelijk betaal je zelf 9 van de 10 keer de prijs. Of er staan kleine lettertjes die je had moeten lezen, of je betaalt de eerste maanden een lager tarief, daarna juist een hoger tarief waardoor je duurder uitkomt, of er is een slechte onbereikbare klantenservice, of........... nouja de hele energiemaatschappij rolt om in een energiecrisis en je bent je voorschotbedrag kwijt en al je voordelen :'(... Dat is wel ontzettend zuur en er zijn genoeg mensen die daardoor stevig in de problemen komen.

Ik hoef op dit moment geen nieuw contract gelukkig, maar uit nieuwsgierigheid heb ik even gekeken. Ik ga voor zowel gas als stroom ruim het dubbele betalen qua tarief per m3/kwh als ik een nieuw contract zou moeten afsluiten. Ongelofelijk... Uiteraard is dit een combinatie van geluk en doorpakken geweest. In augustus had ik het ook kunnen laten zitten om uit te zoeken, want ach december duurt nog zolang, er kan nog zoveel gebeuren, ik kijk later wel... Dan had ik nu nl. dezelfde tarieven als nieuwe klanten betaald en was ik komend jaar rond de 1500 euro extra kwijt geweest bij hetzelfde verbruik. Nu zouden we wellicht met een beetje ons best doen quitte kunnen draaien. We gaan gewoon weer zuinig proberen te leven (maar geen kou lijden!), we betalen qua tarieven ietsje meer dan vorig jaar tijdens ons contract, maar het bedrag dat we middels de vermindering energiebelasting terugkrijgen zal weer een stuk hoger liggen, dus we gaan zeker niet het dubbele betalen zoals het nu lijkt. 

Ons huis is goed geïsoleerd en daarbij doen we echt wel ons best om de warmte in huis te houden en de kou buiten. Ook leren we van jongsaf aan dat we - als het koud is - eerst pantoffels, een trui of laagje extra aantrekken i.p.v. eerst de verwarming omhoog en ondertussen op blote voeten en met een shirtje blijven lopen. Winter betekent winterkleding, ook gewoon in huis, 's avonds eventueel heerlijk een plaid op de bank, maar we gaan heus niet in een skipak zitten ;). 

Voor de voordeur heb ik enkele jaren geleden een gekregen gordijn opgehangen. Een latje uit de schuur wit geschilderd, een paar schroeven en een gordijnrail met haakjes van de bouwmarkt. De voordeur bleef echter een 'tochtpunt'. Al jarenlang is het in de gang altijd frisser en ondanks een standaard 'tussendeur dicht!', een opgerold dekentje voor de tussendeur als ik er een poos niet doorheen hoefde, etc. bleef het een ergernis. Ik wist gewoon zeker dat die voordeur zorgde voor een 'lek'. Zowel qua binnenkomende kou (ook het gordijn dicht overdag en in de nacht zorgde zeker voor verbetering, maar het bleef altijd kouder in de gang dan in de rest van het huis) alsook qua warmte die dan vast en zeker naar buiten zou verdwijnen. We kregen via de gemeente de kans om voor 70 euro een bon te besteden bij een lokale bouwmarkt of een online winkel en om daarmee energiebesparende dingen te kopen. Ik keek wat rond en we hebben wat dingen gekocht, waaronder een deurdranger voor de tussendeur. We zagen een tochtstrip, maar Peter zei 'die is niet geschikt voor onze deur, ik kan er wel zelf 1 kopen'. En zo geschiedde. Hij kocht voor nog geen 15 euro een tochtstrip en een doosje met een rubberen profiel op rol. De jongens hebben 'samen' (met een beetje Peter) de tochtstrip erop geschroefd en het rubber op het kozijn geplakt. De eerste avond was het fors koud, tsja logisch, de deur had de hele tijd open gestaan voor het plakken, maar toen we de volgende morgen beneden kwamen zei ik een tikje verbaasd 'huh, ik heb echt het idee dat ik een flink verschil voel... Hoe koud is het eigenlijk buiten? Of is het buiten nu zo warm?' Peter bleek hetzelfde idee te hebben, dus even gekeken hoe koud het buiten was: 'slechts' 11 graden... Wauw, wat een verschil zeg! Dat had ik niet durven dromen. Van zo'n kleine investering zoveel profijt hebben! Ik heb 0 aandelen, maar vond het te mooi om niet te delen, dus even foto's gemaakt en een blog getypt :)... 

Kosten: Tochtstrip 7,49 en tochtband 6 meter 5,49.

De aluminium tochtstrip. Op de brievenbus hebben we geen tochtklepje meer, alleen de 'haren'. Nadat zeker een keer of 6 het klepje door een bezorger kapot was gemaakt binnen enkele dagen zijn we ermee gestopt; het functioneerde hier gewoon echt niet. We hebben overwogen buiten een brievenbus op te hangen, maar dat heeft ook zo z'n nadelen. De deur moet dan vaker open om de post buiten te halen, je moet investeren in een brievenbus, etc. De tocht kwam gek genoeg ook amper door de brievenbus, maar met name tussen de deur en het kozijn, want er zit wel een klepje voor de bus aan de buitenkant.

Er zit standaard al een flink dik rubber in het kozijn van de deur, maar ondanks dat tochtte het echt flink. Het zwarte kleine rubbertje rechts hebben we meer richting 'binnen' gedaan in het kozijn en we weten echt niet wat we meemaken. Zo'n klein dingetje maakt zoveel verschil schijnbaar... 
Zo ziet het doosje eruit. 5,49 dus bij de Gamma, het stelt echt weinig voor. Ook het opplakken is in een mum van tijd gebeurd.

De jongens hebben de verwarmingen al ontlucht, zodat de verwarming aan kan als het nodig is (ideaal hoor, zulke kleine klussers ;)). Afgelopen week is het 1x 'gezakt' tot 19,5. Royaal warm genoeg om nog niet eens een dikke trui aan te hebben. Toen Jochanan een keer zelf een broek mocht uitkiezen en een korte broek had uitgekozen heb ik wel gezegd 'nouuuu, trek maar even een lange broek aan als je naar buiten gaat...' maar ze lopen gerust nog op blote voeten binnen, het is gewoon echt nog niet koud genoeg voor sokken vinden ze, laat staan pantoffels ;). 

Zo zie je maar; zelfs een goed geïsoleerd huis kun je dus soms nog energiebesparende maatregelen nemen die echt niet meteen duizenden euro's hoeven te kosten in de vorm van zonnepanelen ofzo. De overheid heeft met het verhogen van de energiebelasting slechts 1 doel; zoveel mogelijk gas besparen... Nou, dan hebben ze aan ons een goeie. Met ons 5-en verbruiken we al jarenlang tussen de 250-300 kuub per jaar. Grappig; ik las dat een gezin met 5 personen gemiddeld 1800 kuub gas per jaar verbruikt. Dat is ons totaalverbruik voor de achterliggende 6 jaar ofzo geweest... 

Hopelijk heb je iets aan de tip :)! Kijk eens op Regionaal Energieloket of jouw gemeente toevallig ook meedoet met het uitgeven van een bon. Of kijk eens rond op de website van je eigen gemeente. Soms hebben ze in je gemeente bijv. een actie dat je een gratis gesprek kunt krijgen t.w.v. 125 euro met een energiecoach die je huis beoordeelt of je kunt op de website van je gemeente documenten downloaden van vergelijkbare woningen waar men een inventarisatie heeft gedaan en aanbevelingen doet om je huis te verduurzamen, etc. Alle beetjes helpen! Ik snap echt wel dat niet iedereen in een ander soort woning eveneens 300 kuub kan verbruiken, logisch hoor. Wij hebben het geluk dat onze tussenwoning ruim 10 jaar oud is en daarnaast doen we ons best om dat uit te buiten, dat geef ik meteen toe. Natuurlijk is het leuk voor je portemonnee. Wij vinden het echt een sport, maar we vinden het ook gewoon onze verantwoordelijkheid om duurzaam te leven. 

En voor degenen die zich afvragen hoe het hier gaat: Goed weer :)... We zijn in blijde verwachting van ons 4e kindje waar we heel erg dankbaar voor zijn. Ook dit keer ging HG ons niet voorbij helaas. Het werd echter bemoeilijkt door de vele aandacht die uitgaat naar slechts 1 ziekte in Nederland... Diverse ziekenhuisopnames duurden maar kort, huphup weer naar huis en telefonische consulten leverden ook weinig op 'gewoon even doorzetten en uitzingen, het hoort erbij...' Het is uiteindelijk helaas flink mis gegaan waarna in het ziekenhuis alle alarmbellen gingen rinkelen... We zijn echt dankbaar dat sondevoeding uitkomst bood, echt gebedsverhoring! Ik had al van alles geprobeerd (tsja, ervaring na 3 zulke zwangerschappen, maar niks hielp...)
Inmiddels heb ik zo'n 4 maanden sondevoeding en krabbel ik langzaam weer op. Ik voel me zo dankbaar dat ik weer gewoon kan eten naast de sondevoeding, dat ik in staat ben soms de kinderen naar school te brengen, dat ik weer een was kan vouwen in 1x i.p.v. in etappes, etc. Ja, ik ben echt een dankbaar mens. Elke dag zorgt God voor ons, zomaar spontaan krijgen we weer hulp, eten of oppas aangeboden op de momenten dat we het nodig hebben; we zijn ontzettend dankbaar. Dingen die normaal waren zijn nu ineens bijzonder omdat ze weer kunnen. Ik kan bijv. weer 1x met ons gezin naar de kerk. Christilène huppelde de eerste keer aan m'n hand 'ohhh mam, ik vind het zoooo fijn dat we weer met z'n allen kunnen gaan!' Dan voel ik me een gezegend mens. We hopen en bidden dat alles goed en voorspoedig mag gaan met ons kleine smurfje en we danken dat we het tot nu toe vol mogen houden met elkaar, dat Peter veel thuis kan werken vanwege corona en daardoor meer kan bijspringen en dat ik sinds de sonde gewoon fijn thuis kan zijn :)! Ik hoop ontzettend dat ik met een week of 2-3 de sonde volledig mag stoppen, dat zou echt heel erg fijn zijn. Ik had erop gerekend dat ik eind augustus/begin september mocht stoppen, maar dat is dus steeds niet gelukt, maar nu lijkt het goed te gaan, dus wie weet. 

11 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd!!! Wat onzettend leuk om weer eens van je te horen! Wat een bijzonder nieuws joh, wanneer ben je uitgerekend? Heel erg pittig zo'n zwangerschap...!!! Veel sterkte! Heel knap dat je dan nog zo dankbaar kunt zijn, God is goed! Je kunt er namelijk ook depressief van worden van zoveel tekorten qua voeding etc...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Ik hoop op een spoedig verloop verder!

    Goede tip, ook in oude huizen, zoals 't onze, kan een tochtstrip een wereld van verschil maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je in augustus de daad bij het woord hebt gevoegd en het hebt geregeld zeg. Dat is een geruststellend idee nu.

    En gefeliciteerd met deze nieuwe zwangerschap. Dat hij maar voorspoedig mag verlopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van harte gefeliciteerd, hoe wonderlijk mooi! Een kindje op komst. Groeten E

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om weer van je te lezen. En fijn dat het weer wat beter gaat nu. Gefeliciteerd met jullie zwangerschap!sterkte nog verder.
    Wij hadden pas de overgang naar een nieuw iets duurder contract geregeld, maar wel wat snel. Toch maar weer geannuleerd om nog wat beter te kijken. En toen bleek 2 dagen later dat de prijzen sterk gestegen zijn... daar baalden we erg van :-(. Nu dus nog maar bewuster met de kachel omgaan ;-).groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ajj, dat is dan net balen ja... Inderdaad is bewust met de kachel omgaan sowieso goed natuurlijk, maar voor nu beter om het iets duurdere contract te houden dan weer over te stappen, zo moet je het dan maar zien :). Soms lopen de dingen zoals ze lopen. Succes, het gaat vast lukken!

      Verwijderen
  6. Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Ik woon niet in Europa, en qua gasprijzen is het hier zo'n beetje hetzelfde gebleven. Maar dat was sowieso niet al te goedkoop ;) Wij zijn ook zeer zuinig met stoken, ivm het zachte klimaat is de verwarming nog niet aangegaan maar hoogstwaarschijnlijk gaat dat binnenkort dus wel gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn,ik heb ook voor 5 jaar vast gezet zo blij mee. Wat zijn jullie creatief.
    En wat leuk een 4 opkomst

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gefeli iteerd en gids zegen met de geboorte van jullie dochter en zusje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wow, is het geboren? Ik hoop weer keer update hier Adrianne!! Liefs

      Verwijderen
  9. Wil je weer een keer een boodschappen artikel schrijven over jullie week boodschappen? Hoeveel geven jullie nu per week uit aan boodschappen? Waar besparen jullie op? Ik mis echt je artikels

    BeantwoordenVerwijderen