Pagina's

donderdag 21 maart 2024

Fruitplank

Hier houden ze enorm van happenplanken. Zowel het maken ervan alsook het opeten ervan valt altijd goed in de smaak. 

Dagelijks nemen ze 2 stuks fruit mee naar school, maar in de vakantie of op een vrije dag schiet het er nog weleens bij in. Echt even een mandarijn pellen of een appel snijden is al snel iets meer werk dan wat druiven uit de hand en om die reden maak ik dan geregeld even een 'fruitplank'.

Lekker simpel; gewoon wat je in huis hebt. Ik had een tikje haast, dus liet de sinaasappels even liggen, maar die doe ik ook weleens erbij door er partjes van te snijden en dat ze het gewoon van de schil afeten.
En ik had nog maar 1 kiwi en 1 peer; dat was met z'n 6-en een beetje gedoe of ik moest kleine stukjes maken, dus ik koos voor dit:

Wat druiven, bananen in stukken, appels (voor 2 soorten liefhebbers, nl. met en zonder schil) en mandarijnen. Ethianne krijgt mandarijnen en druiven even doorgesneden voor de zekerheid. 

Voordeel; je eet snel diverse soorten fruit en doordat je het deels gewoon aan de tros/in de schil laat zitten is het minder werk dan echt een bakje fruitsalade maken.
 
Andere ideeën voor happenplanken: Paprika in repen, snoeptomaatjes, plakken komkommer, gevulde eieren, plakken brie, blokjes kaas met of zonder dipsaus, soepstengels met heksenkaas, etc. Ik maak altijd zelf heksenkaas met een recept van internet. 

Een happenplank met wat mandarijn/druiven (en wat van hierboven) kan ook prima voor een verjaardag of feestje op tafel. Tip: Als je weinig tijd hebt van tevoren, maak dan vast de dingen klaar van tevoren. Schuif kort van tevoren alles op de plank en serveer. Heb je een koele schuur of buitenplaats zonder dieren? Dek het even af en zet het koel weg tot je visite komt. Bijv. heksenkaas kun je prima een dag van tevoren maken en dan na even doorroeren op tafel zetten. Ook gevulde eieren kunnen prima vooraf gemaakt worden, kaas kan gesneden worden, etc. Komkommer houd ik persoonlijk niet van als die al een dag in de koelkast staat, maar als dat het enige is dat je nog moet doen, valt het wel mee...

5 opmerkingen:

  1. Ja, dit is zeker een goed idee. Ik heb het vaak allemaal op voorraad, maar vergeet het dan erbij te pakken. Terwijl je met zo'n plankje tussendoor lekker en gezond eet, zonder dat je het doorhebt. Ik zet het op m'n 'actielijstje' :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is jouw recept qua heksenkaas? Misschien leuk om te delen voor Pasen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://www.lowcarbchef.nl/recept/koolhydraatarme-heksenkaas Deze gebruik ik altijd, maar dan zonder peterselie, citroensap, peper en zout, soms wel met een klein beetje gesnipperde ui erdoor. De prei snijden we wel heel fijn en ik gebruik gewoon de goedkoopste kruidenkaas van de AH, dus niet perse merk. En bijv. als ik een groentepakket haa met korting haal ik een stukje prei eraf voor ik lasagneschotel maak, die zet ik zo even paar dagen in een afgesloten bakje alvast gesneden en dan is de heksenkaas maken een fluitje van een cent...

      Geniet ervan!

      Verwijderen
  3. Dit soort plankjes zien er niet alleen mooi uit ze zijn supergezond. Ik deed dit vaak met groenten en zo aten mijn lastige eters toch lekker veel groente.

    BeantwoordenVerwijderen