Pagina's

dinsdag 7 november 2023

Abonnement voor je wasmachine of droger

Via m'n FB-groep plaats ik geregeld ideeën, maar via m'n blog ligt het een beetje stil. Ik heb er weer even 1 gekopieerd voor de mensen zonder Facebook :)...

Abonnementen; er is een vrij nieuw concept, nl. een abonnement voor je wasmachine, droger of andere elektrische apparaten.
Even gekeken bijv. bij de koel blauwe website. Ik schrik daar toch wel van. Bijv. een Bosch wasmachine nieuw 899,-. Abonnement eenmalige kosten 99 euro, per maand 23,99 (dus in kleine 3 jaar net zoveel betaald als een nieuwe en dan betaal je nog steeds die 23,99 per maand)...


Droger van Bosch: 1029,- nieuw. Abonnement eenmalige kosten 99 euro, per maand 24,99 (dus in ruim 3 jaar net zoveel betaald als een nieuwe)


Koelkast: 679 euro nieuw. Abonnement eenmalige kosten 75 euro en daarna 25,99 per maand, dus na krap 2 jaar net zoveel betaald als een nieuwe.


Ik hoor weleens dat mensen zeggen dat ze geen geld hebben voor een nieuw apparaat (soms is een droger niet eens een must, aan de lijn droogt de was ook, maargoed met een gezin of weinig droogruimte/vochtig huis/etc. best begrijpelijk als je er 1 hebt).


Voorheen leerden wij dat je eerst moest sparen en daarna kopen. Tsja, wasmachine kan ik niet zonder met een gezin, maar ik heb even uitgerekend wat ik met bovenstaande 3 apparaten voor achterliggende 12 jaar betaald zou hebben; ruim 10.000 euro! Wow, ik heb 1x nieuwe koelkast moeten kopen. Dan heb je dus 2 koelkasten/1 droger/1 wasmachine. Kun je flink dure machines kopen om bij lange na dat bedrag niet kwijt te zijn.


En natuurlijk kun je pech hebben met nieuwe apparaten en dat wordt via een abonnement dan geregeld etc. Maar voor 10.000 euro kun je heel wat 'pech' hebben (oftewel; er wordt flink ingespeeld met private lease/abonnementen/etc. op het idee dat het goedkoper zou zijn, maar in de praktijk valt het over het algemeen een stuk duurder uit).


TIP voor goedkopere apparatuur: Je kunt soms via websites of de plaatselijke witgoedhandel een '2e keus' exemplaar kopen. Bijv. een deukje in de verpakking, een ontbrekende verpakking, etc. Dat scheelt soms fors in de aanschafprijs. Zo kochten we een keer een elektrisch kacheltje voor op het kantoor van Peter. Even de website in de gaten blijven houden en ziedaar; gevonden. Scheelde toch 15 euro. En vooral vind ik het duurzaam (als je dan een nieuw apparaat nodig hebt) dat een apparaat met een kras/deukje ofzo niet vernietigd wordt maar gewoon gebruikt wordt.


Om die reden sparen we voor de vervanging van nieuwe apparaten, maar hebben we geen abonnementen. Een telefoon bijv. koop ik liefst refurbished, een laptop ook, een koelkast mag 2e keus zijn, etc. Dus ik bespaar daar wel op, maar een abonnement vind ik echt te duur.


En update qua gezin: Alles goed met ons gelukkig hoor :). Gestopt met vast werken, op invalbasis werk ik nu af en toe. Dan eens 1,5 dag in de maand, dan eens 4 of 5, maar dat is wel echt zo'n beetje de max. Een heleboel vrijwilligerswerk ervoor in de plaats en ook vraagt het gezin momenteel even iets meer waardoor het fijn is om thuis te kunnen zijn en zelf naar therapie te rijden enzo.


En hoe ist met jullie :)?

13 opmerkingen:

  1. Hey, leuk weer wat van je te lezen! Geen FB hier en ik heb je gemist.
    Ik kan me uit het begin van ons trouwen nog herinneren dat we geld moesten lenen voor een nieuwe wasmachine, verschrikkelijk vond ik dat. Die dagen liggen gelukkig nu ver achter ons. Jammer dat vooral mensen met weinig geld verleid worden om via apparaathuur groet bedragen uit te geven, over de langere termijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Adrianne, wat leuk om weer eens van je te 'horen! Fijn dat alles goed met jullie gaat. Je deed je werk altijd erg graag.. leuk dat je nog af en toe kunt blijven invallen.
    Hier inderdaad ook liefst kiezen voor kwalitatief goed. Dat deukje boeit dan niet zo. En 2ehands laptops/telefoon. Vooral ook vanuit duurzaam oogpunt. Een abonnement is nog nooit bij me opgekomen eigenlijk. Is op termijn ontzettend duur.
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor en ik vind m'n werk nog steeds superleuk ;). Alleen het werd fysiek te gek naast alle andere dingen die ik deed. Dus toen toch de keus gemaakt voor meer vrijwilligerswerk en minder betaald werk.

      Verwijderen
  3. Vandaag berichten kranten, dat de meeste mensen niet hun pensioen opbouwen wanneer ze minder gaan werken.
    Ik neem aan dat velen, die bewust minder werken dat wel doen. Waar ik wel voor pleit, is dat desnoods al op de basisschool al les wordt gegeven over geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig dat dat op FB een 'nieuw concept' heet, terwijl het huren van witgoed al jaren bestaat. Bizar duur concept. Wordt het nu ineens heel hip in de vorm van een abonnement gegooid, blijft het toch gewoon huren.
    In een enkel geval van nood kan ik me voorstellen dat je wellicht op korte termijn een apparaat nodig hebt, maar gezien de kosten hiervan, lijkt me dat men daar dan toch ook geen geld voor heeft als men krap zit. Als je die bedragen optelt ben je per maand net zoveel kwijt als aan één nieuw (niet-A-merk) apparaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O sorry, nee ik bedoelde niet dat het op FB nieuw heet, maar dat ik het voorbij zag komen. 'Vrij nieuw' bedoel ik, dus meer iets van de laatste jaren (en dat je steeds meer abonnementen kunt afsluiten tot aan kleine dingen aan toe dat je denkt 'huh?') ;)

      Verwijderen
    2. Ik heb daar ook eens over geschreven op m'n blog: https://adoxography.nl/2021/03/09/hou-je-gemak/

      Je kunt je werkelijk op elk wissewasje abonneren en alles valt op je deurmat (of via kabels je huis in). Als je dat allemaal bij elkaar optelt, mag je wel een heeeeel riant salaris hebben :)

      Verwijderen
  5. Wat leuk je hier weer te ontmoeten. Ik heb geen facebook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk weer eens wat van je te lezen! Ik heb ook geen Facebook en las jouw blog altijd heel graag!

      Verwijderen
  6. Fijn dat je er weer bent Adrianne Ik vind een blogpost altijd leuker dan facebook. Hier ook geen huur of abonnement op een apparaat hoor. Alhoewel ik wel snap dat mensen een verwarmingsketel huren. In een huurhuis kan dat vaak ook niet anders. Ik ben nog van de generatie eerst sparen en dan pas kopen. En zo doen wij ook zo veel mogelijk, alleen met een huis kon dat niet. Ook hebben wij via het werk een leaseauto, dat is ook een abonnement eigenlijk. Onze zoon heeft ook een koelkast met een deukje gekocht, scheelde heel erg veel en doet het net zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey, wat leuk weer een blog, fijn dat heet goed gaat, af en toe kijk ik of je weer wat nieuws geschreven hebt, ik heb het idee dat ik jullie ken, al ken je mijn niet, ik vond het altijd erg leuk en altijd veel van geleerd! Onze wasmachine hebben we van iemand gekregen voor we trouwden, een oude miele. Precies op dat moment ging de wasmachine van m'n schoonouders kapot, dus heeft hij eerst daar een poosje gestaan, en toen die een tweedehands nieuwe gevonden hadden, is hij bij ons gezet. En nu, na 7 jaar, doet hij het nog steeds...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super leuk om weer een bolgpost te lezen! Moge er vele volgen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Werk zelf een middag als vrijwilliger bij de kringloop en voor 100 euro neem je hier de wasmachine of droger van een ander mee die overleden is of zijn gaam samenwonen bv. Scheelt je dus veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen