Pagina's

maandag 24 juni 2019

TIP - gratis zonwering

Enkele dagen per jaar denken we hetzelfde als wat Christilène zaterdag verzuchtte 'ik zou wel in de koelkast willen kruipen, zó warm heb ik het...' ;) Vorig jaar heb ik Peter een kleine ventilator laten kopen toen ik met die hete zomer het pittig vond om zwanger op de bank te hangen. Die heb ik dus nu al klaarstaan voor komende week. Ik zocht echter nog iets meer om de warmte zoveel mogelijk buiten te houden. 

Rolluiken, parasol, screen, zonnescherm, verzin het allemaal maar; ik heb dat allemaal niet. We hebben op zolder rolluiken, verder nergens, alleen verduisterende rolgordijnen. De tip is echter om de warmte buiten te houden, dus een rolgordijn volstaat dan niet. Ik had al vaker gelezen om lakens voor de ramen te spannen, maar nooit de tijd voor genomen. Zaterdagmiddag zei ik tegen Peter 'ik zal wel moeten om iets te verzinnen als het echt een hele week zo zinderend warm wordt waarschijnlijk...' dus hij pakte de 'klus-lakens' uit de schuur. Een verfklus hier, een spuitbeurt daar; laken eronder en je bent klaar :)... Even met wigje ophangen en klaar... Officieel moet je ze nat spuiten, dus dat heb ik gedaan, maar vond ik teveel werk, dus maandag maak ik ze voordat ik ze ophang even nat door ze nat te maken en uit te wringen i.p.v. spuiten. Toen in de middag 1 laken eraf was gevallen omdat de deur te hard dicht ging, liet ik het maar even gaan, want zo heel warm was het niet. Totdat ik het verschil voelde bij de deur (waar het laken nog wel voor zat) en het raam (waar het laken dus weg was). Door m'n hand bij allebei voor het gordijn te houden voelde ik aanzienlijk verschil. Ik zei tegen Peter 'kom het verschil eens voelen...' Wauw, het werkt dus echt! 


Ik heb voor nu een hoeslaken gebruikt voor de deur en omdat de deur bij ons te hoog is voor het hoeslaken van 2.20 heeft Peter een stuk PVC-buis erin gestoken zodat de punt zo strak mogelijk zit (op de foto was dat nog niet zo). Was niet perse nodig, maar wel handig. De andere lakens zijn dus die smoezelige kluslakens en ik ga op zolder om de dakramen nog 2 oude hoeslakens maken. Wat een geweldig goed idee zeg :)... Het schijnt een idee van vroeger te zijn, ik bedacht al allerlei wilde plannen om met speciaal schaduwdoek, tentringen, enz. iets heel moois te maken, maar voordat dat eens klaar is, is de hitte volgende week ook voorbij... Dit gaat nu perfect, het is licht binnen, maar niet zo warm.

Overigens wordt het in ons huis geen 34 graden. We kunnen de warmte over het algemeen best goed buiten houden. Het is erg goed geïsoleerd, dus wanneer het aanhoudend warm is en de warmte is eenmaal binnen, is het wel lastig de warmte buiten te krijgen. 

Heb je niets waar je een stuk knijper (gewoon zo'n halve wasknijper kan ook dienstdoen als wig) kunt insteken net boven je kozijn kun je ook prima gewoon even een gat boren in je muur, plug erin en een haakje maken. Door bijv. een klein stukje spijkerstof (of een ander stevig stukje stof) te naaien op een wit laken in de hoek (en hier een gaatje in te boren) is het op die manier ook makkelijk te bevestigen. Haakjes lekker laten zitten tot de volgende warme dag... 

Ik ga gewoon rustig aan doen. Sinds m'n zwangerschappen kan ik niet meer zo goed tegen hitte, voorheen beter. Ik blijf dus zoveel mogelijk binnen, probeer in de ochtend wat nuttigs te doen en verder zoveel mogelijk stilzitten en evt. voeten in een teiltje water, koud vochtig gastendoekje in m'n nek (en bij de kinderen soms ook als het echt warm is). Geen run vanuit hier op airco, zwembaden, parasollen, enz. De (water)ijsjes waren op bij de supermarkt, maar ik heb laatst siroop gekregen en ik heb nog ijsvormpjes, dus die maken we zelf wel. Ook heb ik nog banaan in de vriezer en wat ander fruit; samen met wat water in de blender en een lekkere smoothie, mmmm... Ik heb een aantal keer van de week rond etenstijd stress, dus ik ben voor het gemak gegaan... Bijv. maandagavond een blik soep met afbakstokbrood (kaas-ui; was in de aanbieding)... Lekker makkelijk als het zo warm is en ik pas laat terug ben met de kinderen... En een avond wraps met sla uit eigen tuin, kruiden-roomkaas, kipfilet, rucola en wat ik verder allemaal bedenken kan. Meer een lunchgerecht, maar voor een warme zomeravond ook heerlijk ;)... Nog een keer een koude pastasalade met tonijn en nog wat dingen die ik nog ga verzinnen met ingrediënten die ik nog heb liggen ofzo :)... 

Welke maatregelen neem jij voor komende week?

Ik kreeg al wat berichtjes met de vraag waar ik bleef en of het wel goed ging hier thuis... Jep, het gaat goed hier. Het was erg hectisch vorige week... Bertian was eerst ziek en kreeg een kuur, daarna was Jochanan ziek en we hadden donderdag/vrijdag die bruiloft waar ik een rok voor aan het maken was... Ik had gewoon m'n handen vol aan de ziekenboeg, de voorbereidingen voor de gezellige dagen en om die reden is het gewoon even niet van bloggen gekomen... Met mijzelf gaat het goed :). 

17 opmerkingen:

  1. Ik heb jaren geleden zonwerende stof gekocht die ik voor mijn ramen hang. Bij de stoffenkraam kost dat drie euro per meter. Voor elk raam heb ik een op maat gemaakte zonwering dus, en voor een prikkie. Werkt echt heel goed. En het kost geen stroom,zoals koelers en ventilators. Ik heb afgelopen dagen veel buren uitleg gegeven, dat buiten de zon tegenhouden het beste is, veel wisten dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Om niets nieuws te hoeven kopen heb ik hiervoor gekozen. Inderdaad is zonwerende stof niet overal even duur :)...

      Verwijderen
  2. En voor het slaapkamerraam hangt de ijsdeken van de auto! Die heeft (bijna ) iedereen wel, en die reflecteerd de zon ook prima!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goed idee (voor de buitenkant!), aan de binnenkant doen sommige mensen het, maar dan heb je kans op een thermische breuk in je raam... Nadeel wat ik op internet lees is dat het flink reflecteert, dus dat de overburen of voorbijgangers het soms vervelend vinden. Ipv deze lakens had ik het best kunnen doen, daar heeft niemand last van, maar bijv. het keukenraam kan ik daarmee beter niet bedekken, want dan verblind ik anderen ;)...

      Verwijderen
    2. Beetje in dit verlengde: Onze bovenste slaapkamer heeft draaikiep-ramen in kunstof kozijnen. Daar hang je niet zomaar een laken voor. Wat je er wel heel makkelijk tussen kunt klemmen, is een isoleerdeken die je in je auto hebt voor het geval je iemand koel dan wel warm moet houden (folie met een zilveren en een gouden kant, iets van 3 euro bij de A.nwb). Als je die met de zilveren kant naar buiten klemt, wordt de warmte buiten gehouden. Dat moet wel even voorzichtig want anders komen er scheuren in de dunne folie. Op een zo'n plek waar een gaatje is ontstaan, voel je heel goed het verschil tussen wel of geen isolatiefolie! Een warmtelekje. Met wat geluk kunnen we twee jaar toe met 1 isolatiedekentje, dat is goed genoeg voor mij.

      Verwijderen
  3. Ik kan ook niet zo goed tegen de warmte, maar probeer er gewoon zo min mogelijk bij na te denken. Je kunt er toch niets aan veranderen en het wordt vanzelf wel weer minder warm.
    De kinderen kunnen er over het algemeen prima tegen, die spelen gewoon lekker buiten met een bak water o.i.d.
    En inderdaad simpele maaltijden, meestal heeft iedereen sowieso minder trek door het warme weer. Ik zorg voor genoeg fruit en bijvoorbeeld komkommer en tomaatjes tussendoor, dan blijft het toch nog een beetje gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oja, goeie die tussendoortjes; hier hetzelfde! Hier laat ik de kinderen zo min mogelijk buiten spelen. In het speeltuintje is een kleine vierkante meter schaduw van een jonge boom, verder niet. Achter het huis zijn de tegels erg warm als de zon schijnt, dus binnen is het al snel een graad of 10 koeler dan buiten.

      Ik denk ook niet aan de warmte hoor ;)... 3 broden staan al te rijzen, was is klaar en rommel geruimd, vanmiddag lekker op de bank zitten of achter de naaimachine :)...

      Verwijderen
  4. In dit huis hebben we beneden voor en achter rolluiken, heerlijk is dat. Boven niet en daar heb ik de gordijnen gevoerd met zonwerende stof, dat scheelt echt.

    In mijn vorige huis had ik ook altijd een laken in de deuropening en bespoot die veel scheelde erg veel en ik had er luxaflex

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beneden willen we geen rolluiken ivm de deur. We hebben het weleens overwogen, maar om die reden besloten om het niet te doen ;).

      Verwijderen
  5. Mijn winkel is op de zonkant, daar heb ik al jaren (15 jaar) profesionele zonwerking, die je terug op kan rollen in een cassette. En een airco. Ja sorry, zonder is het er niet te harden. Plat dak, enkel glas, slecht geisoleerd....

    In huis houd ik alles dicht (huis is op het noorden, erg goed geisoleerd en blijft lang koel).

    Vanavond en morgen 4 kleinkinderen te logeren. We zetten een badje op het gras onder onze giga notenboom en dan is het daar heel goed toeven.

    Heb een hekel aan dit weer. Veel te warm. Ik kan er vreselijk slecht tegen. Altijd al, maar nu met opvliegers is het helemaal een ellende.

    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel alles dichthouden ook met zonwering, dat scheelt ook. Als de warmte eenmaal in huis hangt is het er niet meer uit te halen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb vorig jaar 2 nieuwe lakens gekocht bij Action en aan elkaar genaaid. Ik heb keperband aan de zijkanten genaaid en knoopsgaten er in gemaakt. Onze zonwering hangen we tussen de bijkeukens, waarwe haken in de muur hebben gedraaid. Heerlijk, koel daaronder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goeie! Waard om eens te proberen met de oude zonwetende gordijnen of de oude lakens. Wij gaan woensdag van het iets koelere ochtendweer gebruik maken om een park in onze gemeente te bezoeken. Daar zijn we nog niet eerder geweest. De groene omgeving scheelt ook zomaar een paar graden. Als alternatief voor ons oorspronkelijke plan om naar Utrecht te gaan... Dat gaat niet te harden zijn met een mini.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij konden ook merken dat de voortuin aangenamer was dan de achtertuin, deels door de ligging maar ook mee door de begroeiing. De struiken geven koelte af, heel erg prettig! HEt is er nu te warm voor maar we hebben plannen om de achtertuin ook meer klimaatbestendig te maken met begroeiing. In het park zal het heerlijk zijn!

      Verwijderen
  9. Mijn dochter heeft een balkon op het zuiden, daar is ook de woonkamer. Ze heeft ook zulke lakens voor de ramen hangen. Het helpt goed tegen de zon!

    Ik zelf heb de ramen van de woonkamer op west-zuid-westen en daar doe ik aan het einde van de ochtend het een zonnescherm naar beneden, waardoor de zon niet op de ramen schijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Inderdaad moet het zilver zonwerend doek aan de buitenkant van het raam geplaatst worden en zo houd je ook de warmte buiten, omdat de zonnestralen worden gereflecteerd. Mijn buren hebben een donkere kleur screendoek, dat wordt door de donkere kleur geabsorbeerd en de warmte tussen screendoek en ruit kan niet worden afgevoerd en dus blijft hangen. Ook heeft er iemand zijn kapotte zonneschermdoek door een antraciet kleurig doek vervangen, wat door de kleur de zonnestralen absorbeert en de warmte onder de zonnescherm toeneemt en stijgt naar het hoogste punt, dat is de plaats van de ophanging en wanneer de zonnescherm tussen twee muren is opgehangen kan de warmte slecht afgevoerd worden en terrasdeuren open laten, laat je de warmte zo binnenkomen!

    BeantwoordenVerwijderen