Pagina's

woensdag 4 januari 2017

Week 1/2 - Boodschappen en weekmenu

Op woensdag is het altijd markt een dorp verderop. Nu weet ik wel dat 'op de markt is je gulden een daalder waard' inmiddels achterhaald is, want sommige dingen zijn in de supermarkt goedkoper, tóch kun je hier goed terecht met je eigen stoffen tasjes om zo plastic tasjes en ander verpakkingsmateriaal te besparen. Bij de supermarkt zitten heel veel groenten en fruit in plastic. Voor het gemak heel handig, maar liever beperk ik dit toch. Vandaar dat ik besloten heb zoveel mogelijk op woensdag mijn boodschappen te gaan doen als dit mogelijk is. Vanmorgen ging ik dus op pad met mijn boodschappenkrat, enkele bigshoppers en natuurlijk mijn stoffen tasjes. Ik had een waslijst met dingen die ik doen moest en manlief voorspelde 'je bent zeker 2 uur weg', waardoor ik mezelf voornam te streven naar een uur... Het werd 1 uur en 5 minuten... Wat deed ik allemaal: Houd je vast ;)...

- Oude medicijnen brengen bij de apotheek (kben aan het opruimen in huis en de medicijnen die over datum zijn mogen niet naar het goede doel dat ik ervoor gevonden heb, maar moeten vernietigd worden bij de apotheek. Ieder medicijn dat ik vind dat weg kan, gaat in een stoffen tasje aan de voordeur en soms loop of rijd ik even langs om het weg te brengen.

- Glas wegbrengen
- Naar de markt voor groenten en fruit
- Naar de Aldi voor o.a. melk, afbakbrood, kaas en vleeswaren en pasta. Ook had ik een paar lege flessen
- Naar Jumbo voor brood en zelfrijzend bakmeel en ik leverde weer wat flessen in
- Naar de bibliotheek om boeken terug te brengen (ik kan me geen boete veroorloven binnen m'n budget en 5-1 was de uiterste datum... Ajjj, vergat ik nog dochterlief haar boeken, dus ik kon alsnog vanmiddag even terug). Ook nam ik hier wat boeken mee met wat leuke ideeën over inpakken, cadeautjes maken van glas, wat haakideeën en een boek van Marie Kondo over opruimen...

Eenmaal thuis maakte ik een weekschema om te eten. Mijn ervaring is dat dit veel voordeliger is, omdat je bijna nooit teveel meeneemt en heel actief bijvoorbeeld je vriezer leeg kunt eten of restjes kunt opmaken. Voorheen maakte ik voordat ik naar de winkel ging een lijst, nu doe ik halfhalf. Ik schrijf het op, maar houd nog even in het midden welke groenten ik eet. Ik kijk wat er niet al te duur is en bedenk ter plekke of er nog vlees bij moet, zo ja welk vlees of dat ik nog eieren, tomaten, uitje, oid nodig heb.

Mijn schema voor vandaag t/m woensdagmorgen:
Woensdagavond: Snijbonen, aardappels met kiprollade (had ik alle 3 nog in huis. Met al die feestdagen aten we geregeld onverwachts buiten de deur, enz. dus lekker opmaken. De kiprollade ligt al heel lang in de vriezer, maar die moet lang ontdooien en lang braden, dus ideaal voor een vakantiedagje :))

Donderdagavond: Spinazie ovenschotel met gekookte spinazie op de bodem, erbovenop aardappelpuree (ik kook straks extra aardappels mee en maak dan van de restjes van vandaag en gisteren een aardappelpuree, kan gerust een paar worteltjes of wat snijboontjes doorheen zitten, heerlijk vinden we dat), daarin holletjes met een ei erin, totaal doe ik meestal 4 of 5, afhankelijk van welke ovenschaal ik gebruik en ik sluit af met paneermeel.
Vrijdagavond: Dan eten we bij m'n ouders. Dochterlief mag een nachtje gaan logeren, manlief doet nog een klusje daar eind van de middag, we eten daar en gaan erna weer naar huis.
Zaterdagavond: Bloemkool met aardappels en vlees (heb ik nog in de vriezer, maar ik moet nog kiezen welk vlees).

Zondagavond: Vaste prik; we eten al sinds ons trouwen altijd op zondagavond afbakpistolets (helaas in plastic; ik zoek nog een alternatief. Iemand een idee?), gekookte eieren en we persen een zak sinaasappels - meestal zitten er tussen de 10 en 13 in. Vaak is het 1,5 tot 2 kg. De ene keer koken we soep erbij, weer een andere keer hebben we alles voor broodje gezond, dan weer maken we zelf kruidenboter of bakken we worstenbroodjes erbij. Echt een traditie. Toen ik dit eens postte op een FB-groep kreeg ik erg veel commentaar; het zou niet een avondmaaltijd zijn, maar een lunch, enz. Het laat me koud, wij vinden dit heerlijk, dochterlief geniet enorm, mag zelf de sinaasappels persen en de broodjes in het oventje doen. En daarbij; we eten zelden op zaterdag friet, dat vinden wij dan weer niet lekker. Met die traditie worden ook veel kinderen groot, dus waarom met onze afbakpistolets niet ;)?

Maandagavond: Potgroente met aardappels en vlees (lekker makkelijk, meestal gebruik ik dit de avond voordat ik boodschappen ga doen, omdat de meeste groenten niet een week goed blijven en liever ga ik geen 2/3x per week boodschappen doen...)
Dinsdagavond: Pizza (manlief maakt dit graag zelf, het is zijn laatste vakantiedag, dus vooruit; een keertje eten we dit. Hamblokjes had ik al op zijn verzoek gekocht, maar vorige week kwam het er niet van. Kaas raspen we zelf met de Tupperware rasp en pesto of tomatenpuree staan er ook nog. Zelfrijzend bakmeel was er niet genoeg, dus kocht ik even bij Jumbo - 1 kilo voor 48 cent...).

Veel had ik dus niet nodig, maar dat is maar goed ook, want ik had wel maillots nodig voor Jochanan. Die schopt zijn sokken en slofjes uit en met dit weer is dat te koud. Verder is mijn broertje eind januari jarig en omdat we altijd met elkaar iets geven, moet ik 15 euro sparen voor die tijd. 'k Ga er vanuit dat ik me binnen budget kan houden deze week... Morgen nog even een spel kopen voor Christilènes verjaardag (in mei pas bij gezondheid, maar het kwam 2ehands voorbij via Facebook, dus ik greep mijn kans en deed een bod...)
Ik ga proberen het volgende schema qua bloggen aan te houden:

Maandag: Diversen, bijvoorbeeld werkbeschrijving van iets dat ik maakte om te minimaliseren of recycleren of iets over minimaliseren, enz. Zelf een idee? Roep gerust...
Woensdag: M'n boodschappen en weekmenu (Goedkope en lekkere recepten van harte welkom!)
Vrijdag of zaterdag: Een update hoe het ervoor staat met m'n challenge van 50 euro...

Mogelijk dat in de toekomst blijkt dat ik mijn boodschappen toch plan op een andere dag o.i.d., dan pas ik het alsnog aan.

Ik twijfel nog wat ik zal doen met de spulletjes die ik verkoop: Zal ik het geld bij m'n weekbudget optellen of zal ik het voorlopig apart houden en kijken hoeveel het is? Ik ben nog in beraad... Wat doen jullie?

2 opmerkingen:

  1. Ik zie dat je bij ah koopt. Ik heb ook nog een budgetmaaltijd voor de zondag voor je. Ik koop die lange afbakbroodjes, snij ze helemaal door zodat ik twee lange helften heb. Koop pomodoro (soort tomatenpuree met basilicum 46 cent appie) en geraspte kaas (1,19 appie), hamblokjes, paprika, prei of wat dan ook maar in de aanbieding is. Snij alles klein. De pomodoro smeer ik als basis in, daaroverheen de groenten en de hamblokjes, daarover de kaas en hup in de oven. Heerlijk en altijd succes bij de eters.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, dat klinkt lekker! Ik sla het meteen op... Bedankt! Ik koop een beetje hoe het uitkomt; Aldi en Jumbo zitten aan hetzelfde parkeerterrein, je kunt relatief dicht bij de winkel parkeren. AH gebruik ik vaak voor online bestellingen of gewoon afhalen. Veel gebruikt toen ik zwanger was. Nu dus niet meer, want minimaal bestelbedrag voor thuisbezorgen is 70 euro en voor afhalen geloof ik 25, maar servicekosten zijn dan 2,50 dacht ik. Is best veel op een budget van 50 euro ;)...

      Verwijderen