Pagina's

donderdag 8 juni 2017

Minimaliseren - deel 3

Op naar deel 3 :)... Ik heb even mijn inkomende spullen van het ruilwinkel-geluk geteld, maar ook weer een hoop weggedaan. Heft het elkaar op? Lees maar verder :)...

Voor degenen die net meelezen: Ik ben een 2e challenge begonnen, nl. 'minimaliseren - voor eind van het jaar 1000 stuks het huis uit'. Hier lees je de start, deel 1 en deel 2.
Als je het leuk vindt me te volgen:
1. Volg me per e-mail (rechts bovenin je mailadres invullen, dan grijze 'submit' je ontvangt dan de blogs)
2. Met je gmail-adres kun je op de blauwe 'volgen'-knop klikken
3. Of volgen via Facebook op mijn pagina Aad Actief, welkom!

Overigens; ik ben vandaag vrij weinig online. Gisteren was erg gezellig, maar beetje teveel online-tijd... Met maar liefst ruim 30.000 (!) bezoekers (ik kan het nog steeds niet geloven) was ik erg druk met reacties beantwoorden op m'n blog, op Facebook en per e-mail. Kortom: Er sloop teveel tijd in, dus vandaag even iets minder ;). En ik weet het; dat deed ik zelf en ik vond het ook leuk om anderen te inspireren en ik heb zelfs nog eten gekookt, vaatwasser geleegd, opgeruimd en stof gezogen, was afgehaald en opgevouwen en wat advertenties op MP gemaakt, maar vandaag dus even dagje ietsjepietsje minder ;)...
Christilène krijgt een vriendinnetje te spelen, we gaan met het hele spul naar het consternatiebureau, of zoals Christilène zegt 'consitulatiebureau' oftewel het consultatiebureau, ja dat ja :). Voor Jochanan welteverstaan. Peter neemt altijd een half uurtje verlof op in combinatie me z'n lunchpauze of werkt een uur langer door, echt superleuk om zo met elkaar te gaan.

Van de ruilwinkel:
Voor Jochanan z'n verjaardag nam ik mee een vrachtwagen met auto's, tractor met kar, huis met grote blokken, een Woezel en Pip puzzel en een houten standaard, heb ik een ideetje mee, moet ik nog proberen. Totaal dus 5 stuks (ik reken niet alle blokken los, hoor ;)).

Verder: Een paar teenslippers voor Christilène, een paar groene gympen voor haar, de foampuzzel, een zak houten blokken en een vestje voor dat band. Ook nog de Tupperware ruimtebol en 2 bekers voor Jochanan (met zo'n ronding eruit, hij wil niet uit een flesje drinken, nu drinkt hij super)


Dan nog aan kleding: 20 stuks. Dit lijkt wat veel, maar m'n moeder kwam gistermiddag en nam bijv. 2 zwembroekjes en 2 hemden mee en nog wat dingen van m'n broertje alvast voor Jochanan. Alle kleding reken ik per stuk. Zowel voor de inkomende artikelen een goede stimulans om minder erin te laten komen als voor uitgaande een goede motivatie om lekker veel weg te doen. Verder kreeg ik nog 3 mooie lappen stof en een vertel-CD voor de kinderen.

Opgeteld dus 37 stuks IN. Tsja, hoe trekken we dat recht?? Meteen ben ik actief begonnen...

Komt'ie:

4 grote palen die we in de tuin hadden. Via weggeefhoek binnen paar minuten vergeven en opgehaald (in de voortuin gelegd, we hebben het niet eens gezien dat ze het ophaalden, ik denk dat we met de kinderen bezig waren, echt fijne manier om het zo te doen!)

Een pot vol lichtjes voor onze nieuwe buren (gaan ong. 20 waxinelichtjes in, maar ik tel het als 1)


6 potten aangebroken verf (die we gebruikten voor de Nijn-kapstok; via weggeefhoek binnen kwartier reactie) - tel ik als 6

Gewoon even in een doosje buiten gezet, zodat mensen (wel op afspraak) het mee konden pakken. Makkelijk als iemand bijv. kwartiertje vertraging heeft of 10 minuten eerder is. 

De 6 badblokken (reken ik als 1)

 Belijdeniscadeau voor m'n schoonzus. Boekje uit m'n cadeaubox en een slinger waarop ik 4 bijpassende Bijbelteksten schreef. (2 stuks)

2 z.g.a.n. Tupperware rietjesbekers (inmiddels verkocht)

3 Hema rietjesflessen. Gaan naar de ruilwinkel (als je interesse hebt; gratis afhalen, stuur even een mail)

22 Terdeges en 1 Gezinsgids (reken ik als 5)

2 truien en een kussen (Jochanan spuugde laatst alles onder, kussen mocht in de wasmachine maar kwam er dusdanig verfomfaaid uit dat er niks meer mee te beginnen is. Kussenvulling heb ik nog meer dan genoeg, dus rijp voor de kledingcontainer). Zo zie je maar hoe snel dingen soms zichzelf minimaliseren :)...

Een superfijne laptoprugtas. Buitenkant iets beschadigd, maar binnenkant is nog goed, ook riempjes zijn nog goed. Zijn dure tassen, maar we gebruiken hem nooit meer. Niet mooi genoeg voor de ruilwinkel, dus gaat ook in de kledingcontainer (per kledingcontainer wisselt het of je bijv. versleten kleding, gordijnen, tassen, enz. mag inleveren. Kijk even goed op je eigen container of bijv. zo'n tas of kussen er bij jou in mogen. Hoe meer je niet in het restafval gooit, hoe meer afval je gescheiden inlevert en natuurlijk hoe beter voor het milieu!)

Totaal 28 stuks. Verder nog een badpakje en nog wat kleine dingen voor de ruilwinkel; samen goed voor 6 stuks. Nog 3 dozen oud papier (tel ik niet mee). Totaal dus 34 stuks. 

Verder heb ik 7 boeken op de nominatie 'vertrek' staan, oftewel in m'n MP-shop (tel ik nog niet mee) en gaf Christilène spontaan uit zichzelf een zak mooie houten kralen, een knuffel en een leuke washand met beestje 'voor de kindjes'. Ze is echt helemaal enthousiast sinds we de schoenendozen hebben gevuld laatst en ik haar de foto's heb laten zien. Ze heeft meerdere houten kralensets. 1 set grote kralen heb ik nu bewaard voor Jochanan en 1 set kleinere kralen heeft ze nu voor zichzelf. Ze heeft voor haar verjaardag nog 2 kralensets gekregen, dus kan voorlopig prima vooruit ;). Ze is dol op kralen rijgen en ze kan goed dingen weg doen (soms heeft het tijd nodig) en goed ergens zelf over beslissen. Ik heb zelf 2 schoenendozen gevonden bij het uitruimen van de kast en heb besloten dat alles wat hierin gaat ook mag meegeteld worden. Hetzelfde geldt voor de spullen die in de tas zitten voor de ruilwinkel of wanneer het klaarstaat voor de kringloop of kledingcontainer. Anders blijf ik aan het tellen. Zodra ik de beslissing heb gemaakt 'gaat weg' komt het op m'n tel-lijst. Dingen die ik te koop aanbied tel ik pas zodra ze verkocht zijn. Je kunt ze echter ook meteen meetellen, net wat je fijn vindt :)... Met nog 12 pennen voor de schoenendozen (tel ik als 3) komt de teller op 40 stuks (die boeken tel ik dus nog niet mee). Toch nog +3. 
Samen met de stand van deel 2 kom ik op 135 - 37 + 40= 138 stuks.

Er vragen mensen 'hoe tel je dan?' Eigenlijk gewoon willekeurig, beetje op gevoel. Waarom 12 pennen 3 stuks zijn en 23 tijdschriften 5 stuks? Geen idee, je kunt ook alles per stuk rekenen als je je daar beter bij voelt :). Je mag echt helemaal je eigen regels bepalen... 


8 opmerkingen:

  1. Ik lees het al: je bent besmet met het minimaliseervirus! (fijn hè??)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook druk bezig. Ik heb gisteren weer veel kapotte dingen in de container gegooid en weer een hoop op marktplaats ( dit telt alleen nog niet mee, want het ligt nog in huis natuurlijk ). Maar er werden ook weer wat dingen opgehaald. Vandaag ga ik weer verder met uitzoeken en opruimen. Zo'n heerlijk gevoel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zat net te denken: hoe zijn 25 tijdschriften 5 stuks? Hahaha, mooie regel. Ik zou ze denk ik los tellen. Maar die waxinelichtjes dan weer niet inderdaad. Het is geen wetenschap, dat blijkt wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je gaat de goede kant op! Ik heb deze week ook weer wat dingen weg gedaan. Als je eenmaal begint dan is het moeilijk om te stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen