Pagina's

maandag 19 juni 2017

Van alles en nog wat :)...

Vorige week was een pittig weekje... Lange dagen, onderbroken nachten, hopelijk wordt het deze week iets beter ;)... Na mijn schilder-verrassing merkte ik al snel dat het weer veel te gek was geweest... Vrijdagavond brachten we de kinderen naar bed en 19u zei Peter tegen mij 'volgens mij is het beter als jij ook maar naar bed gaat...' En zo geschiedde... Ik heb geslapen tot 22u, nog even een uurtje eruit geweest, want beneden was de boel 'ontploft' en zaterdag zou ik de hele dag mijn moeder helpen op de markt. Vrijdag overdag had ik al een stapje harder gezet met broden bakken, een appelplaatkoek voorbereiden voor een verjaardag, een deuk geslagen in m'n strijk, luiers gewassen en nog een was gedraaid. Het kon lekker naar buiten, dat scheelde... Gelukkig kreeg ik hulp:

Juf had op school verteld over de torenbouw van Babel, dus Christilène heeft het 's middags 'in de klas' aan Jochanan verteld... Het ging over de toren van 'Kabel' ;)... Tot nu toe is haar broertje een geduldige leerling, ik ben benieuwd voor hoe lang nog ;)...

Zaterdagmorgen vroeg eruit en de plaatkoek afgemaakt en afgebakken, kids en mezelf klaargemaakt en tegen 10 reden we weg. Normaal kan ik wel helpen met de kraam inrichten, maar ik had nu gezegd dat ik liever iets later kwam, omdat de kids ook meegingen (Peter ging samen met de schilder al om 7u van start, dus ik zou de kinderen meenemen, zodat zij op konden schieten). M'n zusje liep rond met de kinderen, Jochanan sliep al snel in de wandelwagen en Christilène werd verwend: Een oliebol van m'n zusje, een ijsje van m'n moeder, ze werd geschminkt als prinses en kreeg van zo'n ballonnenkunstenaar een hond.

Stilzitten :)...

En met resultaat :)... Ze wilde 's avonds niet in bad, want dan ging het eraf... De compromis werd dat de bloemetjes bewaard mochten worden (die 'raken vanzelf kwijt', je snapt em wel, plakken we een keer op een cadeautje voor iemand of op een kleurplaat, o.i.d.)

De ballonnenhond...


Bij winkels als Jumbo, Gamma, Hubo, enz. bedank ik altijd vriendelijk voor de ballon, nu kreeg ze het op de route omdat ze met anderen liep, dat zij dan zo, ik doe er niet moeilijk over.
Zaterdagavond hebben we soep gegeten. Die had ik snel 's morgens al gemaakt, zodat ik een makkie had. We waren pas tegen 18 thuis, Peter moest na het eten douchen en weer weg naar een verjaardag en ik zou iemand krijgen om wat naai-beginselen bij te brengen. Kortom: Opschieten geblazen in de tent...
Het heeft geen uitleg nodig dat we weer laat naar bed gingen...

Zondagmorgen op tijd er weer uit en naar de kerk met elkaar. Was een erg fijne dienst! Ik heb totaal geen last gehad van de vermoeidheid. Uit de kerk kwamen we op de route mensen tegen die we uitnodigden voor de koffie. Eenmaal thuis bedacht ik pas 'hellup, geen koek in huis...' Ik had nog 2 stukken plaatkoek uit de vriezer en voor Christilène een snoepje en verder eten we weinig koek... Maarja, om nu tegen de visite te zeggen dat er alleen koffie is, ahum dat kon ik niet over m'n hart verkrijgen... In een flits bedacht ik 'ik heb vast alles in huis voor zandkoekjes', dus hup oven aan, snel alles gemixt (i.p.v. een ei gebruikte ik een beetje melk, want ei had ik ook niet in huis) en in een mum van tijd waren de koeken klaar... De visite zelf nam een pak koekjes mee, maar toen had ik de mix al klaar, dus die gingen in de kast :). Gelukkig wisten ze niet van tevoren dat ik geen koek had, anders had ik weer een koek-klucht kunnen noteren :)...

We waren met z'n 11-en, Jochanan kreeg een soepstengel :).

Geregeld krijg ik de vraag wat we nu eigenlijk op zondag doen. Ik vind de zondag echt de fijnste dag van de week. We zijn altijd vrij op zondag, kids zijn vrij, ik houd de dag ook zoveel mogelijk vrij. Ik was niet, strijk niet, zeem geen ramen, enz. We gaan naar de kerk als gezin, drinken koffie met elkaar en meestal nemen we iets lekkers erbij, iets meer dan normaal (bijv. luxe koek, voor Christilène een rolletje snoep of half doosje smarties, enz.). Verder eten we wat uitgebreider dan anders en dan voornamelijk in de zin van dat we er meer tijd voor nemen. Ook ontvangen we weleens visite, dat kan iemand uit de kerk zijn of daarbuiten, gepland of spontaan, mensen die we kennen of mensen die we nog niet kennen (bijv. vakantiegangers waar we naast zitten in de kerk, nieuwe mensen uit de kerk). En op zondag is er tijd om bijv. met elkaar een spelletje te doen, heerlijk te spelen op de grond met papa, een boek te lezen, enz. Het klinkt als een vakantiedag en zo voelt het vaak ook. Niks moeten, even rust, veel gezinstijd, een echte 'break in de week' dus. Oja en ik volg een cursus over de Institutie van Calvijn en maak weleens wat vragen 's avonds als de kinderen in bed liggen. Ik heb echt m'n concentratie erbij nodig en ik deed het weleens als Christilène 's middags sliep, maar aangezien de dame inmiddels 4 is, slaapt ze niet meer ;)...


Vanmorgen tot 8u uitgeslapen, Peter werkte in de buurt, dus lekker met elkaar ontbijten. Ik begreep gisteravond op de radio van 1 van de buren (echt waar, raam stond open, ik volg vrijwel geen nieuws, neem ik geen tijd voor ;)) dat ze hoge temperaturen verwachten... 2 trommels was gedraaid en buiten opgehangen, mand opgeruimd, nog een was gevouwen, vaat weggewerkt en nu tijd voor ontspannen... Christilène heeft heerlijk zitten stoepkrijten, Jochanan in de kinderwagen erbij, die vindt het geweldig om te kijken... Daarna in het zwembadje en Jochanan deed een slaapje. Misschien ga ik vanmiddag wel even achter de naaimachine. Van die warmte krijg ik altijd meteen hoofdpijn, dus de productiviteit neemt behoorlijk af ;)...

Maar; vanavond lekker haakavond met m'n vriendin, dinsdagavond op visite, woensdag een verjaardag, donderdag kerkdienst en dan is de week alweer bijna voorbij... Ik heb me voorgenomen om het tempo niet te hoog te leggen deze week. Beetje op tijd naar bed en hopen dat de nachten iets beter zijn ;)... Eens kijken of ik nog wat spulletjes op een langzaam tempo het huis uit krijg en of ik mijn financiële overzicht even kan bijwerken... Iets met tijd en prioriteit ;)... Voordeel: Alles is gepind, dus al werk ik het over 3 weken pas bij; ik kan alles terug vinden, voor mij werkt het ideaal... Nu hopen dat ik niet teveel heb uitgegeven :P... Nee, zal wel meevallen, alhoewel ik niet verwacht dat er veel over zal zijn. Het zijn gewoon dure weken... Op naar de 'no-spend-challenge' van Sjoukje. Hierover later meer :)!

2 opmerkingen:

  1. Voor veel mensen is de zondag een dag als ieder ander inmiddels Ook wij gaan soms naar de kerk of kijken op tv hour off Power altijd bijzonder Van kinds af aan was er zondag altijd iets extra's bij de koffie een lekkere koek of cake en kregen wij wat anders te drinken dan aanmaaklimonade of mochten we bij Opa en Oma blijven als we daar koffie hadden gedronken. Ik bak altijd wat voor het weekend een cake ofzo of waar ze belangstelling voor hebben en we eten ook wat anders dan door de weeks. Door de weeks drinken we vaak zelfgemaakte siroop of bronwater en in het weekend is er cola , sinas ofzo. Je ziet ook bij ons is er zondags iets aparts :). Als kind kregen wij altijd een kinderrolletje kingpepermuntjes of stophoest mee voor de kerk en een boekje van de goudvis serie over abraham etc. Die boekjes of andere soort gelijke boekjes gebruikte we ook nog voor onze kids toen ze klein waren in de kerk , want ze vonden het altijd een '' hele'' zit en zo zaten ze stil en konden toch mee.
    Henriette
    www.onsleveninroemenieblogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Herkenbaar ;)... Inmiddels is dochterlief 4 dus een schrijfboekje met potlood is favoriet :)... En uit de kerk iets 'lekkers', maar vaak gewoon simpel. Het is maar wat je ze aanleert is mijn ervaring...

      Verwijderen