Pagina's

maandag 4 september 2017

Cadeau-tip thee en kookboek

Voor een bruiloft zocht ik een cadeau (geld geven vind ik minder leuk). Ik probeer dan op zoek te gaan naar iets wat op het lijstje staat óf waarvan ik weet dat het bruidspaar er blij mee zal zijn.

Deze keer gaf ik een kookboek van Smakelijck waarvan ik had begrepen dat ze die nog niet hadden. En inderdaad, het viel in de smaak :)! Ik kocht deze van een boekenbon die ik zeker 3 jaar geleden al een keer heb gekregen. Leuk om het zo binnen budget te kunnen doen.

Alleen een kookboek vond ik best leuk, maar ik wilde iets kleins erbij geven. Zo kwam ik op hetvolgende idee: Thee!

In kleine mini-jampotjes (die ik ooit in België kocht) deed ik wat verse thee uit m'n eigen voorraad, nl. tropische vruchtenthee, zwarte thee en bosbessenbladthee.


Opgeleukt met een stuk papier (van m'n broodmeelzakken), stuk henneptouw, wat losse parels, restje kaartkarton voor het label, en een bedeltje van een blaadje. Ziedaar: 3 stuks:

Een 'boekenlegger' waar ik onze namen op de achterkant schreef, omdat ik niet zeker wist of tijdens de receptie nog een keer het boek zou krijgen. Om die reden had ik de bon bewaard, maar het bleek niet nodig. Simpel maakte ik er 'geluCKig huwelijCK' van, met een knipoog naar het kookboek natuurlijk... De stiklijnen maakte ik met de naaimachine. Een festonsteek met de hand kan ook:

En zo ziet dat eruit:

Maar hoe gaf ik die potjes? In mijn box met inpakzakjes, cadeaulint, enz. zag ik ineens dit doosje:

Er zat lint in van Ikea:

Een papieren kantje voor taart erop met een tekst:

Een beetje bruine papiersnippers van een kerstpakket om ze exact voor het venstertje te krijgen, kijk dan:

Ook had ik nog een mooi wit tasje waar alles perfect in paste: 

Om die reden bewaar ik dus dit soort tasjes als ik ze krijg. 1x in de zoveel tijd houd ik opruiming en geef ik alsnog wat dingen weg. Sommige goede doelen zijn blij met bijv. die babydozen waar kinderkleertjes in gegeven worden bij de geboorte. Voor nu doe ik er ook vaak zelfgemaakte dingen als een vlaggenlijn, spuugdoek, enz. in. 

Zo'n tasje als hierboven hang ik dan soms een labeltje aan, maar meestal schrijf ik er niet op. Een ander kan het dan nog een keer gebruiken als ze dat willen :). 

Bij Jochanan kreeg ik van een vriendin de kleertjes in een mooie doos. 'Ik dacht: Ik zoek een mooie uit, die ga jij vast weer doorgeven...' Lief hè :)? 

Wat je natuurlijk ook kunt doen voor een bruiloft (als je echt helemaal geen budget hebt om iets te kopen):
- Een avondje laten dineren bij jezelf thuis (je kunt een verrassingsmaaltijd koken of juist hen laten kiezen)
- Als ze verder weg wonen: Een 2-daags uitje naar jouw logeerkamer (inclusief ontbijt op bed :))
- Een ochtend/middag samen weg met een picknickmand die door jou gevuld wordt op verzoek (bijv. met een afsluitbare kan met verse sinaasappelsap, afgebakken stokbroodjes, vers fruit, enz...
- Een 'maaltijd-aan-huis' service, dus gewoon een keer eten gaan brengen of ontbijt, enz.
- Geef een bon voor 'glazenwasser', 'hovenier', enz. (en dat ben je zelf dan natuurlijk...)

Ik kan me voorstellen dat het lastig is om met een laag budget toch een leuk cadeau samen te stellen. Toch denk ik dat ook met een klein budget het mogelijk is om een leuk cadeau te geven. Het hoeft niet veel te kosten, het kan zelfs gratis, je moet er soms alleen wel wat tijd in steken. 

Een verzameling met zelfgemaakte artikelen als: potje jam, flesje bessensap, ingemaakte groenten, enz. is ook erg leuk om te geven. Let wel op dat het houdbaar is, soms gaan ze op huwelijksreis en hebben ze weinig aan een appeltaart, doos koekjes, enz. 

Wat geven jullie op een bruiloft? Voel je je belemmerd door je (kleine) budget? Geef je liever een cadeau of liever geld? 

Extra info: We waren uitgenodigd voor de avondreceptie, dus waren geen daggast. Ik had prima geld kunnen geven, had ik gewoon iets minder luxe dingen gekocht, maar door het op deze manier te combineren vond ik dat ik een mooie oplossing had bedacht die perfect paste bij het bruidspaar... Misschien is het er niet aan af te zien, maar ik ben bijna 2 uur ermee bezig geweest om alles zorgvuldig in te pakken...

Fijne week allemaal!

23 opmerkingen:

  1. Dat is een heel mooi cadeau. Een heel werkje, maar toch.
    Ik bewaar de linten die bij het bloemencadeaupapier zitten. Altijd handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi cadeau, mooi verpakt.
    Zelf geven wij wel geld, dit is ook vaak de cadeauwens van de mensen die wij kennen en gaan trouwen of een jubileum hebben. We maken er wel altijd een persoonlijk verhaaltje bij of een gedichtje. Meestal laten we de spullen in een grote ballon stoppen, we hebben daar een goed adresje voor in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gedaan! zo'n aandachtsvol cadeau is heel leuk om te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)! Ohh, ik vind het zo leuk om dit soort dingen te maken, alleen het kost wel veel tijd ;). Toch heb ik dat er graag voor over...

      Verwijderen
  4. Ik vind het een top cadeau! Ga je idee overnemen, want ik moet voor dit weekend nog een gastvrouw cadeau bedenken. Die kookboeken van Smakelijck zijn errug leuk. Ik heb er eentje en ik haal heel veel recepten van haar website.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het een "klein" cadeau. Een bruiloft kost, zeker als je daggast bent een klap geld, en dan n kookboek en wat thee (leuk) voor 2 personen (ga er vanuit dat jullie samen heengingen) ik zou me dan bezwaard voelen. Ik geef dus altijd geld op een originele manier aangeboden). Aangepast of ik daggast ben of niet qua bedrag. Hebben anderen dit niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We waren geen daggast, ik begrijp dat het dan wat klein overkomt. We zijn alleen op de avondreceptie geweest :).

      Verwijderen
  6. Het is wel leuk voor een verjaardag ,maar erg zuinig voor een bruiloft

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is leuk bedacht, maar ik vind het cadeau voor een bruiloft een beetje karig. Als je nu echt niets hebt om te geven, dan vind ik dat anders dan wanneer je je eigen bankrekening wilt spekken. En volgens mij is je challenge meer uit op eigen gewin dan op het delen van je rijkdom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de indruk dat je nog niet m'n hele blog hebt gelezen :)...

      Verwijderen
    2. Wat jammer dat dat hetgene is dat je hieruit haalt zeg, mevrouw Anoniem. Er staan zoveel leuke dingen op deze blog voor elke portemonnee. Ik vind het juist heel bijzonder dat Adrianne niet alleen haar eigen besparingen telt, maar anderen ook op ideeën brengt.

      Verwijderen
  8. Wat een flauwe reacties! Ik vind het een erg leuk cadeau. Zou het zelf ook leuk hebben gevonden om te krijgen! Iedereen bepaalt toch zeker zelf wat hij wil geven?
    Stefanie
    p.s. ga zo door met je blog, is erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geef zelf ook altijd geld, zelf zou ik het ook te weinig vinden. Maar iedereen moet zelf bepalen wat ze willen geven. Het ziet er allemaal leuk, maar ook ik vind het meer iets voor een verjaardag. Ik kan anoniem wel een beetje begrijpen. Zelf heb ik jaren moeten besparen, maar ik heb altijd met gulle hand gegeven. Ook als er mensen kwamen(logeren) was er volop lekkers om ze eens lekker te verwennen. Dan deed ik de andere weken wel weer iets minder voor mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor mijn bruiloft (alweer bijna 10 jaar geleden) nodigde ik mensen uit omdat ik ze er graag bij wilde hebben. Niet voor het kado/geld. Ik kan me ook niet meer herinneren hoeveel ik van wie heb gekregen, maar wel wie de moeite had genomen om het leuk in te pakken/wat leuks te bedenken. Ik zou het persoonlijk erg leuk vinden om een kado te krijgen dat met zoveel aandacht en liefde is gemaakt. groetjes Natasja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met Natasja eens! Ik word niet meer uitgenodigd voor huwelijken, want heb de leeftijd dat vrienden vooral gaan scheiden. Oeps. Maar ik vind inderdaad dat het allemaal niet zo duur hoeft ook, maar liever persoonlijk. Als de mensen die hierover zeuren nu eens zelf met (in hun ogen betere) ideetjes komen? Zelf heb ik dezelfde werkwijze als jij Adrianne: Terwijl ik aan het inpakken ben, komen de leuke papiertjes en doosjes tevoorschijn en altijd iets wat dan precies past! En dan verse bloemen uit de tuin erbij op het kadopapier. Lekker takjes lavendelbloemen, oogt ook altijd top en ruikt lekker! Ik geef graag, als ik op bezoek ga bij iemand, zelfgedroogde thee van de kruiden uit mijn tuin. Of laurierblaadjes in een potje. Gastvrouw altijd blij mee! Delen is zoveel meer dan kopen, is mjn ervaring.

      Verwijderen
  11. Volgens mij verdween mijn vorige reactie dus hier komt ie nog een keer. Ik vind het helemaal geen karig cadeau juist omdat je er zoveel zorg en tijd in hebt gestopt. Niet alles in de wereld is met geld te koop ook al denken veel mensen dat van wel. Daarnaast vind ik het ook onzin dat je als gast of als dag gast een cadeau zou moeten meenemen met een financiële waarde die je aanwezigheid compenseert.Gadoor op de manier zoals je bezig bent, ik vind het echt geweldig en heel inspirerend wat ik lees op je blog. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Aad, Het meest waardevolle cadeau dat we elkaar kunnen geven is aandacht. Een cadeau dat jij met zorg en aandacht hebt bedacht en gemaakt is dus juist iets heel bijzonders! Ga zo door, ik lees je blog graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het altijd leuk om iets te geven wat leuk en nuttig is. Het hoeft niet altijd duur te zijn. Je hebt er best tijd ingestopt, dat zien de ontvangers ook. Het gaat om het gebaar toch?
    Ik pas ook mijn bedrag aan als ik receptie- of daggast ben én wat de relatie met het bruidspaar is.
    Ik heb trouwens dat kookboekje gewonnen bij de GG. Nog niks uitgemaakt.
    Groetjes, Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar trouw jij dan voor het geld, Anoniem?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou echt heel blij zijn met een kadootje zoals jij dat samengesteld hebt! Ik kon mij weleens schuldig voelen als een kadootje weinig geld gekost heeft. Maar tijd en aandacht eraan besteden is dat niet veel meer waard dan geld? Ik merk dat ik dat ook het meest waardeer aan de kadootjes die ik zelf krijg.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen