Pagina's

vrijdag 7 september 2018

Kinderverjaardag - Jochanan 2 jaar

Een verslag van de voorbereidingen voor Jochanan z'n verjaardag deelde ik al hier :). 
Christilène mocht iets eerder uit bed en helpen met het inpakken van de cadeaus. Samen met Peter maakte ze er iets moois van met behulp van lappen stof en wat touw. Een leuke kaart van het gastouderbureau en een mooie tekening maakten het geheel compleet.

De cadeaus stonden midden in de kamer en toen we gezongen hadden en aangekleed waren, gingen we naar beneden. Hij had ongeveer kunnen vallen over de cadeaus, zo 'in de weg' stonden de cadeaus, maarrr... het gebeurde niet, want hij liep er met een boog omheen en glunderde vergenoegd naar de slingers. 'Vlaggen, vlaggen...' zei hij en keek zijn ogen uit... Christilène was verbaasd en zei hem nog 'kijk dan, daar staan cadeaus, maak maar open...' maar hij liet zich niet afleiden, riep nog een rondje door de kamer en bleef maar blij omhoog kijken... 

Het cijfer 2 kreeg ik van een buurvrouw wiens zoontje al eerder 2 jaar was geworden. De vlaggenlijnen met 2 kreeg ik weer van een andere buurvrouw. Ik heb het na de verjaardag weer doorgegeven aan een andere buurvrouw wiens zoontje nog 2 hoopt te worden binnenkort. Leuk hè ;)...


En toen werd het tijd voor het uitpakken van cadeaus... De krat met de trein werd uitgepakt en een prentenboek 'Raad eens hoeveel ik van je houd'. Een poos geleden was dit in de actie voor maar 2 euro en dat was bedoeld om meer kinderen aan het lezen te krijgen. In sommige boekhandels kon je ook extra boeken doneren aan de voedselbank of minima, maar bij mijn boekhandel helaas niet. Hij houdt van boekjes en het leek me een mooi cadeau. 

Omdat we de hele dag weg zouden gaan maakten we even een kleine baan. Hij kent exact dit speelgoed al van de oppas bij de kerk en riep meteen enthousiast 'trein, trein!'

Uitleg over hoe je met zo'n trein rijdt had hij niet nodig. Hij reed achter elkaar rondjes en was erg blij met zijn cadeaus... 

Met behulp van papa Peter en zus Christilène werden mooie treinbanen aangelegd:

Leuk hè :)...

Ja, dit was dus alles wat wij hebben gegeven... Daarnaast stortten we geld op z'n spaarrekening. Ondanks dat z'n verjaardag nog maar 3 weken geleden is, hebben ze al urenlang gespeeld met de treinbaan en is het boekje al heel wat keren voorgelezen. Totale kosten 11 euro. Als ik geen bestedingsruimte had gehad had ik bijv. alleen het boek gekocht (10 eurocent apart leggen per 2 weken), of alleen de kleine treinbaan (10 eurocent apart leggen per week). Ik ben dankbaar dat we deze cadeaus konden geven, maar het valt me keer op keer op hoe makkelijk kleine kinderen tevreden te stellen zijn. Een simpele koek met slagroom en een kaarsje erin, vlaggetjes, 2ehands cadeaus of iets kleins, het 'in de belangstelling staan' is vaak al geweldig genoeg.

Geef jij weleens tweedehands cadeautjes? Of maak je weleens zelf cadeaus?

12 opmerkingen:

  1. Natuurlijk gaf ik ook tweedehands kadootjes, en zelfgemaakte. Onzin om vanalles nieuw te kopen. Bovendien is tweedehands speelgoed erg stevig,ander had het de eerste kinderen die ermee speelden niet overleefd. Houten speelgoed had mijn voorkeur, ik vergeet nooit het houten strijkijzertje waar mijn dochter zo graag mee speelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf maken kan ik helaas niet zo goed. Tweedehands geven vind ik in theorie prima, maar in de praktijk weet ik niet of ik dat zou doen. Wel aan mijn kinderen overigens.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik maak regelmatig zelf kadootjes, voornamelijk voor volwassenen. Een kaneelbrood wordt altijd zeer gewaardeerd.
    De jeugd in onze omgeving is wat ouder en die vragen voornamelijk een financiele bijdrage voor iets groots dat ze al een tijdje op hun verlanglijstje hebben staan. Vaak nieuwe sportspullen want wij ouders kunnen/willen niet altijd dat nieuwe racket of sportschoenen betalen (die schoenen lopen ze niet mee over straat, daarvoor zijn het te schreeuwerige kleuren)
    Slingers en ballonnen hebben wij ook altijd doorgeschoven.
    Mijn Eigen kinderen krijgen soms ook een bonnenboekje: een keer frietjes eten bij de snackbar (ipv halen en thuis opeten) een keer niet tafel hoeven dekken, of niet stofzuigen. Zelf krijg ik die dan weer terug als: extra stofzuigen, afwassen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja hoor, ik geef best soms een tweedehands cadeau - aan kinderen of aan volwassenen. Ik krijg ze ook geregeld: mooi toch, als iemand jouw idee van "alles is er al" deelt, en iets uitzoekt wat precies pas is!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen hoe blij ze zijn!

    Dat boek heb ik er ook een paar van gekocht. Als kraamcadeau met omslagdoek met die tekst erop erbij.

    Ik maak soms cadeautjes voor verjaardagen. Laatst nog etui met naam en afbeelding erop.

    Verder geef ik soms iets tweedehands. Zoals laatst aan mijn moeder en oude kindernaaimachine. Die had ik ter deco staan en vond ze geweldig. Kwam ik gelukkig weer eentje tegen in de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog gefeliciteerd! Wij kopen voor de kinderen ook vaak iets kleins, ze krijgen al zoveel. Of iets dat ze echt nodig hebben. Onze oudste van 6 kreeg een grotere (tweedehands) fiets en is er nog steeds heel blij mee. Het cijfer 2 dat je had als versiering kun je trouwens ook omdraaien, dan heb je een 5. Kun je hem nog een keer gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is alleen zo'n cijfer die je niet leeg kunt laten lopen. 1x opblazen en daarna loopt hij langzaam leeg. Deze bleef heel lang goed hard, dus zodoende is het al uniek dat hij zolang meegaat ;)... Dank voor je leuke hergebruik-idee!

      Verwijderen
  7. Zeker kleine kinderen zijn vaak tevreden met kleine dingen... Als ze groter worden, wordt dat wel moeilijker vind ik. Ze zien allerlei spullen bij hun leeftijd genootjes...
    Ook wij hebben de ervaring dat vooral de slingers en ballonnen de aandacht krijgen! 😁


    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hoor, tweedehands cadeaus kunnen prima. Derdehands ook ;). Pas ons nichtje dat dol op poppen is, het oude poppenhuis van onze dochter cadeau gegeven voor haar verjaardag. Zelf tweedehands gekregen, maar onze dochter heeft er weinig mee gespeeld, het huis en de poppetjes zagen er nog keurig uit. Alleen maar fijn dat zoiets nu weer iemand blij maakt. Mijn nichtje speelt er iedere dag mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Voor mijn eigen kinderen die ik dat inderdaad, voor kinderen van anderen vinden ik het niet zo netjes om met iets te komen dat duidelijk niet nieuw is, maar daarvoor heb ik een cadeaula waar uitverkoop cadeautjes bewaard worden tot ik iets nodig heb. Ik geef wel nieuwe cadeaus van de kinderen door als ze het niet nodig hebben.

    Beide kinderen hebben dit jaar een tweedehands fiets gekregen, ze zijn er nog steeds heel blij mee en het werd beschouwd als echt cadeau. Daarnaast inderdaad ook hier een ouderlijke bijdrage voor de spaarpot.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn man en ik maken wel vaker zelf cadeautjes. Ik heb voor een vriendin een leeg glas omhaakt en met een lintje en hangertje erom versiert. Er ging zand in en een theelichtje. Mijn man omhaakt het binnenste van een surprise-ei. Daar stopt hij dan een belletje in. Hij ontwerpt zelf patronen van bijvoorvbeeld minions of een beestje en zo worden dat sleutelhanger met een belletje. Dit is leuk voor zowel jongen als meisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik maak dit jaar héél veel cadeau's zelf voor verjaardagen, kraamcadeau's of zomaar. En ik merk dat het enorm goed wordt ontvangen. Ik kreeg zelfs een kaartje toegestuurd als een bedankje. Dus, zelf iets maken, is zéker leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen