Pagina's

woensdag 5 september 2018

Voorbereiding kinderverjaardag Jochanan - 2 jaar

Jochanan werd in de vakantie 2 jaar. Tjonge, wat vliegt de tijd... Vorig jaar schreef ik al over zijn eerste verjaardag. Hij kreeg o.a. tweedehands Duplo toen en inmiddels heeft hij pas een deel daarvan in gebruik genomen, een deel staat ook nog op de vliering... Om die reden wilde ik niet teveel speelgoed en kleine cadeautjes, simpelweg omdat hij erg tevreden is met wat hij nu heeft en ook nog vooruit kan.

Het leek me leuk om iets te geven, tweedehands en waar hij ook nog even mee vooruit kan. Toen ik de kringloopwinkel in liep voor nieuwe laarsjes voor hem stuitte ik op een houten Ikea treinbaan. 2 locomotiefjes, 3 wagonnetjes, een tunnel, 2 bruggen en wat baanstukken. Heel leuk en dat voor maar 4,50! Ik nam het mee. Ik besloot op zoek te gaan naar een tweedehands loopfiets. Een rondje bellen leverde in eerste instantie weinig op, maar bij de 10e kringloopwinkel was het raak. Ze hadden voor 7,50 een loopfietsje te koop. Ik ging erheen met Christilène en besloot het meteen te combineren tot een moeder-dochter-dag.



We brachten babyspullen weg ten behoeve van het sponsorplan van Schreeuw om Leven (voor mama's die om financiële redenen abortus willen doen, omdat ze geen uitweg zien. Zij worden geholpen door een buddy aan o.a. babyspullen en krijgen een jaar lang begeleiding, luiers, babykleding, enz.). We kochten het fietsje en ik zag ineens bij de speelgoedhoek een plastic tas met houten speelgoed liggen. Even kijken... Wat lag daar?! Houten treinbaan, precies hetzelfde wat ik had, alleen dan vooral baan :)! Een brug, wat wissels en veel baan. Ohh, wat een mooie aanvulling voor 4,50. Zo kon hij een megabaan bouwen... Christilène zag nog crocs van Cars. Prachtig rood natuurlijk. Ik probeerde nog 'eigenlijk zijn ze voor jongens' (omdat ik ze stiekem zelf niet zo leuk vond, haha), maar er was geen praten aan 'ook al zijn ze voor jongens, dat geeft niks, ík vind ze leuk...' en voor deze keer gaf ik toe, ondanks dat ze ze niet nodig had. Ik mag in m'n handjes knijpen, ze zeurt zelden ergens om, was blij met de cadeautjes voor haar kleine broer en ze was zichtbaar verrukt met de crocs, terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een maatje groter, maar deze passen nu. 2 euro, vooruit voor een keer... Het achterwiel van het fietsje zat los, maar een vriend repareerde het fietsje als een heuse fietsenmaker, dus helemaal gerepareerd gingen we op huis aan.



We stopten halverwege voor het kopen van een heerlijke lunch van ons vakantiebudget van vorig jaar. Nog steeds zouden we een keer samen weggaan, maar het kwam er niet van, toen was ik ziek, enz. en nu namen we eens samen lekker de tijd. Onderweg schoven we langs het water op een bankje, we dronken er lekker bij en wat over was namen we mee naar huis voor bij de koffie.

Een dag met een gouden randje...


Voor Jochanan maakte ik alles netjes schoon, Peter schuurde 1 brugdeel en smeerde wat lijm op een splinter, we lieten het drogen en het ging in een speelgoedbak. Om te voorkomen dat hij wel weer nieuwe cadeaus van familie kreeg, vroeg ik of ze het fietsje wilde geven met evt. geld. Dat was prima, dus die werd weer doorgegeven.

Heerlijk als ze nog zo klein zijn! Ze waarderen alles, merken niet of het nieuw, 2ehands, 3ehands of 7ehands is en zijn snel tevreden. Voorheen hadden we een bepaald bedrag in ons hoofd wat we gemiddeld uit wilden geven voor een verjaardag aan cadeaus en daarnaast een bedrag gereserveerd om te storten naar de spaarrekening. Tegenwoordig probeer ik de cadeaus minder duur te kopen, zodat er meer naar de spaarrekening kan. Op deze leeftijd hebben ze de waarde toch nog niet door en kunnen we mooi iets extra's voor hen doen. Tegen de tijd dat ze ouder worden kunnen we alsnog overgaan op duurdere cadeaus en minder naar de spaarrekening ofzo.

Hoe doen jullie het met verjaardagen? Geef je een cadeau voor een bepaald bedrag (je hoeft geen bedragen te noemen hoor) of geef je geld voor de spaarrekening of allebei?

12 opmerkingen:

  1. Wat leuk die treinbaan, echt een geweldige vondst.
    Voor kleine kinderen geef ik vaak iets dat lang meegaat, bij voorkeur van hout. Zelf heb ik geen kinderen, dus voor de kleintjes vind ik op dit moment een cadeautje nog het leukste.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. onze zoon is nu 24 en wij hebben altijd iets gegeven waar hij iets aan had zonder een bepaald bedrag in ons hoofd. het ene jaar was dit een voetbal , een ander jaar een 2e hands fiets . en nog waardeert hij het als hij iets krijgt ook al is het 2e hands . wij hebben hem geleerd dat het juist meer tijd kost om iets moois 2e hands te vinden dan zomaar nieuw te kopen. ook (en dit is nu hij zelf werkt) leren wij hem dat voor alles wat je koopt je een bepaalde tijd moet werken. het is niet erg om iets duurs te kopen als je er dan langer mee doet als iets goedkoops .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn zoon is afgelopen vrijdag 3 geworden. Wij gaven tot vorig jaar niet zo veel geld uit hebben alleen een mooi voorleesboek gegeven. Dit jaar heeft hij een houten speelhuis voor in de tuin van ons en de familie gehad. Wel duurder maar ik had een koopje op marktplaats. Dus met het geld van de familie waren we dit jaar 50 euro kwijt. Volgend jaar krijgt hij weer een veel kleiner cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag de ouders altijd wat zij willen dat het kind krijgt. Geld of een specifiek cadeautje. Ligt aan de band wat het bedrag is. Familie 15-20€, kinderen van vrienden vaak 10€

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn dochter kreeg als kind regelmatig iets 2e hands en ook voor kadootjes aan andere kinderen schroomde ik niet om voor iets 2e hands te gaan. Dat leverde soms verassende dingen op zoals mijn neefje (behoorlijk verwend met duur speelgoed) die met een 2e hands soft rugby bal de hele dag rondliep en al het andere soms heel dure nieuwe speelgoed geen blik waardig gunde. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die houten treinbaan is leuk! onze oudste zoon heeft die ook een keer voor zijn verjaardag gehad,eerst de basisset en later met verjaardagen of sinterklaas uitbreiding sets,er is veel mee gespeeld. We hebben het toen nieuw gekocht, maar hebben ook regelmatig tweedehands kadootjes aan de kinderen gegeven, zoals een loopfietsje van marktplaats, een barbieauto van de rommelmarkt, en een electrische treinbaanset gekregen van familie. we maken de spulletjes goed schoon en knappen het soms een beetje op en weer klaar voor gebruik!
    Wij hebben niet echt een vast bedrag voor verjaardagscadeaus, de ene keer is het een groter cadeau bijvoorbeeld een fiets, de andere keer wat kleinere cadeautjes bij elkaar en onze jongens zijn nu tieners, die sparen soms voor iets groots, dan krijgen ze wat geld en vaak nog een kadootje erbij zoals een boek ofzo.
    gelukkig zijn onze kinderen tevreden met wat ze krijgen en het hoeven niet altijd spullen te zijn.
    Onze tweede zoon had op zijn verlanglijstje voor sinterklaas staan: een gezellige avond met elkaar,hij kreeg een kadobon voor een gezellige avond, we hebben toen een keer gezellig met elkaar film gekeken met allemaal lekkere hapjes erbij.
    Ik op mijn beurt kreeg van de jongens een keer een zelfgemaakt bonnenboekje met afwasbonnen, was ik ook heel blij mee! :)
    groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben geen vast bedrag, maar geven wel altijd een dagje uit met mijn man of mij cadeau (naast wat praktische cadeautjes en iets dat ze zelf graag willen hebben). Gezellig een dagje op stap met een van de kinderen, voor ons voelt dat ook als een cadeautje. Mijn man is vorige week nog met onze jarige jongste naar Madurodam en Sealife geweest. Toegangskaarten al een tijd geleden op vakantieveilingen gescoord. Treinkaartjes van Kruidvat..., voor relatief weinig geld krijg je zóveel terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Supercadeau! Hier niet echt een budget, man en ik hebben cadeaus voor elkaar afgeschaft. Voor de kids doen we het uiteraard nog wel. Heb je toevallig nog tips? Mijn jongste wordt in november 2, maar met een grote broer en zus boven hem, hebben we al een heleboel speelgoed in huis....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een beleving? Dagje uit, zwemmen, kinderboerderij, enz. Of een loopfiets, houten keukentje, zelfgemaakt schortje (keukenschortje voor jongen van bijv oude spijkerstof, voor meisje van oude blouse of laken), houten blokken, spel als kleurentorentjeof huisje-boompje-beestje, vaak voor prikkie bij de kringloop. Zoiets? Succes!

      Verwijderen
  9. We hebben geen vast bedrag, maar kijken wat er nodig is/wat de wensen zijn. Ik probeer vantevoren wat dingen op een lijstje te zetten voor familie. We waarderen het wel als er ook praktische dingen gegeven worden, zoals nieuwe laarzen/jas oid, wat maar nodig is. De oudste wordt binnenkort 4 en vindt het ook nog leuk om dit te krijgen of samen uit te zoeken. Speelgoed is er al zoveel dat ik daar liever niet teveel van krijg, anders weten ze op den duur niet meer wat ze moeten pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Groot gelijk, wij hebben ook al veel tweedehands aan onze dochter gegeven. M'n ouders moeten daar eigenlijk niks van hebben maar ze zien het toch niet. Je bespaard daar zoveel geld op, en dan kan je evt een andere keer toch eens zomaar een cadeautje geven, of idd meer in de spaarpot, daar hebben ze later veel meer profijt van. Ik houdt je tegenwoordig goed in de gaten en lees vaak je berichten. Soms vind ik persoonlijk dat je een beetje te erg bezuinigd e.d. Maar dat is jou keuze uiteraard, maar ik leer er wel van dat ik op heel veel gebieden ook eens kan bezuinigen. Mijn dank daarvoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. K geef ook weleens 2e hands hier zijn ze ook met 2ehands blij ook al zijn ze ouder ik denk als je daar jong mee begint dat ze er gewoon aanwenben en soms zijn dingen bij bijv de krinloop gewoon nog nieuw, heb ook og een vraagje waar kan je die babyspullen brengen?

    BeantwoordenVerwijderen