Pagina's

zaterdag 14 maart 2020

Geef ons heden ons dagelijks brood...

Bah, bah, bah... Ik ben niet snel negatief, maar vanmorgen was ik echt teleurgesteld over wat ik zag...

M'n broodmeel is op. Ik koop dat altijd met 45 kg tegelijk bij de molen, maar i.v.m. de corona-maatregelen zijn ze gesloten. Ach, ik moest toch nog boodschappen doen bij de supermarkt, neem ik daar wel even meel mee. Huh? Hele schap leeg... Er zijn hamsteraars (gelukkig lang niet iedereen!) die zich echt van een slechte kant laat zien. Kratten vol houdbare melk, karren vol brood, laden-laden-laden... Geen toiletpapier meer, geen houdbare melk, geen rijst en pasta, nog een enkel brood (ja inderdaad om 10u vanmorgen was vrijwel al het brood al op), geen diepvriesgroente, geen potgroente en ga zo maar door. 

Waarom reageren sommige mensen zo egoïstisch? We hadden de kinderen pannenkoeken beloofd (omdat de pannenkoekendag niet doorging waren ze teleurgesteld, dus ik beloofde thuis pannenkoeken te bakken), waardoor ik 2 pakken melk nodig had. Ik voelde me bezwaard toen ik al een duurdere variant moest nemen, omdat vrijwel alles op was. Er stonden er nog 5 van dat 'half-dure' merk, van duurdere merken nog iets meer. Ik pakte er 2 en voelde me bezwaard. Toen ik later een kar zag met 8 trays van 4 pakken houdbare melk wist ik dat 2 pakken kopen omdat je ze de komende week nodig hebt niet te vergelijken is met 32 pakken meenemen. Ach, misschien was het wel dringend nodig. Ik kom alleen wel vaker in de supermarkt, maar heb zoveel lege schappen (terwijl er extra is ingekocht en extra gevuld) zelfs met feestdagen nog nooit gezien. Zoals een buurtgenoot het verwoordde 'alsof er geen morgen meer komt...' Er wordt dus wel degelijk gehamsterd... 

Een leerling vertelde gisteren 'mensen worden heel egoïstisch van corona. In de supermarkt had m'n moeder gezien dat er iemand heel veel wc-doekjes meenam, armen vol. Iemand anders vroeg 'zou ik dan misschien 1 pakje mogen?' 'Nee...'' De rest van de klas luisterde stil... Wat geven we onze kinderen mee? Ieder voor zich, pak wat je pakken kunt, vooral alleen aan jezelf denken, hoe de rest dit doorkomt maakt niet uit, als IK het maar overleef... 

Zelfs vanuit het kabinet is al gereageerd dat er voedsel genoeg is en dat er niet gehamsterd hoeft te worden. De AH-medewerkster verontschuldigde zich 'we hebben echt héél veel ingekocht, maar als mensen overal minimaal 6 van meenemen; daar kunnen wij niet tegenop...' Iemand zei me 'bij onze Aldi zei de medewerker dat ze gisteren een top-omzet hebben gedraaid die niet meer te evenaren zal zijn...' Het lijkt nog erger dan de dagen voor Kerst...

En waarom heb je dan zoveel toiletpapier nodig? Ik zei hier thuis al 'maar dat kun je toch niet eten? Waarom hamster je zoiets? Stel dat het toiletpapier op is, pak ik wat oude hydrofiele luiers, sjees de lock erlangs en ik heb wasbaar toiletpapier wat keer op keer te wassen en herbruikbaar is, klaar...' Toch kwamen er overheerlijke wc-papier recepten online :P... Papier-haché ofzo, sorry het is echt gewoon lachwekkend, dit is toch te maf voor woorden?! En kijk deze Brabander; dat lachje alleen al werkt aanstekelijk ;)... 

Met weinig kun je zoveel. Geen idee waarom ik 15 kg rijst, 30 liter melk of 60 rollen toiletpapier nodig zou hebben. Zelfs niet als we 4 weken in quarantaine zouden moeten gebruik ik dat niet op. Terwijl we toch met 5 zijn... 

Ik zie mooie initiatieven voorbij komen. De bieb die luisterboeken gratis ter beschikking stelt voor als je thuis moet blijven, mensen die helpen als je je huis niet uit mag door bijvoorbeeld medicijnen of boodschappen te halen en het voor je deur te zetten (want bezorgvakken zitten vol), mensen die gratis materialen maken voor kerken en/of kinderen om diensten thuis te houden als je niet naar de kerk kunt/mag, enz, enz... Blij dat er ook nog positieve dingen te melden zijn temidden van deze gekte... 


Geen idee hoe lang de scholen/opvang nog open blijven. Zowel voor onze kinderen alsook voor m'n werk als leerkracht. Ik wacht het maar af. In de klas zei ik al dat ik met liefde kom en blijf werken zolang het kan, maar dat ik me niet kan vinden in de reden die genoemd wordt voor het openblijven van scholen, nl. dat ouders anders geen oppas hebben. Tegen mijn klas 'jongens, ff serieus, ik ben toch niet jullie oppas?! Ik kom hier om jullie les te geven, dáárvoor ben ik hier...' Het is toch geweldig om kinderen iets te leren, iets uit te leggen, te helpen, ondersteunen, iets nieuws te laten doen, enz.? Ik ben blij met m'n oppas en heb ook veel opgepast, maar ik ben in de klas echt geen oppas, op geen enkele manier... Net zo'n suf argument als dat we zouden zeggen dat we de scholen maar open houden om de leerkrachten bij het Malieveld vandaan te houden. Zo verspreid over scholen zijn ze in ieder geval niet met 100 tegelijk bij elkaar... Jaaaaja... 

We lazen vanmorgen uit Exodus 16 over dat God dagelijks manna uit de hemel gaf aan het volk. Iedere dag werd er voor hen gezorgd. Ze mochten genoeg pakken voor 1 dag (of op de dag voor de sabbat voor 2 dagen) en niet meer. Mijns inziens is het niet nodig dat je voor max. 1 dag boodschappen doet, maar als iedereen gewoon boodschappen doet, heeft iedereen genoeg.  

Overdaad schaadt, zelfs in corona-tijden als je het mij vraagt... Voor iedereen een gezegende zondag toegewenst waarin het wellicht anders zal gaan dan vooraf gedacht. En sterkte als je er middenin zit! 

En mocht je nog iets te doen zoeken voor als je thuis zit: bestel gerust m'n boek even per mail aad.actief@gmail.com. Gratis keuze uit: 2 sets wasbare wattenschijfjes, 1 set wasbare zoogcompressen of 5 wasbare snoetenpoetsers of billen-/toiletdoekjes (wit) als extraatje erbij.

Hamster jij? Of deed je 'gewoon' boodschappen :)?

24 opmerkingen:

  1. Als je altijd een voorraadje hebt dan hoef je niet te hamsteren.
    Mensen gaan in zulke tijden erg lelijk doen tegen anderen het is hebben, hebben, hebben.
    Als ik maar zat heb de rest kan me gestolen worden.
    En als er geen goedkope melk is dan maar duurdere, mijn schoonmoeder die de oorlog had meegemaakt en 8 kinderen heeft groot gebracht zei altijd: beter duur als niet te koop!
    Maak je kinderen flexibel zodat ze ook als een pannenkoeken dag niet doorgaat het tegoed houden dit zijn andere omstandigheden waardoor je soms niet anders kan.
    Warme groet uit Tilburg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal met je eens. Belachelijk en heel egoïstisch. Ik had paracetamol nodig voor mn zoontje die last van tandjes heeft. Alles op! Ik red me ondertussen wel. Denk dat de komende maanden heel veel mensen vanuit voorraad kunnen leven.
    En natuurlijk ben je meer dan oppas.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb niks extra ingeslagen heb mijn gewone voorraad. En als iets op is dan ga ik wel improviseren. Wc heb ik 3 rollen op voorraad doe ik wel veertien dagen mee(popla).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk ben je meer dan een oppas. Maar juist omdat basisschool leerlingen nog niet alleen thuis kunnen zijn is het voor ouders uit de zorg heel fijn. En eigenlijk voor ons allemaal.
    Ik ben gastouder en ga er alles aan doen om zo lang mogelijk door te werken voor de noodzakelijke beroepen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uiteraard is het fijn voor ouders uit de zorg. Mogelijk dat hun kinderen alleen een stuk minder risico lopen op besmetting wanneer ze lekker bij een vriendje of vriendinnetje spelen of thuis blijven wanneer de andere ouder als die er is (die misschien thuis kan werken?)
      Ik ken alleen maar schone scholen, maar zo vaak als er op de meeste kantoren nu de handvatten/toetsenborden/toiletten/enz. gesopt worden gebeurt maar op een nihil aantal scholen hoor... Als leerkracht kom je daar gewoon niet aan toe en schoonmaak komt hooguit 1x per dag en heeft dan meer te doen... Alles is wegbezuinigd. Nogmaals; gaat niet om mijn school, maar over de scholen in het algemeen... Neemt niet weg dat ik zolang zal werken als ik kan hoor :). Maar wat nu als er 1 van de kids snotterig thuis moet blijven? Dan moet ik òf m'n werk in de steek laten òf iemand vragen om zich 'op te offeren' voor oppas. Het blijft lastig ;)... Hopelijk valt het mee komende week, dat zou het fijnste zijn :)...

      Verwijderen
  5. Inderdaad, wat een gekte. Wel fijn voor de komende dagen, dan hoeven die mensen in ieder geval niet meer naar de winkel ;-)...
    Ik heb gewoon boodschappen gedaan, maar zelfs de gewone dingen waren er al niet meer. Dus dan maar een alternatief bedenken. Maar al zou je binnen moeten blijven, dan is er vast wel iemand te vinden die nog gezond rondloopt en even een boodschap voor je kan doen.
    Laten we ons vertrouwen op God stellen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De oproep van Gert Jan Segers trof mij : denk om je naaste (in deze crisis) En dat geldt ook als je boodschappen gaat doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben sinds eerste Corona patient in Nederland ontdekt werd de afgelopen weken wel aantal dingen extra aangeschaft. Rekening houdend met mogelijke paniek en daardoor lege/megadrukke winkels als maatregelen afgekondigd zouden worden. Geen gigantische hoeveelheden, maar wel steeds net wat zetpillen (voor oorontstekingen e.d...) luiers, houdbare melkproducten en houdbare koolhydraten en groenten extra. In de hamsterpaniek die sinds donderdag rondwaart zijn we daar nu wel blij mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben alleenstaand en heb geen beschikking over ouders of zus in de buurt 'die wel even een boodschapje voor me zouden kunnen doen' en ook de buren hebben momenteel hun handen vol aan zichzelf vanwege onverwacht ernstige ziekte bij de buurman.
    Ik ben dus zo'n asociaal iemand die niet 2 maar wel 4 pakken sojamelk meenam voor zichzelf en een pak toiletpapier. Oef durf het bijna niet te zeggen.
    Maar als je alleen woont en je wordt ziek, want er heerst ook nog steeds de gewone griep, is het wel erg fijn als ik niet mis grijp. Groeten Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Totaal niet asociaal Astrid, ik geef je groot gelijk! Heel verstandig om iets extra's mee te nemen. Sterkte!

      Verwijderen
  9. Ik ben afgelopen jaar ernstig ziek geweest. Door medicatie wordt deze onderdrukt.
    Hetgeen betekend dat ik in een risicogroep val en dus liever de winkelbezoeken verminder om besmetting te voorkomen. Ik heb dus afgelopen tijd iets meer ingeslagen zodat ik aankomende tijd niet naar een winkel hoef.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. geen 15 kg rijst, of 30 ltr. melk, maar wel 45 kg meel.
    wat is het verschil?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het meel bestelde ik altijd van tevoren en ging het dan ophalen bij een molen. Zo bespaarde ik brandstof en hoefde ik maar een keer of 6-8 op en neer per jaar. Nu zie ik mensen ineens 30 liter melk meenemen zonder dat de supermarkt daarop heeft gerekend; dat blijkt wel uit de lege schappen/paden.
      Ik heb niet eerder de molen leeggekocht, omdat ik altijd een week van tevoren belde en het in een doosje achter de balie werd klaargezet.
      Als je voor een grote groep mensen moet koken en 15 kg nodig hebt (voor mijn part 80 kg rijst) heb ik echt geen moeite mee; wel met mensen die anderen niets gunnen...
      Voor nu heb ik slechts een paar kg meel gekocht en bewust niet het hele schap leeggekocht om te voorkomen dat anderen misgrijpen :)...

      Verwijderen
  11. Een juf is geen oppas. Maar vanuit het onderwijs wordt onwijs veel geklaagd over werkdruk. Als het onderwijs digitaal onderwijs had voorbereid, dan is het komende argument van werkdruk tenminste opgelost. Wat ik teveel hoor (de) op de scholen: dat moeten de ouders maar doen.
    Wat denk je van de besmettingen van kassa medewerkers, buschauffeurs?
    En schoonmaken op scholen van deurkrukken: dat gebeurt bij ons op kantoor ook niet. Geen tijd en geen geld voor.
    Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid: wij doen al jaren boodschappen voor 1 maand tegelijk. dit uit bezuinigings overweging: als je niet in de winkel komt, hoef je ook niets uit te geven. En wat op is, is op. Gewoon niet zoveel achterelkaar snoepen. Beste meid, je bent idd negatief en hebt enigszins zelfmedelijden. Misschien jezelf eens vergelijken met mensen van de voedselbank? Werklozen? vluchtelingen op lesbos (waar ook corona is uitgebroken)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och nee hoor, geen zelfmedelijden hier ;). Ik heb een fantastische baan en als ik oppas had willen zijn was ik oppas geworden/gebleven :).
      Ik hoef me niet te vergelijken met de doelgroepen die je noemt, maar juist voor bijv. de voedselbank vind ik het vreselijk dat mensen nu zo hamsteren. Of voor mensen die een klein budget hebben. Alle goedkope merken zijn uitverkocht. Ik kan dan de iets duurdere kopen, maar er zijn er genoeg die die keuze niet hebben doordat het is weggekaapt in grote hoeveelheden. Dàt vind ik echt heel erg en ben ik teleurgesteld over.
      Voor een maand boodschappen is voor ons niet haalbaar, ik heb dan na een week al geen verse groenten meer en daar hechten we best waarde aan. Voor bijv. broodmeel koop ik wel grotere hoeveelheden tegelijk, die bestel ik. Maar dat is een eind reizen, dus voelt duurzamer om meer te kopen en zo minder te reizen op jaarbasis.

      Verwijderen
    2. Wat een zure reactie anoniem van 17.40u op 15 maart.

      Verwijderen
  12. Wat fijn om weer een blog van jou te lezen! Iedereen is daar weer anders in. Ook ik zal de komende tijd niet meer naar de supermarkt gaan, ook niet naar andere winkels. Hoe minder bezoek in winkels hoe minder de kans op besmettingen en verspreiding daarvan. Ik begrijp het wel dat mensen hamsteren (sorry). Groeten E

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets extra kopen snap ik wel hoor! Ik heb nooit heel grote voorraden maar een week of zelfs 1,5-2 kan ik meestal wel vooruit, dus nu ook. Ik snap alleen hamsteren (in de zin van toiletpapier voor een jaar kopen) niet, omdat je daarmee anderen benadeelt. Ja, er is extra ingekocht, zodat iedereen iets extra in huis kan halen. Nee, er is niet gerekend op mensen die 10x meer meenemen dan normaal... Vandaar die lege schappen :/...
      Maar ik begrijp je wel hoor, sterkte!

      Verwijderen
  13. Ik had net onze voorraad leeg gegeten. Dus ik moest wel weer aanvullen. Maar niet extreem. Gewoon zoals ik anders zou doen.
    Gr Yvonne D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nee, ik hamster beslist niet. Ik ben aangenaam getroffen door het gehamster. Het komt op mij zo egoïstisch over...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Adrianne,
    Ik kan me vinden in je artikel over/tegen het hamsteren. Voor veel producten zijn ook alternatieven te vinden, mocht het nodig zijn. Zelf hebben we wel veel melkpoeder voor onze baby ingeslagen, want dat is een eerste levensbehoefte voor hem. Wat betreft luiers bijvoorbeeld, weer minder, want mocht de nood aan de man komen, dan kunnen we prima uit de voeten met de katoenen luiers...
    Aan de andere kant moest ik ook denken aan het Bijbelverhaal over Jozef, hoe hij maatregelen mocht nemen van God, uit voorzorg, om de komende 7 magere jaren, samen met het volk uit binnen- en buitenland, goed door te komen. De schuren mochten in goede tijden goed gevuld worden, zodat daaruit geleefd kon worden in de mindere jaren die zouden gaan komen. Dit wijst ons er ook wel weer op dat we, zonder paniekerige toestanden, toch mogen vooruitzien. Bid en werk...
    Een goede balans leren vinden in vooruitzien en je afhankelijk weten, is denk ik onze christenplicht. En die balans kan God ons geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik hamster niet overdreven veel, maar koop wel wat extra's. Hier in het dorp is nu 1 iemand overleden, en zijn er 30 besmettingen. Het officiële aantal ligt veel hoger natuurlijk. In een dorp met 7000 inwoners is dat veel, ik blijf dus liever zoveel mogelijk weg bij de supermarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wij hamsteren niet, maar kopen wel wat extra ingeblikte groente en hebben de diepvries (die altijd 50% vol is) nu wel vol gemaakt. Je weet maar nooit.

    BeantwoordenVerwijderen