Pagina's

vrijdag 27 maart 2020

Berenjacht...

Het kan je niet ontgaan zijn dat er er gezinnen 'op jacht' zijn in je wijk. Mocht je het nog niet hebben meegekregen; ze zijn op berenjacht... In deze tijd van zoveel mogelijk binnen blijven, is het voor sommigen vrijwel onmogelijk om de kinderen binnen te houden en willen ze af en toe een luchtje scheppen. Je kunt dat gezellig combineren met 'beren jagen'. 

Heel simpel; je gaat gewoon rondlopen en spotten. Of je neemt een briefje en laat ze turven. Of zoals hier heel handig voor groep 3: Ze schrijft alle cijfers op en telt gewoon iedere tocht verder waar ze gebleven is. Dus 21, 22, 23, enz. Mooie oefening ;). 

Ze zijn hier in de wijk dolenthousiast, echt bere-gezellig :P... In 2 straten spot je moeiteloos 20 beren. Van grote beren (van veraf te zien) tot kleine beren (dat is de differentiatie hè in deze buitenopdracht, die is voor échte speurneuzen :P) en van dikke beren tot platte beren (lees: uitgeprint op een A4, jaaa echt, ge-wel-dig, wat hebben we gelachen...) En dan de terugweg even zwaaien naar betreffende buurman en ontdekken dat hij er achter z'n dakraam ook nog 1 heeft opgeplakt. Christilène 'ohhh, die kun je bijna niet zien, die was écht heel moeilijk...' Ik zeg: Missie geslaagd!

Dus overdag zitten in de keuken:

Christilènes beer:

Jochanan z'n olifant. Ssttt, die heeft zich verstopt in de jungle, dus die vindt niet iedereen...

Knuffelsloffen van Christilène voor het raam naast de deur (eigen idee van madammeke):

En gedurende de dag werd de voorraad boven uitgebreid. Hé, zien jullie dat aapje ;)... Met dat ik een foto wilde maken stond Peter klaar om ze in bed te leggen. Ik wenkte dat hij weg moest, maar Bertian dook meteen tegen het raam toen hij me zag ;)... Nee hoor, die zie je niet iedere dag daar staan. Maar als je hem ziet, mag je dubbel tellen hoor :)... 

Wij gaan bewust rond etenstijd 's avonds. Overdag zijn er veel kleine kinderen die hier spelen en is 1,5 meter afstand houden best heel lastig. Om diezelfde reden mogen de kinderen niet naar buiten als andere kinderen in de speeltuin spelen (alleen achter ons huis). En Bertian is gelukkig alweer beter, anders zouden we thuis blijven. Vanavond hebben we tijdens een wandeling van een dik uur door het dorp (dus niet eens buitenaf gewandeld, maar echt bebouwde kom) onderweg 1 fietser en 3 dames op skeelers gezien. De rest zat lekker te dineren, ideaal :)... 

Zelfs pubers kwamen hier voorbij op de fiets met een mobieltje in de hand, stopten even bij ons huis, telden de beren en fietsten weer verder. Het lijkt wel Pokémons vangen :P... 

Zometeen gaan we 'coronaproof' spoorzoeken/speurtocht doen. Ik hoop dat ik nog even tijd kan vinden om er een blog over te schrijven, wellicht ter inspiratie voor anderen!

Heb jij al een knuffelbeer achter je raam staan? Sterkte in deze (voor velen moeilijke) tijd!

6 opmerkingen:

  1. Leuke actie! Ik ga eens kijken of ik mee kan doen - mijn 54-jarige teddybeer staat hier nog, alleen om mij te troosten - die kan natuurlijk ook best voor alle kinderen in de buurt mee-zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker! Mijn eigen teddybeer. 39 Jaar oud!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor! Gistermorgen gelijk voor mijn raam gezet. Met een stokje achter zijn rug die weer vastgeklemd staat tussen de verwarming. De vensterbank is anders te smal. Ook in mijn werk in het verzorgingshuis heb ik een affiche gemaakt om bewoners de tip te geven om een beer voor het raam te zetten. Dan kunnen de kindjes naar de beren en de oma's zwaaien. Dit weekend werk ik niet, maar ben heel benieuwd hoeveel er maandag zullen staan. En hoeveel er inmiddels in mijn straat staan. Een hele leuke actie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meer dan een jaar lang zaten Noach en zijn familie opgesloten in de ark. Slechts 1 raam, geen terras, geen internet, geen telefoon, geen YouTube, geen Facebook, geen Netflix. Ze hoorden slechts de regen en het klotsen van de golven. Ze brachten hun tijd door in gebed, hielden van elkaar en zorgden voor de dieren. God zorgde voor hen.
    Hoewel er een oceaan is met virusdreigingen en we nu als het ware in een storm zitten, laten we er aan denken dat God over ons waakt. Wees niet bang! Wees Hem trouw en heb geduld. De regen zal stoppen en de regenboog verschijnen.

    En ja hier staat ook een beer voor het raam, alleen in onze buurt nog niet veel andere beren gezien jammergenoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Md
      Noach en zijn gezin zaten 40 dagen in de ark... Ook een hele tijd...

      Gelukkig is God nog steeds dezelfde en mogen we juist in deze tijd op Hem vertrouwen.

      Dianne

      Verwijderen
    2. Het regende 40 dagen en 40 nachten, maar ze hebben alles bij elkaar wel ongeveer een jaar in de ark gezeten (ivm de aarde die nog droog moest worden). Zie bijv. deze link: https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/06b47d8014ff22989bec229a0e45ab93

      Verwijderen