*Doorhalen wat niet van toepassing is
Ons huis is gebouwd in 2011 volgens de bouwbesluiten van
toen. We doen er veel aan om het energielabel te ‘eren’ door ook zelf rekening
te houden met de manier waarop we gas, elektriciteit en water gebruiken. Je huis kan
goed geïsoleerd zijn, maar als je zelf altijd stookt op tijdstippen dat je er
niet bent, veel de deuren open laat staan en jezelf hebt laten wennen aan een
gemiddelde temperatuur van 21.5 graden is het niet zo zuinig meer :(. Ook helpt een
waterbesparende douchekop niet veel meer als je iedere dag heerlijk een half
uur onder de warme straal gaat staan (of: zitten, dat hoor ik ook regelmatig.
Het moet heerlijk wezen om lekker lang onder de douche te zitten… Ik geloof het
;))
Ehm... Wij houden Warme Truien Winter... Doe ook mee :)! |
Vandaar dus dat we deze winter de kachel nog maar weinig aan
hebben gehad.
Toen dochterlief er nog niet was en we samen full-time werkten,
stond de kachel vrijwel altijd uit, behalve het weekend, maar nu ik overdag
thuis ben, staat de kachel aan vanaf dat de temperatuur daalt naar 17-17.5
graden. Christilene en ik dragen allebei pantoffels, extra vestje en evt. een
extra legging/maillot. Ik voel wel een paar keer of ze het niet koud heeft,
maar inmiddels geeft ze het wel aan, dus ik maak me er geen zorgen meer over…
’s Middags ligt ze grotendeels in bed, dus dan is het al lekker warm. Als ik
oppaskinderen heb of visite zet ik vaak wel de verwarming aan, omdat veel
mensen een andere temperatuur gewend zijn en het snel als koud ervaren. Geen
probleem, onze verwarming is heel snel op temperatuur.
Al vaker had ik gehoord dat ons energieverbruik (lees: gas
en electra) ongelofelijk laag was. Als we bijvoorbeeld ons voorschotbedrag
vergeleken met anderen uit onze omgeving. Toen ik echter een medewerkster van
Gezinsenergie aan de telefoon had, werd dit nogmaals bevestigd en was ik echt overtuigd. Zij zien natuurlijk heel veel soorten verbruik voorbij komen en kunnen een betere inschatting maken van ‘erg zuinig’ dan mijn omgeving sorry
mensen dat ik jullie niet eerder geloofde :( … Op mijn persoonlijk dossier (online) van Greenchoice zag ik echter nooit dat
ik zuinig was, daar was ons verbruik ‘gemiddeld’. Totdat…ik de stoute schoenen
aantrok en naar Greenchoice belde.
Een vriendelijke medewerkster stond me te
woord. Ik viel maar met de deur in huis en zei dat ik jaren trouwe klant was
geweest, maar nu op zoek was naar korting, omdat we op allerlei zaken wilde
bezuinigen en met name op vaste lasten, dus dat ik graag bij hen zou blijven,
maar liefst wel goedkoper… De dame in kwestie vroeg wat gegevens en keek met me
mee. Meteen vroeg ze nog een keer met hoeveel personen we in huis leefden. Man,
vrouw, kind en soms logeer/gastouderkids. ‘Ongelofelijk mevrouw, zo zien we het
toch niet vaak’. Ik vertelde dat het persoonlijk online dossier iets anders
vertelde. Dit bleek echter nog verouderd te zijn en gebaseerd te zijn op bv.
een 1-persoons huishouden waarvan iemand een half jaar in het buitenland zat.
Oftewel: Mocht ik absoluut niet mee rekenen, want daar zou ik niet tegenop
kunnen dat wordt dus de uitdaging van 2015…
Ze was enthousiast over ons
zuinig leven/bezuinigen en dacht graag met me mee. In het systeem bleek een
‘welkoms-korting’ te ontbreken. Logisch, we hadden positieve verhalen gehoord
over Greenchoice en hebben ons ‘blind’ daarbij aangesloten (toen vond ik
besparen nog niet zo leuk en had ik niet het idee dat het wat op kon leveren,
nu wel…). Ze bood ons alsnog de welkoms-korting aan. Dit was een
‘varia-groen-mix’ ofzo en het gold voor 1 jaar. Erna zouden we nog steeds
korting kunnen krijgen door een contract af te sluiten (i.p.v. de variabele
prijs die we tot laatst hadden). Nu betalen we per maand een voorschotbedrag
van 78 i.p.v. 101 euro per maand. Oftewel een besparing van 276 euro per jaar!
Uiteraard moeten we goed op ons verbruik blijven letten om niet straks een fors
bedrag bij te moeten betalen.
Iedere week schrijf ik in m'n boekje alle meterstanden en houd zo het verbruik in de gaten.
Ik weet niet hoe jullie zijn, maar ik ben niet van het ‘hip-hoppen’.
Ik ga niet het ene jaar naar energieleverancier A, het jaar erna naar
goedkopere energieleverancier B, enz. Toch kon ik het vandaag niet laten om
even te bellen naar aanleiding van de schreeuwerige reclame op Facebook van
BesparenKan. Je moest je energieleverancier invullen, je gezinsgrootte (klein
gezin) en wat voor soort huis je had (rijtjeshuis). Meteen na het invullen
flitste in beeld dat ik tot € 350,- kon besparen! Haha, dat zou betekenen
dat ik een klein halfjaar kan besparen, maar niet heus. Dat geloofde ik
natuurlijk zelf niet. Op de website ziet het er een stuk ‘fatsoenlijker’ uit,
veel minder schreeuwerig. Ik bel op en ben benieuwd naar de tarieven, maar die
maken ze natuurlijk niet bekend, onder het mom van ‘wij zijn tussenpersoon en
koppelen u met 1 van de leveranciers’. In ieder geval was de conclusie: ‘Blijf
dit jaar nog bij Greenchoice, want daar zit u prima!’ Schijnbaar kan ik niet
meer besparen op m’n tarief van energie :)…
Iemand van jullie weleens gebeld naar zijn/haar eigen
energieleverancier met de vraag of je goedkoper klant kunt blijven bij hen? Bv.
door middel van een contract o.i.d. Uiteraard doe je dat alleen als je vindt
dat je goed zit bij je huidige leverancier…
Succes ermee, bellen is iets wat je gewoon moet doen :)… Als je eenmaal besmet
bent met de ‘ik-bel-om-te-besparen-koorts’, is niet het hek van de dam, maar de
telefoon van de haak/lader…
Tot de volgende keer!
Groetjes, Adrianne
Inspirerend!! Ga je zeker volgen!
BeantwoordenVerwijderenSucces met je blog.
Groetjes, Hennie
Dankjewel Hennie, welkom! Bespaar je zelf ook? Groetjes, Adrianne
Verwijderen