vrijdag 16 januari 2015

Zuinig huis met/zonder* zuinige mensen

*Doorhalen wat niet van toepassing is

Ons huis is gebouwd in 2011 volgens de bouwbesluiten van toen. We doen er veel aan om het energielabel te ‘eren’ door ook zelf rekening te houden met de manier waarop we gas, elektriciteit en water gebruiken. Je huis kan goed geïsoleerd zijn, maar als je zelf altijd stookt op tijdstippen dat je er niet bent, veel de deuren open laat staan en jezelf hebt laten wennen aan een gemiddelde temperatuur van 21.5 graden is het niet zo zuinig meer :(. Ook helpt een waterbesparende douchekop niet veel meer als je iedere dag heerlijk een half uur onder de warme straal gaat staan (of: zitten, dat hoor ik ook regelmatig. Het moet heerlijk wezen om lekker lang onder de douche te zitten… Ik geloof het ;))
Ehm... Wij houden Warme Truien Winter... Doe ook mee :)!
Vandaar dus dat we deze winter de kachel nog maar weinig aan hebben gehad.
Toen dochterlief er nog niet was en we samen full-time werkten, stond de kachel vrijwel altijd uit, behalve het weekend, maar nu ik overdag thuis ben, staat de kachel aan vanaf dat de temperatuur daalt naar 17-17.5 graden. Christilene en ik dragen allebei pantoffels, extra vestje en evt. een extra legging/maillot. Ik voel wel een paar keer of ze het niet koud heeft, maar inmiddels geeft ze het wel aan, dus ik maak me er geen zorgen meer over… ’s Middags ligt ze grotendeels in bed, dus dan is het al lekker warm. Als ik oppaskinderen heb of visite zet ik vaak wel de verwarming aan, omdat veel mensen een andere temperatuur gewend zijn en het snel als koud ervaren. Geen probleem, onze verwarming is heel snel op temperatuur.

Ideaal zo'n thermostaat: Kun je makkelijk instellen, maar die van ons staat niet op 20.5 ingesteld...
Al vaker had ik gehoord dat ons energieverbruik (lees: gas en electra) ongelofelijk laag was. Als we bijvoorbeeld ons voorschotbedrag vergeleken met anderen uit onze omgeving. Toen ik echter een medewerkster van Gezinsenergie aan de telefoon had, werd dit nogmaals bevestigd en was ik echt overtuigd. Zij zien natuurlijk heel veel soorten verbruik voorbij komen en kunnen een betere inschatting maken van ‘erg zuinig’ dan mijn omgeving sorry mensen dat ik jullie niet eerder geloofde :( … Op mijn persoonlijk dossier (online) van Greenchoice zag ik echter nooit dat ik zuinig was, daar was ons verbruik ‘gemiddeld’. Totdat…ik de stoute schoenen aantrok en naar Greenchoice belde. 
Een vriendelijke medewerkster stond me te woord. Ik viel maar met de deur in huis en zei dat ik jaren trouwe klant was geweest, maar nu op zoek was naar korting, omdat we op allerlei zaken wilde bezuinigen en met name op vaste lasten, dus dat ik graag bij hen zou blijven, maar liefst wel goedkoper… De dame in kwestie vroeg wat gegevens en keek met me mee. Meteen vroeg ze nog een keer met hoeveel personen we in huis leefden. Man, vrouw, kind en soms logeer/gastouderkids. ‘Ongelofelijk mevrouw, zo zien we het toch niet vaak’. Ik vertelde dat het persoonlijk online dossier iets anders vertelde. Dit bleek echter nog verouderd te zijn en gebaseerd te zijn op bv. een 1-persoons huishouden waarvan iemand een half jaar in het buitenland zat. Oftewel: Mocht ik absoluut niet mee rekenen, want daar zou ik niet tegenop kunnen dat wordt dus de uitdaging van 2015…
Ze was enthousiast over ons zuinig leven/bezuinigen en dacht graag met me mee. In het systeem bleek een ‘welkoms-korting’ te ontbreken. Logisch, we hadden positieve verhalen gehoord over Greenchoice en hebben ons ‘blind’ daarbij aangesloten (toen vond ik besparen nog niet zo leuk en had ik niet het idee dat het wat op kon leveren, nu wel…). Ze bood ons alsnog de welkoms-korting aan. Dit was een ‘varia-groen-mix’ ofzo en het gold voor 1 jaar. Erna zouden we nog steeds korting kunnen krijgen door een contract af te sluiten (i.p.v. de variabele prijs die we tot laatst hadden). Nu betalen we per maand een voorschotbedrag van 78 i.p.v. 101 euro per maand. Oftewel een besparing van 276 euro per jaar! Uiteraard moeten we goed op ons verbruik blijven letten om niet straks een fors bedrag bij te moeten betalen. 
Iedere week schrijf ik in m'n boekje alle meterstanden en houd zo het verbruik in de gaten.
Bel om te besparen! Het werkt echt!
Ik weet niet hoe jullie zijn, maar ik ben niet van het ‘hip-hoppen’. Ik ga niet het ene jaar naar energieleverancier A, het jaar erna naar goedkopere energieleverancier B, enz. Toch kon ik het vandaag niet laten om even te bellen naar aanleiding van de schreeuwerige reclame op Facebook van BesparenKan. Je moest je energieleverancier invullen, je gezinsgrootte (klein gezin) en wat voor soort huis je had (rijtjeshuis). Meteen na het invullen flitste in beeld dat ik tot € 350,- kon besparen! Haha, dat zou betekenen dat ik een klein halfjaar kan besparen, maar niet heus. Dat geloofde ik natuurlijk zelf niet. Op de website ziet het er een stuk ‘fatsoenlijker’ uit, veel minder schreeuwerig. Ik bel op en ben benieuwd naar de tarieven, maar die maken ze natuurlijk niet bekend, onder het mom van ‘wij zijn tussenpersoon en koppelen u met 1 van de leveranciers’. In ieder geval was de conclusie: ‘Blijf dit jaar nog bij Greenchoice, want daar zit u prima!’ Schijnbaar kan ik niet meer besparen op m’n tarief van energie :)… 

Iemand van jullie weleens gebeld naar zijn/haar eigen energieleverancier met de vraag of je goedkoper klant kunt blijven bij hen? Bv. door middel van een contract o.i.d. Uiteraard doe je dat alleen als je vindt dat je goed zit bij je huidige leverancier…

Succes ermee, bellen is iets wat je gewoon moet doen :)… Als je eenmaal besmet bent met de ‘ik-bel-om-te-besparen-koorts’, is niet het hek van de dam, maar de telefoon van de haak/lader…

Tot de volgende keer!


Groetjes, Adrianne

2 opmerkingen:

  1. Inspirerend!! Ga je zeker volgen!
    Succes met je blog.
    Groetjes, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Hennie, welkom! Bespaar je zelf ook? Groetjes, Adrianne

      Verwijderen