Pagina's

vrijdag 20 februari 2015

Prolife (bijna 700 euro per jaar bespaard!)

Na enige weken van ziekte, ongeplande activiteiten, enz. vanavond weer een blog van mij...


En dan nu over Prolife... Allebei hadden en hebben we een basisverzekering. Peter had een aanvullende Medium-tandverzekering en ik een Large-aanvullende verzekering. Toen we begin 2014 gingen kijken waarop we konden bezuinigen, kwamen we terecht bij de zorgverzekeringspremie. Al snel bleek dat de tandverzekering niet meer nodig was en mijn Large-verzekering enkele euro's per maand meer kostte en voor mij niet veel meer betekende. Vandaar dat ik meteen belde, maar omdat ik na 1 januari belde, kon de tandverzekering niet meer gestopt worden, maar alleen nog van Medium naar Small worden omgezet. Mijn Large-polis wilde ik terugzetten naar Medium om nog wel gebruik te kunnen maken van enkele zaken, zoals bv. een bril, enz. 


**

Dit scheelde ons toentertijd al een fors bedrag. Mijn aanvullende verzekering ging van 32,50 naar 16,75 (besparing: 15,75 *12 maanden = 189 euro p/jaar). Peters tandverzekering ging van 24,50 naar 14 euro (10,50 *12 maanden = 126 euro p/jaar). Niet helemaal waar, want ik maak gebruik van een collectiviteitskorting via mijn werkgever.



Ik lees veel (besparings)boeken waar ik allerlei tips lees en zo las ik vorig jaar dat je de zorgverzekering per jaar kunt betalen om zo 3% te besparen. Nooit geweten, nooit gehoord, nooit op geattendeerd door de zorgverzekeraar! Wat was ik blij dat ik dit jaar nog meer kon besparen...


**
In januari vorig jaar heb ik al aangegeven dat de tandartsverzekering in 2015 er helemaal af mocht. Tot mijn grote schrik keek ik pas 2 januari naar het Polisblad (doordat ik in de kerstvakantie ziek was, feestdagen, blabla is dit blijven liggen :(...) en zag dat alles geregeld was behalve de tandartsverzekering. Grrrrr, dus maar weer gebeld. Uiteraard konden ze in het systeem alleen zien dat ik gebeld had, maar niet de afspraak voor de tandartsverzekering er helemaal afhalen. Maar 'uit coulance' zou ze alsnog de verzekering eraf halen. Nou, gelukkig maar, want ik baalde er flink van. Het zou toch weer 14 euro p/mnd kosten, oftewel 168 euro betalen terwijl je maximaal 250 euro vergoed krijgt! Daarnaast betaalt Peter slechts zo'n 40 euro p/jaar voor 2 x de halfjaarlijkse controle. (Tip van Peter: Onderhoud je gebit goed, dat bespaart een hoop zorgkosten! Neem een elektrische tandenborstel :)...) Kortom: Zwaar overdreven om zo 'over-verzekerd' te zijn.
De dame aan de telefoon was erg welwillend en ik vroeg of het mogelijk was om collectief verzekerd te zijn voor ons samen (nu moet Peter iedere keer thuis zijn als ik bel over iets van hem, omdat hij dan toestemming moet geven, blabla wet privacy blabla)...
Dat bleek zeker mogelijk te zijn, sterker nog: Ik had een collectiviteitskorting van 10% op mijn basisverzekering en Peter niet, dus als hij bij mij op de polis zou komen, zou hij vanaf februari ook korting krijgen, dus nog 11 maanden korting!! Alles bij elkaar mooi meegenomen!


Dit jaar heb ik het een beetje 'in de gaten gehouden' tegen eind van het jaar (dan stappen mensen regelmatig over naar een andere zorgverzekering) en schetst mijn verbazing: € 50,- welkomskorting per polis voor iedere nieuwe klant! Meteen de telefoon maar gepakt en gevraagd hoe dit kon. Tsja, ik had natuurlijk niet meer paraat welke collega dit had gezegd (zelfs als je de naam wel hebt, wordt dan vaak gezegd dat betreffende collega er niet meer werkt, een periode stage liep, vakantiewerk deed, blabla...) en doorverbinden was niet mogelijk. Ik kon een brief schrijven naar de hoge heren, maar daar trapte ik niet in. Dat belandt op de stapel waarna je een automatische brief krijgt met iets als 'dank voor uw meedenken, blabla, we hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd...' Nou, dat was al een heel besparingsverhaal, maar nog 1 ding... Vorig jaar had ik aangegeven dat ik het raar vond dat nieuwe klanten een 'welkoms-korting' kregen van een x-aantal euro. Ik heb toen gebeld en mijn verbazing geuit over het feit dat nieuwe klanten 'gelokt' werden en er voor trouwe klanten niets gedaan werd. Mij werd verteld dat hier meer klachten over waren gekomen en dat het met ingang van het volgende jaar niet meer aangeboden zou worden, omdat dit van hogerhand besloten was. 

Een andere optie was om online een klachtenformulier in te vullen. De medewerker vertelde me dat iedere klacht sowieso behandeld werd en dat ik hierover binnen een aantal werkdagen teruggebeld zou worden. OK, binnen 2 minuutjes had ik het formulier ingevuld, 2 dagen later werd ik teruggebeld met de mededeling dat ik per polis ook de € 50,- korting kreeg. Tadaaa, 100 euro verdiend in nog geen 10 minuten :)...
Voor alle mensen die dus niet bellen en niet overstappen: Die betalen die 100 euro wel gewoon...
**

Als je het idee hebt dat je brutaal bent en je hierover liever niet belt, kun je wél altijd kijken of je (aanvullende) verzekering nog up-to-date is. Kan het mogelijk met een iets minder uitgebreide aanvullende verzekering? Of zelfs zonder? Het is te laat om dit te veranderen voor 2015, maar bel alvast naar je verzekering en zeg dat je het wilt aanpassen. Zet in je agenda in bv. november dat je nog een keer hierover belt om te controleren of het doorgevoerd gaat worden. 


Daarnaast kun je - als je het geld hebt aan het begin van het jaar - ervoor kiezen om je hele premie in 1 keer te betalen i.p.v. per maand/per kwartaal. Je bespaart hiermee 3% (wettelijk vastgelegd, dus bij iedere zorgverzekering hetzelfde). Stel: Je betaalt 100 euro premie per maand = 1200 per jaar. Dan krijg je dus 36 euro korting als je per jaar betaalt. Voor meerdere polissen per gezin (of hogere premies per maand door bv. aanvullende verzekeringen) kan dit kortingsbedrag leuk oplopen!



Ook kun je kijken of je een collectiviteitskorting kunt krijgen. Ben je geabonneerd op een bepaald tijdschrift, bepaalde krant, ben je lid van een vereniging, vakbond, o.i.d.? Is er via je werkgever een collectiviteitskorting te bedingen? Mogelijk heeft 1 van jullie al een korting en kun je samen collectief verzekerd worden, zodat de ander meeprofiteert van de collectiviteitskorting.



Heleboel informatie, ik hoop dat het een verhaal is waarmee jullie iets kunnen! 



Een goed weekend, groetjes Adrianne


Geen opmerkingen:

Een reactie posten