Pagina's

donderdag 9 november 2023

Kinderfeestje - zelf pizza maken

Jochanan was 7 geworden eind van de zomervakantie en het was er nog niet van gekomen om een kinderfeestje te vieren. Je snapt wel hoe dat soms gaat ;). Ik vier de feestjes altijd met Peter erbij en soms m'n zusje, zodat je ook nog aandacht hebt voor de rest thuis.

Meiden kakelen wel, maar met een knutsel is dat 'al gauw goed'. Van jongensfeestjes hoor ik dat ze veel drukker zijn (vooral bij een feestje binnen), harder praten en dat het best lastig is om (oudere) jongens te vermaken.

Zomaar een idee wat bij ons goed in de smaak viel: Zelf pizza's maken.

 

Het is supersimpel: Je kneedt zelf het deeg (gewoon simpel wit brood deeg volstaat, een pak bij de supermarkt vandaan waar je bijv. alleen water en boter aan toevoegt), dan ontvang je de jongens. Lekker wat limonade en een lekkere koek/snoepje/taartje/verzin maar wat. Hier bijv. recept van volkoren pizza, maar gewoon wit brood kan ook, dan vervang je de volkoren mix door bloem. Je kunt ook het kind zelf laten kneden, maar je moet echt wel 20 minuten kneden en meestal zijn ze het na 2 minuten al zat. Om die reden gebruiken we de broodbakmachine ervoor en heeft Peter 1 deel samen met een jongen gekneed, die had er echt lol in :)... 


Dan gaan de jongens hun handen wassen (als je ze zelf laat kneden doe je dat vooraf natuurlijk)  en daarna het deeg doorkneden. Gewoon op een bakpapier waar je van tevoren in een hoek even de naam hebt geschreven. Belangrijk: Niet te lang kneden (dan wordt het te warm en gaat het plakken aan de handen) en ze maken er een pizza van. Ik deed bolletjes van zo'n 170 gram per kind, dan hebben ze echt een leuke pizza en kunnen ze het naderhand ook nog op ipv dat er veel overblijft. Dan smeren ze er tomatenpuree op. Ik had ook pesto maar niemand koos daarvoor, dus koop lekker alleen tomatenpuree ;).

Daarna zet je de bakjes op tafel met wat je van tevoren gesneden hebt. Zomaar wat suggesties: Kipreepjes, salami (ik kocht gewoon plakken salami, sneed die stapel even grofweg in 6-en en haalde de plakjes los van elkaar), champignons, blikje maïs, paprika in repen (diverse kleuren maakt het leuk!), tomaat in dunne plakjes, mozarella in stukken, blikje ananas (beetje kleine blokjes snijden, die stukken zijn echt grof vind ik zelf). En dan mogen ze het zelf beleggen. Eventuele 'iellllll' smoorde ik in de kiem 'je mag helemaal zelf kiezen wat je erop doet, dus als je niet van salami houdt maar wel van kip kies je kip en laat je de salami voor iemand anders, je mag gewoon echt je eigen pizza maken'. Werkte super, al snel waren ze enthousiast aan het beleggen (leeftijd van de jongens op het feestje: 7 tot bijna 10).

 

Dan zet je de oven vast aan om voor te verwarmen en als laatste (als iedereen klaar is of per persoon als ze klaar zijn) gaf ik het bakje met geraspte kaas. Kijk wel even of ze echt de hele pizza beetje evenredig belegd hebben, want de tomatenpuree op de randen wordt anders snel donker/zwart en dat is minder lekker. Ter afsluiting deden ze de kaas erover.

 
 

De concentratie is dan wel een beetje op, dus tijd voor spelen (voordeel als je samen bent: 1 gaat met het spulletje naar buiten, de ander trekt binnen de boel glad. Even snel stofzuigen, even gauw pizza in de oven, aanrecht weer glad, tafel schoon, etc.).
Kubb in de speeltuin voor het huis (we hebben ooit zelf een groot Kubb-spel gemaakt voor een dubbele groep, dus met z'n 16-en te spelen, ook ideaal voor kinderfeestjes). Nog een goed werkend idee voor zowel jongere jongens alsook middenbouw: Voorlezen! Heb ik vorig jaar ontdekt :)... Vorig jaar las ik het verhaal van Hein uit Kikkervisjes in de soep. Ohhh, echt als je jongens (en meiden) van de onder-/middenbouw even wilt boeien en laten lachen, moet je deze voorlezen. Ik wil de foto ivm privacy niet delen, maar Peter maakte een foto vorig jaar. Al die droppies strak tegen elkaar aangeplakt op de bank, soms een duim in de mond en muisstil. Heerlijk is dat ook voor jezelf om even tot rust te komen op zo'n feestje. Maargoed, een ander voorleesboek kan uiteraard ook. Leen zo'n soort verhalenboek vroegtijdig uit de bieb als je het zelf niet hebt.


Terug naar de pizza: Leg de pizza's op bakplaten (evt. bakpapier beetje wegknippen, naam opnieuw erop of even fotograferen wie van wie is. Dan in de oven op 200 graden. Zo'n 20 minuten, maar blijf er even bij. Ik deed 2 platen tegelijk en na 10 minuten wisselen van boven naar onder en andersom. Als je veel kinderen hebt zorg je dat de eerste die eruit komen even op een onderzetter of rooster gelegd worden en die doe je last minute weer erbij om weer op te warmen zodat ze ongeveer tegelijk kunnen eten. Voorzichtig dat ze hun mond niet branden, even op een plank om de pizzasnijder erdoor te halen, en dan..... smullen maar! Het enthousiasme waarmee het ontvangen werd was zo ontzettend leuk! Gewoon lekker simpel op het bakpapiertje op tafel gelegd, geen bordje of iets, ging prima. 



Voor het budget hoef je het niet te doen, het is echt wel net zo duur als een patatje met snack voor iedereen, maar wij maken vaker zelf pizza, kids helpen ook mee en mogen ook soms zelf beleggen, dus zo kwamen we op het idee :). 

Vier jij kinderfeestjes? En zo ja, doe je het thuis of vier je het liever buitenshuis?

13 opmerkingen:

  1. Leuk dat je weer blogs plaatst!
    Ik ben moeder van 4 jongens, dus qua jongensfeestjes heb ik inmiddels een beetje ervaring. Maar ik vind het pittig hoor... Tuurlijk ligt het eraan welke kinderen er gekozen zijn, maar dan nog. Daarom hebben wij er wat ruimer budget voor gemaakt. Ik bespaar graag, maar feestjes mogen van mij best wat kosten, als ze maar zo min mogelijk hier in huis zijn. Dus ik zorg voor een lekkere lunch, bijvoorbeeld broodjes hamburger, en dan gaan we lekker naar buiten of zwembad, bowlen, indoor speeltuin of zoiets.
    Maar respect voor jou dat je ze pizza's laat maken. Het ziet er lekker uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Qua besparen is dit niet echt een goed voorbeeld denk ik. Voor een binnenspeeltuin incl. friet, drinken en wat lekkers betaal je bijv. voor 8 kinderen rond de 80 euro en met een hoeveelheid boodschappen of knutselmateriaal voor een feestje ben je ook zo een aardig bedrag kwijt. En soms neemt Peter nog vrij bijv. een woensdagmiddag, dan zou het goedkoper zijn om met ze naar een zwembad te gaan ;). Ik geef je dus groot gelijk hoor! M'n zusje (zij is ook juf) was erbij, dus we waren met 3 volwassenen, dan is het aanpoten maar te doen. In m'n eentje ga ik dit echt niet doen, geef me dan maar een klas met 30 pubers, dat ligt me meer dan een kinderfeestje met nog niet de helft ;)...

      Verwijderen
  2. Je kunt ook pitabroodjes nemen als bodem. Ze zijn wat kleiner maar wel handig. Je zit niet met kneden en je kunt een paar verschillende soorten maken. Leuk dat je weer blogt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je weer blogt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat hier ook vaak gebeurt is dat 2 kinderen samen een feestje vieren. Dat is ook echt fijn vind ik. Leuk om als moeders samen te doen en meer mogelijkheden omdat je de kosten deelt. En dan geeft het ook niet als er wat meer kinderen zijn. Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee inderdaad! En vooral als ze een beetje dezelfde interesses hebben is dat superleuk. Wij hebben het 1x na de coronatijd gedaan met 5 of 6 meiden tegelijk. Toen zijn we naar een krijspaleis (nouja, binnenspeeltuin ;)) geweest. Kids hebben genoten, dat is het belangrijkste. Zelf vind ik dat minstens zo intensief qua herrie als een feestje met knutselen en een speurtocht. Maar als moeders was het inderdaad gezellig zo bij elkaar en je hebt er weinig werk aan ;).

      Verwijderen
  5. Grietje Margreet9 november 2023 om 21:38

    Leuk idee om pizza's te maken. Hier hebben we de jongensfeestjes afgelopen jaren zowel thuis als buitenshuis gevierd, maar ik moet zeggen dat het laatste me het best bevalt. Zo gingen we een keer schaatsen en daarna naar een pannenkoeken restaurant. Wat hebben ze genoten! En met onze middelste zijn we laatst naar een binnen- en buitenspeeltuin geweest waar we ook gegeten hebben, maar dat was vooral omdat ik hoogzwanger thuis geen zin had in bende :-) Wij laten de kinderen ook wel eens pizza's maken met een bladerdeeg vierkantje als bodem, scheelt werk en genieten ze ook erg van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een leuk idee zo'n pannenkoekenrestaurant! Ik geef je groot gelijk hoor, een erg leuk idee en je hoeft ze alleen nog maar weg te brengen ;). Die bladerdeegbodem onthoud ik; thanks!

      Verwijderen
  6. Ik deed dit soort activiteiten ook altijd graag op kinderfeestjes thuis. Het is zowel een leuke activiteit om te doen als lekker : )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed idee zeg, om kinderen zo met eten bezig te laten zijn! Daar leren ze van, en als het dan nog leuk is ook....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om te lezen. Wij zijn nu uit de jongens feestjes maar wat bij ons ook heel erg geslaagd was, was het feestje waar de jongens (ong 10 jaar) een hut van pallets un de tuin mochten maken en daarna broodjes bakken boven de vuurschaal

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha t leukste feestje van mijn broertje was t knikkerfeestje. Mijn zak knikkers werd verdeeld we maakten door de hele kamer potjes met een draadje op de vloerbedekking. Ze hadden geen tijd om te eten en te drinken zo in t spel zaten ze. Makkelijkste feestje ooit voor mijn moeder. Denk dat ik een jaar of 11 a 12 was broertje en ik schelen 5 jaar maar kan t me nog zo voor de geest halen. Heerlikk sfeertje. Geldover

    BeantwoordenVerwijderen