Pagina's

woensdag 15 november 2023

Geen grijze container - recyclen!

 We hebben al bijna 3 jaar geen grijze container meer. De tarieven voor lediging gingen fors omhoog, we hebben niet zo'n grote tuin, dus besloten we hem in te leveren en met onze milieupas in te leveren bij de ondergrondse container. 

We leveren ongeveer 3 zakken per jaar in en zijn met zo'n 3 euro per zak zelfs nog voordeliger uit dan 1 lediging per jaar (zo'n 15 euro). 

Veel mensen denken dat we dan ons afval in de openbare prullenbakken doen, maar tegenwoordig hebben die van die kleine openingen dat ik niet eens snap hoe mensen complete vuilniszakken daarin krijgen, dat lijkt me een hele klus ;). Je hebt altijd de milieustraat nog voor grote dingen, maar het meeste afval thuis is gewoon geschikt voor in een vuilniszak.

Hoe doen we het dan wel? Het antwoord is echt simpel: We scheiden zorgvuldig en recyclen zoveel we kunnen. 

We gebruiken wasbare luiers dus hebben echt weinig wegwerpluiers of doekjes. We hebben geen huisdieren (dus geen kattengrit of hondenpoep), we hebben een plastic container (mogen ook drinkverpakkingen en chipszakken in), we hebben een tas voor oud ijzer wat we voor iemand anders inzamelen (aluminiumfolie bijv. mag daar ook in, blik, een kapotte ijzeren tang, een kapotte standaard van een fiets, etc.), een gft-container, zamelen oud papier apart in, brengen glas apart weg. Verder mag je in de BEST-tas echt veel dingen doen (ook bijv. dingen die kapot zijn zoals speelgoed mag erin, zelf heb ik die nog nooit gebruikt). 

We hebben een kringloopwinkel, de ruilwinkel en een groot ruilnetwerk. Dus kleding/speelgoed/boeken/gymschoenen/regenpakken/nog bruikbare spullen gaan vaak weer door. Een textieltas voor kleding die geschikt is voor een ontwikkelingsland en een 'lompen-tas' met de knipselrestjes van het naaien en kapotte of versleten kleding. Oja en de schoenendozentas niet te vergeten. Voor de schoenendozenactie geven we altijd klein speelgoed, gekregen kleinigheidjes (al proberen we die bij de voordeur te beperken, maar soms 'overkomt' het je met een gezin, dan hebben we dus altijd de 'achterdeur' in deze vorm). 

Nog zomaar wat ideeën: een incompleet Jenga-spel (onofficiële versie, dus zonder tekst erop) krijgt in de schoenendoos een 2e leven. Ik naai 2 trekkoordtasjes van een restje stof en een frummeltje katoen voor de touwtjes, doe de helft van de houten blokken in beide tasjes en ziedaar; een leuk cadeautje voor in de schoenendozen. 

Hetzelfde kun je doen met Barbies. Christilène gaf een big shopper Barbies weg. Als je dan in elke doos een tasje vol spulletjes maakt. In de ene wat kleding, schoentjes, kleding en een Barbie kun je best wat kinderen blij maken.

En naar de kleuterschool/peuterspeelzaal/BSO kun je ook veel spulletjes kwijt. Tip: Vraag het altijd eerst! Zomaar wat dingen die gedurende de jaren daarheen gegaan zijn: Oude pannen (zijn ze echt heel blij mee voor in de zandbak!), verkleedkleren, sondeflessen (had ook bij plastic gekund, een collega van mij maakte er waanzinnig leuke brandblussers mee toen ze over de brandweer werkte. Met zwart chenille en een zwartgeverfde kurk de 'slang', fles rood geverfd, zelfgemaakt papier als 'etiket' erop; supergaaf), schoenendozen (had bij oud papier gekund), speelgoed (bijv. een knikkerbaan), handpoppen, babykleding (maat 62 voor een grote pop), kleuterkleding en -ondergoed (voor 'ongelukjes'), hoedjes. Verder glittertjes, stofjes, wc-rolletjes, soms verpakkingen van levensmiddelen voor een 'supermarkt' o.i.d.

Nog wat andere dingen waar ze soms echt blij mee zijn: Colbert-jasje, hakschoenen, petten, gordijnen of grote plaids, opscheplepels, (prenten-)boeken.

En nu het artikel waardoor ik op het idee kwam om deze inspiratie-blog te schrijven: Telefoons :)...

In ons huis hebben we slecht bereik met onze mobiele telefoons waardoor we een vaste telefoonlijn hebben. Na dik 10 jaar deden die het echter 1 voor 1 niet meer. Steeds viel de verbinding weg omdat de telefoon uitviel, nieuwe batterijen hielpen niet meer, het was op. We kochten nieuwe toestellen en de telefoons stak ik in de tas voor de 'kleine elektrische apparaten' (bij bijv. bouwmarkt/supermarkten gratis in te leveren in zo'n recyclebak). Met dat ik het in de tas stak opperde ik 'hé, dat is misschien wel leuk voor de poppenhoek'. En de juf reageerde 'ja graag!' toen ik een foto stuurde. Even een doekje erover want ze stonden al even te wachten, snoeren gaan alsnog weg, maar de losse toestellen en houders gaan naar school. Veel plezier ermee lieve kleuters :).


En nog een voorbeeld: Restjes stof verwerken :). Ik verkocht weer pittenzakken (100% tbv de kerk) en iemand vroeg of ik ook kleine pittenzakjes kon naaien. Jahoor dat kan ik wel. 
Dus ziedaar; kleine pittenzakjes. Uiteraard probeer ik eerst de reststofjes op te maken, bijv. de zijkanten die niet breed genoeg meer zijn voor een pittenzak. 


Heb jij nog recycle- of hergebruiktips? 

12 opmerkingen:

  1. Waar haal je pitten vandaan? of doe je er iets anders in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tarwegraan zit erin. Kun je overal kopen mits het schoon graan is. Ooit als kippenvoer voordeliger ingekocht, maar er zat een verdwaalde maïskorrel hier en daar, veel stro, etc. in. Dat uitzoeken is te arbeidsintensief, dus uiteindelijk is alles inderdaad naar de kippen gegaan ;)... Bij een molen ofzo koop je tarwegraan dat geschikt is voor consumptie en dus daarmee 'schoon' is :). Je kunt ook erwten ofzo erin doen of rijst, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

      Verwijderen
  2. Macaroni kan ook heel goed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je kunt ook rijst gebruiken in de pittenzak !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke aanvullingen, bedankt! Rijst had ik weleens gehoord, maar macaroni nog nooit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij zijn net gewisseld van woonplaats en tot onze verrassing wordt afval hier niet vooraf maar achteraf gescheiden. Dus alles is restafval of GFT. Je mag plastic wel gescheiden verzamelen en afvoeren, maar ik heb/maak geen tijd/ruimte om eerst alles te verzamelen en dan met de auto naar een verzamelpunt te brengen.
    Glas en statiegeldflessen houden we wel apart, want dat kan in de straat worden afgewikkeld.

    Voor grote dingen gaan we eens in de zoveel tijd naar de stortplaats. Helaas in deze woonplaats betaald, dus zolang het kan maken we nog gebruik van onze oude pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het heel goed! Bij ons is de grijze container ook een stuk duurder geworden, en dat heeft wel geholpen met beter scheiden en verminderen. Maar helemaal zonder zou ik nog wel lastig vinden moet ik bekennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij scheiden ook heel bewust, maar 3 vuilniszakken per jaar met een gezin met 3 kinderen? Ik begrijp niet hoe je dat lukt. Je kunt toch niet 4 maanden afval bewaren totdat de zak vol zit? Dan krijg je, zeker in de zomer, toch maden in die zak? Voorbeeld: Het is herfst, kinderen worden verkouden, wat doe je met de gebruikte zakdoekjes? Of gebruik je stoffen zakdoeken die je wast? Ik heb je verhaal aandachtig gelezen, maar er is nog zoveel restafval wat echt door niemand opnieuw gebruikt kan worden, en dat is bij ons in ieder geval meer dan 1 zak per 4 maanden.
    In ieder geval zet je iedereen weer even aan het denken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We doen afval dat maden aantrekt (bijv. wegwerpluier, billendoekjes, dat soort dingen) vaak in de badkamer in de prullenbak. Dat is er 1 met een zak en die knoop ik dan gewoon strak dicht. Kans op maden is daarmee meteen een stuk kleiner dan dat het open staat. We bewaren de vuilniszak in de schuur en draaien die tussendoor steeds flink dicht. Natuurlijk heb ik weleens zo'n wolkje fruitvliegjes erin gehad, tsja niet heel lekker, maar voor mij geen reden om een container terug te nemen, want dan zou je het een heel jaar moeten bewaren voor die hoeveelheid en weet ik zeker dat het vanzelf naar de straat loopt ;)... En je voorbeeld; ja we gebruiken inderdaad meestal stoffen zakdoeken. Maar bijv. slagroombussen (dop kan bij het plastic) of haren van het haren knippen of ... nouja vul maar in wat er hier in de zak belandt dat zijn geen dingen die maden aantrekken. Ook in de keuken duurt het vaak vrij lang voordat het rest-prullenbakje vol zit, ik heb daar nog nooit maden in gehad, maar wel bijv. in mijn gft-container buiten. Zelfs zonder vleesresten erin (die we dan zorgvuldig binnen in een zak bewaarden in de zomer) kregen we toch geregeld maden ondanks dat de container 1x per 2 weken geleegd werd. Ik denk juist dat een container maden-gevoeliger is omdat er makkelijker vliegen in kunnen dan in een gesloten zak. Maar dat is niet wetenschappelijk ofzo, maar meer eigen ervaring ;).

      Verwijderen
  8. Ik heb laatst ergens gelezen dat maden niet tegen klimop kunnen dus tak/blaadjes klimop erbij ben je van dat probleem ook af. Leuke blog om te lezen. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zelf doe ik al jaren aan afvalscheiding, maar in mijn omgeving merk ik dat mijn buren en ik vermoed veel meer mensen steeds minder. DAt komt omdat wij sinds een jaar voor elke zak restafval moeten betalen en de opening van de stortcontainer zo klein is dat er amper een grijze vuilniszak in past. Sindsdien zie ik steeds minder mensen gebruik maken van de stortcontainer en alles in de grijze(plastic) blauwe(papier) gooien. Daar word tot nu toe nog niets voor gerekend buiten de afvalstoffen heffing om. Zelf gooi ik mijn restafval op mijn werk weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben bij de afvalverwerker geweest en de chipszakken mogen officieel niet bij t plastic in. Net zoals kennelijk niet al t glas in de glasbak mag. Moet bekennen dat ik nu alweer vergeten ben welk glas niet en welke wel. Goed scheiden doet inderdaad je lading afval flink verminderen. Om deze reden heb ik maar een heel klein bakje voor restafval in de keuken staan want als ik er een pedaalemmer neerzet dan scheidt hier in huis niemand meer en kan ik elke week naar de ondergrondse container lopen. Liefs Geldover

    BeantwoordenVerwijderen