Pagina's

woensdag 8 augustus 2018

Zomerfair - terugblik

Vorige week donderdag en zaterdag gaf ik een lezing over 'hoe kun je beginnen met minder geld uitgeven?' op de Terdege Zomerfair in Barneveld.

Van tevoren had ik weinig idee wat ik kon verwachten. Wie komt er allemaal? Zal er überhaupt iemand komen? Is er wel animo voor zo'n thema? Beide keren waren alle stoelen bezet en stonden de mensen in rijen erachter en ernaast. Van baby's in kinderwagens (met hun ouders hoor ;)) tot oudere mensen en alles ertussenin...





De mensen die mij kennen weten dat ik wel uren vol kan kletsen, maar aangezien ik maar beperkte tijd had, had ik van tevoren besloten me te richten op de hoofdlijnen van het 7-stappenplan. Voor degenen die al langer meelezen zal het minder nieuw geweest zijn, maar wellicht heeft het dan als 'opfriscursus' gediend. Voor anderen was het volledig nieuw. Na afloop heb ik veel leuke reacties gekregen, nieuwe mensen ontmoet, lezers ontmoet van zowel Terdege als ook van mijn blog. Nogmaals, dank allemaal voor jullie aandacht, heel erg leuk dat jullie tijd maakten om te komen luisteren naar de lezing!

Sfeerimpressie van de fair:
Onder de sproeier was er voldoende ruimte voor verkoeling... 

Schapen, geiten en ander kleinvee kon geaaid worden...

Die konijntjes hadden ze allebei wel uren mee op schoot kunnen knuffelen... Christilène sprong een gat in de lucht toen ze donderdag hoorde dat we zaterdag weer gingen. Ze keek uit naar de konijntjes knuffelen ;)... Ook Jochanan zat superstil en de beestjes vonden het heerlijk op hun schootjes...

Gratis kleien (zien jullie het mooie appeltaartje?) Christilène had een grote klomp klei gekregen, maar kreeg het niet allemaal op. De rest mocht mee naar huis. Er lagen zelfs kant en klare zakjes om mee te nemen naar huis 'gratis klei' stond erbij. Hoe leuk was dat? Wij hadden genoeg aan de klomp die ze had gekregen en zondag heeft ze alweer van alles zitten maken en maandag met haar vriendinnetje weer. Nog steeds is er best een stuk over... Jochanan is er ook gek op :)...

'It oo...' Jawel, alles net als z'n grote zus...

Overal heen waren watertappunten, dus je eigen flesjes kon je eindeloos hervullen met vers bronwater, mjammie!! Dit was ons favoriete punt, de slang lag in de gracht, dus het water was lekker koud... 

Ik had mazzel... Bij de auto aangekomen bleek ik de laarsjes van Jochanan te missen. Meteen wist ik het 'die liggen nog bij de kleitafel'... Peter ging terug met Christilène en eenmaal daar werd hem verteld 'ik heb ze bij de infobalie gebracht, want ik wist als dat ze van jullie waren...' Keurig met briefje was het afgeleverd ;). Wat een mazzel als er dan een bekende in de kinder-knutseltent staat ;). Thanks A. voor je attente actie!

Het grootste deel van de markt hebben we donderdag bekeken, het restje zaterdag. Ook heb ik alvast een verjaardagslijstje samengesteld voor over 2 weken als ik jarig hoop te zijn ;). Ik vind het altijd lastig om wat te bedenken, maar ik heb wat mooie titels gezien die een plaatsje hebben gekregen op m'n wensenlijstje... Bijv. 'Jij en je kleding' van Carolien Luitjes en Elke dag nieuw van Elise Pater

Ik heb echt genoten van de fair. Alleen al dat ik er 2 dagen overdag kon zijn vond ik echt heel fijn! Ik geef eerlijk toe: Zaterdag was ik helemaal op, maar dat maakt niet uit. Weer iets van m'n lijstje afgestreept, het was heel leuk. De kinderen vonden het nog leuker dan ikzelf volgens mij... Ze keken hun ogen uit... Waterfietsen, kanoën, kleien, konijntjes knuffelen, op de tractor zitten, onder de sproeier, op de skelters, springen op de trampoline, bouwen met blokken, in de zandbak en nog veel meer. Wat was er veel te doen en te beleven! Ze vonden het absoluut geen straf om 2 dagen mee te 'moeten', want het waren echte dagjes uit... 

Nog even het antwoord op de meest gehoorde vraag: 'Wat heb jij (gedaan)?' (omdat ik met krukken liep). Het antwoord is simpel: 'niets'... Ik kan alleen niet zo ver (meer) lopen. Normaal gesproken al niet, maar nu in m'n zwangerschap helemaal niet. Bij Christilène in de zwangerschap heb ik ernstige bekkeninstabiliteit opgelopen en dit zijn de naweeën zegmaar ;)...

Mocht je nog vragen hebben (bijv. n.a.v. m'n lezing), laat het weten :)!

16 opmerkingen:

  1. Goed gedaan en fijn dat je het aankon. Nu lekker bijkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Fijn dat je gezellige dagen hebt ehad. Ik heb je lezing gemist omdat ik een andere dag kwam. Ik vond het gezellig alleen vervelend dat we zo benaderd werden door verkopers(veelal van goede doelen). Ik vind persoonlijk de entree al heel wat, 7.50 en 4 euro parkeerkaart.. ik ging naar de fair om leuke koopjes maar als je dan vervolgens de een na de ander je aanspreekt om hun producten te kopen vind ik dat niet fijn. Verder was alles lekker ruim opgezet en de sfeer was goed. Toch zal ik volgend jaar niet weer gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig hoe verschillend die beleving was. Juist met anderen stond ik te praten over hoe we het verbeterd vonden t.o.v. een andere beurs elders waar echt de paden niet meer door te komen waren vanwege de goede doelen... We zeiden 'hier valt het echt mee zeg!' Ik ben in 2 dagen tijd 2x aangesproken op de hele fair met of ik iets kopen wilde :)... Wel vriendelijk gedag enzo, maar niet steeds de vraag of ik iets nodig had/iets wilde geven/enz. Entree was via internet 6,50 voor volwassenen en parkeerkaart 3 euro of 3,50.

      Met kinderen vond ik het een waardevol dagje uit met erg veel gratis dingen te doen voor het entreegeld. Ga je naar een dagje dierentuin of een grote speeltuin ben je vaak meer kwijt. Het aanbod was erg divers en ze konden zich goed vermaken. Afhankelijk van hoe het met m'n zwangerschap gaat en met de baby t.z.t. vonden wij het zeker voor herhaling vatbaar :)...
      Zeker jammer dat jij het zo ervaren hebt. Ik hoop dat je ondanks dat toch wat leuke koopjes hebt kunnen scoren!

      Verwijderen
    2. Ik had dezelfde ervaring. Werd ook veel aangesproken. Niet alleen door goede doelen maar ook door verkopers. Ik hou daar ook niet van, als ik geïnteresseerd ben iets stap ik er zelf wel op af. Verder vond ik de sfeer wel goed Voor mij hoeft het niet, maar mijn dochter van elf vind het geweldig. Dus als zij weer wil, ga ik braaf mee.😉

      Verwijderen
  3. Mag ik vragen of er ook vrouwen in een broek komen?
    Het lijkt me een leuke fair maar ik zou hier onzeker over zijn
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, hoef je niet onzeker over te zijn. Het is wel zo dat het grootste deel rokdragend is, maar er lopen echt wel dames in een broek en je wordt daar niet op aangekeken. Je hoeft je zeker niet onzeker erover te voelen, wees meer dan welkom een volgende keer :)!

      Verwijderen
    2. Leuke vraag, toen ik een jaar of 8 geleden naar de Naar Buiten beurs ging waren er weinig "broekdragers", ikzelf had mijn kleding aangepast maar desondanks had ik toch niet de "goede" uitstraling, want als ik wat vroeg bij een typische "refo"stand keek men mij zeer verbaasd aan. Ik vond dat vermakelijk. De beurs vond ik toen al heel gezellig, de Terdege heeft een veel breder lezerspubliek en ik zou graag weer eens gaan (met broek) maar ik ben jarig op die dagen en krijg op meerdere dagen visite, komt altijd beroerd uit. Maar wie weet!

      Verwijderen
    3. Ik ben dit jaar niet geweest, maar vond vorig jaar ook dat er veel 'geschooierd' werd. En inderdaad, met een broek wordt je niet (meer) raar aangekeken.

      Verwijderen
  4. Gezellige blog over de fair Adrianne! en erg leuk je weer even gesproken te hebben en te horen + te lezen dat m'n boek op je verlanglijstje staat :) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je een lezing hebt gegeven. Heb je daar nog stress over van te voren, of schud je het zo uit je mouw?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, om eerlijk te zijn heb ik geen slapeloze nacht ervan gehad. Ik sta sinds 2008 voor de klas, dus ben wel iets gewend ;). Doordat het vrije inloop was, vond ik het meer spannend of er überhaupt iemand zou komen, maar dat bleek niet nodig, er was 2x erg veel animo...

      Verwijderen
  6. Ik ben ook wel erg benieuwd naar de stappen uit je lezing ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zie de link in de blog naar het 7-stappenplan. De verkorte versie daarvan heb ik gebruikt als lezing. Het thema was 'hoe kun je beginnen met minder geld uitgeven?' :)

      Verwijderen
  7. Hallo Adrianne,

    Heb je nog cadeau ideeen. Alle drie onze zonen zijn binnenkort jarig, ze worden 1,4 en 7. Speelgoed hebben we genoeg, dus dit wil ik liever niet dat er nog veel bijkomt. Vorig jaar hebben ze al kleding, dekbedovertrek, horloge en rugtas gekregen. Weet jij nog leuke en vooral bruikbare cadeau’s? Kleding voor de winter hebben ze alle drie genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mogelijk heb je het al, maar misschien voor je kleintje van een jaar een loopfiets? Ervaringen voor de andere jongens? Bijv. uitje naar een blotevoetenpad met de 2 oudsten, zwembad, een leuke natuurspeeltuin (op de website van Staatsbosbeheer staan er veel, meeste gratis), Lelystad belevenissenbos schijnt ook leuk te zijn. Jongens zijn vaak vrij fysiek ingesteld, dus een beleving wat ze echt kunnen doen zullen ze wellicht leuk vinden. Misschien speelgoed inruilen voor iets anders? Bijv. Kapla? Een Kubb-spel? Houden ze van boeken? Een leuk leesboek misschien? Of een luisterboek? Voor jongens is bijv. Kokkie of Kassie zoooo leuk van Frinsel (voor meisjes ook trouwens, Christilène hier is er gek op). Zijn overigens wel christelijke CD's...

      Geen idee of je handig bent met de naaimachine en of ze van zulk soort spellen houden, maar bijv. het Twisterspel is vrij eenvoudig te maken en leuk om zo over elkaar heen te duikelen ;)... Hier de link: http://aad-actief.blogspot.com/2017/01/recycleren-cadeau-spel-twister.html

      Voor als je echt 'simpel' wilt (afhankelijk van hoe de kinderen dit vermoedelijk gaan ervaren) kun je overwegen om ze 1 gezamenlijk uitje te geven en dan geen cadeaus maar geld op hun spaarrekening te geven. Ik kan me wel voorstellen dat je liever een cadeautje geeft, vandaar ook bovenstaande ideeën. Hopelijk kun je er iets mee :)!

      Verwijderen
    2. Hoi, Ik herken je 'probleem' als mama van 4 zonen. We hebben onze jongste een wobbel cadeau gedaan. Omdat het een duur ding is hebben we geld gevraagd van de visite. wbt de wobbel: beste investering in speelgoed tot nu toe! Ze spelen er alle 4 mee! (leeftijden 1, 6, 8, 10)

      Verwijderen