Pagina's

dinsdag 25 mei 2021

Afval minderen - ideeën

 


Zomaar wat ideeën n.a.v. mijn vorige blog omtrent minder afval produceren. Ik had enkele suggesties toen gedaan van zoveel mogelijk herbruikbaar te maken. Voordeel; je kunt het keer op keer hergebruiken en het levert geen extra afval op en zoveel mogelijk recyclen. 

Enkele voorbeelden:
Ik had al langer wasbare billendoekjes in gebruik. Zelf geknipt en gelockt van oude hydrofiele doeken. Door intensief gebruik was een aantal hiervan gevuld met gaten, oftewel 'lucht' ;). Dit soort dingen schrijf ik dan altijd op een lijstje en ik wacht rustig af tot het weer een keer voorbij komt. Geloof het of niet; bij de ruilwinkel kwam een stapeltje 2ehands doeken voorbij. Niet dat ik geen nieuwe kan kopen, maar liefst gebruik ik natuurlijk iets 2ehands, omdat er dan geen nieuwe grondstoffen gebruikt zijn. Ik naaide weer een forse stapel en gooide de kapotte doekjes in de textielzak. Dank voor de trouwe dienst...

Stiften; hier worden ze echt veel gebruikt met veel plezier. 1 groot nadeel; die dingen gaan leeg. Zoals je ziet hebben we zo ongeveer alle merken al gehad en geprobeerd. Ze kleuren graag en zijn er uren druk mee, maar dat afval baal ik van. Dan maak je de keus; overgaan op potloden of wasco, tsja doen we ook en gebruiken ze ook intensief, maar echt stiften weg doen is nog geen optie. Nu doen we dus bij de aanschaf van nieuwe stiften meteen de oude stiften controleren en alles wat niet meer schrijft gaat in een zak. Dat gaat viavia naar een organisatie die het recyclen. Ik zie online dat je als school of vereniging zelfs een recycle-box kunt bestellen. Dat scheelt dus weer in de restafvalcontainer :)!


Christilène was jarig 8 mei. Ze bofte maar. Enkele weken geleden heb ik een leuke ruil gedaan. Ik stuurde een boek op, zelfgemaakte wattenschijfjes en zo nog wat dingen en kreeg ik ruil daarvoor een pakket met mooie kleding voor de kids waaronder dus deze gave feestjurk met vestje. Ze was er helemaal blij mee 'mag ik die op m'n verjaardag aan?' 
Omdat ik zo van 2ehands houd, kijk ik altijd al ruim op tijd al via Marktplaats en weggeefhoeken naar dingen die ze leuk vindt. Zo had ze bijv. een fietsmand die ze graag wilde. Ik had gekeken op Marktplaats, maar een nieuwe mand kostte net zoveel als haar hele fiets destijds, dus ik bleef het in de gaten houden. En in februari ineens een mooie mand op de weggeefhoek. Het geluk wilde dat ze net aan het logeren was, dus stiekem haalden we de mand op en we hebben het op de vliering in een tas weggestopt. Ohhh, ze was zo blij :)...

Over hergebruik gesproken... Op de ochtend van het feest kwam er een feestelijk tafelzeiltje op tafel. Plastic hè... Niet lachen: Dit is van onze verloving (oooooit natuurlijk voor het leuk aangeschaft met bijpassende vlaggenlijnen en daarna gezegd 'gooi maar weg'). Mijn moeder vond dat zo jammer en heeft het zorgvuldig bewaard. Wist ik niet meer, maar het was wel grappig dat het precies weer gevonden werd. C was helemaal happy 'hoe kom je aan die leuke vlaggetjes en dat mooie kleedje?' Haha, ruim 10 jaar oud dus, ahum... De stoffen bloemen zaten jaren geleden op cadeaus die we kregen als versiering. Die gebruiken we overal voor. Versiering van een verjaardagsstoel, als versiering op cadeaus of nu voor de gezelligheid op tafel :). Het gaat naderhand weer in de bak met versiering en we gebruiken dat steeds opnieuw. Lekker duurzaam!

En weer een bestelling klaar. Tot nu toe kan ik het redden naast alles, soms moeten mensen een dag langer wachten, maar tot nu toe gaat het goed ;). 

Leuk hoor om zo anderen ook te helpen wat minder afval te creëren. 

Wat recycle jij allemaal? 

21 opmerkingen:

  1. Ehm... vooral kleding! Dat doe ik best aardig gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van groenafval compost maken. Groenten laten schieten op een plek naast de kas, in de buurt van de compostbakken voor zaden. Een huispak maken van een kringloop gordijn. Verder gaat het hier niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat vind ik al echt heel wat :), mooi en dank voor het delen!

      Verwijderen
  3. Lekker bezig! Talloze dingen heb ik gerecyled. Van handdoeken maakte ik washandjes, van een kinder spijkerbroek maakte ik een kinderrokje. Van een oude trui maakte ik een jurkje voor een van de kinderen. Materialen uit de natuur gebruik ik voor knutsels. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden. En een plastic tafelzeil hebben en gebruiken is natuurlijk helemaal niet erg, vooral niet als je 'm lang gebruikt. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Jep, dat is ook zo, maar nu zou ik zoiets niet meer kopen omdat het echt flinterdun en officieel 'wegwerp' is. Niet zo stevig en je moet er dus best voorzichtig mee doen. Dat het zolang mee is gegaan, komt doordat het zolang in de kast heeft gelegen denk ik en doordat het zelden is gebruikt ;)...

      Verwijderen
  4. Met name mijn man is heel creatief in het vinden van nieuwe toepassingen voor afgedankte spullen. Zo werd de lekke kruiwagen met verbogen vork een plantenbak, een oude fiets met een oude rieten wasmand en de brievenbus die hier al hing is samen een soort plantmonument voor de post.
    Van de oude balken van het dak maakte hij buiten een overkapping. We kregen wel een nieuw dak, geen zorgen 😅
    Eigenlijk alles wat een ander naar het grof vuil brengt, daar denken wij nog eens over na, meestal is het namelijk elders nog inzetbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Adrianne , wat versta jij onder de " textielzak " ? Is dat speciaal en alleen voor stof resten en versleten textiel ???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Ik heb daarnaast overigens ook een 'kledingzak' waar nog bruikbare kleding/lappen/gordijnen in kunnen voor een goed doel. En veel kleding wordt weer doorgegeven aan anderen of gaat naar de ruilwinkel.

      Verwijderen
    2. Zo'n textielzak heb ik al vaker naar gezocht. Hier bij afvalstation gaat dit uiteindelijk gewoon bij huishoudelijk afval. Waar lever jij dat in? Groetjes Gerda

      Verwijderen
  6. En de afval- textielzak , waar gaat dat dan naar toe ? Ik gooi namelijk versleten textiel of stof resten nu gewoon in de restcontainer,met een heel onbevredigend gevoel.....


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat het gerecycled wordt voor bijv. geluidswallen enzo. Ik weet dat o.a. daarvoor resttextiel gebruikt wordt.

      Verwijderen
  7. Lintjes, knopen, ritsen enz af oude kleding halen voor hergebruik. Lege wc rollen gebruiken als knaagdier speelgoed. Bollen en zaden van planten die gebloeid hebben gebruiken voor een volgend jaar. Van lange broeken korte maken en van de afgeknipte pijpen knikkerzakken maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Johmar1 de Groot28 mei 2021 om 21:43

    Mijn buren hebben ook een manier gevonden om hun afval te verminderen. Ze gooien het in mijn container. Gooi het gewoon weer in hun container . Als ze het nu eerst eens vraag oke, maar zie niet in waarom ik mijn container eerder aan de weg moet zetten, vanwege het afval van iemand anders

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat aso :/... Wij hadden de containers altijd voor het huis staan, ooit vanwege vuurwerk achter gezet en nu laten staan om dit 'afvaltoerisme' te voorkomen. Voordeel is dat de groene container dan onder de veranda kan staat (uit de zon).

      Verwijderen
    2. Helaas maar een heel klein achtertuintje , dus mijn containers staan achter mijn schuur op een pleintje waar ook de parkeerplaatsen zijn en ook bewoners met een grotere tuin zetten daar hun container neer. Mijn oud papier container past nog net in de schuur maar de andere 2 helaas niet. Volgend jaar moet je per leging gaan betalen, dan maar eens kijken of er een slot op past of toch maar in mijn kleine tuintje zetten

      Verwijderen
  9. Zou 100% natuurlijke stof (katoen, wol) niet gewoon in de groenbak mogen? Knopen eraf, rits bij het metaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Werkelijk geen idee, ik vermoed van niet. Nadeel is nl. dat groenafval over het algemeen gecomposteerd wordt (en bijv. gratis opgehaald mag worden door mensen uit de gemeente op vertoon van milieupas 1x per jaar). Stof doet er langer over om gecomposteerd te worden dan een koffiefilterzakje ofzo. Katoen is over het algemeen een vrij bewerkte stof en geen 'plantje' meer. Ik denk dat het om die reden niet toegestaan is bij het groenafval.

      Verwijderen
  10. Leuk dat je weer blogs geschreven hebt zeg! Een leuke verrassing toen ik weer even op je site keek. Het inspireert me ook weer om zelf alerter te zijn op ons restafval. Dat 'duwtje in de rug' heb je soms ook nodig om er weer mee aan de slag te gaan.
    Groetjes, Sharon

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer dat je zo weinig blogt

    BeantwoordenVerwijderen