Pagina's

vrijdag 5 april 2019

Simpel genieten - deel 2 van 5

Peter bakte een grote gevulde speculaasplaat. In een bakje deed ik een paar stukken voor iemand anders en bracht het even langs (bij gebrek aan kinderen deed ik het zelf, meestal mogen zij het doen). Kleine moeite voor mij en de ander was er blij mee, want die bakt zelden zelf iets lekkers.

Het bakje werd teruggebracht:

Gevuld met paaseitjes, mmm lekker :)! Kinderen waren helemaal enthousiast, want ik koop dat soort dingen nooit en al helemaal niet zo ruim voor Pasen. Wat een leuke verrassing! Het spreekt voor zich dat alleen het lege bakje terugbrengen ook prima was geweest.

Ik doe dit ook weleens met andere dingen die ik maak. Bakje zelfgemaakte erwtensoep 'daar zeg ik geen nee tegen, heeeeeeeerlijk!' aldus een oude dame, ham-kaasbroodjes warm uit de oven, een portie stamppot, enz. Ik ben niet in staat - naast ons eigen gezin en alle dingen eromheen - om wekelijks bij iemand ramen te zemen, op bezoek te gaan of samen te gaan wandelen. 
Andere dingen zoals een pan stamppot extra groot maken door wat extra aardappels en een zak boerenkool en een worst extra is voor mij zo ontzettend makkelijk erbij te doen dat ik om die reden kijk naar wat ik wél kan. Gewoon zonder iets ervoor terug te verwachten, want daarvoor doe ik het niet. Maar soms krijg je wel iets ervoor terug en dat waardeer je dan dubbel. 

Hier thuis zingen de kinderen geregeld 'Kijk eens om je heen'. Zelf leerde ik vroeger op school 'Wat moet ik voor anderen doen'. We proberen onze kinderen te leren om zich heen te kijken, anderen te helpen in welke vorm dan ook. 
Ik weet nog vroeger thuis dat mijn mams ook geregeld voor iemand extra kookte of dat er iemand bij ons thuis werd uitgenodigd. Ik ben eens met bijna 20 jongeren daar wezen pannenkoeken eten. Tsja, we hadden een excursie over de molen, dus 'mam, kun je pannenkoeken bakken van het volkorenmeel van de molen?' Natuurlijk wilde mam dat... Maar liefst 5 liter (!) volkorenbeslag ging er doorheen... De jongen die na ruim 20 pannenkoeken de tel kwijtraakte liet onze monden openvallen toen we bij de eerstvolgende tussenstop een half uur daarna tig frikandellen wist weg te werken. Niemand van onze groep lustte nog frikandel na al die pannenkoeken, dus hij nam ze van iedereen aan en at ze dankbaar op... Nog geregeld hebben we het erover 'weet je nog ...?' Leuk die herinneringen :)... 

Ideeën met kinderen om anderen te helpen:
- Kleurplaat kleuren
- Knutselwerkje maken
**
- Iets lekkers koken of bakken
**
- Boodschappen
- Gras maaien
- Heg knippen
- Onkruid wieden
- Sneeuwvrij maken van de stoep

Wanneer je niet goed weet waar te beginnen kun je gewoon een stapel kleurplaten of kaarten maken en bezorgen bij de plaatselijke seniorenwoningen. 'Fijne lente' erop bijvoorbeeld. Eventueel je eigen telefoonnummer dat ze gerust een bakje koffie mogen komen drinken als ze het leuk vinden. Of je eenzame buurman, alleenstaande buurvrouw uitnodigen voor een bakje koffie, een maaltijd om eens kennis te maken. 

Van bijzondere dingen vraag ik het weleens of iemand ervan houdt. Als ik vol zorg tomaat-pastinaaksoep maak en iemand geen nee durft te zeggen als ik eenmaal voor de deur sta, moet het misschien worden weggegooid. Dan waag ik er een belletje aan en tot nu toe werkt dat super. Mensen durven te zeggen 'nee sorry, daar houd ik niet zo van'. Prima, zijn ze een andere keer weer aan de beurt...

Hopelijk heb je wat aan de ideeën! Deel je ideeën om iets te doen voor anderen.
Fijne dag vandaag!

5 opmerkingen:

  1. Met de feestdagen bakken we hier ook wat lekkers voor 3 oudere buurtbewoners. Dat mogen de kinderen geven met een vrolijk kaartje of tekening erbij; vrolijk Pasen!
    Wordt altijd gewaardeerd.
    Pas stond ik te praten met een weduwe vrouw. Onze oudste van 7 ving daar iets van op. Thuis vroeg ze ernaar. Sindsdien maakt ze regelmatig uit zichzelf een tekening en brengt haar dat. De eerste keer schreef ze erop: jammer dat uw man gestorven is. Ik twijfelde even of ze dat kon brengen, kan immers gevoelig zijn, maar uiteindelijk tóch gedaan. Het kwam wel helemaal uit haar zelf en dat wilde ik stimuleren. De vrouw was erg blij met de tekening. Ze vroeg of ze een ijsje wilde. Nee hoor, zei m'n dochter, ik heb net gegeten : )
    Vond dat zo lief. Ben echt trots op haar dat ze dit zelf bedacht heeft en er niets voor terug hoeft.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie dingen doe je zo! Zo maak je de wereld beslist een stukje mooier. Ik vind het heel warmhartig klinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kun je echt van genieten hè als je iets weggeeft? Ik laat de kinderen in de vakantie bijvoorbeeld koekjes bakken die ze dan in een leuk zakje bij de oudere mensen in de straat mogen brengen. Zo ook met oudjaar, beetje beslag extra gemaakt en oliebollen uitgedeeld.. mensen blij, wij blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het altijd super om zo'n verrassing te krijgen (en te geven). Mooi dat je je kinderen van jongs af aan meegeeft dat dat belangrijk is - zo geven we dat de generaties door door! Misschien nog een tip: als lezer ben ik altijd super blij met boekenleggers. Ik heb ze in soorten en maten, naar gelang de leeftijd van mijn neefjes en nichtjes - van wie er sommigen nu al in de veertig zijn.... (Ze zitten soms verstopt in een boek, zó leuk om ze dan weer eens tegen te komen als ik een boek na jaren weer eens opsla!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi! Ik belde gisteren mijn moeder en zij vertelde dat ze naast het meisje zat dat bij een kinderactiviteit van de kerk speciaal voor haar een knutsel gemaakt had. Ze zitten vaak in dezelfde rij en het meisje dacht aan mijn moeder en maakte het voor haar. Het hangt nog aan de lamp hoor!, zei ze tegen het meisje. Zo'n leuk contact over en weer, jong en oud (mijn moeder is 84 jaar). Zo'n kleinigheid kan zoveel vreugde geven.

    BeantwoordenVerwijderen