Pagina's

maandag 1 april 2019

Houd de kou buiten - gordijn

Het is al een poos geleden dat ik van een bloglezeres een bak gordijnen kreeg om een rok voor klederdracht van te naaien. Er zaten 2 zwarte en 2 grijze gordijnen in. De 2 zwarte begon ik afgelopen herfst enthousiast een rok mee te naaien, maar oja ik was natuurlijk zwanger, dus had een dikke buik. Dat bleek geen goede combinatie, want ik wist niet hoe ik de zoom er dan het beste in kon zetten, dus het is nog even blijven liggen.

Die grijze gordijnen lagen langere tijd op m'n bureau te wachten op een goed idee. En ineens wist ik het: Ik wilde ze bij de voordeur hebben! We hebben een goed geïsoleerd huis en als het buiten koud is, koelt het binnen gelukkig een stuk minder snel af dan bij oudere woningen, maar in de gang was het altijd wel wat fris in vergelijking met de woonkamer. De 'tussendeur' hielden we dus zoveel mogelijk dicht. Ik zei tegen Peter 'we kunnen die grijze gordijnen wel bij de voordeur hangen'.
We merken echt verschil! Nu hadden we natuurlijk al best een lage energierekening, dus ik vermoed niet dat we het verschil op de rekening zullen zien (mede door de komst van ons jongste gezinslid). Maar het voelt een stuk aangenamer en dat is het belangrijkste.

Straks in de zomer doe ik de gordijnen juist weer dicht om de zon buiten te houden :). Multifunctioneel dus! 

Ik weet niet of het heel duidelijk te zien is, maar we hebben dus een gordijnrail gekocht bij de bouwmarkt (zoiets als dit) en die op een lat gemaakt, omdat we anders de gordijnen aan het plafond moesten hangen en dan kwamen ze niet tot onderaan. 

We hebben rechts van de deur nog een stuk muur van zo'n 50 cm dus de gordijnen kunnen als ze open zijn daar mooi hangen en dan hangen ze niemand in de weg. 

Ik ben erg blij met het hergebruik van deze gordijnen, ze hebben een mooie bestemming gekregen: 

Als je het leuk vindt om nog terug te lezen dat we met ons (toen nog) 4-en maar 210 kuub gas verbruikten, kun je hier de blog teruglezen.

Fijne week!

5 opmerkingen:

  1. Wat een super goed idee Adrianne!!
    Daar zal je veel plezier van hebben.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had een gordijn voor het trapgat. Boven was zelden de kachel aan, alleen de badkamer als ik douchte. De rest vd warmte mocht wel beneden blijven. Werkte ook echt goed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ideaal zo'n gordijn voor de deur, ik heb hem aan een douchestang hangen, het "hoofdje" van het gordijn valt daar overheen dus daar zie je niks van. groet, Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ook een gordijn voor de deur en 1 voor het trapgat,(ze zitten bij elkaar) mooie isolerende die gemakkelijk te wassen zijn.en ook hier voor de winter als de zomer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat de gordijnen een bestemming hebben gevonden Adrianne.
    Groet vanuit Almere

    BeantwoordenVerwijderen