Pagina's

dinsdag 10 december 2019

Vaatwasser repareren voor maar 1 euro...

Onze vaatwasser ging stuk. Al langere tijd leek hij wat kuren te hebben. Het werd soms niet schoon, dan weer wel, hij gaf eens een foutmelding, maar toch weer niet. Tsja, zolang hij het doet... We spoelen de vaat altijd schoon, filters maken we geregeld schoon, maarja hij is al ruim 8 jaar oud en de koelkast is inmiddels ook vervangen, dus ik zei al een keer tegen Peter 'joh, die vaatwasser heeft volgens mij ook z'n beste tijd gehad...'

Tot afgelopen donderdagavond. Hij draaide, maar de vaat kwam er drijfnat uit. Ik had meteen door dat er iets mis zat, want alles was koud. We dachten eerst aan de temperatuur-sensor, dat heeft Peter eerder vervangen voor zijn ouders in een vaatwasser, maar toen hij ook niet meer afpompte zat er niets anders op... Naar bed en vrijdag verder... Ik mocht werken, dus ik baalde wel dat ik hem niet kon supporten. Uiteraard kan ik prima afwassen, alhoewel ik allergisch ben, dus voor altijd zou best een opgave zijn, maar nu hij toch vrijdag thuis is besloot hij het meteen aan te pakken. Nouja, als een echte man :P... Eerst de boodschappen doen, daarna gevulde speculaas maken en toen die in de oven stond is hij begonnen aan de vaatwasser. Vaat op het aanrecht, rekken eruit, kinderen eromheen en werken maar. 


Flesje slecht spul erbij... Al zeker een jaar of 8 in ons bezit, gelukkig gebruiken we het dus niet zo vaak... 

Nee, het bleek niet de temperatuursensor. Wat dan wel?

Aan de linkerkant zit het waterreservoir. Die bleek flink vervuild. Huh? Hoe dan? Ik maak geregeld die filters schoon... Zie je links die oranje aanslag? Dat is voor het afpompen, dus klopte wel dat die vastliep... 


Het waterreservoir eraf gehaald...

...buiten op de tuintafel gelegd...

en schrobben maar...


1 oude tandenborstel bewaren we altijd voor dit soort klusjes... Die bruine ronde vlekken zijn van de lijm waarmee het o.a. bevestigd zat aan de vaatwasser.


Al een heel eind op weg :)... Het was een lastig karwei, omdat je er niet goed bij kon komen. Dus een grote tie-wrap werd met een doek omwikkeld en zo heen en weer door het reservoir gehaald.

Misschien pakt hij de start van zo'n project dan anders aan dan ik zou doen (ik zou eerst alles afwassen en opruimen, daarna die vaatwasser repareren en die boodschappen zou ik laten voor wat het was evenals het speculaas bakken, maargoed...), qua klussen is hij su-per-gestructureerd... Geen schroefje raakt kwijt als hij in z'n eentje werkt, z'n gereedschapskist kan hij me blind in leiden 'als je dat bakje eruit pakt zie je links X en als je dat weghaalt ligt het daar rechtsonder...' Een doosje erbij met de schroefjes keurig op rij ;)... 

De binnenkant volledig 'gestript', alles eruit en met kokend water en afwasmiddel schoongemaakt.
 

Toen ik 's middags uit m'n werk kwam trof ik de boel zo aan... Een leeg huis, want Christilène had blokfluitles... Tafelkleed op tafel, grote emmer met sop en afwassen maar... Na een uur was ik al een hoop van de troep kwijt ;)...  

Wat bleek? Er zat een forse scherf (!) van een bord in de leiding. Waarschijnlijk een keer kapot gestoten, tijdens het afpompen in de slang terecht gekomen. Daardoor is het steeds meer vervuild geraakt, doordat hij moeizaam kon afpompen en sowieso niet kon rondpompen. Ook de vaat werd daardoor niet meer schoon en tenslotte gaf hij alleen nog koud water, vermoedelijk uit beveiliging doordat hij het water niet meer opwarmde... 

Na heel wat uren werk, een portie friet van de snackbar - omdat koken een uitdaging was met zelfs de kookplaat vol spullen -, een halve wasmachine vol vieze doeken en een half flesje ontstopper (ooit gekocht voor een kleine euro, a long time ago) draait onze vaatwasser weer als lang geleden... De vaat wordt brandschoon, hij pompt prachtig af en vrijwel alles is droog als je hem uit wilt ruimen. Ach, samen met het draaien van een wasmachine en de frietjes een kleine 20 euro ofzo? Daar komt een beetje monteur niet eens voor voorrijden...

En voor iedereen denkt dat die schat van mij alles kan; wel heel veel ja ;)... Maar ook vaatwassers repareren is niet z'n dagelijkse job hoor. Een nieuwe kost echter veel geld (ruim 500 euro voor een vergelijkbare :(...) en is to-taal niet duurzaam, dus kijken we eerst of we het probleem kunnen vinden en of het door onszelf te repareren is. Eventueel kunnen we een monteur laten komen en vervangen is echt de allerlaatste optie. Internet heeft veel nadelen, maar ook veel voordelen. 1 van de voordelen; er zijn ontzettend veel filmpjes en forums met tips te vinden over hoe je zo'n klus aanpakt. Vaak in Jip en Janneke-taal en echt geschikt voor als je beginnende klusser bent. Gewoon even zoeken op 'vaatwasser/koelkast/oven repareren' en dan het merk en typenummer erbij en je hebt vaak in een mum van tijd voor je wat je zoekt. In ons geval hebben we dus in een dag tijd 500 euro bespaard. Ik verdien niet slecht hoor in het onderwijs, maar in een dag hark ik geen 500 euro bij elkaar :P... 

Dit keer hadden we geluk en lukte het om het zelf te repareren en konden we meteen weer de vaatwasser laten draaien. Al eerder heb ik een blog geschreven waarom we een vaatwasser hebben en niet met de hand afwassen.

Zo hebben we onze bank zelf gerepareerd, de mixer, diverse kledingstukken, zoals de jas vorige week, maar ook en keer een achterlicht van een auto, een lamp, een kast, een bed, nouja je kunt het zo gek niet bedenken volgens mij of we hebben minimaal een poging gedaan het te repareren. En soms kom je er dan achter 'helaas, niets meer aan te doen' en dan is het vroeg genoeg om het te vervangen... Waardeer het, repareer het :)!

31 opmerkingen:

  1. Ooit samen begonnen, zonder vaatwasser, inmiddels 4 kids en nog steeds naar alle tevredenheid dagelijks de vaat zelf afwassen na iedere maaltijd. Zelfs een verjaardag levert geen probleem op. Gewoon de vaat bijhouden en steeds opruimen. Nooit een volle vaatwasser uren later moeten uitruimen of misgrijpen met bepaalde dingen. Alles binnen een kwartier na de maaltijd schoon in de kast. Ik geniet er nog elke dag van.
    Dit vinden wij duurzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk toch als dat je goed bevalt :)? Hier is dat geen optie, want dan draait Peter er altijd voor op. Ik ben allergisch, dus 1 of 2x doe ik dan wel, maar tegen beter weten in. Ik kan niet 2x per dag gedurende de hele week afwassen, dus ik ben erg blij met m'n vaatwasser. Het komt er droog uit hier, dus na het avondeten aan, daarna kleine 1,5u draaien en dan dek ik de tafel voor morgen en zet borden/bestek/trommels/flessen/enz. weer rechtstreeks op tafel, rest in de kast en klaar :).

      Verwijderen
    2. Wat bedoel je met allergisch? Je hebt er een hekel aan of krijg je uitslag? Dan zijn huishoudhandschoenen eventueel een optie ;)

      Verwijderen
    3. Nee, geen hekel aan, maar ik krijg erg eczeem ervan. Huishoudhandschoenen ook geprobeerd, om de haverklap stuk, bijv. door een mes of slijtage deed ik echt geen 3-4 maanden mee. Ook niet handig, dus nu overgegaan op alleen met water schoonmaken, agressieve dingen doet Peter en af en toe een sopje als het nodig is en dan de pijn voor lief nemen. Voor dagelijks wil ik dat niet natuurlijk, dus blij met m'n vaatwasser :)

      Verwijderen
  2. Hier staat onze vaatwasser al werkeloos vanaf de zomervakantie, veel haast om weg te komen en natuurlijk net toen liep ie vast. Kortom alle vaat vies en beschimmeld toen we hem openden. Heb zelf al een poging gedaan maar t euvel nog niet kunnen vinden. Stel het bellen naar de monteur steeds uit en dat terwijl ik echt een schuw hekel heb aan afwassen...ben bang dat het hier ook een kleinigheidje zal zijn.../

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien nu een goede reden om door te pakken op de eerste beste vrije (zater)dag :P? Hup, vaatwasser uit elkaar en beginnen maar met alle tips die hierbij staan ;)... Succes en een monteur bellen kan altijd nog joh :).

      Verwijderen
  3. Hier 1x per jaar in de bleek en 1x met schoonmaakazijn nog nooit zo,n vervuild labyrint gehad. Altijd vaatwasser op hoogste temperatuur en vermijd ecoprogramma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Diepe buiging, ik vond het een stevige exercitie voor op m'n jaarlijkse to-do-lijstje ;)...

      Verwijderen
    2. Hoho gewoon in de vaatwasser gieten maak niks los bij afpomoen paar uur uit en hup programma afmaken. Schoon en draait al weer 10 jaar.

      Verwijderen
    3. Ohhh zo bedoel je, ik dacht al 'pfft wat een klus' :P...

      Verwijderen
  4. Beetje stomme vraag hoor: maar op wat voor manier allergisch? Ik begrijp uit je verhaal dat je echt allergisch bent, maar mijn 1e reactie was een glimlach: want zijn we niet allemaal een beetje allergisch voor afwassen? ;) Maar afwasmiddel waar je niet tegen kan oid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja ik ben echt allergisch. Ik krijg eczeem ervan dus een keer gaat zozo, maar elke dag zou teveel van het goede zijn ;).

      Verwijderen
  5. 8 jaar vind ik echt niet oud voor een vaatwasser of koelkast.
    Van ons zijn beide al 17 jaar en doen het nog perfect.
    Net zo als onze wasmachine, vriezer en tweede koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Netjes! De gemiddelde levensduur van een Siemens/Bosch en Miele ligt inderdaad ongeveer zo hoog, maar er zijn ook vaatwassers die slechts 3-6 jaar meegaan :/. Onze koelkast is vervangen toen hij slechts een jaar of 7 oud was. Baalden we enorm van, maar repareren kon niet meer, had ook niet te maken met slecht onderhoud ofzo, maar tsja dat gebeurt nu eenmaal, ajj. Om die reden dacht ik bij de vaatwasser 'dat wordt de volgende', maar gelukkig viel het mee :)...

      Verwijderen
  6. Leuk dat je net als ik, de drive hebt wanneer er iets kapot is, te maken. Ook mijn vaatwasser was onlangs voor de derde kapot, ik was dan geen euro kwijt maar toch wel serieuze bedragen, maar iedere keer zeg je; je hebt er geen nieuwe voor, wij zijn miele freak en dat zijn met een vergelijkbare, dure apparaten. Maar het blijft met alles toch weer een spannende uidaging dat iets lukt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad zo 'je hebt er geen nieuwe voor', hetzelfde met auto's, ook altijd lastig. Wanneer kies je voor reparatie, wanneer ga je voor vervangen?

      Verwijderen
  7. Ik vind 8 jaar ook weinig. Mijn vorige B.osch vaatwasser heeft 23 jaar gedraaid en was toen nog niet kapot maar ik heb hem weggedaan omdat de draadmanden op veel plekken doorgeroest waren waardoor de armen niet draaiden als er weer iets doorgezakt was. Nu een tweedehands M.iele, voor 100 euro gekocht, draait al weer 3 1/2 jaar probleemloos. Ik heb geen inbouw maar een losse vaatwasser in de bijkeuken staan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ideaal zeg als je de vaatwasser gewoon zelf kunt repareren. En knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik laat 1x in de paar maanden de vaatwasser op de hoogste temperatuur leeg draaien met wat schoonmaakazijn of citroenzuur om te ontvetten. Misschien dat dat helpt voor de toekomst?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boel schoonhouden doen we ook wel, maar tegen een grote scherf in de leiding helpt geen zuur/azijn of chloor ;).

      Verwijderen
  10. Oh wauw goed bezig! Wij wilden volgend jaar de vaatwasser vervangen... Maar toen ik m uitgebreider schoonmaakt kwam er een foutmelding... Bel een monteur stond op Google... Tja.. Gelijk maar een nieuwe... Er waren al wat onderdeeltjes kapot die ik online niet kon bestellen.. Niet duurzaam... Wel blij dat we snel een nieuwe hadden...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Adrianne,
    Misschien is het toevoegen van weinig vaatwasmiddel uiteindelijk toch niet zo goed voor je machine. De vaat is dan wel schoon maar je apparaat heeft er misschien van te lijden. Dan is die tip om het 1 x per maand of paar maanden met reinigingsspul of azijn wel een goed idee!

    groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jep, juist wel (als het gespoeld je vaatwasser ingaat). Alleen als een scherf het complete afpompen (en rondpompen) belemmert heb je natuurlijk in een mum van tijd aanslag. Het verbaast me achteraf hoelang hij het nog heeft gedaan ondanks die scherf. Voor nu zal ik eerder de signalen herkennen en eerder de boel eruit trekken. Ik heb het te lang laten liggen, omdat ik dacht dat hij stuk was en gewoon nog een paar maanden zou doen en dan volledig ermee op zou houden. Gelukkig niet dus :)

      Verwijderen
  12. Heerlijk dat hij weer gemaakt is! Ik zou ook graag niet zonder willen 🤗 Dat van schoonmaakazijn in afpompwater vind ik wel een ideetje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou op z'n zachtst gezegd lichtelijk geïrriteerd zijn als ik na een lange dag werken zo'n bende zou aantreffen op het aanrecht��
    Maar natuurlijk wel fijn dat de vaatwasser gemaakt is.
    Groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht uiteraard wel 'o nee...' maarja om nou bijna een uur op de bank te gaan zitten balen en foeteren terwijl hij er toch niet is ben ik maar meteen aan de bak gegaan in de hoop een klein stukje weg te werken :). Superfijn natuurlijk dat hij het zo snel oppakte en in de avond was ik zoooo moe dat ik op tijd naar bed ging en toen heeft hij de rest opgeruimd en ging zaterdagmorgen pas naar bed. Toen we uit bed kwamen zag het er weer spik en span uit :)...

      Verwijderen
  14. Heerlijk zo,n man die van aanpakken weet!!
    Je boft daar wel mee, spaart ook veel geld uit!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij hebben soortgelijks gehad maar dan met een eierschilletje! Nog geeneens zo groot. K geef het maar even door...ook zelf gerepareerd/schoongemaakt, met hulp van forum. Ideaal hoor! Vanaf toen let ik extra op. Zo n schilletje zie je makkelijk over t hoofd, maar zat klem en verteerd niet zo snel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie! Wij spoelen alles voor dus hebben weleens een verdwaalde doperwt gevonden ofzo, maar over het algemeen gelukkig niet zoveel rommel :). Ik houd het in de gaten, thanks ;)!

      Verwijderen