Pagina's

woensdag 19 juli 2017

Update - 50 euro per week op de helft!

Enige weken nam ik geen tijd voor het invoeren van de pintransacties qua inkomsten en uitgaven. Wat een heerlijkheid dat ik dan pin, geen bonnetjes die zijn kwijtgeraakt in de tussentijd, ik heb alle bedragen nog bij de transacties staan en kan dus niets missen, ideaal :)!

Waarschijnlijk is dat de reden dat dit systeem voor mij werkt, ik heb best discipline (al zeg ik het zelf ;)), maar tegelijkertijd raakte gerust de bon kwijt, vergat ik de bon mee te nemen of liet ik de klad raken in m'n weekgeld met envelopje in de keukenla (bijv. door niet op tijd te pinnen, door teveel contant geld thuis te hebben, enz.).

Er werd zelfs al gevraagd hoe het nu ging, vandaar eens even een update nu ik ruim een half jaar bezig ben (lees even de blog achter de link voor de complete uitdaging, nl. leven van 50 euro per week met ons gezin van 4 personen) en antwoorden op enkele vragen die geregeld gesteld worden...

Hoe doe je dat?
Deze vraag blijft keer op keer terugkomen. Ik heb daar eerder diverse blogs aan gewijd, dus even wat korte dingen op een rijtje. Ik gebruik wasbare luiers voor Jochanan, we gebruiken frisdrank/sap/chips in het weekend en niet doordeweeks (behalve bij visite en dan alleen binnen budget), we hebben minder voorraad (waardoor we overzicht houden, vrijwel niets overstuur laten gaan), we gooien niets weg (zelfs de broodkruimels van het broden snijden doe ik in een bakje in de vriezer om hier later broodpudding van te maken; zoals afgelopen week... Dit is dus uitsluitend van kruimels van het brood snijden...).



Verder drinken we veel water (de siroop was 3 weken geleden op, ik hoefde de eerste dagen niet naar de supermarkt en we dronken vanaf dat moment water. Je kunt hierin nog variëren door met of zonder ijsklontje te drinken of met fruit, bijv. citroen). Inmiddels zijn we eraan gewend en drinken we geen siroop meer. Ook de kinderen zijn om, ik hoor ze er niet meer over. In het weekend krijgen ze aangelengde sap, zolang de voorraad strekt. Veel beter voor hun gezondheid en bij anderen krijgen ze vrijwel altijd siroop, diksap of sap, dus ze lusten het best. De maximum hoeveelheid suiker voor een kind is geloof ik 17 of 18 gram. Dat zit al in 1 pakje sap of in 1 boterham met hagelslag. Kortom: De meeste kinderen zitten hier (ver!) overheen door dagelijks naar school zowel een pakje sap als een verpakt koekje en brood met zoet beleg mee te nemen (afgezien van wat ze buiten school nog aangeboden krijgen). Dit is niet alleen niet echt gezond, het is ook slecht voor je portemonnee... Vandaar dus hier fruit, komkommer, wortel, o.i.d. in stukjes in een bakje en een fles water. Ze is de koning te rijk met haar hapjes. Hopelijk blijft dat tot ze 18 is ;)...

Maandagmiddag waren er 3 kindjes aan het spelen bij Christilène. In de middag kwamen er nog 2 bij om gezellig met elkaar iets te drinken. Jochanan sliep, dus vandaar even 6 bakjes. Heel simpel; 2 appels verdeeld in stukjes, dus ieder totaal 1/3 en allemaal 2 blauwe en 2 witte druiven (gehalveerd i.v.m. de kleine mondjes). Dit is puur bedoeld i.p.v. een snoepje of koekje, dus niet om de '2-stuks-fruit-per-dag' te evenaren. En wat zeiden de kinderen ervan? 'Ohhhh, lekkuuur!!!' Het was namelijk erg warm, ze kregen er allemaal een beker water (!) bij, dronken het in een mum van tijd leeg en ik heb niemand (!) horen vragen om siroop of snoep. Zo kan het dus echt gaan... De meeste van de kids zijn rond de 4, dus zo'n mini-bakje is dan echt genoeg als '3-uurtje'. Als de kinderen groter zijn, hebben ze vast liever een groter bakje.


Hoe houd je je uitgaven bij?
In Excel die Peter heeft gemaakt. Het werkt voor mij goed om op de cent nauwkeurig te kunnen zien wat ik uitgeef. Ik vul naast de boodschappen hier ook alle andere inkomsten en uitgaven in. Per categorie kan ik kijken hoeveel ik kwijt (of: rijk ;)) ben. Ik kan zo bijvoorbeeld zien hoeveel de schuurverbouwing kost, maar ook hoeveel aan de hypotheek, boodschappen, kinderkleding, enz.

Hoe houd je het zolang vol?
Peter zegt dan: 'Overzicht, inzicht, uitzicht' Doordat we inzicht hebben in de financiën tot op de eurocent, overzicht hebben middels de lijst, is het goed vol te houden omdat we weten waar we aan toe zijn. Ik weet precies hoeveel ik nog over heb per week en als ik iets tekort kom en alvast 2 euro 'leen' van de week erna, houdt mijn overzicht het goed bij wat daarna mijn 'besteedbaar bedrag' is.
Daarbij: Je moet het gewoon DOEN! Stoppen met kopen, al je uitgaven bijhouden en volhouden. Wees fanatiek en denk bij jezelf 'wat de ander kan, kan ik ook!'

'Ja, maar jij weet dat je geld hebt voor een nieuwe koelkast als die stuk gaat'.
Dat klopt, alleen tegelijkertijd gaat de koelkast niet per half jaar stuk mag ik hopen. Ik heb toevallig 2 weken geleden onze koelkast moeten vervangen. Een rondje internet leverde me een mooie nieuwe Bosch-koelkast op van 385 euro inclusief de volgende dag bezorgen! Exact dezelfde koelkast (zelfde typenummer enz.) stond er ook op voor 489 euro. Montagekosten waren tussen de 55 en 95 euro, maar die hebben we bespaard door het zelf te doen. Ook al ben je niet handig; ik las op internet dat de handleiding erg duidelijk was. We zijn samen een dik uur bezig geweest en het zit perfect *stiekem toch een beetje trots*...

We proberen veel zelf te doen; iets heel anders tussendoor - Peter zeemde alle ramen op de begane grond en 1e verdieping, zowel binnen als buiten. Besparing: Ongeveer 20 euro (?)

Ik weet dat er mensen zijn die maximaal 50 euro te besteden hebben en als je moet, is er geen keuze. Tegelijkertijd snap ik dat mensen blij zijn dat het minimale bedrag in Nederland in de schuldsanering vaak iets hoger ligt (ong. 40 euro per alleenstaande en voor iedere persoon 10 euro erbij, dus 70 euro voor een gezin als wij). Hierin vallen dan meestal alle boodschappen, soms ook verzorgingsartikelen, wasmiddel en luiers. De rest valt dan hierbuiten en daar kun je apart (afhankelijk van hoeveel er beschikbaar is) een aanvraag voor doen. Voordat mensen denken dat ik gemakkelijk erover denk; Nee, zeker niet, 70 euro is net zo min een vetpot als dat 50 euro dat is.

Als ik een budget had van 70 euro en voor slechts 50 euro had geleefd, had ik per week 20 euro in een pot kunnen doen en de pot moeten omkeren voor een nieuwe koelkast. Mogelijk dat ik had besloten om geen koelkast te kopen tijdelijk en het zonder koelkast te doen. Veel artikelen (bijv. roomboter, gist, melk, groenten) die ik in de koelkast heb kunnen ook in de vriezer. En veel artikelen (bijv. fruit, groente) kunnen buiten de koelkast bewaard worden. De vraag die ik mezelf keer op keer zou stellen; heb ik dit écht nodig? Er zijn weinig dingen waarvan ik nu denk 'die moet z.s.m. vervangen worden'. 1 ervan is mijn wasmachine (i.v.m. wasbare luiers, m'n allergie voor wasmiddeltjes/schoonmaakmiddelen, ik kan er niet tegen en dus is handwas geen optie. Bovendien heb ik de kracht niet om te wringen). Daarna mijn oven en broodbakmachine denk ik, omdat we zo gewend zijn aan ons zelfgebakken brood en dit ons een forse besparing op jaarbasis oplevert, het gezonder is doordat we geen toevoegingen doen en de broodbakmachine, omdat ik het kneden niet zelf langdurig kan (de laatste zou ik absoluut weer voor niets of voor weinig via Facebook of Marktplaats proberen te scoren). Als laatste denk ik mijn stofzuiger. Ik heb vloerbedekking waardoor vegen niet echt handig is. Ook vind ik dat zwaar werk, dus een (goedkope) stofzuiger zou ik snel kopen denk ik en anders lenen. Verder kan ik gedurende enkele weken best zonder naaimachine, mixer, enz. M'n droger en magnetron zou ik niet vervangen als ze stuk gaan denk ik, simpelweg omdat ik ze weinig gebruik en best zonder kan. En daarbij bedenk ik bij alles; gezondheid gaat voor alles. Een gezonde maaltijd vind ik vele malen belangrijker dan een nieuwe wasmachine, dus liever nog zou ik per week 2 of 3x wassen bij de buren voor bijv. 1,50 per wasbeurt gedurende 6 weken en in de tussentijd zoveel mogelijk dingen doen om het bedrag voor een nieuwe machine bij elkaar te sparen middels een krantenwijk, iets bakken voor iemand, spulletjes verkopen via Marktplaats, enz. dan dat ik maandenlang alleen maar droog brood eet.

50 euro?! Daar kun je toch niet van leven, dan eet je vast heel ongezond...
Keer op keer loop ik hier tegenaan. Het uitgangspunt dat je per definitie ongezond leeft als je van weinig rondkomt. Ieder kent wel iemand die weinig te besteden heeft en zo ongeveer dagelijks friet met snacks eet, want dat is goedkoop. Oja en pindakaas op brood, want gezond beleg is niet te betalen... Ik vind het moeilijk dat dit zo is. Wij besteden ongeveer 40 euro per week aan de boodschappen met ons 4-en. En ik heb al eerder laten zien dat dit inclusief luxe artikelen is. Afgelopen week heb ik een pakje zalm gekocht van ruim 4 euro voor in de courgette-roomsoep. Dat is mijns inziens echt een 'luxe' artikel. De kruidenboter maakten we zelf en de courgette kregen we 1 en de andere kochten we...

Het muntje is een 1-euromunt ;)...

We eten vlees, we gebruiken frisdrank, sap, frisdrank, koekjes, we ontvangen veel (!) gasten, enz. Het kan dus zelfs nog goedkoper als het zou moeten. Friet eten we zelden. En als we het eten, maken we het zelf. In het achterliggende half jaar hebben we volgens mij 2 doosjes snacks gegeten (nl. met Christilènes verjaardag in mei). Verder eten we het nooit. Hoe kan het zo'n hardnekkige gedachte zijn? Ik weet het niet. Ik vind het oprecht sneu wanneer mensen ongezond gaan leven uit pure onwetendheid. Soms heb ik zelfs de indruk dat dit soms van generatie op generatie door wordt gegeven met de overtuiging 'wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje'... Als je graag wilt besparen, begin dan met gezond eten door de luxe artikelen en ongezonde dingen te vermijden. Geen chips, frisdrank, koekjes, snoep, siroop, sap, enz. Gebruik fruit op brood of als tussendoortje i.p.v. een koekje/snoepje, wees matig met vlees en koop alleen wat je echt nodig hebt. Gooi restjes niet weg, maar wees er creatief mee en je zult zien dat er bijna altijd nog een (forse) besparing te realiseren is. 'Ja, hallo, je gelooft toch niet dat ik zo wil leven?!' Ieder heeft een keuze daarin, uiteraard ben je er vrij in, net als ik. We zijn dankbaar dat we zo royaal kunnen leven van 50 euro per week en genieten dagelijks van het vele dat we hebben.

Zullen we naar *....* gaan? Zullen we *....* kopen? 'Nee, sorry, daar heb ik dit jaar het geld niet voor over...' 'Ach, joh, dan schrijf je het toch een keer niet op...'
Nee, nee, nee... Dat wil ik niet. Ik houd niet van creatief boekhouden en wil mezelf eerlijk aankijken. Uiteraard weet ik dat we best die 'achterdeur' hebben, maar veel mensen hebben die achterdeur niet en om die reden doe ik het nu ook niet. Ik wil laten zien in dit jaar hoe goed we het hebben en hoe rijk we zijn met 50 euro. Daar heb ik geen luxe artikelen, dure etentjes of verre vakanties voor nodig. Voor het ene etentje heb ik inmiddels genoeg budget, maar daar schreef ik eerder al uitgebreid over. Me dunkt dat we die 'eerlijk verdiend' hebben en ik doe niet m'n best om geheimzinnig verborgen te houden hoe het geld voor dat etentje er is gekomen. 'En als ik dan voor je betaal?' Ook dat vinden we niet nodig. Het is prima als we een keer bij anderen eten of als een ander een keer een ijsje voor ons betaalt, dat doen we zelf bij anderen ook, maar ik wil niet wekelijks bij iedereen om de beurt gaan vragen voor een maaltijd ofzo, dat is ook echt niet nodig; lees maar mee...

Maar, hoe staat het ermee na een ruim half jaar? Eigenlijk heel goed! Ik heb nog 22 euro en 3 cent over! Had dit meer kunnen zijn? Zeker weten! Maar we veroorloven ons af en toe luxe ;)... Bijvoorbeeld kocht ik een cake en walnoten op een presentatieavond over de MAF; 8 euro. Ik had eerst bedacht dat ik het in m'n vakantiebudget zou doen (van de Marktplaatsverkopen), maar ook die heb ik nu binnen m'n gewone weekbudget gerekend. Verder kocht ik recent zalm in bladerdeeg (heerlijk, maar prijzig), vulde ik de DE-voorraad aan (je weet wel, die rode onbenullig dure pakken van 500 gram, maar daar is manlief dol op), kocht ik een keer luxe brodenmix bij de molen, nl. meergranenmix en pompoenpittenmix voor een extraatje in de vakantie (om precies te zijn heb ik al 3 van de 4 broden ermee gemaakt, heerlijk, maar tarwebrood is goedkoper), aten we meerdere keren onderweg, enz.

Kortom: Alles is gelukt tot nu toe! M'n zusje is eind deze maand jarig, dus ik moet nog 15 euro apart houden. Voor deze week heb ik bijna alles al in huis, dus het gaat goed hier. Ik moet wel wat basisdingen als havermout, suiker, macaroni aanvullen, maar vlees heb ik zeker nog een portie of 6 van, dus dat scheelt weer behoorlijk op m'n budget.

En nog een een leuke: 'Mam, wil je ook een chocolaatje? Kies er maar 1. Ik denk dat je die wel lekker vindt...' Uit het oud papier had ze uit het doosje dit plaatje geknipt en speelde ermee zonder dat ik het had gezien... Echt superlief natuurlijk, zo'n gebaar ;)... Zo zie je maar dat een kind niet veel nodig heeft... Overigens; de kleding die ze draagt komt van de ruilwinkel en de rieten poppenwagen is nog van mezelf van vroeger...

Als je het leuk vindt om m'n blog te volgen; er zijn diverse opties:
1. Met een Google-account kun je rechts in beeld op de blauwe button 'volgen' klikken.
2. Met een e-mailadres kun je rechts bovenin in beeld je mailadres invullen en dan op de grijze button 'submit' klikken. Je ontvangt dan een mail als ik een bericht heb geplaatst (dit kan in je spambox terecht komen, dus houd het even in de gaten. Het komt vaak voor dat je pas 10-12 uur nadat ik een bericht online heb gezet pas een update krijgt in je mailbox).
3. Via Facebook. Als je daar een 'like' geeft, kun je me volgen, welkom!

Hoe staat het ervoor met jullie budget? Lukt het om je eraan te houden? Waarom wel/niet? Is je budget misschien te laag ingesteld? Heel veel succes ermee allemaal en een fijne dag nog!

20 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,

    Zou jij dat recept van die broodpudding van broodkruimels
    aan mij willen geven?
    Bij voorbaat mijn dank.
    (heerlijke blogs schrijf je!)

    Cornelia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://aad-actief.blogspot.nl/2017/04/recept-broodpudding-van-restjes-brood.html Thnx!

      Verwijderen
  2. Wat een inspirerend verhaal. Ik volg ja al vanaf het begin van je challenge. Erg knap hoor. Na de zomervakantie wordt hier ook de buikriem aangehaald. Of eigenlijk al heel snel. Het is hard nodig. De laatste 3 maanden hebben wij veel te veel uitgegeven. Op naar je 2e half jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees je blogs erg graag. Je schrijft inspirerend over zuinig en duurzaam leven maar ook vaker over andere zaken die het leven zelf betreffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo
    Ik lees je blog ook graag. Wij doen met een boodschappenbudget van ca 70 euro per week met zijn 4e. Ook niet omdat het moet, maar wel omdat ik vind dat het genoeg moet zijn. Ivm een uitdaging voor mezelf wil ik dit bedrag vanaf september terugschroeven naar 40 euro. Als ik echter een lijstje maak met "noodzakelijkheden" kom ik toch echt niet onder de 49 euro. Zou je miss eens boodschappenlijstjes of weekmenus kunnen plaatsen? Brood is bij mij wel ca 5,5 pw. Miss als ik zelf bak dat dat scheelt. Wij hebben wel oudere kinderen waarbij er een meer eet dan ik!
    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. aad-actief.blogspot.com/2017/06/boodschappenlijst-4-personen-1-maand.html Dit is een vrij algemene lijst, niet persé hoe het bij mij gaat. Wat versta je onder noodzakelijkheden? Brood hier ong. 6 euro per week, dus dat kan het verschil niet zijn. Groenten probeer ik voor ong. 1 euro per keer te halen. Overigens vind ik 70 euro nog supernetjes hoor!

      Verwijderen
    2. Hoe en waar doe je dat, groente voor 1 euro?
      Dat kan ik niet vinden, verder een hele leuke blog :D

      Verwijderen
    3. Op de markt, maar ook in de aanbieding. In de winter bijv. bieten 2 voor 1 euro bij AH, winterpeen voor nog geen euro en in de zomer is de sla en komkommer weer voordelig. Daarnaast koop ik ook weleens diepvriesgroente. Erwten, sperziebonen, spinazie, oid.

      Verwijderen
    4. Oja en ene keer iets duurder, andere keer iets goedkoper, maar gemiddeld probeer ik een euro aan te houden. Met meer of grotere eters zal het misschien 1,50 of 2 euro zijn.

      Verwijderen
  5. Het gaat bij ons erg goed. Het tweede halfjaar wil ik het wat strakker aanhalen . Wij (2 senioren) hadden de kadootjes erbuiten gelaten. Die willen we er nu bij gaan doen. En nemen dan een voorbeeld aan jouw zelfmaak spulletjes. De verwennerijtjes voor de kleinkinderen doen we er dan weer niet bij. Dat kan ik nog niet laten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een inspireerde blog... ben alleen stik nieuwsgierig naar het recept van de broodpudding van broodkruimels! En hoe je die mooie vloerbroden maakt...

    Liefs Imke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://aad-actief.blogspot.nl/2017/04/recept-broodpudding-van-restjes-brood.html Vloerbroden was juist niet zo goed gelukt (ajjj), gewoon zelfde als gewoon brood alleen dan als een halfronde bol op een bakplaat leggen ipv in een bakblik... Het resultaat had wat mij betreft beter gemogen, maar leuk dat je ze mooi vindt dankje!

      Verwijderen
  7. Weer veel inspiratie van je blog gekregen! Wij doen boodschappen voor €70 per week (2 vol, 3 kinderen) en ik krijg ook zo vaak te horen dat we dan zeker niet gezond eten, daar baal ik soms zo van, want het kan gewoon en we eten gezond en voldoende... gelukkig weten we het zelf het beste ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij ons gaat het wel goed, maar het kan altijd beter:) ik ben een alleenstaande moeder met een zoon van 19 jaar (die wat extra begeleiding nodig heeft op verschillende gebieden....op dit moment leef ik op bijstandsniveau en dat is al een tijdje een grote uitdaging. Ik werk er wel ook bij, maar dit wordt op dit moment aangevuld door de bijstand...IK ben zelf van de zuinige maar wordt extra gestimuleerd door jou leuke blogs. wij proberen rond te komen betreft boodschappen van 100 per maand..2 personen...maar daarnaast nog wel wat extra kosten als kapper etc..dit probeer ik zoveel mogelijk te minimaliseren..Het gaat me steeds makkelijker af om me aan die 100 euro te houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met mijn budget gaat het ook goed mijn uitgaven dit jaar staat op €1320,-
    Twee personen met twee drie keer in de week eters er bij.
    Kook elke dag vers bijna nooit gën kloek over. Met dit bedrag eten wij zeer gezond heel veel fruit en groente. Zelfs vlees van de slager.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind jou een super woman!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk en inspirerend blog! Ik kom zeker nog terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed hoor!
    Ik probeer ook binnen ons budget te blijven en dat lukt meestal best aardig.
    Hier wordt ook veel fruit gegeten als tussendoortje. Koek vind ik echt niet nodig.
    De kinderen kiezen hier altijd tussen water en thee. Alleen tijdens feestjes limonade. Zo blijft het ook een feestje voor ze. Het is maar waar je aan gewend bent.
    Dochterlief vraagt nu wel eens om een koekje mee naar school te nemen. Volgens haar is ze de enige die iedere dag fruit of groente meeneemt. Toch jammer. .
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent inderdaad super bezig en een inspirerend voorbeeld voor ons allemaal.
    "overzicht-inzicht-uitzicht": daar ben ik het helemaal mee eens! Ik houd ook al mijn uitgaven bij in Excel, dan komt inderdaad het moment dat je het inzicht krijgt en dat geeft een leuk uitzicht.
    Je bent ook het bewijs dat gezond eten en leven echt wel mogelijk is met een klein budget.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben heel benieuwd naar jullie weekmenu. Misschien dat je eens een maand kunt plaatsen met de prijzen er bij. Dat hebben we namelijk nog nooit gezien. Ook ben ik benieuwd of je vaak bij iemand anders eet want dat scheelt natuurlijk ook veel.

    BeantwoordenVerwijderen