Pagina's

woensdag 6 december 2023

Warme truiendag

Vandaag is het warmetruiendag. Om eerlijk te zijn heb ik er weinig mee al zullen veel bloglezers denken 'huh, dat is toch net wat voor jou?' Net als dat 'zet ook de knop om' vanuit de overheid. Wellicht is het enorm effectief, maar gevoelsmatig had de prijsverhoging een veel groter effect (waardoor mensen minder gingen verbruiken) al ver voordat de website de lucht in ging. 

Maargoed, Christilène ging met een door oma gehaakte poncho naar school en een plaid (ze doen de verwarming een graad lager en normaal gesproken vinden de kinderen het met 1 laagje lange mouwen warm genoeg, dus ze zal het voor de warmte niet nodig hebben, maar gewoon voor de gezelligheid ;))
Waarom heb ik er niets mee? Nou, beetje zoals hierboven; wij hebben gewoon een warmetruienwinter. We hebben de verwarming uit behalve als het koud wordt. Dus eerst sokken, pantoffels, een trui of vest aan voordat de verwarming aangaat. Nee hoor, wanten, sjaals en mutsen hoef je binnen echt niet aan, maar een temperatuur van 19 graden is hier binnen al snel te warm en reden dat ze op blote voeten en in een shirt korte mouwen rond gaan lopen. Ze zijn het gewoon niet gewend. En ik wil nogmaals benadrukken dat het écht per woning verschillend is. Wij hebben een goed geïsoleerde (ruime) tussenwoning waardoor 18 graden een prima temperatuur is, terwijl minder goed geïsoleerde hoekwoning of oude vrijstaande huizen met 19 graden fris aanvoelen. 

Neemt niet weg dat we dus het maximale uit onze isolatie halen, dankbaar zijn met de vele gekregen truien, vesten en pantoffels en zodoende afgelopen jaar een gasverbruik van 294 kuub in (op de kop af precies) een jaar. En al eerder heb ik uitgebreid blogs erover geschreven hoe we dat doen. Bijv. deze blog of deze blog.

Een dag om er aandacht voor te vragen is op zich prima. Neemt niet weg dat er op zulke 'aandacht-dagen' soms overdreven veel aandacht voor iets is en je er door het jaar heen verder weinig aan hoeft te geven. Voor ons is een warmetruienwinter prima :). Nog even en we krijgen een 'sap-en-frisdrank-vrije-week' (alleen voor het weekend), een 'goed-ventileren-helpt-minder-stoken'-dag, een 'alleen-kopen-wat-je-nodig-hebt'-weekend; als je al die dingen al doet helpt het je het hele jaar zuiniger leven ;)...

Overigens; ik heb nog een paar van mijn boeken liggen. Verzenden is 4,15 via brievenbuspost voor 1 of 2 boeken. En als je het waardeert dat ik er een persoonlijk verhaaltje voor de ontvanger in schrijf, laat het gerust weten. Ik kan het nog voor Kerst versturen hoor. Mail gerust naar aad.actief@gmail.com

Houd jij warmetruiendag vandaag? Of ook een warmetruienwinter? 

7 opmerkingen:

  1. Warmetruien winter. Al mijn hele leven lang ben ik aan temperaturen van 18 à 19 gewend. Op kantoor is het me vaak te warm. Ik draag dus een t-shirt met lange mouwen en daarover een trui of vest én mijn jas als ik buiten ben. Binnen gaat de jas én het vest/trui uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met 18,5 is het net niet drup aan de neus koud. Warme kleding is hier elke dag nodig. Een hoekwoning uit 1980.. met slechts 600 kuub gas voor verwarmen en douchen en koken.. de overheid kan de boom in met hun zet de boel een graadje lager.. laat zelf maar naar 19 graden gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw, maar ik vind 600 kuub echt superlaag voor een hoekwoning uit 1980. Knap werk hoor :)!

      Verwijderen
  3. Ja dat snap ik, wij hebben ook 18/19 graden. (voor visite soms op 20) Meer is toch ook niet nodig als je jezelf goed aankleed, ik heb het heel gauw koud, maar dan ga k gewoon wat doen, of iets bakken bijvoorbeeld. En...los van het feit dat het veel kost en slecht voor de aarde is...je voelt je anders toch ook schuldig tegenover mensen die echt in de kou zitten en bijna bevriezen...het is gewoon luxe dat wij maar aan de knop kunnen draaien. Maar ik voel me wel erg ongemakkelijk als er visite komt, en er dan gevraagd wordt of de verwarming hoger mag... en dan zegt dat het bij ons altijd zo koud is, dan voel ik mezelf totaal niet gastvrij, ik vind dat echt ongemakkelijk. Maargoed, anderen zeggen juist weer dat het bij ons altijd zo een lekkere temperatuur is binnen. Dus blijkbaar kan je het gewoon niet iedereen naar de zin maken... Hoe doe jij dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat je zegt; je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Christilène heeft geen verwarming op haar kamer. Ze wil met een vriendinnetje samen op haar kamer spelen, dus ik zeg 'leg even een plaid op de grond en geef haar even een vest van jou'. Vriendinnetje zegt 'ohhh het was warmetruiendag hoor dus ik heb zelf ook nog een vest mee, maar ik heb het niet koud'. Meiden hebben de hele middag heerlijk gespeeld, 0 klachten over de kou. Als ik visite krijg zet ik wel de verwarming aan, maar ik laat het echt geen 21 graden worden, want dan zit ik zelf met hoofdpijn de rest van de avond, dat is het me niet waard ;)...

      Verwijderen
  4. Vroeger stond de verwarming hier ook standaard op 20 graden in de winter, maar al ver voor de prijzen stegen ben ik begonnen met de verwarming telkens een graad lager te zetten en mezelf thuis wat warmer te kleden. Nu vind ik het al snel te warm in huis en zet ik de verwarming pas aan als het minder dan 16 graden is in huis. Op mijn werk is het bijna altijd behoorlijk warm, ik werk in de schoonmaak smorgens op een zorginstelling waar de verwarming vrij hoogstaat en smiddags op een kantoren pand waar meestal ook goed verwarmd word, op mijn werk heb ik dus eigenlijk het hele jaar een tshirt aan met alleen soms in de winter lange mouwen .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerst warme kleding aan doen voordat je de verwarming aan doet vind ik een goede manier om te bezuinigen en het is ook duurzamer.

    BeantwoordenVerwijderen