Pagina's

donderdag 7 maart 2024

Gekke en leuke tradities...

Zomaar zonder dat het mijn plan was plukte ik een oude traditie onder het stof vandaan: Diepvriespizza eten... 

Het zat zo: Peter was een nacht weg voor z'n werk. Gelukkig komt dat tegenwoordig maar zelden voor en ik vroeg de kinderen of ze iets wisten om te eten waar Peter niet van hield, maar Peter lust eigenlijk alles, dus 1 riep 'hartige taart!' want daar houden ze heel erg van en Peter iets minder. Nu is hartige taart alleen iets bewerkelijker dan ik mezelf had voorgenomen en ik beloofde 'we gaan iets lekkers eten, maar misschien dat ik even voor iets makkelijkers ga'. Zo ging ik naar de winkel en liet ik mijn gedachten gaan. 

Ineens dacht ik weer aan 'vroeger'... Mijn vader houdt dus to-taal niet van diepvriespizza en als hij dan een keer niet thuis at, aten wij ... je raadt het al: Diepvriespizza... 

Ik liep naar de vriezers en zag ]dat de pizza's in de aanbieding waren 3 voor 6 euro. Wij eten dit dus nooit. Het is al 10 jaar geleden denk ik dat ik een flink ontregelde suikerspiegel ervan kreeg en er goed beroerd van was en sindsdien bakken we het altijd zelf. 

Maarrrrr, dit keer een uitzondering: we zouden kant en klare pizza's gaan eten ;). 


Even in de familieapp gezet dat ik de traditie zou voortzetten als papa van huis was ;). We hebben grote eters en met ons 5-en bleken we tot mijn verrassing niet genoeg te hebben aan deze 4 pizza's (in 1 doos zitten er 2). Normaal eten we 2 bakplaten pizza (met Peter erbij) en zijn ze wel iets dikker en goed gevuld, maar met een lekkere bak Griekse yoghurt na met ingrediënten naar keuze had iedereen alsnog het buikje rond... 

Overigens is zelf maken dan wel echt nog te doen qua budget. Voor 6 euro kun je dus echt wel wat kaas en ananas met wat ham op een pizza krijgen en dan heb je toch wel iets meer pizza qua gewicht dan dit. Neemt niet weg dat het heerlijk makkelijk was en prima zo voor een keer. 

Nog 2 leuke tradities waarvan we 1 bij mij thuis ook altijd deden:
- Pannenkoeken eten op de laatste schooldag (bij ons thuis deden we dit altijd met de buurt, gezamenlijke oprit en iedereen at mee. Nu tegenwoordig doen ze het bij onze kids met de hele school en bakken de moeders pannenkoeken, dus dan eten we daar pannenkoeken tussen de middag)
- Allemaal iets kiezen van broodbeleg aan het begin van de zomervakantie. Het is ooit een keer zo gekomen dat ik een paar weken voor de vakantie 'nee' zei tegen iets dat ze wilden en spontaan zei 'in de vakantie kopen we deze'. Zo is het ontstaan en we doen het nu al jaren. Ieder kind mag 1 ding kiezen van broodbeleg. Bijvoorbeeld vlokken of hagelslag met figuurtjes, speciaal soort pasta of jam, spikkeltjes, nouja iets dat ik normaal niet koop omdat ik het onnodig/niet gezond/te duur vind. Al weken voor de vakantie als de zon een beetje in het land komt zeggen ze 'is het al bijna vakantie?' en zitten ze verlekkerd bij het vak alvast te kijken welke ze straks zullen kiezen. En het voordeel: ik heb echt zelden gezeur want ze weten gewoon dat ze het niet krijgen en dat ze dan mogen kiezen :)

Heb jij gekke of leuke tradities? Deel ze met ons, misschien weer wat leuke inspiratie :)!

14 opmerkingen:

  1. Met de kerst en pasen koop ik een pot tokkelroom. De rest van het jaar eet ik geen advocaat meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. elke schoolvakantie begint met iets drinken met wat lekkers bij de hema.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Standaard eten we de dag na kerst stamppot, twee soorten komen er ter tafel en iedereen vindt het altijd weer heerlijk "dat normale".
    Veronique.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelf geen echt gekke tradities, wel had ik vroeger een vriendin en die haar dochtertje wilde op haar verjaardagsfeestje perse andijvie eten, niet echt iets wat de kinderen die op dat feestje uitgenodigg waren lekker vonden. Toen ze ouder werd snapte ze wel waarom haar mama voor patat of pannenkoeken ging, maar toen ze klein was werd ze boos en riep, ik mag toch zeggen wat ik wil eten op mijn verjaardag?Tenslotte mocht haar zusje dat ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahahaha, hoe herkenbaar. Mijn broertje was stomverbaasd dat hij met z'n feestje geen chili con carne mocht eten. M'n moeder heeft toen de compromis gesloten dat we het zouden eten als alle broers en zussen zouden komen. Dat was ook goed. En wij hadden dikke lol natuurlijk over zijn verbazing dat hij inderdaad iets van pannenkoeken of poffertjes ofzo 'moest' eten op z'n kinderfeestje ;)...

      Verwijderen
    2. Bedacht ineens ook dat er vroeger toen ik klein was een traditie was, omdat mijn ouders geen geld hadden voor vakantie gingen we de laatste week van de vakantie een sorbet eten bij Venezia in Utrecht, een italiaanse ijssalon met een echte italiaanse mama die altijd lyrisch werd van de witblonde haren van mij en mijn broertje, we hebben het dan over de jaren 60 van de vorige eeuw.

      Verwijderen
    3. Wat leuk zeg, die ijssalon Venezia zit er nog steeds. Het is dan een kraampje.

      Verwijderen
  5. Vroeger thuis wel; bij het 1e tandje van broertje of zusje pannenkoeken. Dankdag boontjes stoofpeertjes en runderlappen en zo zijn er nog wel meer. Zelf was ik al blij dat mn kinderen aten, t was altijd gezeur. Later vegetarisch en dat was ook niet altijd makkelijk want er mocht geen jus in de stampot enz. Altijd dubbel koken dus en er rekening mee houden. Nu regelen ze het zelf.
    Gr Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. op 1 januari, altijd zuurkool met (Vega) spek.
    Op oud jaar lunchen we met zelfgebakken Oliebollen. En vrioeger als we gingen kamperen altijd de eerste dag macaroni met smack uit dat blikje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet altijd op vrijdag een diepvries pizza. Daar doe ik dan zelf nog kaas en ham bij. Hij is van de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Rapport binnen (2x per jaar) = pannenkoeken eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met Kerst en Pasen ontbijt ik altijd met mijn dochter op bed. Zij heeft een verstandelijke beperking. Elke 1e zaterdag van de school vakantie ga ik met mijn dochter en zoons (19 en 21) picknicken. Ik woon in Uganda waar de kinderen ook op zaterdag les hebben, dus een picknick kan normaal gesproken niet. En op kerstavond krijgen mijn zoons altijd een brief van mij, waarin ik schrijf wat er het afgelopen jaar gebeurd is, dat ik trots op ze ben enz. Wordt altijd goed ontvangen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Grappig, ik stelde ooit -voor mezelf, rond de 60, geen kinderen - in dat bij het einde van een vakantie pannenkoeken horen.....🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  11. oliebollen eten op de avond voordat we jarig zijn, de persoonlijke oudejaarsdag zegmaar! (extra gebakken met oudjaar en toen ingevroren). En op de dag dat we jarig zijn, las onze vader het nummer van de psalm uit de Bijbel, hoe oud degene werd...nu we zelf een gezinnetje hebben doet mijn man het ook.

    BeantwoordenVerwijderen