Pagina's

dinsdag 3 juli 2018

Was 's nachts drogen en meer...

De was in de avond ophangen en de volgende dag in de loop van de dag afhalen. Zou het echt kunnen met dit warme weer? 


Hier op de Veluwe beginnen we te merken dat het warm is en blijft. Voordelen: De was droogt snel :)... Met hulp gisteren de skipakken gewassen. Dat was allemaal blijven liggen door de vele omstandigheden en hing als een doorn in het oog nog aan onze reservekapstok bij de ingang... Nadelen zijn er ook. De waterdruk is erg laag, dat merken we echt bij bijv. douchen (zelfs buiten 'spits-tijden') en boeren hebben ook hier een sproeiverbod... 

Binnen is het goed te doen, deze temperaturen gaan nog prima. Ik hoef de deur niet uit, dus zit veelal binnen, geen probleem. Ik voel me een stuk beter, kan zelfs sommige dagen met minder medicatie toe! Afgelopen zaterdag even naar de kerk geweest, we hadden gemeentemiddag. Peter kookte pompoensoep, want het was een 'ieder-neemt-iets-mee-middag'. Mjammie met afgebakken stokbroden erbij en verse kruidenboter, heer-lijk! Er was van alles veel te veel, maar het was erg gezellig. Lief dat veel mensen zeiden dat ze het leuk vonden dat ik er weer bij was. Ik vond het zelf ook fijn om er weer te zijn. Dit soort uitjes kosten me nog erg veel energie. Dat heeft ook te maken met de periode van ziek-zijn. Het is gewoon 'low-level' en heeft tijd nodig. Ik kan weer iets beter tegen prikkels, voorheen was ik van 15 minuten in de speeltuin zitten of 3 kwartier visite he-le-maal afgedraaid en lag ik de rest van de dag plat. Nu kan ik iets langer rechtop zitten en kon ik dus zelfs even daarheen.

Verder is er hier inmiddels heel wat gebeurd. We hebben fantastische hulp gekregen... Het werd allemaal een beetje teveel. Jochanan werd onverwachts gediagnostiseerd met ITP en dat gaf en geeft best reden tot zorg. Dit betekent dat hij een tekort heeft aan bloedplaatjes. Met zich stoten of vallen kan hij een inwendige bloeding krijgen. Een keertje vallen vorige week werd een rit spoedeisende hulp met bijbehorende controles. Gelukkig niets aan de hand. Vanaf nu dus steeds controles in het ziekenhuis. Ik voel me dankbaar als ik die voor m'n eigen rekening kan nemen en daar sterk genoeg voor ben. Ik ben niet onmisbaar, maar hij is gewoon een stuk rustiger op mijn schoot als hij geprikt moet worden en liever doe ik dat zelf dan dit uit te besteden aan andere mensen. 
We hopen en bidden dat hij het overgroeit het komende jaar...

Het was wel een beetje de druppel. Die dag zou ik broden bakken en was vouwen (er lagen er 5, ahum) en ik zat de hele dag onverwachts in het ziekenhuis, kwam bek-af thuis, had geen eten op tafel, geen brood meer in huis en voelde me hondsberoerd. Peter was laat thuis, haalde brood en krentenbrood bij de supermarkt en van ellende aten we in de avond maar brood, want puf voor koken hadden we niet meer zo laat. Ik redde het niet meer, alles kwam op me af en als gebedsverhoring kwam er iemand uit de kerk ons uit de brand helpen met strijken, ramen zemen en de boel glad trekken. Wat voel je je dan dankbaar zeg...

Daar was de zon weer :)... Vanaf nu dus een paar keer hulp, gisteren is m'n hele huis gezogen van boven naar beneden, werd m'n strijk weggewerkt en eten klaargemaakt. Ik ben een dankbaar mens... Oja en niet te vergeten is er voor me geschilderd :)!

Ik kan zelf gelukkig echt al veel meer dan wat ik ooit eerder kon in mijn zwangerschappen met 13 weken zwanger. Ik moet alleen mijn energie verdelen. Stofzuigen van de benedenverdieping; in 5 etappes, enz. Dat kost veel tijd en ontneemt me de gelegenheid om iets dat al langer ligt (zoals die winterpakken wassen) op te pakken... 

Peter spoelde de luiers gisteren en hing ze tegen middernacht nog buiten op. 'Huh, dat wordt toch niet meer droog?' 'Joh, volgens mij kan dat best'... Nou, we gaan het gewoon proberen, ik ben benieuwd. Laatst op Facebook had ik ook gelezen dat iemand het laat had opgehangen en tot de volgende dag had laten hangen... Ik houd jullie op de hoogte of het droogt vandaag :)!


Ik heb wel even gekeken; het zou droog blijven vannacht en morgen. Ik geef eerlijk toe; 'het zijn maar luiers' ;)... Als je weet waar je het voor doet, haal je er weer nieuwe energie uit dat je ze staat op te hangen ;)... Mooie besparing en beter voor het milieu...

Hang jij je was weleens buiten op voor een nachtelijke droogbeurt?

9 opmerkingen:

  1. Het is me wel eens per ongeluk gebeurd. Dat ik gewoon vergeten was de was af te halen. Dan haalde ik het de volgende ochtend pas af.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat je hulp krijgt dan kan je het rustig aan doen. Ik hang bijna elke avond de was buiten nu hangt hij er ook. Na de koffie kan hem gelijk weg strijken ruikt zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja hoor, met dit weer laat ik het gerust hangen snachts. Zelfs droge was wordt amper vochtig (vergeet wel eens droge was af te halen eind van de dag)

    Wat fijn overigens dat je je wat beter lijkt te voelen dan eerdere zwangerschappen. En best heftig, zo'n extra zorg erbij van Jochanan. Fijn dat je zo veel hulp hebt, dan voel je je een gezegend mens, als iemand zo voor je klaar staat.
    Ik reageer niet zo vaak maar lees nog altijd mee, succes met je zwangerschap en ga vooral door met genieten van al het moois in jullie leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vaak genoeg de was buiten gehangen in de nacht. Volgende ochtend voelt het meestal iets klam (ideaal om te strijken) en daarna is het zo droog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, niet buiten in de nacht maar wel binnen. Ik had zondagavond laat een was op droogrekken gehangen.op zolder, handdoeken en ondergoed bij een dakraam. In de loop van maandagochtend kon ik alles weer droog in de kasten leggen
    Droogt met dit weer zo ontzetend snel. Wat fijn dat jullie zoveel hulp krijgen. Neem voldoende rust en eet gezond, dat is het belangrijkste momenteel voor jou en je kindje. Gewoon niet kijken nasr een smoezelig raam ed, dat is bijzaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja hoor! In de week dat de bedden verschoond moeten worden, worden de dekbedhoezen vaak s avonds uitgewassen en daarna opgehangen.
    Scheelt de volgende dag veel ruimte op de waslijn en het droogt prima. Wel worden eerst de weerberichten goed bekeken. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het fijn dat je zo open bent. Als het eens niet zo gaat. En over de was: ooit wel gedaan maar toen hadden de buren de was afgehaald ze dachten: dat hoort niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hoor, met dit weer droogt de was (in het binnenland) zo! Ik zet de was vaak 's avonds na het werk aan, dan aan de lijn, en 's avonds voor het naar bed gaan de lakens weer op bed. Het ligt er natuurlijk erg aan hoe dicht je bij water woont: kamperen bij Elburg betekent vaak veel vocht, midden op de Veluwe is het veel droger! Overigens nog een tip: als je de was ín de slaapkamer droogt, is die koeler!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja hoor....ik doe dat regelmatig. Avonds de wasmachine aan wanneer mij 3 kids boven zijn en voordat ik naar bed ga ophangen.
    Het is dan zeker de 2e helft van de ochtend droog. Ik doe het bewust want de zon is nog niet zo fel...dus minder verkleuring en ook de warmte is minder. Dus de handdoeken zijn wat minder hard. :-)

    BeantwoordenVerwijderen