Pagina's

maandag 9 juli 2018

Bijna vakantie!! Onze bucket-list...

Yoehoe, nog een weekje en dan hebben we vakantie!! Tenminste, Christilène heeft dan vakantie, Peter voegt zich 4 weken later bij ons. 

Steeds weer zei ze 'ik weet wel iets wat we in de vakantie kunnen gaan doen...' en dan kwam er weer iets. Totdat ik zei dat we alles op een briefje zouden schrijven, zodat we een kruisje konden zetten als we het gedaan hadden... Dat werd met gejuich ontvangen, dus op de achterkant van een envelop uit de oud papier bak maakten we samen een lijstje. Samen met een stapel stiften die ik om de beurt (!) moest gebruiken... Ze hielp me met het maken van de tekeningen, het inkleuren, maar vooral; het bedenken van de activiteiten... Ik lichtte al een tipje van de sluier op...

Daar komt'ie:

Naar het strand (iedere vakantie is dat weer haar droom, dus we gaan per jaar 1x naar het strand, soms 2x), naar het zwembad (ze heeft nog (geld voor) 6 kaartjes om met Peter te gaan zwemmen), fietsen (en dan wil ze boterhammetjes, komkommers en de paarse uilenfles mee om onderweg op te eten en te drinken), pannenkoeken-picknick (gewoon pannenkoeken bakken, oprollen, in een bakje en in de speeltuin ofzo op het veldje opeten :)), ijsje eten (ik vond nog oude spaarkaarten en die bleken nog geldig, mazzeltje dus, daar gaan we van genieten), wandelen op de hei, naar de schaapskooi ('dat is zooooooo lang geleden' aldus madammeke), picknicken met koffie ('dat is leuk voor papa', dit streelt Peters ego hoor :P), ontbijten bij Ikea ('en ook een ei erbij tekenen mam, die krijg je altijd daar...'), logeren bij opa en oma en naar de kinderbijbelclub. 

Zoals je al leest tussen de regels door kost deze vakantie ons weinig tot niets extra met deze activiteiten op de lijst... Zwemkaartjes heeft ze nog, picknicken doen we gewoon met zelfgebakken brood en bijv. een appel in plakjes als extraatje mee, dat zouden we normaal ook opeten thuis. Alleen ontbijten bij de Ikea is dan iets dat geld kost, want zelfs voor ijsjes heb ik al spaarkaarten van 4 jaar oud... 

Met een jong kind kan het zo ontzettend simpel zijn schijnbaar... Ze is met mijn ouders recent naar de camping geweest toen die een chalet gingen boeken. Heerlijk in het zwembad daar gezeten en ze zei 'ik ben met opa en oma op vakantie geweest', want een dagje camping of een dagje weg is voor haar 'vakantie'... Leuk hoor, die leeftijd :). Ik geniet er iedere dag van :)...

Hebben jullie ook een vakantie-ideeënlijst gemaakt? Nog leuke low-budget/gratis ideeën?
Geniet ervan als je al vakantie hebt!

21 opmerkingen:

  1. Leuke ideeën en ook leuk om het zo op een lijstje met tekeningen te maken. Jullie gaan vast een leuke vakantie hebben! Ik ga, zoals elk jaar, naar Engeland om te werken als au pair, dus dat kost mij ook niets ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig, wij hebben hier ook een lijst. Hier nog wat ideeën:
    - kringlopen, misschien iets leuks voor de kids vinden
    - naar de bieb gaan en daarna een voorleesfeest geven
    - pluktuinen bezoeken
    - blotevoetenpad bezoeken
    - kaarten maken en dan versturen naar vriendinnetjes
    - naar de kinderboerderij
    - zelf ijsjes maken
    - spelletjesochtend houden
    - knutselfeest organiseren (slingers maken omdat het vakantie is bijv)
    - samen een leuke kinderfilm kijken (bakje fruit erbij)
    - vliegtuigen spotten bij een vliegveld

    En nog een heleboel...

    Leuk om zo met elkaar ideeën op te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk!
    Ik maak elk jaar een vakantiekalender waar we dan ook tekeningetjes op tekenen voor activiteiten die we doen. Ik geniet er ook zo van dat zoiets simpels al een echte traditie aan het worden is! De kids vragen er zelf om :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We genieten volop van de vakanties hier, vooral de zomervakantie. Heerlijk niets moet en veel kan. In ons dorp is er drie weken kinderzomerspelen in het sportcentrum en daar kunnen kinderen vanaf 4 jaar lekker een hele of halve dag spelen. Onze dochter was (ze is inmiddels 13 en mag niet meer) er dol op. Ze ging ook twee dagen naar de BSO en een dag kwamen opa en oma oppassen. Zoon ging ook regelmatig.
    Wij gaan al sinds de kinderen baby's zijn met ze op vakantie naar het zonnige zuiden. Waar dochter eerder zo dol was op het strand (we gaan in NL overigens bijna nooit), is ze er nu niet meer zo van. We zitten in Griekenland zowat op het strand met het appartement maar in zee of op het strand vind je haar niet. Zoon wel, een uurtje. Het zwembad is wel populair. Ze gaat wel graag met vriendinnen naar een steiger in IJburg. Drinken en eten mee, gezellig voor haar. Ik geef de kinderen een centje voor de vakantie, voor een ijsje, snoepje of wat ze zelf willen. Op is op.
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. :-) wij hebben al jaren elke vakantie,een grote lijst op onze schoolbordzwarte keukenmuur, daar schrijven we/ze echt alles op wat ze willen, soms hebben we vakantie tekort :-).
    Strand daar zijn we echter dol op, maar we wonen er dan ook praktisch naast. Maar ook kanoën in onze opblaasbare kano, is een hot item.
    Evenals paard/ponyrijden (mijn vriendin heeft paarden+ een shetlandje) en op zeehondenjacht (zeehonden spotten met een verrekijker vanaf t strand/duinen).
    Garnalen vissen, en niet te vergeten VUUR maken.(van gejut strandhout)
    Maar we gaan ook nog weg, kamperen met de kids en dat is altijd geweldig, waar we ook heen gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ...en met pubers werkt het nog net zo :) Nachtje slapen in de woonkamer of wat dacht je van in de tuin? Zelf ijs maken, smoothie of ander lekkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben ooit een vogel-safari gehouden in het bos. Boekje van de bieb erbij en een verrekijkertje. Dan wordt een boswandeling ook weer spannend, en stiekem zelfs leerzaam, ook voor mama.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gaan jullie nooit echt op vakantie?
    Of nu niet omdat je zwanger bent??
    Ik zou dat echt missen hoor!
    Spaar er echt voor,..ik vind zelf weg gaan met het gezin echt wel heel fijn je creëert zoveel andere herinneringen voor later!!!
    Maar ieder zijn ding natuurlijk,...
    Thuis ga je toch ook weer je dagelijkse dingen doen zoals het huishouden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, we zijn nog nooit op vakantie geweest. Wel 2x samen, 1x een nachtje en 1x 2 nachtjes in de achterliggende 7 jaar van ons trouwen. Onze kinderen zijn nog klein, missen het nog niet en we sparen op die manier veel geld uit dat we aan andere spaardoelen kunnen geven. Bijv. zolderverbouwing of sparen voor later voor de kinderen, dat soort dingen :)... Eerst miste ik het ook, ik houd van de camping waar we vroeger heen gingen. Nu ga ik vaak 1 dag als m'n ouders er zitten. Dan doe ik een campingrondje en ga ik langs alle oude bekenden en is het weer even thuiskomen ;)... Ik kan ook echt genieten van een keer picknicken, uitslapen, broodjes uit de oven of een dagje weg, hoeft niet perse op een camping of in een ver land te zijn voor ons :). Wij creëren ook herinneringen hoor, alleen gewoon dichter bij huis. Ik denk dat we wel op vakantie gaan als de kinderen wat ouder worden, het is niet dat ik 'anti-vakantie' ofzo ben, maar nu zetten we het geld gewoon voor later apart :)...

      Verwijderen
    2. Misschien omdat je het niet kent? Jammer hoor het is zo leuk.

      Verwijderen
    3. Bedoel je ons @Anoniem? Wij kennen wel vakantie hoor, maar ik herinner me daar ook zowel leuke dingen en minder leuke dingen van. Bijv. inpakstress, daarna de uitpakrommel weer, enz.

      Verwijderen
  9. Je bent gewoon heel hip Adrianne, met je staycation:)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik probeer nu een beetje te denken :later IS nu,...
    Tuurlijk sparen we ook maar vergeet vooral niet NU te genieten hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben er geen behoefte aan, kids missen het niet en we genieten volop van zo'n lijstje als hierboven. Enige is dat ik denk dat we er bijna niet meer onderuit kunnen komen als kids wat ouder zijn, omdat ze dan graag op vakantie willen ;). Om die reden sparen we nu jaarlijks ons vakantiegeld en zal dat in de toekomst wel (deels of geheel) aan een vakantie worden besteed vermoed ik :)... Ze zullen later dankbaar zijn wanneer we bijv. een studie voor hen kunnen bekostigen en dat ze zich herinneren hoeveel tijd we in de vakantie voor elkaar hadden dan dat we verre reizen hebben gemaakt waar ze zich alleen de foto's van herinneren en dat ze zelf amper hun studie kunnen bekostigen. Doordat we ervoor kiezen dat ik lange perioden thuis ben wanneer de kids klein zijn, leven we grotendeels op 1 salaris. Dan maak je gewoon keuzes ;). Niet dat we dan niet genieten, allerminst, maar ik kan niet én de zolder verbouwen én op vakantie én sparen voor de kids én ........... Keuzeskeuzes dus :)... Maarrr, zoals je op m'n blog kunt lezen genieten we wel degelijk :)...

      Verwijderen
    2. Kom op adrianne , je hoeft je niet te verantwoorden hoor ;)
      Het is gewoon super gezellig zoals jullie het doen , je hebt groot gelijk
      Het is nog heel wat , wat jullie allemaal willen gaan doen , ook met het oog op je zwangerschap
      Ik zou zeggen , alles wat je lukt om te doen , geniet ervan

      Verwijderen
  11. Tja, om eerlijk te zijn denk ik nou niet dat een kind dat op de zoveelste all-in vakantie naar een van de bekende mediterrane stranden wordt meegenomen, zozeer meer herinneringen heeft dan christilène! Het is maar net wat je er zelf van maakt. Of dat nou thuis is of ver hier vandaan. Wij gaan wel regelmatig op "vakantie", tussen aanhalingstekens want het is eerder familiebezoek. Mijn kinderen genieten daar zeker van, maar ze vinden het net zo leuk om met hun oma uit de Veluwe (wij wonen in zuid-west Nederland) bijvoorbeeld naar de speeltuin of dierentuin te gaan, of zelfs alleen al de hele onderneming van met de trein naar oma, vinden ze al een hele belevenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij gingen eigenlijk altijd naar Oostenrijk,in een vakantie huisje op een berg. Niets erbij. Wij hadden zoiets, van we vermaken onze kinderen zelf wel. De bossen in en zakmes mee, lekker wandelen. S'avonds spelletjes.ect. Toen ze alle 3 ouder werden dacht ik dat het miss lruk zou zijn om naar iets te gaan met disco, waterglijbanen en weet ik veel, zag er gelikt uit en was kei duur ;) Ze kwamen met zn drieen kijken bij de laptop om te zien wat we wilde boeken...ze waren niet enthousiast maar vroegen of we niet gewoon in een huisje op een berg vakantie konden vieren hahaha . Ik was gewoon dankbaar, daar hadden ze de mooiste herrinneringen aan! En nog vinden ze het fijn en inmiddels gaat de aanhang ook mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij gaan zeker ook niet luxe hoor!
    Altijd naar een camping maar meestal naar Duitsland.
    Je hoeft je zeker ook niet te verantwoorden zo was hèt ook niet bedoeld,..
    Ik bedoelde meer dat ik vooral meer nu moet genieten en niet alles voor later spaar.
    Om ons heen hoor ik zoveel nare dingen dat ik vooral besef dat we nu leven en ook nu moeten doen wat we graag willen.
    En voor ons is dat dus idd een gezins vakantie maar voor een ander kan dat heel wat anders zijn idd.
    Ieder zijn ding,..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het helemaal met je eens Babette. Ik heb genoeg ziektes gehad om er regelmatig bij stil te staan dat er misschien helemaal geen later komt. Wij sparen ook voor een buffer, sparen ook voor de studies van de kinderen, maar wij doen vooral heel veel leuke dingen. Pluk de dag. Vandaag heb je, morgen moet je maar weer afwachten.
      En vakantie betekent voor ons wel naar het buitenland. Thuis verval je naar mijn mening snel in de dagelijkse dingen. Wij willen er helemaal uit zijn. Mijn kinderen zijn 11 en we hebben het regelmatig over vorige vakanties en kijken naar de foto’s. Ik denk dat ze later heel veel aan die herinneringen hebben. En ik weet dat je ook mooie herinneringen dicht bij huis kunt maken en dat iedereen gelukkig zijn eigen keuzes maakt, maar ik denk niet dat mijn kinderen zich over 20 jaar nog herinneren dat we op een dag een ijsje zijn wesen eten.

      Verwijderen
    2. Grappig, ik herinner me juist heel veel van die gezellige momenten van vroeger die weinig tot niets kostten... Bijv. logeren bij opa en oma en daar op een kar achter de tractor naar de kinderclub worden gebracht. Croissant in de hand die je van tevoren samen had gekocht in het campingwinkeltje (die inmiddels al jaaaaaaren niet meer bestaat). Of het picknicken met een gasbrandertje, blikje knakworstjes en zak witte bolletjes bij een gratis speelbos in de buurt. Dat soort dingen :)... Wij genieten ook en beseffen terdege dat er wellicht geen later komt. Zijn daar recent nog bij stilgezet op diverse manieren (zie eerdere blogs). Peter zit alleen door het jaar heen erg veel op de weg, dus is blij als we thuis lekker kunnen fietsen ipv autorijden. We doen in de vakantie niet meer dan gewoonlijk. Bijv. keer stofzuigen of vaatwasser leeg, toilet schoonmaken, enz. Gewoon wat je op vakantie ook zou doen als je 2 weken ergens verblijft. Ik zie op tegen lange reizen, kan niet zo lang in de auto zitten vanwege m'n bekkenklachten en zou van tevoren al beroerd worden bij het idee dat ik bijv. 8u grotendeels in dezelfde houding moet zitten met hooguit enkele tussenstops. Het is dus echt per persoon verschillend en ik vind het fijn te lezen dat iedereen zo op zijn/haar eigen manier geniet :)... Fijne vakantie!

      Verwijderen
    3. Inderdaad ook NU bestaat onze inmiddels volwassen kinderen hebben het nog vaak over onze vakanties dat is ook veel waard.
      Ook hadden we een abonnement van de dierentuin daar gingen we vooral in de winter vaak naar toe.

      Verwijderen