Pagina's

vrijdag 2 maart 2018

Slechts 210 kuub gas per jaar met 4 personen... Hoe dan?!

'Het is winter bibber bibber' leerde Christilène op school... Het liedje gaat later verder '... want bui-ten is het koud...' Hoe het bij jullie is, weet ik niet, maar hier waait het flink en is het best koud buiten. 

Ach, alles relatief, want waar aan de ene kant de media volstaat met opwarming van de aarde als het een keer 6 graden boven 0 is op een dag dat het eigenlijk -2 had moeten zijn, staan nu de kranten vol over hoe extreem het is. Zo heel oud ben ik nog niet, maar 15 jaar geleden hebben wij ook wel met -8/-10 naar school gefietst, dus zo bijzonder vond ik het deze week nou ook weer niet. 

Stiekem was ik wel blij dat ik niet naar school hoefde te fietsen, oké ik geef het eerlijk toe ;)... 

Maar, hoe warm is het binnen? 2 jaar geleden schreef ik daar 1 van de eerste blogs over...

Foto 1-3-2018
Standaard staat onze verwarming ingesteld op 15 graden. Voorheen hadden we een heel programma ingesteld, precies met tijden dat we in huis en uit huis waren, enz. Inmiddels zijn we erachter dat het voor ons een stuk voordeliger is om in te stellen op gevoel. Dus niet: Kijken hoe warm het is: 18 graden, o hellup, het moet hier altijd 19.5 zijn, dus hop kachel aan. 
Maar: Winters aankleden (gewoon Nederlands, niet Siberisch) en als je het koud hebt, de kachel aan.

Jochanan draagt standaard een romper met korte of lange mouw, shirt met lange mouw, blousje, trui, lange broek, sokken en pantoffeltjes. Soms nog een maillot onder z'n broek. Christilène loopt het liefst in een shirtje op blote voeten door het huis. Prima, alleen als ze zegt dat ze het koud heeft, moet ze van mij eerst sokken en pantoffels aan en een trui. Na 20-30 minuten vraag ik dan nog een keer of ze het koud heeft en eigenlijk zelden is het antwoord dan bevestigend. 

Zelf draag ik overdag ook altijd pantoffels en een trui en als ik in de avond stil zit met een boek of achter de laptop pak ik vaak een plaid. Zo'n lekkere warme, heeeeerlijk! 
Kop warme thee erbij, mmmm lekker :)...

Ik geef toe: Dan krijg je soms situaties waar je nooit van had bedacht dat het je zou kunnen gebeuren... Zoals gistermorgen: Ik kom beneden, we gaan lekker ontbijten en ik denk 'zo, ondanks de kou is het weinig afgekoeld hier, het is bijna warm hier zeg...' Een blik op het scherm: 15 graden gemeten... Huh? Ja, serieus :)! 

Als ik lekker bezig ben in huis overdag vind ik 16.5/17 echt een maximum temperatuur. Daarboven krijg ik al vrij snel hoofdpijn. De kinderen houd ik in de gaten, ik wil niet dat ze het koud krijgen. Jochanan is te klein om het zelf aan te geven, dus hem voel ik gewoon.

Het is echt een kwestie van gewenning. 4 jaar geleden had ik het met 19.5 in huis geregeld koud. Nu puf ik dan, loop in een shirtje met korte mouwen door het huis en maak me niet te druk, want de hoofdpijn is al snel niet te harden... 

Grappig hoe zulke dingen kunnen veranderen :)... Daarbij ben ik geïnspireerd door het boek 'Hypotheekvrij' van Gerard Hormann. Dit boek leende ik in de bibliotheek nadat ik een column van hem had gelezen. En daarna... kocht ik het boek, ja echt! Zo interessant, die wilde ik in de kast hebben. Inmiddels heb ik het al een aantal keren uitgeleend en ook anderen vinden het net zo inspirerend als ikzelf. Mocht je het nog niet kennen; snel naar de bieb :)...
En wist je dat het zelfs gezonder is om de thermostaat iets lager te hebben? Koude douches schijnen ook gezond te zijn, ehm, daar heb ik zelf dan weer niks mee ;)...

Positief hieraan is: We betalen met ons 4-en nu minder qua energierekening dan voorheen met z'n
2-en en allebei een fulltime job ;)... Afgelopen jaar kregen we de jaarrekening: 


Gemiddeld volgens Nibud:
Stroomverbruik: 4155 kWh (wij gebruiken 66% hiervan)

Gemiddeld volgens Energiesite:
Gasverbruik tussenwoning: 1350 m3 (wij gebruiken slechts 15%)

Ons maandbedrag hebben we ingesteld staan op 100 euro. We kregen een leuk bedrag terug eind vorig jaar en gemiddeld bleken we per maand slechts 61,67 voor gas/electra te hebben betaald :)...

Wist je dat 70/75% van je gasverbruik van je verwarming is? En de rest van douchen/koken...

Ons stroomverbruik vind ik hoog, maar ik weet waar het aan ligt. Ik bak wekelijks brood, kook elektrisch en wacht met lampen vervangen (voor een energiezuinige variant) tot ze daadwerkelijk stuk zijn. Natuurlijk zijn er veel redenen te noemen (o.a. bezuinigen in de toekomst) om de lampen NU te vervangen, maar de investering wil ik niet doen, omdat ik het ook voor het milieu best belastend vind om iets dat nog werkt gewoon weg te doen. 

Maar hoe bevalt het ons om 'in de kou te zitten'? Nee, we zitten niet in de kou, lijden ook geen kou. Dat zou ik echt niet willen. We hebben wel een gezondere temperatuur in huis. Dat we daarmee besparen vind ik super, maar vooral vind ik het fijn dat we daarmee een stuk minder milieubelastend bezig zijn.


We hebben 1 jaar bij een grijze energieleverancier gezeten. Puur overgestapt om te besparen, leuke korting waardoor we dat jaar slechts 37,38 per maand hadden betaald (2016; officieel waren de kosten 54 euro per maand, maar door de welkomskorting in dat jaar kwamen we gemiddeld uit op ruim 37 euro). Ondanks dat de service goed was, we geen gedoe hebben gehad, enz. hebben we toch besloten te vertrekken naar een groene energieleverancier. In Excel heb ik alle prijzen van toen op een rijtje gezet. Alle verschillende contracten, prijzen voor vastrecht, leveringskosten, blabla... Gebeld met de verschillende aanbieders die ik groen genoeg vond en mijn eigen gemiddelde verbruik van de 2 jaren ervoor als leidraad gehouden met iets erbovenop. Ook altijd handig om even te horen hoe de klantenservice is. Zijn ze vlot bereikbaar, vriendelijk? Of sta je lang in de rij met stampmuziek? Enz...
Voor ons kwam Qurrent als goedkoopste uit de bus (i.v.m. ons lage verbruik). We besloten een 3-jarig contract aan te gaan. Nog nooit eerder heb ik me zo lang aan een contract gebonden, maar inmiddels zitten we alweer op de helft en tot nu toe ben ik erg tevreden. Onze eisen waren eenvoudig: Groen, niet te duur (dat het duurder was dan grijs namen we voor lief), online helder inzicht hebben in verbruik, gegevens, enz. en goede eerste indruk van klantenservice. Daar voldeden ze aan en doordat ze als goedkoopste uit m'n overzicht kwamen, zijn we overgestapt. 

Mocht je overwegen over te stappen als je contract afloopt, kijk dan eens naar een groene energieleverancier. In deze link vind je een overzicht en zelfs een compleet rapport over hoe groen de verschillende aanbieders zijn.

Zet alles overzichtelijk in een Excel-document en kijk wat voor jouw verbruik de voordeligste optie is. Let op: Neem ALLE kosten hierin mee, ook de kleine lettertjes... 

Als onderaan de lijn blijkt dat Qurrent de goedkoopste is voor jou, kun je overwegen over te stappen via deze link. Dan krijgen we samen 50 euro, dus 25 euro per persoon :). Vriendenkorting noemen ze dat :). Maar; dat moet je echt alleen doen als je achter je keuze staat, als het de goedkoopste is, als je overtuigd bent, enz. Zelf zou ik het namelijk alleen om die redenen doen. In de tijd dat ik wilde overstappen had ik gehoord over de vriendenkorting, maar kon ik nie-mand vinden die al een contract had bij deze aanbieder. Wellicht kan ik 1 van jullie wel helpen aan de korting :)...

Wat is jouw jaarverbruik qua stroom/gas voor hoeveel personen en wat voor soort woning? 
Doe je iets om je verbruik naar beneden te brengen?

Volg me ook op Facebook, in de Facebookgroep of op Pinterest, welkom!

35 opmerkingen:

  1. Wij hebben de verwarming overdag op 17° staan en in de avond gaat het naar 18° Met dit weer zet ik het iets hoger, naar 17,5° of 18° overdag. Bij 18° heb ik het ook warm maar mijn man en dochter vinden dat fijn.
    Ons huis heeft vloerverwarming in de douche en keuken. Dit kan niet uitgezet worden. Vooral in de douche vind ik dat jammer want daar staat het raam altijd open.
    Tip voor de hoofdpijn: blijven ventileren in huis. Hier staat er altijd een rooster open.

    Ons energie contact is ook afgelopen. Ik ga me daar dit weekend maar eens in verdiepen.
    Hartelijke groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thermostaat staat hier standaard ook ingesteld op 15°. Als we het te koud vinden, verhogen we de temperatuur tot 17°. Dat is voor mij meer dan genoeg want als het warmer is, word ik ongemakkelijk en krijg hoofdpijn. Wij wonen in een halfopen bebouwing, zijn met twee personen en vorig jaarverbruik gas was 388m3. Wij verwarmen enkel de benedenverdieping: keuken, woonkamer, salon en badkamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij vebruiken ongeveer 2500 kWh aan stroom rond de 1000 m3. Maar misschien word het dit jaar wel minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik houd 18 graden aan als ik thuis ben (dus alleen 's avonds en in het weekend). 's Nachts geef ik hem een flinke draai naar beneden - naar een graad of 8; dus pas de volgende avond gaat hij weer omhoog. Tegenwoordig laat ik hem als ik maar even (een paar uur) wegga iets hoger staan; dan is het niet zo ijskoud als ik weer thuiskom. Jullie hebben wel een heel laag energiegebruik zeg! Nadeel vind ik altijd dat ik het zo ontzettend akelig warm vind als ik ergens op bezoek ga!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben een hoekwoning en verbruikten in 2017 1828 kWh stroom en 1117 m3 gas en betaalden 85 euro per maand. We zijn met zijn 3en. S nachts staat de kachel altijd op 16 graden, maar overdag gaat hij naar 18 graden als ik bezig ben of 19 graden als ik zit. Als ik het echt koud heb zet ik hem op 20 graden. We verwarmen alleen de benedenverdieping en mijn werkkamer. Af en toe doet mijn man de kachel in de garage aan als hij daar met een project bezig is omdat het anders te koud is of hij verf wil laten drogen. We koken op gas, gebruiken zeer regelmatig de oven om in te bakken en doen alleen lampen aan daar waar we zijn, nog lang niet overal zitten bespaarlampen, we hebben nog behoorlijk veel gloeilampen. We hebben niet heel veel elektrische apparaten, dit scheelt denk ik, geen: droger, vaatwasser, broodmachine, broodrooster, sapcentrifuge, tv, keukenmachine etc.
    Mijn zusje heeft de kachel altijd op 15 graden staan, sorry maar dit betekent dat wij in de winter niet of nauwelijks daar op bezoeken gaan omdat het niet fijn zitten is in die kou. Heb zelfs wel eens mijn jas aan gehouden omdat ik het echt koud had. Ik wil best wel dubbele kleding aan doen bij diegene waarvan ik weet dat ze houden van een mindere temperatuur in huis, maar als ik het dan toch te koud blijf houden ga ik niet meer op bezoek of spreek ik buitenshuis af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo erg is het bij ons niet hoor ;). Voor visite zet ik de kachel altijd aan :). In een mum van tijd is het warm, dus ook bij onverwachts bezoek (wat hier nogal eens voorkomt) is het in ruim 5 minuten op temperatuur. In die tijd is precies de koffie klaar en de jas uit ;)...

      Verwijderen
  6. Onze CV staat standaard op 10 graden. Nu met de vorst zetten we 'm wat hoger om te voorkomen dat leidingen bevriezen. Beneden stoken we het lekker warm met de houtkachel, waardoor ons gasverbruik erg laag is. Wij vinden het heerlijk met een lagere temperatuur, maar ik bedenk me altijd wel even dat visite het wel koud kan vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om die reden zetten we voor de visite de kachel altijd aan ;)...

      Verwijderen
  7. We wonen in een hoekhuis maar toen we in een tussenwoning woonden kwamen we veel lager uit met het gasverbruik.
    Onze buren stookten veel als ik m'n hand op de tussenmuur legde was die muur gewoon warm dus dat scheelt enorm natuurlijk.
    Maar hebben jullie een boiler dan want vier personen die elke dag 5 minuten douchen staat gelijk aan een gasverbruik van 292 M3 gas op jaarbasis?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier 6 personen in eengezinswoning 120m2 altijd wel iemand wel thuis. Overdag hier 18,5 graden. Jaarverbruik 450 M3 en 1900 kWh elektra daar valt bij jullie nog veel te besparen. Kachel staat hier al ruim 9 maanden uit dus als aanstaat wil ik zeker aangenaam in huis vertoeven net als de kids.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Netjes! Jep, zoals ik al schreef kook ik elektrisch (dus geen gasverbruik daar, maar m'n elektra gaat daarmee omhoog) en bak ik zelf brood. Ook ondanks de hogere elektra-kosten is het voor mij voordeliger om zelf brood te bakken, maar daarmee gaat m'n verbruik natuurlijk wel omhoog ;)...

      Verwijderen
  9. Jemig dan is ons verbruik wel erg hoog in vergelijking met andere hier. Verwarming s'nachts op 16,5 overdag 19,5 maar er is altijd iemand thuis. 6068kWh elektra & 685m3 gas. We betalen maandelijks 175,- maar in december krijgen we circa 400,- terug. Toch maar eens wat elektrische apparaten de deur uit doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Er valt bij ons nog heel veel te besparen, lees ik ;-). Ons jaarverbruik is ca. 10.942 kWh ... Het gasverbruik is juist heel erg laag: ergens tussen de 100 en 200 m3 per jaar - dat hangt ervan af of ik meer of minder stook. We wonen met z'n 10-en in een groot, vrijstaand huis, waar het door onze houtgestookte cv tussen de 14 (boven) en 19 (beneden) graden is. De kookplaat (inductie) en verlichting/pc's zijn grote stroomvreters, denk ik, en natuurlijk ook de wasmachine (ca. 12-15 wassen per week). Warm water hebben we ook via de houtkachel, dat scheelt veel gas. We hebben jaren gehad dat we maar 1 m3 gas per week gebruikten, voor de wokbrander. Ik ga eens proberen te besparen op electriciteit, daar is veel winst te behalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik ben een paar jaar geleden begonnen om de verwarming lager te zetten. in het begin vond ik dat wel wennen, maar ben nu echt gewend.We kregen een mooi bedrag terug met de jaarafrekening.
    verwarming staat overdag op 18,5 graden en 's avonds als het kouder wordt wat hoger en 's nachts draai ik hem naar 15 graden. Thuis draag ik meestal een warm vest en als ik overdag bezig ben krijg ik het vanzelf warm, ik vraag ook altijd aan de kinderen of ze het koud hebben, maar ze antwoorden meestal nee, ze zijn er aan gewend. En als we het wat frisser krijgen doen we eerst warme sokken, pantoffels en een vest aan en lekker met een dekentje op de bank.
    Als er visite is zet ik hem hoger, maar ik merk dat ik er zelf minder goed tegen kan als ergens de verwarming heel hoog staat.
    groeten An

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger had ik de thermostaat overdag als ik thuis was op 18 graden en 's nachts op 12 graden. Tegenwoordig heb ik die toch wat hoger, overdag op 19 graden en 's nachts op 15 graden, anders is het me veel te koud!
    Inclusief koken gebruik ik 525 m3 per jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi verbruik! Ik zit op 108 m3 voor een groot appartement en 1 persoon. CV staat op 15 graden en gaat ongeveer wekelijks een keer een avond op 19 (voor bezoek en/of om was te drogen) en dan alleen in de woonkamer. Ik merkte ook dat een lagere temperatuur echt went, ik vind het nu echt prettig om een lekker wollen vest aan te trekken en warme sloffen. Vorige week had ik vergadering bij een oudere dame die haar cv op 23 had staan, bah dat geeft zo'n benauwde sfeer, dan krijg ik inderdaad ook hoofdpijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. trouwens: als je de online energievergelijker gebruikt van www.gaslicht.nl (die doe ik jaarlijks) of bv die van de consumentenbond (komt dan meestal hetzelfde uit) dan wordt vastrecht, leveringstarieven enz allemaal mee berekend. Scheelt een gedoe in Excel. Bij een laag verbruikt loont het de moeite om na afloop van het contract over te stappen en daar weer een nieuwe welkomstbonus te krijgen. Ik switch al jaren tussen Qurrent en GreenChoice en krijg steeds een welkomstbonus van €200/€225, waardoor m'n jaarafrekening zo'n €300 is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik doe liever zelf onafhankelijk onderzoek en dan zeker weten dat ik niets over het hoofd zie :P... En soms krijg je via de telefoon nog wat meer informatie of korting. Ik kan moeilijk de bereikbaarheid van de klantenservice meten op een energievergelijkingssite :P... Daarbij zijn niet alle energievergelijkers onafhankelijk helaas. Om die reden zoek ik het voor onszelf uit :)... Thnx voor je tip, wellicht dat ik ook nog eens jaarlijks ga hiphoppen :)... Voor nu nog 1,5 jaar aan dit contract vast (naar volle tevredenheid tot nu toe), dus komt vast goed...

      Verwijderen
    2. Hoi snap ik! Was ook meer bedoeld als tip voor andere lezers, het zou jammer zijn als mensen denken dat energie vergelijken te moeilijk is en het niet gaan proberen omdat ze geen verstand hebben van leveringstarieven enz. Dan is gaslicht of consumentenbond een prima alternatief. Er staat ook een waardering voor klantenservice bij.

      Verwijderen
  15. Onze verwarming staat overdag nooit hoger dan 18 graden, als er overdag niemand thuis is zelfs op 17 graden en in de nacht op 16 graden.
    Toch verbruiken wij minstens 1500 m3 per jaar, omdat het huis zeer slecht geïsoleerd is helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat gasverbruik is wel echt extreem weinig. Zo weinig heb ik nog nooit gelezen. Hier 1 persoonshuishouden. Wel hoekwoning. Drie verdiepingen. Overdag als ik weg ben 16 graden. Als ik thuis ben en bezig 16/17 graden. Als ik zit 18 graden. Koken op electra. Gas afgelopen jaar 490. Ik zie al dat het dit jaar meer wordt ivm koudere winter dan vorig jaar. Electra is 1200 per jaar dus wel minder. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je ons gasverbruik bedoelt: het klopt idd dat dat extreem laag is. Volgens onze gasleverancier kán het ook helemaal niet, maar als je dan uitlegt dat we een houtgestookte cv hebben (die dus wel wat kWh kost, maar geen gas gebruikt), daar ook warm water van hebt (we stoken dus ook af en toe in de zomer, gelukkig staat de kachel in de schuur :-)), dan is het lage verbruik wél te verklaren.

      Verwijderen
    2. Willemijn. Ik reageerde niet op jou maar gewoon op Adrianne. Net als iedereen hier. Ik vind 200 zonder andere verwarming voor een hoekhuis waar vrijwel altijd iemand thuis is en waar nog geregeld de verwarming omhoog gaat voor bezoek weinig. Met electraverwarming erbij is het wel normaal. Mascha.

      Verwijderen
  17. Ik ben een echte koukleum en ik word chagrijnig van kou. Hier staat de verwarming 24/7 op 21 graden (op de benedenverdieping) en dan nog lig ik altijd onder een fleecedeken. Ik wil overal op besparen, maar niet op de temperatuur in mijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wij wonen met vier volwassenenin een ruime vrijstaande woning, ongeveer 180 m2. Er is altijd iemand thuis, meestal zijn er twee personen thuis.
    Ons gemiddelde gasverbruik is 1500 m3 per jaar. Ons elektra verbruik is ongeveer 3000KwH. Elektra wekken we zelf op met panelen en we wekken ongeveer deze hoeveelheid op. We hebben drie PC’s en die worden intensief gebruikt. Dat zijn echte stroomvreters. Ik heb geen droger, wel ledlampen, een zuinige vaatwasser, ik was meestal op lage temperaturen. Ik vind het lastig om minder stroom te verbruiken. Ik heb geen PC, maar een tablet. De mannen hier zijn gamers.
    We hebben nog ruimte voor meer panelen mogelijk komen die ook.
    Verder willen we nog meer isoleren en sparen voor rolluiken want we hebben nogal veel grote ramen.
    Ik varieer met de temperatuur in huis. In de nacht staat hij op 14 graden en deze week slaat hij dan in de vroege ochtend aan. Ik zet hem per twee graden hoger. Scheelt gas. Op de dag staat hij dan eerst op 18 of 18,5. In de avond op 20 of als het hard vriest op 20,5. Ik zit dan dik ingepakt op de bank met een deken. En soms met kruiken. Kruiken heb ik ook bijna altijd mee in bed. En als het vriest hebben we de verwarming in de avond aan op onze slaapkamer.
    Op dit moment schijnt de zon in de woonkamer en dan merk je al hoe sterk de zon is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. "Op dit moment schijnt de zon in de woonkamer en dan merk je al hoe sterk de zon is :-)"

    Nog iemand actief aan het "bij stoken" met doe-het-zelf zonnennergie-collectoren-luchtverwarming projecten?

    https://www.facebook.com/groups/Energyneutral/
    https://www.motherearthnews.com/diy/diy-solar-heating-zmaz77sozgoe

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier zetten we de verwarming op 17 graden met al het bijkomend nadeel dat we het ergens anders hartstikke warm hebben.
    Dat vinden veel mensen al abnormaal en sneu.
    Volgend stookseizoen toch eens proberen of wennen aan 16 graden lukt, dat scheelt weer. Warm hebben we het toch al op een ander ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat leuk om te lezen! Wij hebben deze winter voor het eerst verwarming op max. 17,5 gezet overdag. Soms ook 16,5 of 17. Daarvoor stond hij in de winter vaan op 18,5 of 19 graden. En het went snel! Pantoffels en een warm vest maken veel verschil en inderdaad, een lekker warme plaid op de bank. Wij zijn ook overgestapt naar een andere leverancier met als belangrijkste criterium: echt groene stroom. We zitten bij het SamSam collectief. Zij delen de winst met goede doelen en garanderen groene stroom die in Nederland wordt opgewekt. Dat is dus echt een aanrader voor wie wil overstappen! Verder gaan we zonnepanelen installeren en willen gaan overstappen op electrisch koken als we de panelen hebben. Het is leuk om hier mee bezig te zijn en te weten dat we hiermee niet alleen onze portemonnee helpen maar ook de schepping!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de tijd dat wij informeerden bij Samsam waren ze behoorlijk duurder (mogelijk ivm ons lage verbruik?) en om die reden hebben we daar niet voor gekozen. Leuk dat je ook schrijft dat het went ;)...

      Verwijderen
  22. Zo dat je nog alles in een exel heb gezet en gesorteerd! dat moet wel een werk zijn met meer dan 25 energieleveranciers die actief zijn in Nederland. Je hebt vergelijkingssites net als overstappen.nl en ookjijvergelijkt.nl die een vergelijkingsmodule hebben die jouw exel programma verangen. Maar vind je het zelf makkelijker zo tsjah dan doe je het zo. Ieder jaar wordt er onderzoek gedaan wie de groenst energieleveranciers zijn : https://www.ookjijvergelijktnl/groene-energie zijn de officiele cijfers die ook op greenpeace te vinden zijn. En nog een tip als je echt wil besparen op je energierekening dan is er maar een methode die men gebruikt. Ieder jaar overstappen met een "vast(energieprijs) jaar contract" zo haal je je voordeel uit de welkomst bonus of energie aanbieding die leveranciers aanbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik heb van 4 groene aanbieders de boel op een rijtje gezet. In sommige vergelijkingssites zit een belang voor een aanbieder en niet iedere korting wordt meegenomen is mijn ervaring. Daarnaast worden sommige vergelijkingssites beloond voor het hoger zetten van bepaalde energieleveranciers, enz.
      Ik vind het prettig even contact te hebben, enkele vragen te stellen om zo een beeld te krijgen hoe de klantenservice functioneert. Ik vind het lastig om dat beeld te krijgen vanuit een overzicht :)...

      Tip: Laat je website even nakijken door iemand met een taalkundige achtergrond. Op de homepage zie ik vrij veel spelfouten staan, dat komt je professionele uitstraling niet ten goede.

      Verwijderen
    2. Inderdaad heb ik je reacties niet geplaatst, omdat ik vond dat met het plaatsen van bovenstaande reactie er voldoende gratis reclame was gemaakt door een bedrijf dat ik niet ken. Ik vond dus de link naar nog een mailadres niet nodig, puur omdat het zou kunnen overkomen op lezers dat ik belang heb bij jullie bedrijf en vergelijkingen door mijn lezers op jullie website.

      Ik heb zelf geen vragen aan jullie, maar met mijn opmerking dat ik graag enkele vragen stel aan de klantenservice bedoelde ik dat ik graag de klantenservice bel van het energiebedrijf dat ik op het oog heb om een contract mee af te sluiten.

      Dank voor je verdere reactie en succes met je bedrijf.

      Mvg Adrianne

      Verwijderen
  23. Wauw, knap zo'n laag gasverbruik met een gezin. Ik woon in m'n eentje en ben nu bijna het eerste jaar rond in mijn koopwoning. Mijn verbruik ligt op 700 kwh en 200 m3. Ik probeer in de winter de verwarming uit te houden tot ik het met vest en plaid niet meer aangenaam heb. Ik zou op den duur nog graag zonnepanelen willen, maar daarvoor ben ik afhankelijk van mijn bovenbuurman of andere buren binnen de VVE.

    BeantwoordenVerwijderen