Pagina's

woensdag 21 februari 2024

(Bijna) gratis uitje

We hebben al jaren een museumkaart. Na een bezoek van 2-3 dure musea heb je de kaart al 'eruit', of na een bezoek aan iets meer (kleinere) musea. Openluchtmuseum, bakkerijmuseum Hattem, museum Joure, Spoorwegmuseum, marechausseemuseum, paleis het Loo, Thermenmuseum, zuiderzeemuseum Enkhuizen, stoomtreinmuseum Medemblik, modelspoormuseum Friesland, Rosendael park, watermuseum Arnhem, boerderijmuseum Oldebroek, speelgoedmuseum Deventer, Aviodrome, PIT-museum, pfft je kunt het zo gek niet bedenken, we hebben er echt al heel wat gehad en een heel aantal al meerdere keren. 

Natuurlijk betaal je soms iets voor het parkeren of iets voor de heen- of terugreis (zoals stoomtreinmuseum; we gingen eerst met de boot, toen met de stoomtrein en daarna kun je alleen met de gewone trein terug naar het startpunt en bijv. Deventer kun je voor 1 euro parkeren en daarna met de veerpont over, hoe leuk is dat :)) of je koopt een keer een pakketje (zoals bij Deventer speelgoedmuseum heb ik het tasje voor de buitenactiviteiten gekocht à 7 euro, ook leuk met een feestje). Het is echt een aanrader of je nu een gezin hebt of niet. Bij ons in de familie hebben een heleboel de museumkaart en ook in de vriendengroep en van school hebben veel gezinnen de kaart, dus geregeld gaan we in de vakanties of op woensdagmiddag of zaterdag met een aantal naar een museum. 

Binnenkort is weer de museumweek. Je kunt dan op andermans museumkaart gratis een bezoek aan een willekeurig museum brengen. Al eerder nam ik dan vriendjes van de kids op een woensdagmiddag mee op de museumkaart van Peter en Bertian (die was nog 4 en mocht gratis naar binnen bij het boerderijmuseum). En ik hoorde ook al een juf die de kinderen vroeg viavia een museumkaart te regelen en zo hadden ze een gratis excursie die week. Hoe leuk is dat :)?

Ik hoor soms mensen die 1 jaar een museumkaart nemen en dan iedere week op pad gaan (nouja, ongeveer dan). Dat wordt ons echt te gek. Jaarlijks betalen we iets minder voor verlengen (6 euro en 3 euro korting tegenwoordig) en voor nog geen 250 euro kan ik nu dus onbeperkt overal naartoe. 

Natuurlijk is het ene museum leuker dan het andere museum. Als je het dan hebt over prijsverhouding als je geen museumkaart hebt: museum Joure, boerderijmuseum Oldebroek en museum Het Pakhuis (Ermelo) zijn dan echte aanraders met leuke dingen te doen voor de kids én betaalbaar. Zo'n 4 euro entree per kind en iets van 6-7 euro per volwassene. Gratis parkeren bij alledrie en bij Joure zelfs nog een consumptiebon voor gratis koffie/thee/limonade halverwege, dat noem ik luxe... 

Naast dat musea een stoffig imago hebben zijn ze tegenwoordig juist educatief én leuk. Onze kinderen leerden zelf koffie malen, theezakjes vouwen, hoe een stoomgemaal werkt. Ze konden meekijken hoe men vroeger de kolen schepte in de stoomtrein, hoe de Romeinen vloerverwarming hadden uitgevonden, hoe men vroeger leefde, hoe het riool werkt, etc, etc. Het verbreedt je blik, nougoed je hebt vast al begrepen dat ik enthousiast ben. En dubbel leuk; gewoon een blog van mezelf, dus niet gesponsord ofzo :)...

Gisteren gingen we naar museum Het Pakhuis. M'n zusje ging mee, we parkeerden om de hoek buiten de blauwe zone, werden warm ontvangen en we begonnen met Ratje Toe(r), de kinderen mochten verkleed door het museum lopen, overal was duidelijk aangegeven als je ergens niet aan mocht zitten en verder konden ze alles bekijken, voelen, ruiken en veel spelletjes doen. Aan alle leeftijden was gedacht. Echt wel lastige puzzels voor oudere kinderen, tot eenvoudige vormenspelletjes voor kleintjes. Graven in de zandbak als heuse archeologen tot een gooispelletje. En lekker overzichtelijk, gewoon een klein museum, ze kunnen nooit ver weg zijn. Christilène had over de Romeinen gewerkt, dus vond het helemaal leuk, want ze wist er al veel vanaf en zo kwamen dingen weer samen.


'Mam, wil je een foto maken van deze strigilis? Dat had ik op school geleerd... Oh, ken je dat niet?' 


En natuurlijk werd deze even in de familieapp gezet met de mededeling dat er goed op me gepast werd en dat Peter nog wel even door kon werken... Tsja, van je familie moet je het hebben ;)... 

Met een vergrootglas Romeinse munten bekijken.

Toen en nu bij elkaar leggen, wat is hetzelfde? O.a. die vloerverwarming kwam hier terug, dat vonden ze echt leuk 'dat hadden ze ook bij het Thermenmuseum!' En dan de vraag 'welke hoort er niet bij?' 

Potje weer in elkaar zetten. Welk stuk blijft over? Christilène had in de bieb het boek 'Vlechtjes maken' gevonden. In de vakantie heb je net wat meer tijd om even zoiets te bekijken, dus vandaag was de rozenvlecht ofzo aan de beurt. Ze doet de laatste tijd liefst zelf haar haar, dus een hele eer dat ik het weer en keer mocht doen ;)... 

Verwacht niet dat je een hele dag van half 11 tot half 5 zoet bent in Het Pakhuis, in een dagdeel heb je het wel gezien en gelezen, maar we knoopten het Indianenbos erachteraan. Lekker even bolletjes (1,99) met chocopasta (gekregen) eten en een pakje Taksi (gekregen) drinken. Schommels, een kabelbaan, voetbalveldje, een waterpomp (doet het alleen in de lente/zomer denk ik), leuke brug en een zandbak en natuurlijk veel bomen... Je kunt een hut bouwen, boompje klimmen, diverse wandelroutes lopen en je prima vermaken. Ik zag andere kinderen met een knakworstje rennen en dacht aan vroeger dat we zo'n klein gasbrandertje meenamen en een ei bakten of knakworstjes warmden. Saus mee, bolletjes mee en smullen maar ;). Dat kan natuurlijk ook. 

Nougoed, onze kids hebben dus op hun tante gepast, die heeft zich prima vermaakt ;)... 

Deze schommel was favoriet bij allemaal. Toen we weggingen kwam er een opa met wat kleinzoons met metaaldetectors. Dolenthousiast groeven ze ongeveer de halve zandbak overhoop, echt leuk om te zien, die hadden denk ik ook vakantie ;)...

Oja en ook gratis parkeren, dus waar het eerste alleen gratis is als je een museumkaart hebt, is het 2e sowieso gratis. Wist je dat er door heel Nederland heel veel gratis klompenpaden (ook voor kinderen met diverse doe-activiteiten) en speeltuinen zijn? Bijvoorbeeld van Staatsbosbeheer. Als je via Google zoekt op speeltuin buiten ..... en dan de plaats waar je zoekt vind je echt heel vaak leuke speeltuinen. 

Er zijn netjes omheinde speeltuinen (geschikt voor kleine weglopers), met en zonder water (hoeveel was wil je mee naar huis ;)?), bekender en onbekender (bepaalde speeltuinen zijn zo bekend dat je in het seizoen over de hoofden kunt lopen, niet iedereen vindt het fijn om in de rij bij de kabelbaan te staan, kies dan iets 'onbekenders'). 

Voor iedereen die nu denkt; tsja, ik zou best een museumkaart willen, maar ik vind het echt veel geld met een gezin. Ik begrijp dat. Kijk eens of je bijv. al het geld van verjaardagen/vakantiegeld/nieuwsjaarsfooi van de kranten/Sint/Kerst/vader-/moederdag, etc. bij elkaar kunt leggen of zet gerust op het kaartje van het kinderfeestje 'cadeautip: geld (ik spaar voor een museumkaart)'. We hebben hier al geregeld geld gevraagd voor bijv. een zwemuitje, lego, een step, etc. En ouders vinden het superfijn dat ze iets geven waar je blij van wordt. 

Of pak stap 3 van het 7-stappenplan er nog eens bij. Een leuk spaardoel om samen voor te gaan! 

Heb je nog leuke museumtip of een leuke gratis of goedkope tip voor een (buiten-)speeltuin of iets voor in de vakantie? Wellicht een leuke 'binnen-tip' voor als het wat regenachtiger is en sommigen zich liever binnen vermaken? 

8 opmerkingen:

  1. Kinderen en musea zijn een leuke combinatie. Genoeg musea die deels op kinderen gericht zijn. Dat was vroeger wel anders. Mijn kinderen zijn ouder dan jij bent (45 en 49) Als ik met de kinderen in een museum was werden we vaak door suppoosten argwanend in de gaten gehouden. Gelukkig is dat nu heel anders.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het Marius van Dokkum museum in Harderwijk echt een aanrader. Wel voor wat oudere kinderen en volwassenen overigens. Verder aan speeltuin de speelweide in park Berg en Bosch in Apeldoorn. Parkeren gratis bij een ingang aan de Asselsestraat maar dan moet je nog wel een stukje door het bos lopen om er te komen. Vanaf de parkeerplaats bij de Apenheul is het makkelijker te vinden maar deze is helaas wel betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je meedoet met de Vriendenloterij krijg je een VIP kaart en dan kan je ook bij verschillende musea gratis naar binnen of met korting. Vorig jaar naar Sterrenwacht Museum in Utrecht geweest en in Amsterdam het Groote Museum, in een vd gebouwen van Artis. Beiden erg leuk. Maar zo te lezen wonen jullie niet in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Museum Martena in Franeker! Wij werden er erg warm ontvangen tijdens een regenachtige dag in Friesland. Kinderen mogen hier alles gewoon aanraken/ermee spelen, echt een verademing. En geniet achteraf van perfecte cappucino met opgeschuimde warme melk😊.

    Verder NEMO en het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Vandaag bij het Rijksmuseum geweest, Vondelpark bij mooi weer ook een aanrader.

    Ook Naturalis in Leiden is hier favoriet. En verschillende kastelen: Muiderslot, slot Loevestein, kasteel de Haar (met prachtige tuin om te geo-cachen) etc.

    In Utrecht Museum Speelklok en voor kleintjes het Nijntje Museum.

    En bij de Biesbosch het vernieuwde Natuurcentrum met geweldige waterspeelplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog een paar aanraders waar je nog niet geweest bent.

    Discovery - Kerkrade
    Archeon - Alphen aan den rijn
    Maritiem museum - rotterdam met super leuke binnen en buiten speeltuin

    En in schoolvakanties zijn in het van gogh museum leuke familie workshops. Ze schilder je deze voorjaarsvakantie allemaal (de ook ouders) je eigen versie van de amandel bloesem. Wel een tijdslot reserveren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een museumjaarkaart lijkt me geweldig. Ik stel me zo voor dat je dan veel makkelijker een museum bezoekt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een museum is echt een veel leuker uitje voor kinderen dan menigeen denkt. Je moet alleen niet verwachten dat ze bij elk bordje blijven staan om het te lezen :-D
    Er zijn ontzettend veel doe-musea wat een leuk dagje uit is.
    Sinds een paar jaar speel ik me met de Vriendenloterij. Met de VIP kaart kan ik bij veel musea gratis naar binnen en er mag bijna altijd een tweede volwassene gratis mee. Kinderen zijn meestal gratis. Die van ons zijn inmiddels de gratis-leeftijd voorbij, maar alsnog hebben we telkens een heel voordelig uitje.
    Ik hou erg van Openluchtmusea.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh, heerlijk die museumjaarkaart. Twijfelen nu of wij hem verlengen. Maar als ik jouw lijstje nog ziet, heb ik weer nieuwe inspiratie. Door die kaart heb ik veel makkelijker uitjes ondernomen met de kinderen. Je hoeft dan niet na te denken over het geld, voor mijn gevoel ga ik dan gratis weg. Hebben hier het louwman museum nog op het lijstje staan.
    Zo leuk om te wat de interesses van de kinderen zijn, soms zo onverwacht. En soms kunnen ze mij zoveel vertellen, wat ik niet eens weet.

    BeantwoordenVerwijderen