Pagina's

maandag 10 april 2017

Stap 3 van 7: Uitdagend budget stellen

Hierbij stap 3 van het Bezuinigingsplan, nl. Uitdagend budget stellen


2. Koopstop
3. Uitdagend budget stellen
4. Piraminder
5. Wees creatief
6. Koop kritisch
7. Houd je uitgaven bij

Let op: Alleen verder lezen als je dit leuk vindt, als je er zin in hebt, dit ook wilt gaan doen, enz. Voordat je het weet, ben je besmet ;)...

Er zijn genoeg mensen die wekelijks geld tekort komen en toch door willen leven zoals ze nu leven zonder dat ze zichzelf inzicht hebben gegeven in hun eigen financiën. Zolang je spaargeld hebt, kan dit goed gaan, maar al snel steek je jezelf in de schulden. Dit vermeerdert zich genadeloos als je zelf geen rem erop zet :(...

Of: Je wilt sparen voor je (klein)kinderen, een nieuwe auto of fiets, een vakantie, een studie, een ....... vul zelf maar in. Je hebt hiervoor 1000 euro nodig en je geeft jezelf een jaar. Snelle rekensom leert dat je dan zo'n 20 euro per week moet sparen. Dit kan door je vaste lasten te beperken, de kachel lager te zetten (zodat je eindafrekening lager uitvalt en je geld terugkrijgt), extra geld te gaan verdienen, maar ook door minder uit te geven. Dat laatste is de kern waar wij mee bezig zijn: We geven minder uit...

Het ligt voor de hand dat we daardoor meer sparen. We sparen voor de kinderen en extra aflossing van de hypotheek, verder geen grootse plannen. Voor degenen die net meelezen: Dit is een vrijwillige uitdaging die ik eind vorig jaar bedacht en eigenlijk een beetje onbezonnen ben ingegaan in 2017 ;). Nu echter heb ik volledig de smaak te pakken, heb ik ontzettend veel lol in het zo min mogelijk kopen en het bloggen hierover dat ik mezelf afvraag of ik dit daadwerkelijk 'slechts' 1 jaar vol wil houden. 

**

Als je van jezelf weet dat je weinig wilskracht hebt of niet zo'n volhouder bent, kan het volgende je helpen:

- Bedenk een doel. Waar wil je voor sparen? Een vakantie voor volgend jaar? Een nieuwe fiets? Een andere auto?


Stel jezelf de volgende vragen:
- Hoeveel heb ik voor mijn doel nodig?
- Hoe lang kan ik ervoor sparen? (Kan je huidige fiets nog 2 jaar mee? Heeft je auto nog slechts 4 maanden APK en zal het erna kritiek worden of hij door de keuring komt? Enz.)
- Wat heb ik ervoor over? Ben ik bereid concessies te doen, bijv. minder chips, frisdrank, tijdelijk geen koekjes (behalve voor visite), een jaar niet op vakantie, zodat ik mijn doel eerder kan behalen, even alleen gratis uitstapjes, vaker de fiets pakken, enz., enz. En weet natuurlijk: Hoe meer geld je per week over weet te houden, hoe eerder je je doel bereikt!

**

Vervolgens:
- Deel je budget-plannen met iemand. Je partner, je (schoon)moeder/dochter, een vriend(in), buurvrouw, enz. Vraag hem/haar desnoods wekelijks met je mee voor de boodschappen als je van jezelf weet dat je onvoldoende rem hebt om bepaalde dingen in de schappen te laten staan... Of start een app-groep samen met anderen die ook ook zichzelf willen uitdagen; deel je ervaringen, houd elkaar scherp en vooral: Houd vol!

En dan: BEGINNEN MAAR :)!! 

Ieder doet het op zijn/haar eigen manier. Zelf vind ik pinnen het makkelijkst, anderen vinden juist contant inzichtelijker. Ik houd alles bij in onze Excellijst (stuur me even een mail als je ook interesse hebt - adjemusic@gmail.com) en zie precies hoeveel ik nog over heb of tekort kom, doordat ik het weekbudget gewoon kan instellen. Ik heb dus 50 euro ingevuld, maar als jij 75 euro aanhoudt, kun je dat zelf invullen en zie je meteen hoeveel je nog hebt. 
In de app van de bank zie ik alle centen die ik heb uitgegeven en de ene week is dit iets meer, de andere week iets minder. Groenten in de aanbieding (bijv. biologische bieten) koop ik gerust per 3 pakjes tegelijk, dus die week kan ik dan wel 50 euro kwijt zijn, terwijl ik een andere week 35 euro uitgeef. Die 15 euro hoef ik dan niet in een potje te bewaren (op de bank vind ik het veiliger dan al dat contante geld in huis...), maar is wel 'beschikbaar' om in een duurdere week (met verjaardag, visite, cadeautjes, enz.) uit te geven.

Als laatste: Zie het als een leuke uitdaging, niet als een beklemming. Kijk naar wat je allemaal hebt, i.p.v. wat je mist. Bedenk wat je allemaal nog kunt kopen en ga niet staan kniezen bij het vak met luxe noten dat het niet meer 'mag'. Het hele leven (en dus ook deze challenge) bestaat uit het maken van keuzes. Voor mij wordt vaak ingevuld door anderen dat ik een vreselijk leven zal hebben, niks meer kan kopen, mezelf belemmerd erdoor voel, enz. terwijl ik het juist echt als een bevrijding zie dat ik zelden winkel, alleen de hoognodige boodschappen doe, altijd genoeg in huis heb (ook voor onverwachtse mee-eters), overzicht heb, weet dat ik meer hypotheek kan aflossen, enz., enz. Wees positief en tel je zegeningen: Het leven is rijk aan gratis giften!

19 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven.
    Je kan echt met minder toe. Dat merken wij ook.
    Was het eerst 70 tot 80 per week voor alléén de boodschapen.
    Nu doen we met 50 euro de boodschappen, eventuele cadeau's, voer voor de huisdieren (hond, vissen, aantal vogels),onze kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier merk ik het ook, je hebt echt niet zoveel nodig, als je maar bewust dingen doet als bijvoorbeeld boodschappen of op andere manieren geld uitgeven. Soms moet ik voor mezelf weer even pas op de plaats maken, maar het voordeel daarvan is dat er toch dan altijd ook weer winst te behalen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kan je eens een weekmenu posten wat jullie precies eten aub? en ook een precies boodschappenlijst aub? ik heb een gezin van 5 maar daar is een baby'tje van 10 weken bij toch kom ik altijd hoger uit op mijn budget. ik koop geen frisdrank of snoep of koek enkel chocolade voor de rest enkel gezonde dingen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga eens nadenken over een maandlijst heb ik bedacht. Een weekmenu geeft een behoorlijk vertekend beeld. Als ik bijv. groenten in de aanbieding koop, koop ik gerust voor 10x, dus dan koop ik de week erna misschien maar 2x groente... Onze zoon geef ik borstvoeding en zijn hapjes maak ik zelf. Dit kost dus relatief weinig. Ernaast gebruik ik wasbare luiers en draagt hij uitsluitend 2ehands kleding en kleding die ik heb gekregen voor de geboorte. Ik heb een paar euro uitgegeven voor 2 maillots voor hem, omdat het in de winter erg koud was voor hem en ik de kachel juist lager wilde zetten; zo had hij het toch niet koud. Totaal heb ik dus in de achterliggende maanden 3,98 aan 2 maillots uitgegeven qua kleding en ik kocht 1x voor 2,50 30 wegwerpluiers vorig jaar van iemand, omdat ik dat makkelijk vond voor als ik wegging. Hij is nu bijna 8 maanden en totaal heb ik dus 6,48 voor hem uitgegeven :). Hmm, 81 cent per maand zie ik nu, dat is niet duur :). Overigens; hij eet met de pot mee, dus iedere dag groente, fruit en inmiddels ook aardappels en soms een stukje vis. Oja en brood natuurlijk. Dat bereken ik niet los, ik heb geen idee hoeveel dat kost. Ik denk dat hij iets van 10% van mijn budget opmaakt? Maar dat is een gok, ik heb er nooit goed naar gekeken...

      Verwijderen
    2. Ik heb het zelf paar weken bijgehouden wat ik kwijt was aan warm eten. Dan rekende ik p.d. uit wat ik voor die maaltijd kwijt was. Dus bijv. aardappels 0,50 snijbonen 1,25 kip 2,50 =4,25 p.d. Misschien is dit ook een idee voor jou om eens een weekmenu te plaatsen.

      Verwijderen
    3. Jep kan ik ook wel doen. Alleen dat is weer zoveel werk, omdat ik iedere week iets koop en dan alle bonnen moet bewaren... Ik noteer nl. alleen de totaalprijzen in m'n Excel, maar de melk komt iedere week ergens anders vandaan soms... Tsja, hoe bereken ik dan wat 50 ml kost ;).

      Ik merk ook dat sommige lezers door een andere bril kijken dan ikzelf. Schrijf ik dat ik een keer bij m'n ouders eet (hele jaar al 2x gebeurd, jaja...) krijg ik reacties via Facebook dat het logisch is dat ik met 50 euro rondkom, omdat ik altijd bij een ander eet, tsja ik vind het leuk om mensen te inspireren en ik vind het geen bezwaar als mensen een vraag stellen, maar voor sommigen doe ik het nooit goed ;). Ik ga het ook op mijn ideeën-lijstje zetten. Een maandmenu was ik inmiddels al mee begonnen :)... Dat zal voor veel mensen al veel inzicht geven :).

      Verwijderen
    4. Ach die mensen moet je gewoon laten zeuren. Iedereen doet het zijn/haar manier. De 1 eet veel vlees, de ander weinig. Die neemt elke dag een koekje en de ander weer niet. Het enige wat ik belangrijk vind is, gezonde voeding dus min.200 gram groente en min. 1 stuk fruit per dag. Ik kijk daarom gewoon waar die dingen in de aanbieding zijn. En daar maak ik mijn menu mee.

      Verwijderen
    5. Hier vaak 2 stuks fruit per dag en ook die groente. Alleen de ene keer kan het gerust 300 per persoon zijn en de volgende dag 175 ;). Inderdaad maakt het me niet uit wat anderen zeggen (of: zeuren), maar 1x eerder heb ik een weekmenu voor 40 euro gemaakt met prijzen van de website van AH en dat is zo enorm afgekraakt dat ik daar een beetje van teruggekomen ben. Wie maakt er nou per week een menu? Er is toch niemand die bloem of een klontje roomboter apart koopt? Dat heb je toch gewoon en vul je aan indien nodig? Oftewel: Het menu had ik echt zoveel mogelijk alles 'op laten komen', dus de laatste dag noteerde ik 'boerenomelet' met allerlei restjes die over waren en de resteren eieren. Woooowww, wat een reacties, en dat terwijl ik echt een poos eraan gewerkt had, het gratis aanleverde met de mededeling 'misschien kunnen jullie er wat mee' en zelf nog nooit in de achterliggende 6 jaar boerenomelet heb gegeten... Misschien om die reden toch een maandoverzicht, gewoon globaal. In de hoop dat ik dan kan laten zien dat ikzelf gezondere keuzes maak dan boerenomelet, ahum :)...

      Verwijderen
    6. Hmm boerenomelet vind ik prima ;) er zitten supergoeie stoffen in eieren ;) ach ze willen het denk niet geloven en zoeken dan zelf naar redenen om het niet te laten kloppen maar andere nemen wel oprecht de tips eruit

      Verwijderen
  4. Ik heb een tijd lang, nadat ik werkelijk inzage had wat anderen te besteden hadden mijn budget naar €400 bij gesteld voor alle prove uitgaven. Ik vond het moeilijk en hard voor mezelf. Enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En hoe gaat dat nu je eenmaal bezig bent? Ik verbaas me erover hoe makkelijk het gaat eerlijk gezegd. De knop bij mij is om. Ik ben dol op noten, maar ik kan dat niet meer elke week kopen. En toch vind ik het niet erg, omdat ik weet waar ik het voor doe, nl. extra sparen ;)...

      Verwijderen
  5. Leuk om je blog te lezen! Wij doen het al jaren met een maandbudget. Zonder kinderen was dit 300 en met kinderen (2) is dit 400 geworden. Elke maand maken we het geld over naar onze 'boodschappenrekening'. We betalen hier alle boodschappen, benzine, cadeautjes, kleding, eten voor de poes, persoonlijke verzorging, flesvoeding en zo nu en dan wegwerpluiers (ook hier met name wasbaar) van.
    Soms komen we wat tekort, bijvoorbeeld bij een dure feestmaand of als we vaak hebben moeten tanken. Inmiddels ben ik dan ook echt niet te beroerd om die laatste week wat extra geld over te maken.
    Maar meestal komen we prima uit.
    En inderdaad; het is verslavend, dus pas maar op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zitten we inderdaad wel ongeveer gelijk, want bij ons zit de brandstof er niet bij in. Kan ook niet, want manlief tankt vaak meer dan 1x per week en rijdt 50.000 km op jaarbasis ;)... Het is een leaseauto, dus maandelijks betalen we de bijtelling.

      Ik vind het ook verslavend en wil eigenlijk na 2017 niet stoppen, maar gewoon doorgaan :)... Je houdt gewoon meer over voor welk doel dat je het dan ook wilt gaan gebruiken...

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meman wodt helemaal kriegel als er een budget is. Hij is geen big spender, hoor. Maar zodra er een bepaald getal staat, wordt ie chagrijnig. We doen samen t huishouden en boodschappen (ik werk fulltime, hij niet). Heb je tips hoe we het leuk houden, en toch de uitgaven langzamerhand wat beperken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha,

      Misschien als je er eens samen voor gaat zitten en doelen stelt? Heeft hij inzicht in wat je per jaar of per 5 jaar bespaart als je bijv. 25 euro/week minder uitgeeft? Kan erg motiverend werken... En vragen waarin hij geen concessies wil doen en proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Voor Peter drink ik nog steeds DE-koffie, maar zelf ga ik nu Plus-koffie proberen met de visite, scheelt allicht iets.
      En laten zien dat het leven ook leuk kan zijn zonder dure uitgaven :)...

      Succes!

      Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    2. de hema koffie is ook lekker.

      Verwijderen