Pagina's

maandag 17 juli 2017

Lunchen voor 3 euro

Onderweg eten is duur. Althans, dat wordt vaak gesuggereerd. Brood meenemen is niet lekker, het wordt droog, kleverig, enz, enz. Je kent al die vooroordelen wel. Toch vind ik de goedkopere broodjes bij een pompstation langs de snelweg nooit zo lekker uit de koeling en de lekkere broodjes van de roze Bakker zijn fantastisch (nee, ik heb geen aandelen), maar die zit niet altijd op de route en zijn vrij prijzig met een heel gezin. 

Wij hebben een gulden euro middenweg gevonden. Heel simpel: Boter, beleg en fruit nemen we mee, bolletjes kopen we onderweg (kan ook brood zijn, maar een keer witte bolletjes wat we verder nooit eten is natuurlijk een extra feestje).

Als je kaas meeneemt op een warme dag, kun je het beste even een koelelement onder of op je trommel leggen, postelastiek eromheen en een theedoek (tegen de condens).

Peter maakte vorige week deze trommel:
2 appels, halve komkommer, bakje met jam, bakje met roomboter, plakken kaas, mes om te smeren en snijmesje voor het fruit. Verder hadden we nog 3 bananen (zaten in een andere tas, maar niet op de foto).
En ik maak altijd even een doekje nat en doe dat in een trommeltje voor vieze handjes en snoetjes. Met kinderen al snel heel handig.
Niet te vergeten onze flessen met water; voor ieder 1. Jochanans kleine flesje vul ik bij vanuit onze grotere flessen. Peters koffiebeker vulde hij onderweg bij een pompstation nog een keer met koffie (scheelt weer een koffiebekertje :). Kaas en komkommer hadden zonder folie gekund, Peter is daarin iets makkelijker dan ik, maar het geeft niet. Ik vond het een superverrassingspakket toen ik het bij de lunch openmaakte, echt heel geslaagd!


Bij een willekeurige supermarkt (we kijken altijd even via de mobiel welke in de buurt zit) kocht ik witte puntjes voor 1,39.

Als je op safe gaat, kun je nog theedoeken meenemen voor op schoot of op de tafel als je onderweg eet. Het waaide te hard om buiten te zitten, dus we aten in de auto. 

We maakten heerlijke combinaties:
- kaas met komkommer
- kaas met jam
- jam met banaan (owwww, die was zooo lekker!!)

Allemaal lekker wat fruit en komkommer erbij en wat korstjes brood van Jochanan die van 's morgens (ontbijten in de auto) over waren en vrij hard waren geworden gingen naar de kauwen die tot verbazing van Christilène erop af kwamen. Ze genoot enorm! 'Pap, mag ik ook van mijn brood stukjes gooien?' Nou, bij hoge uitzondering dan 1x ;). En Peter maakte een foto:  

Waar ik geen foto van heb, maar wat wel leuk was... Voordat we gingen stoppen bij een parkeerplaats, vroeg Christilène 'gaan we dan weer bij een kraan eten?' Dus wij al gezegd dat we daar niet in de buurt waren, blabla... Schetst onze verbazing, stoppen we op de parkeerplaats, zijn ze daar bezig met.... ja juist, een kraan!! En precies met lunchtijd moest die natuurlijk even platen op een vrachtwagen leggen. 'Je had gejokt, er was wél een kraan...' was de conclusie :)... Heel erg leuk!

Voor ieder die nu denkt: Je kunt toch ook je eigen brood meenemen en het onderweg smeren? Uiteraard! En dat zullen we ook heus nog wel doen. Dit gebruiken we niet dagelijks, maar echt voor een heerlijk vakantiegevoel en gewoon 'omdat het kan' en ook nog 'binnen budget'... Die 3 euro is enigszins 'uit de lucht gegrepen', omdat ik niet heb gewogen hoeveel gram kaas/jam/boter er is meegenomen en ook de prijs van de appels/bananen weet ik niet. Alleen dat de bolletjes 1,39 waren en de komkommer 25 cent. De rest is dus beetje gegokt...

Wat doen jullie? Koop je eten onderweg? Neem je half iets mee en koop je half iets? Of neem je alles mee? Maak je er een feestje van?

12 opmerkingen:

  1. Ik maak er vaak een feestje van. Leuke lunchdoosjes ,
    RVS trommeltjes en een vrolijke theedoek.
    Wat gaat mee , fruit , yoghurt , rauwkost. Wat noten met gebroken chocolade brokjes , boterhammen met beleg.
    Thermoskan koffie , water. Het is net wat ik voorhanden heb wat erin gaat , heleboel variaties mogelijk.
    Het is gemakkelijk en lekker , je weet wat je eet, het is voordeliger en bij pech onderweg altijd iets te eten.
    Natuurlijk ook wel eens een terrasje ,maar dan meestal voor koffie met iets lekkers of ijs.
    Ik heb "dure" lunchdoosjes gekocht , was wel een aanschaf ,maar het staat leuk is milieuvriendelijk en blijft mooi. Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij gaan op fietsvakanties, de eerste dag heb ik huisgemaakte aardappelsalade en gesmeerde broodjes bij me en fruit bij me, verder koop ik bij supermarkt onderweg: druiven, bananen, tomaatjes, olijven, zakje geschrapte worteltjes, stokbrood, brie, afgeprijsde tapashapjes, humus, een huzarenslaatje, verse jus, flesje wijn enz.In onze koeltas hebben we 2 bordjes, bestek en bekers, doppers met water, ik doe in een dopper een zakje witte thee en na een paar uur is dat lekkere thee we eten eigenlijk altijd buiten op een bankje en met regen op onze hotelkamer, we hebben een kamer met een hotelvoucher zonder ontbijt, zo gaan we wel 20 nachten per jaar "op vakantie" voor ongeveer 50 euro per nacht onze hond gaat altijd mee, we drinken onderweg wel altijd lekker koffie op een terrasje. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met ons gezin met kinderen van 17 en 12 komt het minder voor dat we met z'n viertjes op stap zijn. Een keer per jaar naar een pretpark is een patatje met snack. Ik neem wel wat extra drinken mee en wat koekjes en chips. Vooral zoon heeft snel trek. Als we gewoon op stap gaan, dan zijn we allemaal fan van de Subway. Ik neem daar een salade en de mannen een halve sub. Ze nemen dezelfde hele en delen die. Vaak is er wel een kortingsactie en meestal zijn rond de EUR 16 kwijt voor vier personen en dat is het me waard.
    Gaan we shoppen oid, dan gaan we na de lunch of vroeg in de ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo,
    Als wij weg gingen toen de kinderen thuis waren ging gewoon van alles mee.
    Een leuke rieten picknick mand gevuld met lekkers,beleg,roomboter ( gebruiken we altijd ), fruit , hartig en natuurlijk koffie en fris .
    De koele dingen in de koelbox mee.
    Vaak leek t wel een uitdragerij. ��
    Maar super gezellig en kijken we er met genoegen op terug.
    Nu we samen zijn nemen we het ook nog vaak mee als we gaan fietsen of dagje weg.
    Het heeft vind ik toch iets gezelligs.

    Maar heus ook wel eens ergen wat drinken met wat lekkers of een belegd broodje ( Hema ) kopen en hup meenemen.

    Daag, Mathilde

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik neem altijd van alles mee, en merk dat mijn dochters van reizen honger krijgen! Het is al snel op, en dan kopen we toch nog wat. Echt, ik neem niet weinig mee, een hele koelbox vol, en rond lunchtijd is die leeg.....

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja alles apart mee en een thermoskan met koffie. Speciale reisbak waar standaard bestek, keukenrol en bekers inzitten.
    Soms maak ik een omelette die ik met vulling oprol, is ook lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij moeten een aantal x per jaar met onze zoon naar het ziekenhuis wat enkele reis 1 uur en 3 kwartier is. Ik neem altijd eten mee onderweg. Wel altijd nog iets extra lekkers mee. Laatste keer was dat een een stuk zelfgebakken kruidkoek. Als extra beloning (het is geen pretje voor zoon om elke keer weer zo'n reis te moeten maken) bakken we thuis 's avonds friet. Al die grote MC Donalds reclame onderweg ziet hij ook ;-) Dan is een frietje thuis bakken toch goedkoper.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk idee! Wij eten ook vaak onderweg, boterhammen met omelet en pasta, rijst of aardappelsalade is altijd lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kocht voor tijdens de fietstocht een salade in de bonus, dit had ik al bekeken via de app. Ook nog 35%korting. Prijs, calorieën en smaak helemaal in orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij namen vaak broodjes, kaas, ham, plakjes tomaat en komkommer, gekookte eieren mee en dan broodje gezond zelf maken. Ook als we op vakantie gingen bakte ik zelf al kip kluifjes, die we dan gewoon koud opaten. Nu 15 jaar later praten de jongens er nog over-))

    BeantwoordenVerwijderen