Pagina's

donderdag 27 juli 2017

Vakantie - deel 3

Gistermiddag gingen we met een een aantal naar een superleuke speeltuin fietsen. Echt de moeite waard! Paste weer prima in mijn no-spend-challenge :)!

Het gaat om IJsboerderij De Horst in Epe; echt een aanrader met (kleine) kinderen!

Ik kon een buggy lenen (op de terugweg gingen er 3 kindjes in, dus mijn eigen kinderwagen is dan te groot en past alleen (helemaal uit elkaar) als er max. 2 kindjes in zitten.

Het zonnehuifje maakte ik 3 jaar geleden zelf van canvas (6,95 stof en 3 kwartier werk incl. het opmeten), nieuwprijs voor een gewone huif; tussen de 50 en 60 euro toentertijd, nu weet ik niet meer.

W.b. het verkleuren van de huif; om die reden heb ik een lichte kleur genomen, verkleurt minder snel dan donkerblauw ofzo. Nu kan de fiets in de schuur staan, maar voor die tijd gooide ik bij thuiskomst even een plaid eroverheen als m'n fiets de hele middag in de tuin bleef staan. In 3 jaar is de huif nog niet verkleurd :)...


Jochanan vond het super :), hij kon lekker alles bekijken, zat met z'n hoofdje uit het zonnetje en genoot met volle teugen...

Ze hebben leuke trekkertjes daar, kleine loopauto's op een baan, een springkussen, grote zandbak met glijbaan, schommels, wipwapjes, klim- en duikelrek en ook een skelterbaan. Op die skelterbaan zagen we dit fietsje met stoeltje erachter. Feest natuurlijk; Christilène fietsen en Jochanan in het stoeltje. Dat gezicht was goud waard, maar ik heb geen foto gemaakt van de voorkant, omdat hij nogal ondernemend is en ik bang was dat hij eruit zou rollen...

Lekker in het gras kruipen:

En een echte schommel voor onze dreumes, dat vond hij het allerleukste... Hij zat te gieren van de lach en protesteerde toen ik hem eruit haalde...

Het ijsje daarna maakte alles goed ;). 

Entree en parkeren is gratis, fietsen was (bijna) gratis alleen even de accu opladen, we kochten een ijsje (deze keer werd ik getrakteerd, volgende keer trakteer ik weer, zo gaat dat hier :)) en ik nam voor onderweg onze Tupperware flessen met koud water mee, een koelelement in een klein koeltasje dat ik ooit bij Jumbo kreeg en een klein (blauw) bakje met wat stukjes soepstengel. In de paarse tas zit een verschoonset voor Jochanan, maar voor het gemak alles in 1 (koel)tas... 

Op de terugweg stopten we nog even onderweg, aten en dronken wat en fietsten door naar huis. Zo'n 20 km gefietst - lekker gezond en ook nog een leuke middag met superlekker weer gehad, wat wil je nog meer?


Waarom is dit nu zo'n leuk uitje? Het hele terrein is niet heel groot, dus lekker overzichtelijk. Eigen consumpties zijn niet toegestaan, maar je bent niet verplicht iets te kopen daar. Ze hebben wel van alles. Drinken, appeltaart, maar vooral het ijs is heerlijk. 1,10 per bolletje. Wij hadden van tevoren afgesproken dat we aan het eind van de middag (net voordat we naar huis zouden gaan) een ijsje zouden eten. Ik vind een middag uit voor 1,10 per persoon echt niet duur. Je kunt ook een literbak ijs kopen en het thuis opeten natuurlijk. Voor vrijwel al het (heerlijke kwaliteits)ijs betaal je 7,75 per liter. 

Er is ook een grote schuur met geiten bij, maar hier zijn we nog niet eerder geweest. De kinderen hebben genoeg aan de speeltuin en wij als mama's zaten heerlijk te beppen samen... Hier in de omgeving vieren veel kinderen hun verjaardagsfeestje daar :). Lekker spelen en ravotten voor een ruime euro en doordat het terrein omheind is, kunnen ze niet makkelijk weg. 

Dit is geen advertorial of betaalde blog, maar gewoon mijn eigen positieve ervaring met deze leuke speelboerderij :)... Op hun website staan leuke foto's van de speeltuin.

Ik ga op zoek naar meer gratis uitjes in m'n buurt en heb er al wat op m'n lijstje staan om nog een keer te doen. Het fietsen alleen vinden de kinderen al leuk... Ze zien onderweg van alles en de wind in je haren is al lekker :)... Een soepstengeltje voor onderweg (en dan onder het fietsen opeten, jaja...) en een flesje water - zo simpel vinden onze kids het nog leuk. Hopelijk houden ze dat nog even... Dan spaar ik voorlopig nog even door voor de wat duurdere uitjes als ze wat ouder zijn ;)...

Fijne dag allemaal!


12 opmerkingen:

  1. Dat is een leuk uitje. Fijn zo'n bakfiets waarmee je makkelijk met de kinderen op pad kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad :)! Ik heb 4 jaar geleden mijn auto verkocht en deze bakfiets ervoor in de plaats gekocht. Geen moment spijt... Veel en veel goedkoper dan een auto :)!

      Verwijderen
  2. Wellicht niet te befietsen, maar elke zaterdag van 10.00 tot 16.00 kun je naar Vrieze's Erfgoed, bij de molen in Wapenveld. Toegang is gratis en er is veel te zien op het terrein, zoals een moestuin, een boomgaard, een bijenhotel en een bijenstal.Er is ook een watertappunt en een oplaadpunt voor ebikes.Kinderen kunnen er ook fijn spelen met water in de waterbak.
    Vanaf die plek heb je een mooi uitzicht over het terrein.
    Er is iemand aanwezig om uitleg te geven over de molen en in het streekwinkeltje bij de molen kun je o.a. meel kopen. Aangezien je zelf brood bakt, is het altijd even de moeite waard om prijzen te vergelijken. Je kunt er ook voor niet al te veel geld wat drinken en een pannenkoek eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk idee zeg, dankjewel! Best een stukje fietsen ja, maar we hebben een auto dus dat zou ook kunnen. Mijn interesse is gewekt :), eens zien of het er nog tussen past, het lijkt me echt leuk!

      Verwijderen
    2. Vliegveld Teuge is ook niet zo heel ver bij jullie vandaan. Ook daar kun je het terrein gratis op en et zijn veel mooie plekjes om te picknicken. Je ziet de vliegtuigjes opstijgen en landen en zeker in het weekend stikt het er van de parachutisten,leuk om te tellen hoeveel stipjes er uit het vliegtuig vallen en om in te schatten waar ze gaan landen.

      Verwijderen
  3. Op mijn blogg vandaag een bericht over de dr vogel tuinen in te harde. Vinden je kinderen zekerheden fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die staat op m'n lijstje inderdaad :)!! Het is niet met een buggy (grote wielen) te doen? Of ergens een zijpad ofzo? Ik heb geen draagdoek, had er 1 geleend van een vriendin, maar Jochanan wil er niet zo graag in, alleen voorwaarts en voor mij is hij toch te zwaar...

      Verwijderen
  4. Wat een leuk uitstapje met elkaar!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk toch als je je kinderen met "gewone" dingen zo blij kunt maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke uitjes kun je ook vinden bij Staatsbosbeheer.
    Ik kijk altijd naar (bijna) gratis uitjes, dat vind ik eigenlijk het leukste.

    Jou tip om een vriendin te trakteren van een bon van een supermarkt, ga ik ook nog een x doen. Bij de Emté kun je fijnproeverspunten sparen, die ga ik nog een x inleveren en dan een picknick met mijn gezin houden.

    In onze gemeente worden er in de zomervakantie 6 weken lang in elke kern 2 activiteiten voor jong en oud georganiseerd. Zoals o.a. een stormbaan, springkussen, spelletjes en hockeymiddagen. Erg leuk! Voor sommige knutselactiviteiten wordt 1 euro gevraagd.

    Fijne vakantie nog!

    Groetjes,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. de ezelboerderij is ook heel erg leuk, nu ook een overdekt speelgedeelte en buiten heel veel verschillende beesten. Echt de moeite waard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En een prachtig fietsritje, zeker als je binnendoor rijdt.
      Vlakbij de VMI-fabriek is ook nog een mooie oude watermolen, die het nog doet. Even verderop zit ook nog museumboerderij Hagendoorns Plaatse, waar je kunt zien hoe het er tot 80 jaar geleden aan toe ging op een Veluws boerderijtje.Je bent in een mooi stukje Nederland komen te wonen, Adrianne ;)

      Verwijderen