Pagina's

woensdag 26 juli 2017

Hallo Jumbo...

Gisteravond ging ik even nog snel naar de winkels voor bananen en gist (Jumbo) en kwark (AH; geld-terug-actie). 

Hoe schattig: Christilène vroeg of ze mee mocht, maar ik had enorm last van m'n bekken, was moe en had de hele dag al veelal op de bank doorgebracht, omdat ik bijna niet kon lopen. Ik zei 'nee lieverd, mama gaat even alleen.' 'Waarom dan?' 'Omdat ik pijn heb en ik ben dan bang dat ik niet geduldig met je kan zijn.' 'Maar als je dan zware dingen moet kopen, kan ik toch mee om je te helpen tillen?' Owwwwww, die bruine trouwe puppieoogjes keken me zooooo onschuldig aan... Ik smolt ter plekke, dus ze mocht mee (met tas natuurlijk...)

Even langs AH voor de kwark (en Japanse mix voor een keer meegenomen als snackje een keertje doordeweeks voor de vakantie; wat een luxe...). 

Toen naar Jumbo. Ik zag meteen dat de helft van het vak bananen overrijp was. Bruine spikkeltjes is nog te doen, maar veel waren open, hadden grote bruine plekken en niet 1 tros, maar 2 rijen vol. Ik vroeg een medewerker of ik tegen gereduceerd tarief wat trossen kon kopen. 'Moment, ik vraag even de leidinggevende'. Ja, jullie lezen het goed, ik heb het niet over hun 7 (on)zekerheden gehad, niet gezegd dat ik iets had gevonden wat niet vers was, maar ik heb alleen gevraagd om korting... 

De leidinggevende kwam 'nee sorry, mevrouw, dat is niet het beleid van Jumbo...' 'Maar jullie gooien dit dan vanavond allemaal weg? Ik wil gerust iets extra meenemen, maar hoopte dat het dan voor een leuke prijs was'. 'Ja, het gaat mij ook aan het hart, want inderdaad gaat het straks allemaal in de container. Tsja, er is ook geen voedselbank in de buurt ofzo, dus dat zij zo...' 'Hmm, ik kan niet alles meenemen, daarvoor is het teveel, ik zal 2 trossen redden van het afval'. 'Prima mevrouw, fijne avond!' 

De banaan helemaal links is zelfs enkele centimeters opengebarsten. De andere tros ben ik vergeten te fotograferen.
Op de website van Jumbo: 'Versgarantie groente en fruit: Onze groente en fruit zijn gegarandeerd 100% vers. (.....) Een product is niet meer vers indien het product zelf fysieke kenmerken vertoont waaruit blijkt dat het product niet meer vers is.' 

WAT?! Ik wist echt niet wat ik hoorde... Als je via de klantenservice een klacht indient over een product verschijnt er meteen een cadeaubon in je brievenbus, maar deze 'service' slaat echt alles. Is het echt waar dat Jumbo zo'n weggooibeleid heeft? Sorry, daar heb ik geen goed woord voor over. Schandalig! Ik kan prima begrijpen dat klanten niet zulke trossen kopen. 
Simpel, het trekt enorm (fruit)vliegjes aan, het laat je andere fruit sneller bederven, je moet het snel verwerken of invriezen (en maar net ruimte in je vriezer ervoor hebben), het ziet er onaantrekkelijk uit - laten we eerlijk zijn. Maar dat je om 18.30u nog de hoop hebt dat je het verkoopt voor de volle mep (en dan niet 1 kilo, maar zeker een kilo of 8-10) voor een uur of 20, lijkt me ijdel...

Pfft, ik wil wel een keer met m'n blender komen en van hun melk (die nodig op moet) en hun bananen lekkere bananenmilkshakes maken voor de klanten om te laten zien hoe lekker dingen kunnen zijn die op moeten. 

Dus bij deze: Hallo Jumbo! Vinden jullie het ook zo erg dat er zoveel wordt weggegooid? En willen jullie je klanten hiervan bewuster maken evenals jullie personeel? 
Lees dan hieronder het recept voor een zomerse bananenmilkshake:

Schil de overrijpe bananen (natuurlijk gooi je die niet in de container, dat is geen 'beleid', dat noemen we wanbeleid...), snijd eventuele bruine plekken weg. 

Snijd de banaan in stukken, doe ze in bakjes (bijvoorbeeld die handige vershoudbakjes die wij als klanten laatst bij jullie konden sparen met zegeltjes), stop ze in de diepvriezer.


Neem een blender en schenk er ong. 500 ml melk in (mag gewoon melk zijn die aan de datum is en anders weggegooid zou worden, als de melk maar niet klonterig is natuurlijk), doe er zo'n 500 gram bevroren bananenstukken in en blenderen maar. Het kan ook met een staafmixer.

Kortom Jumbo, laat jullie niet kennen. Wees net als jullie blauwe concurrent; zij hebben een leuk kinderwinkelwagentje staan met een fleurige tekst en daarin gratis fruit voor de kindjes. Ook rijpe bananen vinden hierin gretig aftrek. Of doe er een kortingssticker op. Met 35% korting kan ik garanderen dat jullie vast meer van deze bananen eerder kwijt zijn geraakt en op die manier niet hoeven weg te gooien.

Overigens valt het me steeds vaker op (ook uit reacties op m'n blog en via Facebook) dat het beleid hieromtrent ontzettend verschillend is per filiaal. Ieder lijkt te doen waar hij/zij goed bij voelt. De ene keer kun je bij het wijzen op een niet-vers product een gratis verstas krijgen, de volgende keer wordt het ter plekke uit de schappen gehaald 'dank voor het melden' en krijg je een vervangend product, weer een andere keer krijg je na vragen het product gratis mee (terwijl het officieel niet mag, maar waar ik juist blij om ben dat ze het wel doen; dit betrof weer een ander filiaal) en in dit geval betaal ik zelfs de volle mep (terwijl ik simpelweg om korting vroeg en helemaal niet uit was op gratis)

Nougoed, genoeg erover, eens zien of we vandaag zelf maar lekkere bananenmilkshakes kunnen maken :).

Update: Ik heb het hoofdkantoor de volgende klacht gestuurd:
Beste Jumbo,

Eerlijk gezegd was ik perplex gisteren toen ik in jullie supermarkt vroeg om een 'gereduceerd tarief' voor de duidelijk overrijpe bananen en dit niet kreeg 'sorry, dat is niet het beleid van Jumbo'. Ik vroeg niet om een verstas, niet om gratis, maar simpelweg om korting (voor bananen die bij de meeste Jumbo's helaas al in de container verdwenen is, omdat het niet past binnen jullie 'vers-zekerheid'). Ook via mijn blog en via Facebook begrijp ik dat er veel wordt weggegooid en dat het beleid hierin per Jumbo ontzettend verschilt. Ik wil jullie oproepen; Doe er iets aan! Ik vind het onbegrijpelijk dat er geen mogelijkheid is tot kortingsstickers of iets in die richting en dat er eind van de dag kilo's fruit worden weggegooid.

Voor het hele verhaal: http://aad-actief.blogspot.nl/2017/07/hallo-jumbo.html

Ik ben benieuwd wat jullie gaan veranderen!

M.v.g.
Adrianne Hooimeijer

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte van hun reactie!

Ieder dank voor de vele reacties n.a.v. mijn blog; ik heb een antibioticakuur gekregen in de hoop dat het beter wordt. Eens zien hoe snel het beter gaat :). Dank allemaal!

Een fijne (zonnige :)) dag!

Wat is jullie ervaring met de gele supermarkt en hun weggooi-/uitdeelbeleid? 

21 opmerkingen:

  1. Overrijpe bananen zijn ook goed in bakproducten te verwerken, bananencake bijvoorbeeld. Of banaanen-ei-pannenkoekjes.Ik vries ook weleens banaan in, zonder schil, in stukjes.

    Jammer dat Jumbo het liever weggooit dan met korting verkoopt of weggeeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij onze jumbo hebben ze nooit rijpe bananen. Dat is wel eens jammer als je direct rijpe nodig hebt. Hoe dat kan weet ik niet.
    Slechte beurt van jou Jumbo maar zoals je zegt het is overal anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier bij Jumbo ruimen ze het meteen op en krijg je een tas met groente en fruit mee en je wordt netjes bedankt voor het melden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag arianne pas was ik ook in die winkel allen andere plaats☺
    Toen er in de winkel geld werd op gehaald voor de kindervoedselbank.
    Prima,ik was mijn boodschappen in mij fiets tassen aan het doen toen een medewerkster uit het magzijn kwam met kilo's vlees ging hup de contener in .
    Ik had moeite om rustig te blijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga bij ons niet meer naar de Jumbo. Het personeel is akelig gestrest bezig om te kijken of er niet 4 of 5 wachtende in de rij staan. Ze hebben dan nauwelijks oog voor mensen die wat langzamer of ouder zijn. Toen ik een keer meldde dat ik de 5 de was, werd het glashard ontkent. En stond ik voor joker. Mij daar niet meer gezien. Ik ga liever naar een klantvriendelijke supermarkt, zoals Emté of Plus.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook hier was ik een keer 4e klant en dat werd duidelijk gemaakt dat ik dat heel hard had moeten roepen, en de kassière had duidelijk gezien dat ik de 4e wachtende was, ze keek meerdere keren naar mij en zei niets.
    Tegenwoordig doe ik dat niet meer en ga ik ja naar de AH of de EKO.
    Is duurder maar het personeel is veel vriendelijker en volle vakken van wat ik wil kopen!
    Verder eten wij biologisch maar dat is hier in Tilburg een regelrechte ramp, vakken leeg, komt wel maar vanavond, 3 zakjes dus je moet vlug zijn, enz enz...
    Het personeel zit nu ze hier die oortjes hebben langs je heen te kijken en zijn daardoor niet 'aanwezig'.
    Rot of slecht fruit zie je hier weinig.....het ligt er gewoon niet!
    Dus kom ik bij de Jumbo en die staat om de hoek hier alleen voor noodgevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben benieuwd naar de reactie van Jumbo.
    Hartstikke zonde hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ken Jumbo ook als een winkel met een heel divers beleid in de verschillende winkels. Toen ze die versgarantie net invoerden deed ik nog boodschappen bij een Jumbo, we konden wekelijks een tas groente en fruit meenemen zoveel beschimmelde producten lagen er daar in de schappen.
    Tegenwoordig kom ik er bijna nooit meer omdat we verhuisd zijn, alleen soms nog als we van huis zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke blog, lees vanaf het begin mee...nu kan ik het niet laten even te reageren. Wij gaven een poosje minder dan €50 per week aan boodschappen uit en aten toch heel luxe. Hoe?

    Wij hebben als gezin maandenlang heerlijk kunnen eten uit de kliko's van de Jumbo!! Alles op de datum ging weg, 90% was nog prima te gebruiken! Ik ging even achterom en op de ophaaldag stonden daar doorgaans vier volle kliko's eten. ( ik deed dus aan dumpster diven/skippen)

    Wat ik aantrof: Zakken appels met één rotte appel, pakken luiers met een scheurtje erin, prachtige boeketten bloemen die nog minstens een week stonden, biefstuk, zalm, groente, fruit, heerlijke toetjes, gebroken luxe paashazen etc etc
    Jammer, jammer, jammer.

    Helaas verdwenen de kliko's op den duur achter slot en grendel.

    Het werd een sport om af en toe in een andere plaats ook even achterom in de kliko van de Jumbo te kijken. Overal trof ik hetzelfde aan..

    Heerlijk die initiatieven die er soms zijn: contacten met voedselbanken, koks die in de winkel koken van eten dat op de datum is, gratis hapjes etc.
    Mijn ervaring is dat Jumbo vooral de winkel van de zeven zekerheden is en daar alles aan probeert te doen o.a. versgarantie, maar initiatieven op het vlak van voedselverspilling tegengaan kennen ze vrijwel niet. Gemiste kans.
    Mocht iemand van Jumbo deze reactie lezen, ik ben altijd bereid mee te denken om tot zinvolle, minder verspillende oplossingen te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik werk voor de Regenboog Groep in Amsterdam en onze Inloohuizen voor thuis- en daklozen krijgen regelmatig voedsel van de Jumbo.

      Verwijderen
  10. Goede actie van je .Ik vraag er ook naar en krijg dezelfde antwoorden .Heel Jammer. Goudsjeblom

    BeantwoordenVerwijderen
  11. http://m.telegraaf.nl/article/28759873/jumbo-steenbergen-dicht-vanwege-muizenplaag toevallig??

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben juist heel tevreden over onze Jumbo. Als een product op de datum is krijg ik hetzelfde product met langere houdbaarheidsdatum gratis mee. Laatst ging er iets niet goed met de pinautomaat en mocht ik voor het ongemak gratis een plant of bos bloemen uitzoeken. Groetjes Elle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja mooi maar waar gaat dat andere product heen?
      Waarschijnlijk de kliko in.
      Geef het dan gratis mee!

      Verwijderen
  13. Ik werk bij de blauwe grootgrutter en wij doen echt heel veel om te voorkomen dat er spullen weggegooid moeten worden.
    Overrijpe bananen gaan in het kinderwagentje en/of naar de kantine.
    Zakken met fruit waar 1 rotte of beschimmelde in zit worden uitgepakt en met de goede producten gebeurd dan hetzelfde als met de bananen.
    Als we veel producten met dezelfde korte houdbaarheidsdatum hebben laten we het gratis proeven.
    En we prijzen iedere dag producten af, een groot gedeelte daarvan aan de hand van een electronisch codeboek; zuivel, voorverpakte vleeswaren, salades en kaas 3 dagen van tevoren al. Groente, vlees en versgesneden vleeswaren op de dag zelf.
    We houden ook de voorraden in de computer goed bij zodat er niet teveel binnen komt!
    Wat we uiteindelijk tóch moeten weggooien (en dat is helaas nog steeds best veel) gaat in kratten mee terug met de vrachtwagen om vervolgens nog verwerkt te worden. Vroeger tot varkensvoer maar dat mag geloof ik niet meer.
    Daar kunnen ze bij de Jumbo zo te lezen nog wat van leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kom niet meer bij de Jumbo. Ten eerste is het filiaal waar ik vroeger langs reed naar mijn werk verhuisd, en moet ik er nu best wat kilometers voor omrijden. Dat is het mij niet waard. En ook ik heb eens in de rij gestaan, 4e in de rij met maar 1 kassa open. Toen ik de cassiere hierover aansprak, kreeg ik als antwoord dat ik dan de regels niet goed begreep! Toen ik haar vroeg om die dan aan mij uit te leggen, viel ze stil. Een collega opende een 2e kassa, en vroeg mij mee naar die kassa. Toen ik haar ook vroeg hoe dat beleid nu precies werkt, vertelde ze me dat dat wel officieel zo is, maar "daar doen wij niet aan in ons filiaal"! Ik heb Jumbo geschreven en om uitleg gevraagd, nooit een antwoord op gekregen.
    Tja, waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar elk filiaal een eigen beleid en geen antwoord van een hoofdkantoor als je hierover een vraag stelt vind ik behoorlijk klant-onvriendelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vroeger kwam ik vaker bij de Jumbo dan nu. Toen er pas een filiaal geopend werd, wilden ze natuurlijk de goedkoopste zijn in de stad. Ik deed bijv. bij de Dirk boodschappen en bewaarde de kassabon. Daarmee ging ik dan naar de Jumbo. Ik had het best vaak dat het product bij de Dirk goedkoper was. Ik pakte het product uit het schap, liet de kassabon van de Dirk zien, en kreeg ik het product gratis mee naar huis. Soms liep dat wel op tot 10 euro. Prima toch?

    Jammer dat er zoveel voedsel weggegooid wordt bij Jumbo! Kunnen ze mij nog wel blij mee maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel bijzonder... gratis krijgen kan dus wel, als je een klacht indient, maar er nog wat aan verdienen willen ze dan niet? Sowieso vind ik eigenlijk dat ze volgens hun eigen beleid dan op het moment dat jij om die korting vroeg hadden moeten zien dat die bananen niet meer vers waren. Ze hadden zelfs die twee trossen dan - volgens hun beleid - niet meer aan je moeten verkopen. Komt dus ook wel een beetje selectief over...

    BeantwoordenVerwijderen