Pagina's

zaterdag 22 juli 2017

Aanbieding? Laat ik liggen... Of toch niet?

Overal heen hoor je dat je goed in de folders moet kijken, je boodschappenlijst op basis van de aanbiedingen moet maken, enz. Is het gek als ik zeg dat ik zelden folders kijk? Hooguit een keer online, maar zeker niet maandelijks... Maar hoe koop je aanbiedingen dan? Ehm, bijna nooit...

Met een beetje geluk zie ik precies een keer bij iemand anders een folder waarin de rode koffie in de aanbieding is (je weet wel; die dure... Eén van de dingen die manlief niet op wil geven en ik gewoon accepteer door het te kopen) en in de winkel zelf koop ik weleens groenten uit de aanbieding.

Nee, ik ga niet op mijn fiets 4 dorpen alle winkels langs voor alle aanbiedingen. Waarom niet? Omdat het me teveel tijd kost en in verhouding zal het me weinig opleveren. In ieder geval te weinig naar m'n zin voor de tijd die ik erin moet steken. Ik winkel voornamelijk bij... AH... Geloven veel mensen niet, omdat deze supermarkt een nogal duur imago heeft... Als je daar alleen koopt wat je echt nodig hebt, kun je prima hier rondkomen van 40 euro per week (uiteraard niet als je met 8 personen bent of grotere kinderen, enz, maar voor ons kan 40 euro prima). En verder Aldi vaak, soms Jumbo (gist koop ik altijd daar), Plus, Dekamarkt, Spar of net waar ik langskom.

Veel dingen zijn in folders duur. Huh? Ja, echt! Veel A-merken worden aangeprezen, terwijl hetzelfde artikel in de huismerk-variant normaal gesproken net zo duur is of zelfs goedkoper dan dat het A-merk nu in de aanbieding is.

Je wordt verleid door de folders. Zo'n windscherm is best handig voor straks in de vakantie, moet je kijken: Nu maar 34,95 i.p.v. 79,95! Voordat je het weet staat het op je lijstje, bij de kassa schrik je toch even wanneer je 80 euro moet afrekenen (je nam natuurlijk ook je weekboodschappen mee à 55 euro, dus best een hoop geld totaal), het ding zet je op zolder, want over 2 weken is het pas vakantie en tegen de tijd dat je onverwachts op een zonnige middag in de auto springt vergeet je je windscherm... Of hij waait na 2x stuk... Of je gebruikt hem slechts een paar keer, maar in de praktijk vind je de wind in je haren lekkerder dan een windscherm met schaduw. Of .......... Enzovoort...

Voor iedereen die denkt dat folders gemaakt zijn om de consument te laten besparen en zo min mogelijk uit te laten geven; nee dus, dat lijkt me logisch. Ze willen je met de kleurrijke, gezellige folders met vlotte modellen in mooie regenpakken, skipakken, leuke kinderkleding, zwemkleding, enz. gewoon met maar 1 doel naar de winkel hebben: KOPEN!

Om die reden heb ik dus geen folders. Ik kan niet zeggen dat ik enorm verleid werd, maar wel dat er onbewust veel tijd in ging zitten. Die tijdsbesparing (en de enorm verminderde hoeveelheid oud papier!!) ben ik pas gaan merken sinds ik de nee-nee-sticker op m'n brievenbus heb en ze dus niet meer krijg. Voor die tijd heb ik geen moment gedacht dat het me veel tijd kostte.

Dus ik wil beweren dat ik met die 50 euro per week niet afhankelijk ben van aanbiedingen en het zonder aanbiedingen zou kunnen? Ja, ik koop best weleens een aanbieding, maar ik zou prima zonder kunnen. A-merken koop ik zelden en vaak is dat wel wat je voorbij ziet komen in de winkel. De koffie is best prijzig, dus op 4 pakken scheelt het zo 5 euro, dat is toch 10% van m'n budget. Maar roomboter voor 10 cent goedkoper bij een winkel 2 straten verder begin ik niet aan. Dan ga ik voor het gemak en doe het in de kar in de winkel waar ik loop.

Misschien geeft bovenstaande iets meer inzicht in hoe 'normaal' ik eigenlijk boodschappen doe. Ik merk dat men weleens denkt dat ik de hele dag rondjes fiets voor aanbiedingen en al snel denkt men dan 'dat red ik niet, want ik werk fulltime' of 'ik heb geen energie daarvoor', enz... Nog 1 tip: Doe lekker 's avonds in je eentje boodschappen... Ik ga zelden met de kinderen boodschappen doen. Als ik het doe, maak ik er een uitje van en neem ik de hele ochtend de tijd. Normaal ga ik vaak begin van de week in de avond of soms ook zaterdagavond en dan ga ik als Peter de kinderen in bed legt. Voordelen; veel parkeergelegenheid, weinig mensen in de winkel dus je kunt overal goed bij, je kunt doorlopen zonder tegen enkels aan te stoten met je kar en bij de kassa ben je snel aan de beurt. Ondanks dat ik zo'n 4-5 km moet rijden (enkele reis, dus 10 totaal) ben ik vrijwel altijd binnen een half uur weer terug. 19u gaan de kinderen ongeveer naar bed, meestal heb ik om 20u de koffie dan klaar en boodschappen opgeruimd. Voor ieder die denkt: 'Ohhhh, dat wil ik ook wel!' Ik zal jullie uit de droom helpen; recent schreef ik nog dat ik met de kids boodschappen had gedaan, toen kwam Peter pas om 20u thuis terwijl hij voor 6 al de deur uitging, dus deze 'luxe' heb ik niet iedere avond hoor... Ik plan gewoon rondom zijn agenda en heb zelfs weleens op tijd gegeten met de kinderen en dan dat ik rond 18u nog naar de winkel fietste; ook dan is het niet druk...

Na ons huwelijk werkten we allebei fulltime, dus deden we altijd zaterdag de boodschappen. Nu denk ik bij mezelf 'wat gek dat ik nooit heb bedacht dat het doordeweeks in de avond veel sneller te doen is...' We waren vaak bijna de hele ochtend kwijt doordat we pas na de koffie naar de winkel gingen...

Een voorbeeldje; gisteravond heb ik boodschappen gedaan. Aantal dingen had ik nog, maar ook veel voorraad was op.
Ik kocht bij Aldi: 2 kg uien, kaas, sinas, sap, hagelslag, melk, suiker, 2 roomboter, 2 bloem, chocopasta, pindakaas, eieren (1,49 i.p.v. 1,30 die ik normaal betaal, nu pas bedenk ik dat er op het schap 1,39 stond, hmmm niet gezien), jam, sperziebonen, groenteschotel (beide diepvries), tomatenpuree (6 stuks), geschrapte worteltjes, bananen, macaroni en penne. Oja ik leverde 4 lege flessen in en bij AH kocht ik havermout en soepstengels. Totale 'schade' 28,94. Aardappels en rijst heb ik nog, sinaasappels ook nog. Ik kreeg appels en broccoli van mensen die op vakantie gingen en waar het anders overstuur ging. In de vriezer heb ik nog kipfilet, gehakt en zalm in bladerdeeg, dus ik kan wel weer wat maaltijden klaarmaken :). Brood heb ik nog genoeg, dus hoef ik morgen een keer niet te bakken, dat scheelt weer. Na het weekend is ruim op tijd... Ik heb voor komende week even voor het gemak gekozen. Ik zal weinig tijd aan koken besteden, wie weet houd ik tijd over voor verder minimaliseren, lekker buiten spelen met de kids, enz. En in de vriezer heb ik nog macaronisaus, soep en nog allerlei andere dingen, dus ik ga me vast redden :)... Totaal dus nog ruim 40 euro over van m'n challengebudget. M'n zusje is komende week jarig, dus daar reserveer ik ook nog geld voor, dus ik houd niet helemaal die 40 over.

Laat ik alle aanbiedingen liggen? Nou, ehm, nee... Al een paar jaar zeggen we steeds dat we nodig horren moeten gaan kopen. Ik vraag me oprecht af waarom we dat niet eerder hebben gedaan. We hebben er zelfs nog nooit eerder naar gekeken qua maten, prijzen, enz... Ik zag laatst een mooie plissédeur en dacht 'zoiets zouden wij ook moeten hebben, dat is makkelijk voor de kinderen en ook stevig, geen vingers ertussen, enz.' Toen ik dat gistermorgen tegen Peter zei, zei hij 'joh, regel het...' En wat zie ik tot mijn geluk? Bij Karwei op alle Bruynzeel horren 25% korting. Meteen heb ik een rolmaat gepakt, een document gemaakt in Word, alle maten genoteerd en de bijpassende horren erbij gezocht. Tijdens de lunch even met Peter overlegd, geen opmerkingen, dus na de lunch - hup, kids in de auto en naar Karwei. Zowaar hadden ze alles (!) op voorraad en kwam ik met maar liefst 10 horren en 1 hordeur thuis... Totale besparing 219,13. Ehm, nee, zo werkte dat niet... Totale uitgave: 657,37... Ik heb gemerkt aan mezelf dat ik echt slecht ben geworden in geld uitgeven, maar vanmiddag ging het fluitend. Vorig jaar is Peter op een avond gestoken door een insect, ik maakte er een grapje over, omdat hij eindelijk ook eens een bult kreeg. Ik heb normaal gesproken megarode plekken en krijg er jeuk van, terwijl je bij hem niet eens kan zien dat ze gestoken hebben. 'Nu voel je ook eens wat ik voel, haha...' We lachten er samen om, maar de dag erna was z'n hele bovenarm gevuld met een grote rode plek en je raadt het misschien al; het werd een allergische reactie op de insectensteek, nl. netelroos o-ve-ral :(... Maandenlang heeft hij er flink last van gehad, dus vandaar dat ik nu - jawel, in de no-spend-month - meteen spijkers met koppen heb geslagen en het hele riedeltje heb gekocht... En gisteravond meteen de eerste opgehangen... Nog 10 te gaan ;)... Doel is om voor onze zomervakantie ze te hebben hangen... Het lijkt me zo fijn om 's nachts de ramen ongestoord open te kunnen hebben zonder muggen en vliegen te lokken en om de achterdeur open te hebben zonder gordijn dat steeds naar buiten waait en waar de vliegen dan weer onderdoor vliegen, enz. Ik reken (onbewust) nu steeds alles terug naar een weekbudget en als iets dan bijv. 20 euro kost, denk ik 'pfft, daar kan ik 3 dagen met m'n hele gezin van eten'. Gistermiddag heb ik daar totaal niet over nagedacht en pas bij het schrijven van m'n blog heb ik het even uitgerekend; ruim 13 weken... En nog ben ik niet teleurgesteld, nee echt niet. Gewoon bijzonder happy :)!

De rest was al bij de juiste deur/het juiste raam gezet, nog even snel deze foto...

Overigens; door het zelf te plaatsen, besparen we maar liefst tussen de bijna 500 en ruim 600 euro (!!), gebaseerd op de prijzen van de website van hun montageservice... Wauw, dat had ik niet verwacht... Zelfs m'n vader kan die rolhorren plaatsen, dus moet het ons ook lukken, hahahahaha ;)... 

Bij dit soort dingen geldt; doe wat er in de handleiding staat en neem de tijd. Dan komt het al snel goed en hoef je echt geen klusjesman/-vrouw te zijn om tot een acceptabel resultaat te komen... 

En wat doen jullie? Let je wel of niet op (grote) aanbiedingen? Sla je groot in of niet? Waarom wel of niet?

Voor iedereen een goed weekend!

17 opmerkingen:

  1. Ik koop vaak bij de AH. Zeker vlees en vis met een 35% korting sticker. Ik kom van ongeveer 20€ in de week rond. (Voor een persoon)
    Hor deuren zijn geweldig. Ik heb ze bij mijn balkon deuren en in twee bovenlichten. Heerlijk! Veel plezier met de investering.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kopen ook meeste bij AH en af en toe bij Aldi. Ik had altijd redelijk voorraad maar dat hebben we paar weken geleden aangepast zodat we maar weinig meer op voorraad hebben. Geen 6 deo meer maar 2, geen 4 shampoo maar 1 enzovoort.

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hadden in ons vorige huis geen folders, we hadden een sticker op de deur. Nu in ons tussenhuis krijgen we wel folders. Als ik iets nodig had keek ik gewoon op de foldersite om te zien of het ergens voordeliger was.
    Nu hebben we weer een bende papier in huis en krijg je inderdaad weer een koopdrang. In ons nieuwe huis gelijk weer een nee ja sticker.☺

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Folders kijken is leuk maar je moet idd oppassen dat je geen dingen koopt die je niet nodig hebt. Ik deed het altijd zo in nl dat ik op m'n briefje de folderprijs schreef van een product en in winkel keek of het eigen merk niet voordeliger was en idd dat was nogal eens het geval. Nu we niet meer in nl wonen kijk ik evengoed naar de aanbiedingen en de huismerk prijs en als we het nodig hebben en het echt veel scheelt neem ik het mee eigenlijk precies wat ik nl ook deed . En anders leuk maar niet nodig.

    Henriette
    www.onsleveninroemenie.blogspot.ro

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik let wel op de aanbiedingen. Meestal zoek ik (voor ik boodschappen ga doen) de aanbiedingen van de Poiesz en de AH op en maak mijn boodschappenlijstje daar omheen. Daarbij houd ik er rekening mee dat huismerken goedkoper zijn. Het is ook zo dat vaak luxe producten in de aanbieding zijn (pakjes en zakjes etc.). En die gebruik ik nou juist weer niet. Maar vooral de Poiesz heeft goede aanbiedingen op het gebied van groente, fruit en vlees. Daar maak ik graag gebruik van. Ik eet ook wat speciaal, ivm mijn huid. Dan scheelt het wel als die producten in de aanbieding zijn. De valkuil die je beschrijft: verleid worden door dingen die je niet nodig hebt, herken ik overigens wel. Maar dat kan ook gebeuren als je er in de winkel langsloopt. Het blijft zaak daar alert op te zijn.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi,
    Ik doe boodschappen bij AH omdat dat de enige supermarkt is op ons dorp. Verder haal ik de zuivel, vlees en aanbiedingen bij Emté en de Aldi als ik in een nabijgelegen dorp ben.
    Naar AH ga ik meestal 's avonds en let goed op de ronde stickers :-). Vaak is het brood dan afgeprijsd.
    In de zomer vind ik het fijn om een gevulde kelder te hebben. We eten toch wat makkelijker en ik hoef dan niet in de vakantie om "grote" boodschappen.
    We hebben geen horren voor onze ramen. Toch staan onze ramen 's nachts open! We wonen vlak bij het water, maar we hebben bijna nooit muggen (gelukkig).

    Groetjes,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat gevoel ken ik. En moet er zelf weleens om lachen. Aan de ene kant zuinig met het wekelijks budget, en aan de andere kant net zo makkelijk een grote uitgave. Zo kopen wij om de 5 jaar een nieuwe elektrische fiets. Gewoon omdat wij die heel veel gebruiken. We vieren onze vakanties ermee. Bewegen ook 's winters daardoor redelijk. Want ik doe er boodschappen mee en fiets vaak naar kleinkinderen, vrienden enz.
    Wij kiezen dus voor een goede kwaliteit fiets met goede accu's.
    Zodat we over het algemeen zonder pech kunnen fietsen.
    En let wel, deze luxe kunnen we ons permitteren doordat we aan de andere kant "zuinig" leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik koop bij Coop (enige supermarkt in ons dorp) en AH (rijd ik langs op weg naar mijn werk). Ik kijk wel elke week even op hun sites wat de aanbiedingen van die week zijn, en als het producten zijn die wij anders ook al gebruiken, koop ik er wat extra van, als het houdbare producten betreft.
    Die horren zijn een goede aankoop. Ga je ze binnen een maand allemaal monteren? Anders raad ik je aan om wel even alle dozen op inhoud te controleren. Ik werk bij Karwei en helaas zijn er dit jaar al een aantal klanten teruggekomen met niet complete verpakkingen. Zit het ene onderdeel er niet in en het andere zit er dubbel in. Nooit meegemaakt met Bruynzeel maar blijkbaar is er wat veranderd in de verpakkingsmethode dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 98% van de boodschappen doe ik bij AH en de overige 2% bij lidl of vomar.
    Altijd maak ik op vrijdag mijn lijstje voor de AH en koop houdbaar in de bonus en pas de groentes aan aan de bonus. Ik maak overigens geen weekmenu. Wil graag eten waar ik trek in heb en heb dus redelijk veel voorraad. Met de vakantie maak ik nu alles op. Ook wel s lekker, maar wel heel ongezellig zo'n lege koelkast :D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kijk elke week in de folders van AH en de Spar. Dat zijn nagenoeg de enige winkels waar ik boodschappen doe, met heel soms een uitstapje naar de Aldi en de Plus en voor bakproducten de molen in Groesbeek. Deze laatste is niet echt goedkoop maar wel goed en heeft een heel groot assortiment.

    Wij wonen in een dorp, met als enige winkel de Spar. Hier koop ik o.a. zuivel en bronwater, scheelt een hoop gesjouw, want ik neem het karretje altijd even mee naar huis. 't Maakt me niet uit dat ik daar voor sommige producten wat meer betaal, ik vind dat deze winkel behouden moet blijven voor het dorp.

    Zelf koop ik meestal merkproducten. Ik beweer niet dat huismerken niet goed zijn, maar persoonlijk vind ik een aantal ervan minder van smaak en samenstelling.

    Eieren en een deel van het fruit/de groente koop ik trouwens bij de boer en vaak ook op de markt.

    Succes met je horren, ik zou de onze niet willen missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha ik vind je gebruik van producten die 'overstuur gaan' zo leuk, die uitdrukking ken ik niet. Ik zie dan direct een intens verdrietige broccoli voor me, die met snottebel hartverscheurend huilt 'ik wi-hil opgegeten wo-hor-den!' Nobel dat je dat dan ook doet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en ik moest weer om jouw woordspelling glimlachen
      nl : wo-HOR-den ... dat kwam ook goed uit ...:}.

      Verwijderen
    2. Haha! Dat was per ongeluk. Ik zit nu weer om jouw opmerking te lachen. Fijn dat we elkaar blij kunnen maken :-)

      Verwijderen
  13. Ik let wel altijd op de aanbiedingen. Maar koop niet een te grote voorraad. Meestal koop ik geen a merken, maar soms vind ik de smaak net iets beter of zitten er minder e-nummers in.
    De grote boodschappen doe ik bij de Dirk en AH en de rest bij de coop en lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik weet dat ik slecht tegen verleidingen kan dus een ja/nee sticker op de deur, want ik zie al snel een voordeel. Zelfs met gratis dingen zoals wat er op mijn werk aan mooie spulletjes weggegooid word, mijn huis slibte al weer aardig dicht , want tja gratis en mooi , dus meenemen maar. Dus maar weer even de rem erop gegooid en binnenkort weer veel naar de kringloop brengen. Want ook al zijn dingen gratis of goedkoper, een teveel aan spullen is niet handig en het resulteert maar al te vaak in uiteindelijk veel weggooien of wegbrengen , zonde van alle moeite die je deed in het verzamelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bij de AH heb ik geregeld alleen maar de bonusaanbiedingen en verder alleen de voordelige huismerken. Zo leuk, dat bedrag dat je dan als bonus ontvangt.
    Groenten en fruit als het even kan ook in de aanbieding.

    BeantwoordenVerwijderen