Pagina's

vrijdag 7 juli 2017

Tip - kaart naaien

Als bedankje naaide ik een kaart voor juf. Graag deel ik met jullie hoe ik het maakte :)...

Je hebt nodig:
- Kaartkarton (evt. 2 kleuren)
- (Contrasterende of juist dezelfde kleur) garen
- Touw, lint, bedel, oid
- Stempels of mooie stift/pen voor handlettering
- Schaar of mesje om kaart op maat te knippen/snijden
- Evt. (foto)lijm om aan de achterkant een andere kaart te plakken zodat je de afwerking niet ziet.
- Naaimachine met een gewone naald (hoeft geen speciale naald te zijn, ik gebruik m'n standaard machinenaald, gaat prima :))



Bedenk een thema, bijv. nieuwe woning (huisje), felicitatie (ballon), beterschap (bloem), rijbewijs (auto) o.i.d. Let op; het moet uitvoerbaar zijn in vrij sobere vormen, anders maak je het jezelf wel heel lastig.

Zelf pakte ik alles uit m'n voorraad. Hobbykarton in 2 kleuren (Euroland), garen (uit de voorraad), henneptouw (hobbywinkel), lint (Wibra), stempels (Hema) en fotolijm (hobbywinkel).

Ik zal even beschrijven hoe ik mijn eigen kaart maakte, uiteraard zijn er eigen variaties in overvloed te bedenken. Misschien kan ik je helpen door dit idee te delen ;)...

Knip of snijd de lichtere kaart op iets kleiner dan de donkerder kaart. Plak met lijm de kaart in het midden iets vast, zodat het niet verschuift tijdens het naaien. Naai met een siersteek (naar eigen inzicht en anders een zigzag of rechte grove steek) de kaarten op elkaar. Handigst is om op de hoeken te draaien met de naald in de kaart.



Bedenk een vorm voor op de kaart, knip dit van een (oud) stukje papier (of print een kleurplaatje van internet voor de vorm). Leg het op je kaart en leg je lint  of touw eromheen. Zelf pakte ik 3 henneptouwtjes van zo'n halve meter lang, maakte het vast aan de deurklink en vlocht er een lang koord van.



Leg het touw op het beginpunt en naai het vast met een grove stiksteek of een zigzagsteek. Ik vond een contrasterende zigzagsteek wel wat hebben, maar 't is maar net wat je smaakje is ;). Tip: Als je naait met een rechte stiksteek; gebruik dan niet een te kleine stiksteek, dan kan de kaart ietsje scheuren en laat je stiksteek los...


Ik heb het een beetje op gevoel gedaan en tussendoor m'n touwtje steeds verlegd. Als je figuur erg ingewikkeld is, kun je ook met de hand op bepaalde punten je touw even vastzetten.



Bij het eind aangekomen knipte ik de touwtjes af, pakte het restantje van het gevlochten touw en vouwde er een 'stokje' van voor mijn appeltje. Even rechte stiksteek heen-terug-heen-terug
eroverheen.



 Daarna een stukje lint voor het 'blad', gewoon met de hand beetje gerimpeld neergelegd en ook heen-terug-heen-terug eroverheen gestikt.


Met de stempel even de tekst 'Bedankt' erop gestempeld. In mijn geval gebruikte ik permanente Stazon-inkt in de kleur bruin, maar simpele Bruna-inkt volstaat ook prima. Die heb ik echter alleen in zwart, dus vandaar dat ik de andere inkt gebruikte.

Met lijm aan de achterkant een kaart geplakt en een bedankt-verhaaltje voor juf geschreven met de namen van alle kids. Vastgemaakt aan het cadeautje (morgen te vinden op m'n blog met werkbeschrijving). Uiteraard weer met hetzelfde henneptouw, onderaan 2 pareltjes, knoopje in het touw en klaar is je kaartje :)!

Zo kun je altijd een kaartje maken in je eigen thema en eigen kleuren en natuurlijk in een stijl die past bij je cadeautje en/of bij de ontvang(st)er!

Heb jij ooit een kaartje genaaid met de naaimachine?

3 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee weer! Het ziet er zo ook wel echt heel mooi uit. Knap gedaan!

    Vroeger borduurde ik wel kaarten, dat was altijd leuk om te geven inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee! Een kaartje op de naaimachine heb ik nog niet gemaakt. Wel "pak" ik wel eens cadeautjes in op de naaimachine door het papier dicht te naaien. En ik heb wel eens slingers gemaakt van papieren cirkeltjes ook op de naaimachine.
    Groeten,
    Anna

    BeantwoordenVerwijderen