Pagina's

vrijdag 1 februari 2019

Zelfgemaakte enveloppen

Op mijn Facebookgroep werd een leuk creatief idee gedeeld dat ik graag met jullie deel: Zelfgemaakte enveloppen van oud papier. De folder van Intratuin werd gebruikt (mocht je een nee-nee-sticker hebben net als wij kun je vast even je buren vragen of die hem niet gebruiken of een andere folder/tijdschrift gebruiken). Als ik dit zelf zou doen, zou ik even naar de ruilkast gaan voor leuke geschikte tijdschriften. 

Kijk dan hoe leuk al die enveloppen met het voorjaar:

Werkwijze: Je knipt een vierkant (bijvoorbeeld 20x20 cm, groter of kleiner kan ook). De onderste punt vouw je naar boven (iets boven het midden). De zijkanten vouw je naar binnen en als laatste vul je het envelopje en vouw je het flapje eroverheen. Daarna plak je de envelop dicht. Je kunt ook de zijkanten alvast dichtplakken, flap aan de bovenkant openlaten, zodat je een voorraadje hebt.


Leuk om cadeau te geven met geld, een mooie kaart, enz. Wanneer je dit wilt verzenden kun je het beste even een wit etiket erop plakken of uit een envelop of andere brief uit je oud papier bak even een wit vlak knippen. Anders herkennen ze op zo'n drukke achtergrond het adres niet en komt misschien je mooie envelop niet aan.

Ook leuk om een klein doosje van te maken voor een klein cadeautje. Wat favoriete theezakjes, losse thee, wat bloemenzaad, noem maar op. 

Wil je meer van dit soort leuke ideeën delen? Meld je even aan via mijn Facebookgroep! We vinden het leuk om geïnspireerd te worden door elkaar. 

Maak jij weleens zelf enveloppen? Wat is je favoriete (oud) papier?

8 opmerkingen:

  1. Ik gebruik vaak tekeningen van de kinderen. Dat ziet er vrolijk uit en is een prima wijze van hergebruik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een superleuk idee. Het zijn ook nog eens fleurige enveloppen. Dit kan ik ook wel : )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doe dit al jaren Ik heb zelf een witte envelop uit elkaar gehaald. Die op karton overgetrokken en uitgesneden Dit gebruik ik als mal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk, ook om te doen.
    Ik gebruik er oude, grote, fotoboeken voor en ook oude muziek boeken.
    Dan krijg je enveloppen met muzieknoten erop. Ik heb ook wel gezien dat mensen enveloppen maakten van oude landkaarten (uit boeken). Was ook heel erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk! Dank voor het delen! Je kunt van een 5 of 10 of 20 of meer euro biljet ook hoedjes van papier vouwen of bootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk zeg! Ik hou 'm in gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit doe ik al jaren. Ik gebruik voornamelijk oude kinderboeken en atlassen/wegenkaarten.
    Groet, Ikkelien.

    BeantwoordenVerwijderen