Pagina's

dinsdag 5 februari 2019

Fruit - 7 weken over datum ?!

Zondagmiddag wilde ik sinaasappels persen en ik realiseerde me dat 1 van de 3 netten eerder gekocht moest zijn. Bij sinaasappels komt dit niet heel precies, maar sinds kort ben ik erachter dat er een datum (ja, echt!) op het label staat. Geen 'uiterst houdbaar tot', maar 'beste kwaliteit t/m...' Ik zou me niet verbazen wanneer er consumenten zijn die (evenals bij de 'tenminste houdbaar tot...') zulke netten weggooien als de vermelde datum verstreken is... 
Ik keek dus even op de labels welke ik het laatst gekocht had. Huh? 17-12-2018?! Waarschijnlijk lag dit net onderop, zijn nieuwe netten erbovenop gelegd en is eerst de nieuwe gebruikt. Oeps, die moeten eerst op. Net open gemaakt en schetst m'n verbazing waren ze alle 13 nog helemaal goed. Geen schimmel, geen plekjes, niets! Wel was de schil een beetje stug en rimpelig, maar met persen merk je daar niets van.


En de smaak? Die was prima, echt helemaal niets mis mee :)! Geregeld heb je een beschimmelde sinaasappel in een net dat nog even houdbaar zou zijn volgens het label; kortom - die datum zegt lang niet altijd wat...

Ik zag een leuk idee voorbij komen op Facebook; iedere week 1 maaltijd/1 ding kopen met een verstrekte houdbaarheid om zo voedselverspilling tegen te gaan. Het lijkt natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar alle beetjes helpen. Zelf probeerde ik het al, maar dan liefst wel iets dat niet al te ongezond is en dat we ook echt gaan gebruiken. Het mag best een keer een 'luxe' product zijn dat we normaal niet gebruiken (bijv. een dessert), maar het lukt niet altijd omdat ik 1 tot 2x per week boodschappen doe en er niet altijd afgeprijsde producten zijn die ik gebruik.

Wat vind jij van een 'tenminste houdbaar tot'- of 'beste kwaliteit t/m'-datum op producten?
Koop je weleens iets dat op datum is? Waarom wel/niet?

12 opmerkingen:

  1. Ken je de organisatie Too good to go?
    https://toogoodtogo.nl/
    Ik heb onlangs voor het eerst een z.g. een Magicbox gekocht bij een aangesloten bakker.
    Was erg lekker, verrassende inhoud, naast het brood uiteraard.
    Heel lekker en vers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij het kopen let ik wel op. Ik heb graag veel voorraad en doe regelmatig boodschappen in zowel Belgie als Duitsland en koop dan dus voor meerdere weken in. Met de voorraad ga ik ook zorgvuldig in, echt het oudste het eerste en in de kast spiegelen.
    Afgeprijsde dingen op de datum gebruik ik meteen of 1-2 dagen erna of het gaat in de vriezer.
    Ik kwam afgelopen week een blikje smak tegen dat tot 2017 "goed" was, smaakte erg lekker in plakken gebakken op brood

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Regelmatig.
    Maar dan wel direct opeten of in de vriezer.
    Het scheelt 35 %
    Dat vind ik een behoorlijke korting en het wordt niet weggegooid.
    Mijn man is er een meester in om zo in te kopen.
    Ook op aanbiedingen let hij , wel van producten , die we altijd kopen. Op zolder hebben we een kast , die we onze winkel noemen , daar staan producten die langer houdbaar zijn.
    Groet ,
    Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik let zeker wel op de aanbiedingen en koop regelmatig afgeprijsde producten. Met name vlees gebruik ik dan wel dezelfde dag of het gaat direct in de vriezer.
    Maar er zijn allicht mensen die het niet meer eten als het "over de datum" is. Vaak is het gewoon nog goed en zonde om weg te gooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroeger weckte mijn moeder alle groentes uit onze moestuin en zij schreef nergens een datum op. We zullen dus met grote regelmaat iets gegeten hebben wat volgens de huidige maatstaven flink over de datum was. Zijn we er ooit ziek van geworden? Volgens mij niet. Mijn moeder opende een pot en als het goed rook, was het volgens haar gewoon eetbaar. Zelf let ik alleen bij vlees op de houdbaarheidsdatum , verder kijk ik net als mijn moeder of het er goed uitziet, of het nog goed ruikt en een stukje schimmel kun je er vanaf snijden. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik koop regelmatig afgeprijsde producten, maar in principe alleen als ik het product kan gebruiken. Ik koop geen dure dingen die ik anders nooit koop.
    Het is soms wel verleidelijk hoor! Vanmiddag had ik potjes gegrilde groenten en gegrilde champignons op olie in handen, van €2,66 voor €1,33. Echt zo'n luxe artikel dat ik anders nooit zou kopen. Er zat maar weinig in en omgerekend per kg was het nog steeds erg prijzig. Ik heb het niet gekocht, maar het scheelde weinig. Juist doordat het voor de helft van de prijs was, leek het een zeer voordelige koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Groenten en fruit blijven hier echt lang houdbaar in de koelkast. Verder koop ik graag met een 35 % korting sticker - al kom ik die sticker minder vaak tegen nu we plasticvrij proberen in te kopen.

    Die sinaasappels zou ik gewoon eten ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind de meeste tht stickers grote onzin. Er zijn legio mensen die alles na de tht datum weggooien. Wat een verspilling. Gewoon je zintuigen gebruiken. Dan kan er niet veel mis gaan. Alleen oppassen met vlees. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij kopen ook graag producten met kortingsstickers. Vooral vlees/vis en zakjes gesneden groenten. Thuis gaat dat gelijk in de vriezer en dan komt t vanzelf op. Zeker met vlees en vis vind ik het echt gênant als dat weggegooid zou moeten worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hadden in ons laatste eindejaarspakket een zakje speltmeel, waarin een wormpje zat en soort draden. Houdbaar tot juli 2019?! Gauw weggedaan. In mijn lade kwam ik ook nog een restje speltmeel tegen, houdbaar tot 31-12-2017!, niets mis mee, pannenkoeken van gebakken en lekker gegeten. Dus wat zegt zo'n datum??

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heb laatst een rollade onder uit de diepvries gebraden van tht eind 2017 was erg lekker niets mis mee waarschijnlijk per ongeluk onderin terecht gekomen deze keer. Nu hadden de kinderen gewoon tussendoor een extra lekker stukje vlees. En inderdaad je zintuigen gebruiken. Als er echt niets bijzonders aan is gewoon uitproberen. Ook appeltaartmix laatst gewoon gebruikt, dik over de datum; was alleen veel kruimeliger. Verse appels boter eieren en rozijnen erbij prima toch. Soms echt genieten. Ergens anders op de wereld eten ze vast niet zo goed en lekker als wij allemaal. Hart.groet Arianne

    BeantwoordenVerwijderen