Pagina's

donderdag 7 februari 2019

Zero-waste - recycleren snoetenpoetsers deel 1

Je kent het wel; snoetjes met chocoladepasta, snottebellen, vieze handjes, enz. Hup, even een keukenpapiertje. Nu had ik al een poosje geen keukenpapier meer gekocht en pakte ik altijd een schoon vaatdoekje, maar inmiddels vlogen die erdoor. Ik bedacht dat ik kleinere doekjes nodig had, maar een stapel zakdoeken leek me ook weer niet handig voor op het aanrecht. 

Toen ik van een oud hoeslaken 2 hoeslakentjes had gemaakt voor de co-sleeper had ik nog wat restjes over van de zijkanten. Eerst wilde ik het locken, maar met dat ik het pakte dacht ik dat knippen met een kartelstofschaar ook prima zou kunnen. 

Ziedaar:

30 kleine doekjes (ik denk ongeveer 15x20 cm). Echt bedoeld voor 1x snoetje poetsen, een keer een neusje afvegen, enz. Daarna gaan ze in de was:

Na 2 hoeslakens en 30 snoetenpoetsers was er alleen dit lockbakje nog over met restjes textiel van het hoeslaken :)...

Niet te geloven; als je zo'n hoeslaken ziet die in het midden dun wordt en ineens een gat krijgt, denk je meteen 'hup weg ermee, kun je niks meer mee'. Toch wel dus... 

De doekjes zitten in een pot op het aanrecht en ze worden veel gebruikt, ideaal!


Al eerder maakte ik wasbare billendoekjes van hydrofiele luiers. De werkbeschrijving vind je hier.

Ik gebruik gewoon boeken van de bibliotheek om ideeën op te doen voor het maken van dingen van oude stoffen, maar dat zijn over het algemeen boeken die nieuwe stoffen gebruiken. Bijv. 'Beginnen met naaien' heb ik voor dit project gebruikt. 
Voor jurkjes heb ik geregeld 'Zelfgemaakte kleertjes 2' gebruikt, helaas is dat boek uitverkocht volgens mij.

16 opmerkingen:

  1. Doen wij hier ook. Washandjes gemaakt van oude handdoeken. Iedere maaltijd ligt er een nat washandje op tafel. Ideaal!
    En doekjes gemaakt van oude hydrofiele luiers. Die gebruik ik als billendoekjes. Ik wil het ook nog eens uitproberen ter vervanging van wc papier bij alleen plassen.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat werkt goed Yvonne, hydrofiel gaat wel rafelen in de was, dus ik heb ze met een locksteek afgewerkt. Maar misschien dat een kartelschaar ook volstaat, die had ik toen nog niet. Ik heb onlangs ook weer een grote stapel wasbare billendoekjes gemaakt omdat de oude versleten waren.

      Verwijderen
  2. Leuk zo in die pot! Wij gebruiken voor handen en gezicht altijd wasbare doekjes maar voor de neus is ik nog geen fijn alternatief. Toch maar eens speuren naar een oud maken, desnoods bij familie ;)
    En dan zo'n mooie pot maken natuurlijke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nog een laken van mijn oma, die in 1980 overleed, en dat heeft in het midden een engelse naad en aan de zijkant dus wat dunner. Heerlijk in de zomer als het warm is en dekbed teveel is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik gebruik ook geen keukenpapier maar herbruikbare (gerecykleerde) doekjes. Ik heb nog een heleboel ouderwetse flanellen onderlakens die familieleden wegdeden omdat ze liever hoeslakens gebruikten. Ik gebruik dus wel nog gewone onderlakens. Als een flanellen onderlaken op de ligplaatsen dun wordt, scheur ik het laken in twee, draai de twee lakenstukken zodat de goede kanten tegen elkaar komen te liggen.Ik naai die dan aan elkaar en werk af met een platte naad. De naad ligt in het midden en niemand heeft er last van. De zijkanten van het laken werk ik dan af met een zoompje. Zo'n hersteld laken kan nog een hele tijd gebruikt worden. Eens toch afgedankt, zijn de hoeken nog steeds in goede staat. Daar maak ik dan schotelvodden mee : twee lappen flanel van 32 cm op elkaar en aan elkaar naaien met een locksteek. Die schotelvodden gaan dan nog heel lang mee.
    Van gewone onderlakens heb ik hoeslakens gemaakt voor het bed van mijn moeder omdat zij een zeer dikke matras heeft en de hoeslakens die daarvoor te koop zijn, zijn enorm duur.
    Handdoeken met versleten plekken worden ofwel gastendoekjes, slabbetjes toen de kinderen en kleinkinderen die nog nodig hadden of washandjes.
    liesbet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben al wat ouder, zeg maar van voor de tijd dat er snoetepoetsers waren. Die ik dan ook onzin vind, en/of goed bedacht door producenten om de klant geld uit de zak te kloppen. Thuis gebruikte ik washandjes, hydrofiel washandjes,gemaakt van hydrofiel luiers. Die luiers gebruikte ik het eerste jaar ook om de baby af te drogen, veel praktischer dan een handdoek. Voor onderweg had ik altijd een Tupperware-bakje bij me met een vochtige washand.
    Erg leuk om te lezen dat de jonge moeders van nu de ouderwetse manieren weer toepassen. Het scheelt zoveel afval en geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor onze kinderen heb ik destijds tetraluiers en flanellen luiers gebruikt. We gebruikten zowel thuis als elders ook altijd gewoon een nat washandje om de billetjes te reinigen bij het verluieren. Mijn ganse collectie flanellen en tetra luiers heb ik, toen ik die voor de kinderen niet meer nodig had, gebruikt als keukenhanddoeken....liesbet

      Verwijderen
    2. Ja al die lapjes en doekjes ken ik ook niet maar ik gebruikte washandjes en die maakte ik ook wel zelf van oude handdoeken. Trouwens voor het kamperen maakte ik van oude handdoeken kleine handdoeken ( halve) die ik dan later weer vermaakte tot washandjes of vaatdoekjes. Dat laatste, zelf vaatdoeken maken doe ik nog Daar kopen jullie toch niet die gele doekjes voor? Bij Dille en kamille verkopen ze heel goede maar zelf maken kan nog veel beter. Ik heb ze ook wel gebreid en je kunt ook vaatdoeken haken

      Verwijderen
    3. Nee, die gele vind ik niet fijn. Die laten altijd van die gele pluisjes achter, dus gebruik ik nooit.

      Verwijderen
  6. Wat een goed idee! Ik ga het ook doen denk ik.
    Het keukenpapier vliegt erdoor met 3 jonge kinderen en die doekjes zijn zo klein, die was je zo mee.
    Ik ga er vanavond direct mee aan de slag, anders blijft het er weer bij. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er nog snoezig uit ook, zo met dat randje. Betekent op deze manier knippen dat het dus niet gaat rafelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! Ik gebruik een kartelstofschaar. Bij flanel, katoen, dat soort stoffen zorgt het ervoor dat het niet rafelt. Bij zeer rafelige stoffen, bijv. badstof gebruik ik het nooit, dat lock ik altijd of daar stik ik een zoom in.

      Verwijderen
    2. Bijvoorbeeld bij Ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40174545/

      Verwijderen
  8. Daar hebben wij hydrofielen voor. Elke dag een schone en daarna in de wasmand.
    Blij dat ik er een zooi bij het tweedehands ledikantje kreeg

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een fijn alternatief voor tissues! Ik houd deze in gedachten voor een (te) dun of kapot laken oid.

    BeantwoordenVerwijderen