Pagina's

vrijdag 13 januari 2017

Week 2 - Gelukt samen met week 1 ;)...

De uitgaven zette ik al op een rijtje in de vorige blog. Er kwamen nog 2 dingen bij, nl. een doosje eieren en 2 broden...

Vandaag hadden we een productief dagje... Het plan was om appeltaartjes te bakken in muffinvormpjes. Ik had alles nog in huis, behalve eieren. Gisteravond sneed ik al de appels. Tip als je weinig tijd hebt: Schil alvast je appels, doe de suiker en kaneel erdoor en zet het in de koelkast. Ook het deeg kun je vast maken en in de koelkast zetten. De dag erna is je appeltaart dan in no-time gemaakt. Zelf doe ik het ook geregeld, maar dan met name omdat koud deeg makkelijker werkt en minder plakt. Ook kun je de appeltaart geheel maken en invriezen en erna pas afbakken. Dit heb ik niet eerder geprobeerd. 

De laatste keer had ik pech met mijn mixer. Ik heb een mixer met mengkom alleen meel stuift altijd zo, dus er gaat altijd een theedoek overheen. Deze keer hoorde ik ineens een harde brom en helaas; de mengkom draaide niet meer. Peter draaide het vanmorgen uit elkaar; tandwiel stuk :(... Balen zeg! Philips klantenservice gebeld; helaas je kunt alleen een nieuwe kopen. Ja dahag, daar heb ik dus geen zin in. Ik heb nog gezegd dat ik het een slechte zaak vind in onze huidige wegwerpmaatschappij, maargoed, plan B lag al klaar in mijn hoofd...

Ongelofelijk wat een smerigheid erin zit. Als de bak vol zit, gaat schijnbaar de mix gewoon door de gaten (waar de mixhaken in zitten) heen binnen in dat ding. Officieel vervalt de garantie als je het openmaakt, dus dat zullen mensen niet snel doen. Nougoed, ik plaatste een oproep op Facebook op een groep over gezond eten en al binnen een kwartier had ik een reactie dat iemand precies dezelfde mixer voor me had. Wauw, we zijn nu aan het kijken hoe we het verzonden krijgen... Ik houd jullie op de hoogte...

Voor de kerkbouw maakte ik net voor de Kerst pakjes cake- en koekmix. Ik had expres wat extra gemaakt, zodat ik wat cadeautjes had rond de feestdagen. Er waren nog 2 appeltaart en 1 kruidcake over. De appeltaart begon ik vast mee...



De appels had ik op de automatische piloot zitten snijden. Ik zette het in de koelkast en dacht 'ajjj, te grote stukken voor muffins...' Christilène was happy, zij mocht met een (bot) schilmesje de appels klein snijden. Groot feest :)! Niet goed te zien, maar haar gele schortje maakte ik uit een oud katoenen gordijn ;)... Blog ik later nog weleens over...

En ziedaar: 24 mini-appeltaartjes, 1x een 20 cm-appeltaartje voor komend weekend en we deden nog ongeveer 250 gram mix in de vriezer. De appels waren op, dus dat gebruik ik later wel weer een keer voor een grote appeltaart als extra erbij...  

We dronken koffie en meteen erna ging ik even wat klusjes doen. Ik ben lekker aan het opruimen in huis en zet iedere keer wat dingen op Marktplaats. Nu moest ik dus even een pakket wegbrengen, even langs ING, omdat mijn internet-wachtwoord geblokkeerd was en ik wilde even plakband halen. Nu ik veel pakketten moet verzenden, vliegt het erdoor. Ik wilde naar Action gaan, maar bedacht opeens iets anders: Ik zou naar Bruna gaan! Ik had nl. nog een boekenbon liggen en dan kostte het dus geen geld... Ik kocht meteen een plakbandautomaat erbij. We hebben er 2 (1 beneden en 1 boven), maar op de 1e verdieping heb ik de logeerkamer gereserveerd voor het inpakken van pakketten. Iedere keer vergeet ik de automaat terug te zetten en omdat ik dagelijks aan het inpakken ben; niet handig! I.v.m. m'n gestelde budget had ik Peter duidelijk gemaakt dat er geen geld was voor een extra plakbandautomaat, maar nu dus toch 1 erbij gehaald. Kosten: 4,39 voor de automaat en ik dacht 1,29 voor de plakband. Niet het goedkoopste, maar wel praktisch op dit moment...
Peter verzamelde de ingrediënten voor PIZZA :)!! Je kunt gemakkelijk op internet allerlei recepten vinden om zelf pizzadeeg te maken. Zie hier zoals hij het maakt:

Maak pizzadeeg (Google even voor het recept), maak een platte grote lap op bakpapier op je aanrecht ter grootte van het ovenrooster. 

Smeer het geheel in met pesto (rode was op, dus hij pakte groen).

Verdeel 1 blikje ananasblokjes en 1 pakje hamreepjes eroverheen.

Strooi geraspte kaas erover (wij raspen het met de Tupperware kaasrasp; 1 van mijn Tupperware-favorietjes, wat een ideaal ding is dat, zeg!) en zet het in de oven...

Het resultaat!! Altijd hadden we lekkere pizza, maar we zeiden tegen elkaar dat dit echt de lekkerste was tot nu toe. Wat deden we anders dan eerst? De pizza afbakken op een rooster i.p.v. een bakplaat en we gebruikten groene i.p.v. rode pesto. Met name het eerste heeft denk ik veel invloed op hoe krokant je pizza wordt... Een klein stuk bleef over, dit hebben we in het bakpapier gewikkeld in de oven gelegd voor morgen. Even afbakken in het kleine oventje en weer lekker smullen als extraatje bij de lunch...
Op het aanrecht stonden mijn appeltaartjes te wachten. Ohhh, het rook zo ontzettend lekker... Vanmiddag proefden we er al 3. Het smaakte echt heerlijk... 

4 bakjes, waarvan 3 voor in de vriezer...

Het bosje gedroogde basilicum uit onze eigen tuin werd door Peter met een kruidenschaar in stukjes geknipt. Oooooooit kon je bij de Albert Heijn van die moestuintjes sparen. We kregen heel lief van onze buren een moestuin cadeau. We hebben er ontzettend lekker van gegeten en deze bieslook deed het achterliggend jaar weer heel goed. Gratis smullen dus :)... 

Het leuke glazen potje kocht ik ooit op een markt met kruiden om zelf kruidenboter te kunnen maken. Tegenwoordig verzint Peter zelf wat en smaakt het nog steeds heerlijk. Het potje doet na 2 jaar nog steeds dienst voor van alles en nog wat; gedroogde kruiden, kruidenboter, enz. Ideaal... 

Op naar week 3. Komende 2 weken toch nog flink aan de 'bespaar-bak', want die 15 euro die ik bij elkaar had gespaard voor mijn broertjes verjaardag is voor de helft weer opgegaan in deze week... Totale stand voor 2 weken: 94,59... Op zich binnen budget, ik ben voorzichtig tevreden... 

Oja, er schiet me nog 1 ding te binnen; De verzendkosten voor de pakketten die ik verkoop haal ik niet van het weekbudget af. Dit doe ik niet, omdat ik ook de inkomsten via Marktplaats niet bij mijn weekbudget optel. Anders worden de verhoudingen enigszins scheef ;)... Voor iedereen een goed weekend!

2 opmerkingen:

  1. Ik weet niet precies wat voor pakketten je verzend,maar ik laat altijd de ontvanger de verzendkosten betalen.
    En die appeltaartjes zien er erg lekker uit. Mag ik je recept voor het deeg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon pakketten van spullen in huis die ik verkoop. Ik schreef dat ik pakketten weg ging brengen en dacht ineens 'oja, even zeggen dat die niet bij de 50 euro inzitten'. Inderdaad laat ik de mensen hier ook altijd voor betalen... W.b. de appeltaartjes: Gewoon appeltaartmix ;)... Ik zal eens zoeken naar het recept voor een 28 cm vorm, dan voegen we nl. altijd wat extra boter, suiker en bloem toe om genoeg te hebben. Dat zouden we eerst niet doen, maar per ongeluk had Peter teveel boter toegevoegd, nl. 250 ipv 150. Ik heb toen even snel berekend hoeveel bloem en suiker erbij moest om het recept te laten 'kloppen'. Ik kom er nog een keer op terug, maar heb het recept niet bij de hand...

      Verwijderen