Pagina's

dinsdag 10 januari 2017

Recycleren - Jurkje

Met een dikke 37 weken zwanger en hoogzomer wist ik afgelopen augustus niet meer hoe ik zitten of lopen kon vanwege de ernstige bekkenpijn :(. Vandaar dat ik iets oppakte dat al langer op m'n lijstje stond: Iets nieuws maken uit iets ouds. Bij het opruimen van de kledingkast van manlief kwamen er supermooie overhemden tevoorschijn (vaak merk) waarvan de manchetten versleten waren of de boorden groezelig door de jaren heen... 

Ik deed ze in een grote bananendoos en wilde het in de kledingcontainer doen. Ineens haalde ik de stapel eruit en zei 'ik bewaar het'. Peter had zoiets van 'ach, dan ligt het er weer, doe toch weg dat spul...' maar ik beloofde hem dat ik voor eind van het jaar een begin had gemaakt met de verwerking en dat hij me er anders aan mocht houden om het alsnog weg te doen. 

Ik zal zo goed mogelijk uitleggen wat ik deed...

Nodig: 
Overhemden, oude gordijnen, lakens, beddengoed, oid.
Patroon voor een jurkje
Knoopjes (of een rits)
Garen (wit is vaak voldoende, evt. contrasterend kleurtje)
Katoen
En natuurlijk; een naaimachine, stofschaar, spelden, patroonpapier

 
Ziedaar; mijn patroon van het jurkje. Ikzelf haalde het uit het boek Zelfgemaakte Kleertjes deel 2. Ik gebruikte Babette, model 3. Dit boek vroeg ik voor mijn verjaardag een jaar eerder, dus leuke aanwinst. Ik mat de maten; Christilène is klein voor haar leeftijd, dus met haar ruim 3 jaar had ik het patroon van een 2-jarige gepakt en de naadtoeslag er wél bijgetekend, zodat het net een tikje groter werd (officieel zat de naad al bij het patroon in). 

Ik nam een oud hoeslaken. De bovenkant (die op je matras ligt) is vaak wat versleten en wat dunner. Ideaal als voeringstof dus. Een geruit overhemd van Brax leek me het leukst voor dit project. Voor de rok was het niet breed genoeg, dus het patroon op de gok ietsje versmald. En 1 mouw van een wit overhemd voor het bovenlijfje.

En dan hét moment; de schaar erin voor het rokdeel... Eerlijk is eerlijk; dat was voor mij wel even een dingetje ;). Maar; ik hield mezelf voor: Als het mislukt pak je het volgende overhemd, het is 'gratis' stof, want anders had je het toch weggedaan...

Toen het bovenlijfje; Ik nam alles recht van draad, maar de achterkant (die uit 2 delen bestond) heb ik haaks genomen uit de stof, zodat ik uitkon met slechts 1 mouw. 

Oeps... Foutje ;)... Te enthousiast in elkaar gestikt, haha 2 dezelfde. Ahum, weer even lostornen en opnieuw...


En het bovenlijfje is klaar...

Dit was alles wat ik overhad van die ene mouw... In het kader van; hoe produceer ik minder afval... Ik vind dat ik goed m'n best heb gedaan. Er zijn mensen die dit soort stofjes voor bijvoorbeeld vulling van kussens gebruiken. Zelf doe ik dat niet. Zelf hergebruik ik kussens (dus ik naai een keer een nieuwe hoes om 'oude' vulling) of ik naai kussens voor een cadeau. Ik vind kussenvulling vaak zachter en wat 'egaler' ogen. Mocht iemand echter interesse hebben in mijn restjes stof; laat het weten, dan bewaar ik het voor je!

En KLAAR! De sierknoopsgaten (eigenlijk knoopsgaten voor wol) zijn mijn favorietje op mijn naaimachine. Ze bestaan uit leuke kruisjes en het oogt leuker dan een gewoon recht knoopsgat. Ik had nog een restje donkerblauw garen en met een wit spoeltje ziet dat er netjes uit. Ik had de knoopjes van het overhemd willen gebruiken, maar ineens herinnerde ik me het Action-doosje dat mijn moeder laatst gaf. Ze had het gekocht, maar per ongeluk dubbel. Ik nam het mee en die schattig rode bloemetjes stonden hier perfect bij...

Eenmaal klaar vond ik de voorkant ietwat 'kaal'. Ik pakte een klein stukje donkerblauw haakkatoen en nog 2 rode knoopjes en uit de losse pols naaide ik met de hand nog 2 bloemen erop. Ja, dat vond ik persoonlijk beter. Het brak, zag er wat leuker uit voor een kind. (Sorry voor de foto; ik krijg hem niet gedraaid...) 

Even poseren... Ze houdt echt niet van passen, dus ik maak zulke jurkjes vaak 'op de gok'. Tussendoor een keer als ze het niet merkt en bijvoorbeeld een boekje leest houd ik het even snel op haar rug om te kijken of ik een beetje goed ga. Maar tussendoor 3x kijken; nee, gaat ze niet doen...

De bloemetjes...

Ze heeft het vaak gedragen. Ook met bijvoorbeeld donkerblauwe lange legging, donkerblauwe longsleeve en een truitje. In enkele weken is ze echter enorm gegroeid waardoor ze het niet meer past. Ahh, echt jammer, want het is 1 van m'n favoriete projecten... Ik heb er begin oktober nog 1 gemaakt met wat kant eraan voor een bruiloft. Ook hiervan zal ik binnenkort een keer de foto's showen... 

Recycleren jullie ook weleens? Nog leuke suggesties? Ik ben nog op zoek naar jongenskleding maat 56/62, jurkjes maat 92/98 en ik heb nog een cognackleurige broek van Peter liggen en nog aardig wat overhemden en kleding van mijzelf, dus roep gerust...

11 opmerkingen:

  1. Dat is een leuk jurkje. Lijkt op een jurkje dat ik ooit maakte voor mijn dochter toen ze klein was. NU Is Ze 16 En mag ik niets meer maken dan alleen een gebreid vest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, wat grappig, dat is zelfs al lang geleden! Ook van andere kleding toentertijd gemaakt? Of van 'nieuwe' stof? Dat 'niets meer mogen maken' zal wel de leeftijd zijn ;)... Over 5 jaar is ze zelf enthousiast naaister ;)... Althans, zo ging het bij mij...

      Verwijderen
    2. De rok maakte ik van een zwangerschap hes van mij. Hij was lichtblauw met donkerblauwe bloemetjes .het bovenstukje van een lichtblauwe linnen die over was. De knoopjes weet ik niet meer...ik weet nog dat ik er heel trots op was. Stond zo mooi. Ik zag het pas nog op een foto omdat ik die aan het uitzoeken was om een boek te maken voor mijn zoon die ging trouwen.

      Verwijderen
    3. Ah, leuk zeg! Toen was het heel normaal om kleding opnieuw te gebruiken voor naaiklusjes. Tegenwoordig noemen we het 'hip' ;)...

      Verwijderen
  2. Erg mooi geworden. Ik heb zoiets ook ooit gemaakt voor mijn toen 2 jarige meid. Met jasje als jurkje voor op een bruiloft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Toevallig ook van 'oude kleding'? Ik zal over een poosje de foto's van haar jurkje voor de bruiloft ook eens plaatsen :)!

      Verwijderen
  3. Heeee.. stond je laatst niet in een of ander blad ofzo? Ik herkende het jurkje 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Half februari heb ik in het RD gestaan ;)... Klopt, toen had ze het jurkje aan :)...

      Verwijderen
  4. Wat ontzettend leuk geworden! Ik upcycle ook regelmatig. Een peuterjurkje waar je de bovenkant van afhaalt en een brede elastieken band aan zet, kan zo weer een tijd mee als kleuterrok.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is dat ontzettend mooi geworden zeg. Wat fijn als je zo goed naaien kunt. Ik wil al heel lang eens een simpel rokje maken voor mezelf.. van oude stof kan natuurlijk ook!!

    BeantwoordenVerwijderen