Pagina's

woensdag 18 oktober 2017

Genieten zonder chips? Ja, dat kan...

Afgelopen maandag schreef ik dat ik budget ‘tekort’ kwam en dat dat 1 van de redenen was dat ik geen chips had gekocht. Ik kreeg soms meewarige reacties over dat we onszelf best iets mochten gunnen en dat we zeker ook mochten genieten van het leven...



Het is maar goed dat ik foto’s had gemaakt... Hiermee kan ik vast jullie twijfel wegnemen... We komen niks tekort!!  


 Peter maakte lekkere hapjes  ‘uit het vuistje’ met bladerdeeg, pompoenpitten en sesamzaad, wat kruiden (basilicum, tijm en rozemarijn) en zeezout. Het smaakte fantastisch!! Ik maakte een schaaltje met komkommer, kaas en druiven. Voor allebei 1 sateprikker en met gratis frisdrank vanuit de geldterugactie hebben we dus lekkers genoeg gehad... 


Tel daarbij op dat we ‘s middags uit de kerk met de gemeente gingen koffiedrinken, lekkere (zelfgemaakte?) notenkoek kregen en met iedereen nog gingen zingen na die tijd. Ik was gevraagd om te dwarsfluiten en samen met nog een dwarsfluitiste en een organist begeleidden we het zingen. Ik vond het weer leuk om te doen met elkaar! Ik merk wel dat ik weinig fluit waardoor ik m’n dagelijkse training mis... Nu ik geen medicijnen meer gebruik, heb ik echt lucht tekort en duizel ik af en toe. Eind oktober moet ik weer voor een test... Ik ben bang dat ik toch weer medicatie moet gaan gebruiken... Nougoed, dat terzijde, het was fijn om zo samen te zingen en te spelen en ook dat zijn dingen waar ik erg van kan genieten. Christilène die stilletjes zit te lachen vanuit de bank, Jochanan die vanuit z’n kinderwagen ‘jaaa’ naar me zit te roepen tussendoor en dat we ook nog een kinderliedje gingen zingen die Christilène een paar weken geleden op school heeft geleerd... 



Zo zie je maar, ook zonder chips kun je genieten, dan is er wel weer wat anders (niet perse eten bedoel ik, maar gewoon in het algemeen) Jullie snappen vast wat ik bedoel...



Vandaag gaan we helpen met de organisatie van de herfstwandeling door de Kroondomeinen... Eens zien of ik nog een foto van mezelf in klederdracht kan maken, klompen heb ik al jaren niet meer :)...



En gisteren vierde m’n moeder haar verjaardag, dus ook al feest, eten, hapjes, je weet wel hoe dat gaat... 



Lekker relax-vakantie! Christilène mocht op de camping bij een vriendinnetje spelen. 1 minuut rijden hier vandaan, hooguit 2. Wat zei ze toen ze thuiskwam ‘ik ging op vakantie naar de camping met hun en het was zoooo leuk. Ik ging nog op de babyschommel, het was echt heel grappig. En ze hadden ook een trampoline...’ Kinderen kunnen je echt leren te genieten van kleine dingen... Een groot herfstblad werd meegenomen voor op haar dienblad... Prachtig toch?



Van welke gratis dingen of van welke kleine dingen genieten jullie?

28 opmerkingen:

  1. Ziet er lekker uit die hapjes, jullie kwamen niets te kort zo te zien. Heerlijk ook alle andere genietmomenten. Waar ik van geniet is bijvoorbeeld als ik wandel en onderweg even op een bankje zit te kijken naar de natuur. De zorgboerderij met alle dieren en alles er omheen. Een kopje koffie latte. En nog veel meer, teveel om op te noemen. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk!!

    Vanmiddag ga ik genieten met zoon van een doemiddag op een school. Daar gaan we bloemschikken, pannenkoeken bakken (en lekker opeten ;-) ) koeien melken etc. Zoon kijkt er erg naar uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Naar het strand hier in het dorp daar staat een waterpomp en dat is voor de jongens echt feest als we daar heen gaan. Ik ga er bewust niet elke dag heen zo dat het speciaal blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O en ik hoop niet dat je je aantrekt wat sommige mensen zeggen maar dat geloof ik niet. Want volgens mij hebben jullie een heerlijk leven en geniet je eerder meer doordat je zonder chips (in dit geval) juist weer creatiever bent met wat anders.

      Verwijderen
    2. Sowieso: als je chips 'nodig' hebt om te kunnen genieten, dan mis je toch een heel scala aan mogelijkheden. Niet dat ik niet kan genieten van een bakje (of zak ... ;-)) chips, maar er is meer in de wereld dan dat.

      Verwijderen
  4. Hier zit het genieten ook in kleine dingen. Sowieso zijn we deze herfstvakantie allemaal ziek, dus meer dan kleine uitjes lukt ook niet.

    Genietmomenten: een lekker kopje capuchino (gewoon thuis), als de kinderen leuk samen spelen, iets nieuws leren, buiten zijn op een mooie (nazomer)dag, als de kinderen zichtbaar genieten, lekkere zelfmaaksels enzovoort, enzovoort.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De hapjes zien er heerlijk uit!
    Ik kan echt genieten van het bos, ongeacht het weer.
    Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een heerlijke vakantie dus! Leuk om te lezen.
    Waar ik van geniet, een mooie zonsondergang, de poes die af en toe besluit om lekker onder de dekens tegen me aan te komen liggen, al het moois in de tuin, ach eigenlijk zoveel. In drukke tijden is het zaak deze dingen niet uit het oog te verliezen. gr, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las eens een interview met een Belgische school directeur, daarin zei hij dat het juist goed was als we onze kinderen in soberheid opvoeden, dat ze blij waren met kleine dingen. Hij zei dat kinderen daar hun leven lang plezier van zouden hebben, weten hoe de tering naar de nering te zetten, spaarzaam zijn, het kunnen uitstellen van behoeften. Van weinig naar meer gaan is voor veel mensen goed te doen, het omgekeerde niet. En volgens mij genieten jullie volop, wij ook. Aandacht en tijd voor de kinderen is veel waardevoller dan dure uitstapjes en cadeau,s. Trouwens samen met de kinderen iets maken of bakken is ook leuk en voordelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben het met bovenstaande reactie eens van anoniem. Onze kinderen zijn nog nooit in Hellendoorn de Efteling oud geweest. Ballorig is hier echt een speciaal uitstapje net als een museum of de kinderboerderij. We gaan heel vaak naar speeltuinen, en doen in en om het huis leuke dingen, gaan op bezoek bij familie etc. Liefst zoveel mogelijk gratis/ niet hele dure uitstapjes zoals strand, park, speeltuinen, en soms zwembad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, veel lekkerder dan chips. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze hapjes die Peter maakte zijn veel lekkerder.
    Je boft maar met een man als Peter!!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik merk wel dat als de kinderen ouder worden, pubers, het lastig is om gratis leuke dingen te bedenken....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat maken mensen zich druk of je wel of niet chips kan kopen. Het zit hem in de kleine dingen. Wat is het niet fijn dat je kan genieten van de dingen die je zelf klaar maakt. Als kind geniet je meer van de kleine dingen die met liefde gemaakt en gedaan worden.
    Warme groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sorry, maar ik hou het toch bij mijn chippies , ik lust geen kaas en komkommer en zelf bakken kan ik niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk toch, als je met datgene wat je in huis hebt iets lekkers kunt maken en er van geniet!

    Hier is een bezoekje aan de kringloop favoriet, in de vakantie! Soms kopen we niks maar is het al heerlijk om er even te snuffelen tussen alles;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk toch? Ik geniet met het mooie weer een rondje te rijden bij de kinderboerderij en wandelpark in ons dorp. En ik geniet van mijn kooravonden. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De hapjes zien er lekker uit! Ik ben niet weg van chips. Komkommer is wel lekker. Ik kan heel erg genieten van een kop koffie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jouw hapjes zou ik prefereren boven chips, maar kostentechnisch is een zak chips goedkoper. Vanuit dat oogpunt kan ik de tegen-reacties ook wel begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat dacht ik dus ook meteen, een zak chips is voor 80 cent te koop, deze hapjes kosten veel meer, dat vind ik pas luxe. En als je al deze producten in huis hebt zie ik niet in waarom je naar de winkel zou gaan voor een chips.
      Ik kan genieten van heel veel kleine dingen, de poes die op schoot komt liggen, de herfstkleuren overal op me heen, een eekhoorntje in de boom, het bos, een handwerkje. Trouwens, vertel je ons nog wat je aan het maken bent?

      Verwijderen
    2. Jep, chips is goedkoper inderdaad. Maar dit hadden we allemaal nog in huis, dus hoefden we niet speciaal iets te kopen ;)... Ennuhh, ik vind dit ook beter dan chips, dat snap je vast wel :P...

      Verwijderen
  18. Wat was de oplossing van de haakwerkjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Deze week doe ik vrijwilligerswerk bij een kindervakantieweek. Ik geniet ervan dat ik vrij van mijn werk kan nemen om zoiets te doen. En het was voor mij als kinderloze heel bijzonder dat tijdens een spannend filmmoment een klein jochie mijn schoot kroop. Dat hij zomaar bij mij troost zocht en dat ik mijn armen om hem heen mocht slaan. Ik vond het een heel bijzonder moment waar ik in stilte zo van genoten heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Jammer dat je mijn reactie als meewarig beschrijft. Zo is/was het absoluut niet bedoeld. Het was meer mijn vraag of je niet té streng voor jezelf bent. Vooral omdat jullie niet hoeven te bezuinigen. Het is goed om bewust met geld bezig te zijn maar als ik Mattheüs 6 : 19-34 lees denk ik dat er belangrijker dingen zijn dan futiliteiten zoals een zak chips.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het ziet er heerlijk uit! Zelfs zonder hapjes zouden we in onze luxe westerse omstandigheden niets tekort komen. Ik denk dat je je daar weer veel meer van bewust raakt, als je met minder doet.
    Leuk dat jij ook dwarsfluit speelt. Ik heb net een vrouwenkoffie-ochtend begeleid afgelopen week en ik speel in een klassiek kwartet. Best pittig bij tijden. Ik kan mij voorstellen dat je met kleine kinderen er niet zo aan toekomt.
    Wat is de oorzaak van je klachten, heb je last van astma? Ik heb al jaren eczeem en sinds vorig jaar is daar ook (allergische) astma bijgekomen. Wat mij erg helpt is veel water (echt 2 liter per dag) drinken. Zo gauw ik daarmee stop, verergeren mijn klachten en reageer ik sterker op prikkelende stoffen. Verder probeer ik regelmatig ademhalingsoefeningen te doen. Diep inademen en ook diep uitademen. Als ik dat volhou gaat het echt veel beter.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat ook super lekker is: zelf popcorn maken. Kids vinden het ook nog eens hartstikke leuk om samen te doen. Ik heb zak bij jumbo gehaald voor 0.99 cent, hier zit 400 gram in. Ik heb hooguit 50 gram gebruikt, ik denk zelfs nog wel minder.. wij hadden een hele pan vol voor 4 personen..

    BeantwoordenVerwijderen