Pagina's

donderdag 17 januari 2019

Traktatie - jongen geboren

Christilène mocht trakteren op school, omdat Bertian was geboren. Ik zocht iets dat van tevoren gemaakt kon worden door iemand anders, niet teveel werk was en gemakkelijk ook bijv. 2 dagen later nog eetbaar was. Beschuiten vielen af (worden zo zacht als je van tevoren smeert) en toen ik een poos geleden ergens die chocoladekoekjes voorbij zag komen, dacht ik 'die onthoud ik'.

En zo geschiedde:

Christilène mocht haar 'nieuwe' glitterjurk aan (eigenlijk voor 'netjes', maarja je trakteert niet iedere dag omdat je een broertje hebt gekregen hè ;)) Juf maakte een sjerp en ze was zo trots als een pauw dat ze 'klassen rond' mocht.



Gewoon een kaars of waxinelichtje aan, koekje erboven zodat de chocolade ietsje smelt, dopen in de muisjes en klaar:

Na het uitdelen kon je wel zien welke kleur door het eerste kind gekozen werd ;)... De dag erna voor haar andere juf in een bakje nog los een koekje mee en gedurende de kraamweek werd de rest opgesnoept, mmm lekker!

Het was erg simpel, Peter had het in een avond voor elkaar en het kon maandagmorgen na de vakantie lekker meteen naar school.
De koekjes kocht ik bij Albert Heijn, gewoon die van rond de 70 cent per pakje ofzo. Er zitten er 9 stuks in, dus kun je zelf uitrekenen hoeveel pakjes je nodig hebt ;)... Ook leuk om een zwangerschap aan te kondigen op een verjaardag ofzo. Ene kant rose/witte muisjes, andere kant blauw/wit, mmm lekker!

Verzin jij zelf traktaties of koop je ze kant en klaar? Voor een verjaardag en/of geboorte?

7 opmerkingen:

  1. Leuk idee! Ik heb zelf geen kinderen dus ik heb me nooit bezig gehouden met traktaties op school of zo. Geniet van de kleine en ook van de andere twee natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke traktatie, en lekkerder dan beschuit met muisjes denk ik. Ik maakte vroeger ook de traktaties voor de kinderen,meestal iets met fruit. Voor geboorte broertje/zusje werd er op de school van de kinderen niet getrakteerd.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk! Zelf heb ik een keer iets dergelijks gedaan met ijscups chocolaatjes (dit soort: http://www.choccheck.nl/home/icecups-for-old-times-sake/). Heel even in de magnetron en daarna dopen in de muisjes. Die chocolaatjes heb je ook in wit. Ik vond het ook handig, dat dit niet zo´n grote traktatie is en dus behapbaar voor kleuters. Net als een lange vinger, tot halverwege besmeerd met boter en daarna in de muisjes gedoopt. Toen onze Henk werd geboren hadden we vijf kinderen op de basisschool en hadden dus heel wat traktaties te maken :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke traktatie, Adrianne! In de 20 jaar dat we kinderen hebben (nu 8) heb ik ook al heel wat traktaties geknutseld. Soms zelf verzonnen, soms uit een boekje, soms vanaf het www. Voor verjaardagen en geboorten. Ik heb ook een aantal keren vlaggetjes gemaakt voor bij een geboorte, en stak dat dan op een (mini-)cakeje met muisjes. Cakejes kun je ook van tevoren maken (en dan invriezen). Laten ontdooien, glazuur met wat muisjes eroverheen en een vlaggetje erin. Ziet er leuk uit en is simpel. De cups van Teunie hebben de oudste 4 (op het VO) getrakteerd toen de jongste geboren werd, dat vonden ze leuker dan een lange vinger ;-). De kunst is altijd om een zo leuke mogelijke, maar ook nog een beetje gezonde traktatie te maken, dat is soms wel een uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze oudste trakteerde bij de geboorte van zijn jongste zusje op lange vingers, de uiteinden gedoopt in gesmolten witte chocola en daarna roze muisjes erop. Bedacht en gemaakt door onze lieve kraamverzorgster. Toen ze van de overgebleven witte chocola ook nog een heerlijke witte chocolademousse voor ons maakte kon ze helemaal niet meer stuk;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een leuk idee! Ik dacht nog, hoe plak je die muisjes vast? Met eiwit leek me niet een goed idee, maar gesmolten chocolade, dat werkt uitstekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het ziet er heel leuk uit Adrianne!!
    Is weer eens wat anders dan beschuit.
    Een leuk idee hoor.
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen