Pagina's

vrijdag 1 juni 2018

Feest deel 6 - traktatie op school

Deze had ik eigenlijk aan het begin moeten doen, nouja, maakt niet uit... Van tevoren had ik het uitgedacht; ze werkten in de klas over de kinderboerderij (en gingen op schoolreis naar de kinderboerderij), dus leek me een leuk thema voor de traktatie. Toen het eenmaal zover was, was ik echter zo beroerd en ziek dat het even supersimpel moest... 

Ik pakte een rose vel papier, printte allemaal dezelfde varkentjes op een papier, knipte ze in vierkantjes (schaam, wat simpel...) uit, plakte ze op de bananen, deed ze in een Ikeabak en klaar:

O nee, ik zag in het oud papier een raster liggen dat met een pakketje mee was gekomen, ik rekte het wat uit, zag er een beetje uit als een 'hekje', bond het met een stuk touw achter aan elkaar, knipte 2 varkentjes uit, erop en klaar... 

De kinderbananen waren óf groen óf rijp, dus Peter had voor rijp gekozen. Alles wat overrijp was sneed hij in plakjes en kieperde hij in de vriezer. Mooi voor bananenmilkshake, lekker met het warme weer... De kinderen smulden ervan en zo'n kinderbanaan is net mooi om als traktatie te eten naast je eigen koekje of fruit :)...

Jufs en meesters had ik iets anders voor in gedachten, maar helaas het zat er dit jaar niet in. 
Ook een banaan dus... Ik heb geen klachten gehad, dus zal vast goedgekeurd zijn :P...

Andere delen nog teruglezen?


Stel jij weleens je plannen bij naar een eenvoudigere variant?

13 opmerkingen:

  1. Zelf geef ik de juf/meester altijd hetzelfde als de kinderen. Iedereen gezond :)
    Wij hebben ook op banaan getrakteerd (op internet zijn er genoeg traktaties te vinden met banaan) Vind ik helemaal niet simpel. Zakje chips vind ik simpel. Maar dat vind ik niet verantwoord genoeg om op te trakteren.
    Hier waren alle kinderen blij met hun banaan (groep1)
    Siger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha, ja hoor. Mijn plannen zijn soms wat te enthousiast. Voor mijn eigen gemoedsrust en daarmee dat van mijn gezin moet ik soms wel eens wat makkelijker zijn. Ik verbaas me er vaak over hoeveel werk jij nog ergens van maakt als het allemaal niet zo lekker gaat met jezelf. Heb ik dan echt bewondering voor. Maar ik heb inmiddels ook geleerd; iedereen is anders en reageert anders. Dus het is soms ook beter om maar niet teveel te kijken naar wat anderen allemaal doen. ;-). Ik vind de bananen er ook gezellig uit zien zo. En ik denk dat juffen en meesters iets gezonds ook wel op prijs stellen voor zichzelf.. ;-)
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met zoveel ambitie als ik meestal heb, moet ik het vaak bijstellen naar iets simpels ;) Ik lig vanwege een ongeluk (gebroken knie) 8 weken grotendeels plat. Mijn dochter trakteert vandaag voor haar 4e verjaardag vingerpoppetjes (online) op een soepstengel. Allemaal in een grote weckpot ziet het er geweldig leuk uit en geen moeite. En op haar verjaardag aten we voorgesneden cake met slagroom en hagelslag, wat vonden ze dat leuk. Terwijl ik normaal altijd supergezond zelf bak etc. Mijn man zegt terecht dat de kinderen er qua feestelijkheid niet op inleveren. Het is meestal de moeder die er hoge eisen aan stelt ;) Gefeliciteerd hoor, met je zwangerschap. Onze ervaring is, dat we meestal in de pittige perioden de waardevolste lessen leren en de mooiste dingen meemaken. En ook God beter leren kennen. Alle dingen werken immers mede ten goede voor degenen die God liefhebben! Wat maakt dat een verschil!
    Groetjes Hilke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohhh, sterkte zeg!! Heftig hoor om plat te liggen en dan niets te kunnen... Heel leuk zulke vingerpoppetjes en een soepstengel is helemaal niet zo ongezond als de meeste traktaties.

      Inderdaad is een lesje afzien soms best goed om wat afhankelijker gemaakt te worden ;). Jij heel veel sterkte, we nemen jou en je gezin mee in ons gebed!
      Groetjes, Adrianne

      Verwijderen
    2. Sterkte!
      Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Het is inderdaad even afzien. Uiteindelijk drie maanden hulp nodig gehad thuis, blij dat het voorbij was. Nogmaals sterkte
      Siger

      Verwijderen
  4. Tot groep 6 heb ik gezond zonder morren volgehouden, in groep 7 begon het gemor en in groep 8 heb ik toegegeven en zijn het kleine blikjes pringles geworden met een eigen wikkel er omheen.

    Ik heb nooit onderscheid gemaakt tussen de kinderen en de docenten, veel te ingewikkeld en idd die krijgen al zo vaak chocola.

    Bij de sportvereniging melden we het altijd: de trainers zijn sportief, dus liever geen snoep als je een einde seizoens kadootje wil geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook benieuwd hoe dat hier gaat. We hebben pas drie keer getrakteerd. Deze gezonde traktaties werden goed ontvangen. Hopelijk blijft dat zo. Mijn kind moet het wel leuk blijven vinden natuurlijk.

      Verwijderen
  5. vind het een super leuke traktatie en de varkentjes maken het helemaal af! Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De eerste traktatie van dochter (eind december) was een mandarijn met een servet eromheen en een kersthanger aan een touwtje. De 2e traktatie was een sateprikker met wortel en komkommer reepjes van smal naar breed(als een kerstboom) met een ananas piek erop.
    Ik was wel teleurgesteld over reacties van kinderen (gr 2) dat ze dit te gezond en saai vonden. Blijkbaar is de verwachting van een traktatie tóch zoet, ongezond, groots en met een blijvend cadeautje.
    Jammer wat mij betreft.
    Gr Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohh, wat triest ja dat kinderen zo reageren :(... Ik denk dat dat deels groepsdruk is en deels thuis al begint. Jammer! Geef er niet aan toe hoor ;). Het klinkt als geweldig creatief en leuk gemaakt! Well done!

      Verwijderen
    2. Dank je!
      Lastig hoor want zulke reacties zijn niet leuk voor de jarige

      Verwijderen
    3. Herken dit als leerkracht (groep 6) Bij chips een gejuich en bij een fruitprikker: Ik lust geen druif oid... zucht.

      Verwijderen