Pagina's

woensdag 4 juli 2018

'Het water is bijna op...'

Dat het warm en droog is en blijft, heeft iedereen vast gemerkt. Ik merk het hier ook echt aan de waterdruk (buiten piekmomenten ook). Gisteren las ik dat er wordt opgeroepen om zuinig om te gaan met water. We verbruiken met 90 kuub ruim de helft van wat gemiddeld is voor een gezin met 4 personen. Doordat ik wekelijks/tweewekelijks een trommel was extra draai i.v.m. wasbare luiers zal dit nu iets hoger liggen dan wanneer ik dat niet zou doen, maar door verder zuinig om te springen met water komen we nog royaal lager dan gemiddeld uit.

Christilène liet gisteren de kraan ongemerkt lopen. Ik deed hem uit en zei haar 'ik zet de kraan even uit, want het water is bijna op...' Ze keek me verbaasd aan 'hoe weet je dat?' Ik vertelde dat ik het in de krant had gelezen (op internet gezien in de online krant ;)) 'O, maar wat dan als het water op is?' Ik heb uitgelegd dat de mensen van het waterbedrijf hebben gezegd dat we zuinig moeten zijn met water, omdat het anders op gaat...' Toen ze 's avonds wat drinken wilde en Peter even een flesje water vulde voor haar, vroeg ze hem 'is er beneden nog wel genoeg dan? Hier boven is het water bijna op...' Peter zal wel verbaasd gekeken hebben, die had de hele discussie niet meegekregen...

Maargoed, alle beetjes helpen en ondanks dat ik niet op wegwerpluiers overstap om water te besparen en korter douchen voor mezelf vrijwel niet mogelijk is (ik douche al heel kort), kan het altijd minder.

Zo heb ik gisteren beide kids in hetzelfde badje gewassen en daarna een emmer gevuld, beker erbij en de planten water gegeven met het badwater. Kids waren gewassen met alleen water, dus geen zeep erbij. 

Waarom doe ik dit nu wel en doorgaans niet? Simpelweg omdat het me letterlijk veel energie kost. Ik kan fysiek niet zoveel sjouwen en zelfs een halve emmer weegt al gauw een kilo of 10. Moet toch weer een trap af, maar voor nu denk ik 'alle beetjes helpen'... Ik gebruik dat water ook geregeld om de toilet boven mee door te spoelen, dan scheelt het me een ritje naar beneden en bespaar ik alsnog op water. 

Misschien dat ik nog een keer probeer beide kids in hetzelfde water te wassen, normaal was ik de 1 de ene dag, ander de andere dag om de spits wat te spreiden... 

Overigens zal het echt nog wel even duren voordat het water helemaal op is in ons waterland. Ik vind het wel goed om er in deze droge perioden extra bij stil te staan. Wat zijn we dan bevoorrecht met stromend water (ook al klaagt men over de lage waterdruk of het feit dat het water bruin is in spitstijd), warm en koud water in huis (geen gesjouw met jerrycans naar een pomp kilometers verderop). Water is ontzettend goedkoop, dus voor het geld hoeven we het niet te doen, maar echt vanuit het oogpunt 'alle beetjes helpen'... 

Doe jij iets om in deze droge periode je waterverbruik te beperken? Zo ja, wat? Maak je je eventuele gezinsleden deelgenoot van je water-bespaar-pogingen?

16 opmerkingen:

  1. Wij zijn gestopt met het sproeien van de tuin. En we wachten met het wassen van de auto.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een emmer werkt ook hoor��

      Verwijderen
    2. Doe ik altijd al in de zomer, al jaren. Maar ook het water om theepot, koffiekan om te spoelen vang ik op en de rest thee in de pot gaat zomer en winter in de tuin met de theebladeren. ( ik gebruik losse thee)

      Verwijderen
    3. Doe ii ook,teiltje in de gootsteen om water op te vangen van handen wassen en fruit/groente spoelen. Ook het restje thee en het water waar k de koffie/thhe kan en thermoskannen mee omspiel, vang ik op. Vaak is dat fenoeg om de plantenbakken mee water te geven. Tuin sproeien doe ik niet.

      Verwijderen
  3. Nou ons gazon is al weken goudgeel, en knispert onder je voeten.. Gewoon omdat we alleen water geven aan groente en fruitplanten.
    Overigens zijn de randen wel groen, onze buren sproeien om de dag en ruim over de schutting.
    Verder, hier geen lage druk of bruin water. Wel is de regenton inmiddels leeg(600liter) en krijgen de planten nu dus een scheutje kraanwater trgen half elf in de avond. Ons jaarverbruik is 36 kuub. Als ik douche laat ik het bad ermee vollopen, ik vul een aantal emmers en die gebruiken we om de stortbakken te vullen. Verder doe ik helemaal niks bijzonders denk ik. Als,ik warm water pak vul,ik glazen kannen en de waterkoker met het koude water dat eerst komt. Tandenpoetsn met een glas water, alleen de borstel snel afspoelen. Handenwassen is met een klein beetje water de handen na, kraan dicht, inzepen, afspoelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De 3 regentonnen zijn leeg. Nu probeer ik zoveel mogelijk op te vangen in de keuken, staat inderdaad bak in de aanrecht om kleine scheutjes op te vangen, ben verbaast hoeveel dat in totaal is, gisteren 4 emmers verzameld. Vond het eerst even overdreven dat ik zover ging, maar dit resultaat geeft mij wel weer energie om ermee verder te gaan.
    In de badkamer heeft de wastafel geen echte afvoer, er staat een emmer onder dus doorspoelen gaat vijrwel altijd met afval water.
    Ik heb jaren voor een NGO gewerkt op het gebied van water en sanitatie in de derde wereld dus ben al heel lang bewust van watergebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sinds een paar dagen staat er een emmer in de keuken en in de wasbak een bak om alle scheutje op te vangen, vond het laatste eerst wat overdreven maar gisteren heb ik toch 4 emmers ermee gevuld. Dat geeft wel de energie om ermee door te gaan.
    In de badkamer heeft de wastafel geen echte afvoer, er staat een emmer onder dus wc spoelen gaat daar grotendeels mee.
    Ik heb heel lang bij een NGO gewerkt op het gebied van water en sanitair in de derde wereld en dus ook al heel lang bewust van water en zijn problematiek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed zeg, maar 36kuub! Ik zie dat je nog beter doet dan wij, wij zitten (2 pers.en tuin) op zo'n 43-45 kuub. Soms iets meer of minder.

    Leuk blog ook, fijn dat mensen het serieus nemen. Vanmorgen nog bij het zwembad iemand die wel 10x even de knop indrukt om af te spoelen en tegen mij zegt: lekker hoor, een beetje (!!) water.

    's Winters vul ik altijd eerst de gieter (kamerplanten) als ik warm water wil hebben, tegen de gieter vol is het water wel warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grappig, de wc doortrekken met douchewater doen wij ook, ik dacht eigenlijk dat we de enigen waren. Verder gebruiken we bij voldoende regenval ook de regentonnen voor dit doel. Nu dus niet, want die zijn inderdaad leeg. Ik neem vaak een flesje water mee als ik weg ga. Het restant gooi ik dan thuis in de waterkoker voor koffie of thee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze maatregelen zijn bij ons standaard. Water opvangen en hergebruiken, kort douchen, badwater hergebruiken. De wc spoelen wij nog nauwelijks door, er staat standaard een emmer naast met afvalwater. En standaard een emmer in de keuken.
    Ik probeer onze kinderen, en die op m'n werk, bij te brengen om zuinig te zijn met oa water en energie.
    Groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hergebruik ook altijd het water waar ik groenten in was...we hebben een kegelvormig fonteintje in de tuin dat steeds water vanuit een grote bak terug opspuit....ik doe als ik de droogkast gebruik altijd dat water in die bak...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We hebben ook regentonnen maar die zijn nu natuurlijk leeg ;) als ze vol zijn verzamel ik zoveel mogelijk water in emmers en gieters ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. M. A. Schippers27 juli 2018 om 10:50

    Leuk om je blog te lezen! Ik ben wel heel benieuwd hoe je zo weinig extra was hebt van de luiers. Wij hebben elke twee dagen een acht kilo trommel vol wasbare luiers ��

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat Jochanan nu zo'n 6 luiers per dag gebruikt. Ik gebruik prefolds, dus vrij dunne lappen. Zelfs met billendoekjes/toiletdoekjes krijg ik die in 2 dagen niet vol... Soms was ik iets eerder dan een week, maar ongeveer een week doe ik erover om de luieremmers (3 stuks) vol te krijgen. Ik gebruik op dit moment alle maten prefolds die ik heb en vouw ze op verschillende manieren, zodat ze allemaal passen :). Zo heb ik er toch altijd genoeg op voorraad...

      Verwijderen
    2. M. A. Schippers27 juli 2018 om 22:28

      Ah dank voor je reactie.
      Hier nog twee in de luiers en ik denk per kind wel acht tot tien per etmaal. Dat idd in combi met billendoekjes etc. Voila volle wasmachine.

      Verwijderen