Pagina's

vrijdag 13 juli 2018

Recycleren - van wikkeljurk naar kinderjurk

Van mijn moeder kreeg ik een lap. Het was een speciale lap die eerder dienst deed als wikkelrok/wikkeljurk o.i.d. en bij de koop kreeg je dan uitleg over hoe je het kon dragen. Het werd door mijn zusje niet meer gedragen, dus of ik er iets mee kon. 

Het lag eerst een poos in de kast (zo gaat dat hier ;))... Toen keek ik bij de bibliotheek even voor een Knippie (doe ik altijd, maar vaak zijn ze er niet) en daar zag ik een bijlage met leuke jurkjes waaronder 1 tricot jurkje. Ik had meteen het idee om dat eens te proberen met die gratis lap.

Dit patroon komt uit de Knippie 2-2017 (de bijlage; jurk 112). Ik geef toe; mijn naaiervaring met tricot is weinig tot niets... Ook naai ik weinig van patroon, dus de handigheid mis ik volledig... Het stukje over de halsbies las ik wel 100x, gewoon omdat ik het nog nooit zo gedaan heb. Mouwtjes inzetten had ik nog nooit gedaan (ik maakte tot nu toe mouwloze jurkjes, omdat mouwen inzetten me prutswerk leek...), een beleg moest aan de onderkant gezet worden, ook dat vergde wat kennis die bij mij nog ontbrak...

Maarrrrr, het is gelukt! De tricotsteek zorgde voor een ietwat golvend resultaat, dus ik ben overgegaan op een grote stiksteek en steek met de tweelingnaald voor het stikwerk en de naden met de 4-locksdraad... I love it, toen ineens ging het een stuk gemakkelijker...

Kijk:

Een mini-restje werd een haarbandje (daar was ze het meest verguld over)...

En de achterkant:

Naadband; wat is dat? Gelukkig heb ik dan de persoonlijke helpdesk, bijgenaamd mijn mama... Vrijwel altijd telefonisch bereikbaar :)... Het bleek vervangbaar door gewone vlieseline (dus niet vlieseline voor tricot). Weer wat geleerd... Dat had ik nog wel, dus smalle stukjes langs de schoudernaden en halsnaad aan de achterkant... 

Het was echt een grote lap, dus ik wilde van hetzelfde patroontje de verkorte versie maken, nl. een T-shirt met korte mouw... Ik heb altijd geroepen dat ik geen T-shirts ga naaien, omdat het meer kost dan in de (ruil-)winkel, maar nu heb ik het gedaan... Reden 1 was dat ze met slechts 3 of 4 T-shirts met korte mouw steeds wat krap zat. Ik was maar 1x per week, dus geregeld ging het van de lijn weer meteen aan. Daarbij leek het me leuk het een keer te proberen, omdat ik echt niet handig ben met tricot en het graag wilde leren. Als laatste was de stof gratis, dus zou ik hooguit iets verknippen en was het pech gehad, maar niet meer dan dat... 

Op de grond heb je lekker veel ruimte om te puzzelen met maten en te kijken hoe je het het beste kunt knippen :)... 

Ik zal volgende week de rest even showen... 

Gebruik jij weleens oude kleding/oude stoffen om iets nieuws te maken? 

20 opmerkingen:

  1. Wat leuk.en wat een dametje is het al!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hoor! Ik heb eens ( 40 jaar geleden ) van iemand een hele grote maat militaire broek gekregen. Mijn zoontje s was toen 2 jaar. En ik tarnde de broek uit elkaar en naaide er een broek en jasje van. Het stond heel parmantig en ik kreeg nog veel complimenten ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ook ontzettend leuk is een T-shirt en daar een tule rokje aan vast naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er leuk uit! Voel je je inmiddels zoveel beter dat je dit kunt doen? Fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik voel me een stuk beter! Het is echt een wonder, we hadden hier niet op durven hopen...

      Verwijderen
  5. Zeker, ik krijg vaak van ene familielid t shirts maat l en die zijn mij veel te groot. Ik transformeer die naar een maatje small en ik zo heb ik een hele stapel gratis t shirts. Afgedankte katoenen overhemden van mijn man gebruik ik om keukenschorten van te maken. Een kleedje dat mijn zus niet meer droeg, heb ik getransformeerd tot een rokje voor mij. Onze dochter naait ook voor haar kindjes en gebruikt vaak afgedankte kleding daarvoor. Soms werkt ze met gratis gekregen kledij, soms haalt ze die voor een appel en een ei uit de kringwinkel. Voor onze jongste kleindochter had ze onlangs een tricotkleedje gemaakt uit een grote tricot damesrok. Haar volgende project zal een kleedje zijn uit twee dames t shirts met bij elkaar passende print.
    Voor ons oudste kleinkind heb ik destijds alle stoffen luiertjes genaaid volgens het model van een 2dehands gekochte stoffen voorgevormde luier. Als stoffen gebruikte ik afgedankte flanellen lakens die ik van links en rechts gratis kreeg. De inleggers maakte ik ofwel van een paar laagjes flanel ofwel van afgedankte badstof handdoeken. Die luiertjes kostten me enkel de stikzijde, elastiek voor aan beentjes en rug en de velcro om de luiertjes te sluiten.Ik maakte die luiertjes in meerdere maten en kleinzoon had een ganse collectie luiertjes in allerhande kleuren en motieven zo goed als gratis....
    Handdoeken met versleten plekken transformeer ik ofwel tot washandjes, ofwel tot gastendoekjes ofwel tot slabbetjes voor de kleinkinderen (heb ondertussen meer dan genoeg slabbetjes)
    Zolang de kinderen klein zijn is het makkelijk om nieuwe kledij te maken uit andere kledingstukken omdat je niet echt veel stof nodig hebt.
    Ik heb ook nooit naailessen gehad en had geen coach die me bij het naaien kon raad geven (zoals je moeder doet) maar als je een beetje logisch verstand gebruikt en streeft naar perfectie, leer je het naaien wel met vallen en opstaan. Voordeel van met oude gratis stof te werken is dat je, indien je stuk mislukt, er niet mee moet inzitten dat je een goed stuk stuk verprutst hebt.
    Ik heb voor onze kinderen genaaid tot ze een jaar of vijftien waren. Vanaf die leeftijd droegen ze liever, net als hun leeftijdsgenoten, kledij uit de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja tof! Ik haal mijn inspiratie daarvoor bij mothermakes en ourlifeisbeautiful. Google maar eens super creatieve meiden...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jazeker. Toch haal ik ook graag een lap stof op de markt bij iemand die restpartijen opkoopt. Dan heb ik een lap van 1.00 x 1.40 m voor 3 euro.
    Ik wil je wel waarschuwen voor het gebruik van een rechte stiksteek bij tricot. Dat knapt snel kapot. Er is een reden waarom je machine strechsteken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rechte stiksteek heb ik gebruikt voor het halsboord, de tricotsteek werd dramatisch, tweelingsteek kan niet op zo'n smal boord en ook lock kan daar niet, vandaar de keuze ;)...

      Verwijderen
    2. Met de lock machine kan het wel hoor! Naai zelf jurkjes voor mn dochtertje maat 74-80 en dus kleine smalle boordjes en naai zelfs de hele jurk onder de lock machine. Heel makkelijk! DB

      Verwijderen
    3. Maar de halsbies in mijn geval zit niet alleen aan de binnenkant vast, zoals je weleens ziet bij een halsbies. Ehm, ik kan even niet bedenken hoe ik zoiets met de lock kan doen. Je zet hem eerst vast met goede kant halsbies tegen verkeerde kant jurk (dat zou nog met een smalle locksteek kunnen, maar je hebt slechts 2 mm, dan wordt het een rolzoom, lijkt me al snel weer te dik), daarna omvouwen en erop vast stikken. Ik ben echt onervaren, kun je in Jip&Janneke taal uitleggen hoe het dan werkt met de lock ;)? Of heb je een link van een filmpje?

      Verwijderen
    4. Je zou ook een 'klein' zigzagsteekje kunnen nemen met een ietsje grotere steek. Yasr

      Verwijderen
    5. Mijn naaimachine heeft ook een soort van rechte steek voor tricot en bepaalde machines hebben steken voor rekbare stof die er vrij decoratief uitzien en makkelijk gebruikt kunnen worden om een halsbies, onderrand of zoompje aan d emouwen af te werken

      Verwijderen
    6. Zelf zet ik met een zigzagsteek de boord aan de binnenkant vast. Voor een mooier effect ga ik met een tweelingnaald langs de buitenkant. Vaak komt maar een helft van deze steek over het `randje` aan de binnenkant. Dit geeft een mooi en ` plat` effect.

      Verwijderen
  8. Superleuk! Jurkje en het dessin!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik krijg naailes van mijn moeder :) (zij was vroeger lerares) en ik gebruik naast nieuwe stoffen voor kleding ook regelmatig stofstalen uit de meubelindustrie voor tassen en kussenhoezen of knuffels voor kids. Super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik heb meer dan 40 jaar geleden
    zulle dingen gedaan uit armoe toen.
    Kreeg een bordo rode winterjas en
    heb daar een jasje voor mijn zoon
    van gemaakt.Alleen de knopen gekocht.
    Ik was er zelf heel trots op toen.
    Fijn dat het goed gaat met jou !!!!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe het nu niet meer, maar naaide vroeger alle kleding, voor mijn kinderen, mijn man, mijn moeder en voor mezelf. Ook veel 'van oud naar nieuw'. Rok van mijn moeder met een stukje stof van mijn jurk, werd een jurk voor dochter. Bijkomend voordeel: door 'oude' kleren los te tornen, leer je ook nog eens heel veel. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt dat je veel bijleert door oude kleren los te tornen omdat je dan soms beter inziet hoe iets in elkaar gezet wordt.
      Ik haal van alle afgedankte kledingstukken alle nog bruikbare zaken af : knopen, lummeltjes, koordstoppers, bruikbare velcro, etiketjes (goed om in een ander kledingstuk een gaatje mee te camoufleren

      Verwijderen
  12. Ja hoor, bij jurkjes die te klein zijn knip ik het bovenstukje eraf, leuke elastiek eraan zetten en je hebt een leuk rokje. Van jurken van grote zus maak ik voor kleine zus een jurk. Koop altijd mooie (en dure) stoffen en kleertjes en die kunnen makkelijk nog een ronde mee! Een oud overhemd gebruik ik voor de belegpandjes voor jurkjes.

    BeantwoordenVerwijderen