Pagina's

zaterdag 21 juli 2018

Recycleren - wikkeljurk wordt T-shirt en legging

Vorige week schreef ik al over de jurk die ik had gemaakt voor Christilène van een oude wikkeljurk. Ik had nog stof over en heb van hetzelfde patroon een T-shirt met korte mouw en een bijpassende capri-legging.

Ik merkte echt dat het nu een stukje gemakkelijker ging. Ik zat niet meer zo te prutsen met de halsbies en hij zat er netter aan dan de vorige keer bij de jurk. Ook heb ik aan de onderkant geen beleg meer gemaakt, maar gekozen voor gewoon een losse zoom met de tweelingnaald. Ging prima!

De legging heb ik gemaakt door een goedpassende legging op te meten en in te korten (het was een lange legging en ik had te weinig stof ervoor, bovendien vond ik een capri-lengte mooier bij een T-shirt met korte mouwen). Ik nam voor de zijkanten en onderkant +2 centimeter en voor de bovenkant (voor het elastiek erin maken) + 5 centimeter. Ik geef eerlijk toe; echt op goed geluk gedaan. Ik had geen breed elastiek, dus zette gewoon een restje goedkoop Zeeman-elastiek dat ik in m'n naaikoffer had bovenin...


Aan de onderkant een zoom en daaroverheen een stukje rekbaar kant (ooit gekocht bij Xenos, zeker een jaar of 4 geleden). Ik lock dan altijd eerst het kanten randje aan elkaar, net een tikje kleiner dan dat hij aan de legging zit, zodat hij netjes strak, iets uitgerekt erop gestikt wordt, anders lubbert het om de benen.

Aan de achterkant zette ik een bruin lintje (ik denk ooit gekocht bij Wibra, het is eigenlijk sierlint, niet geschikt om mee te naaien, maar als lusje kan het wel). Zo weet ze wat de achterkant is. De achterkant van een legging is meestal iets langer, dus achterstevoren dragen voorkom ik hiermee...

Niets extra gekocht en de stof was al gratis. Helemaal leuk. De volgende morgen paste ik het en hoe leuk was dat; het zat als gegoten. De legging keurig strak, niet te strak, niet te wijd, echt perfect. Het T-shirt is iets te groot. Dat heb ik bewust gedaan, omdat ik hoop dat ze het volgend seizoen ook nog kan dragen. Het rokje heb ik ooit gratis gekregen. Als ik al het lint, garen en kleine beetje vlieseline bij elkaar op zou tellen kom ik op een totaal nog geen euro aan onkosten denk ik. Ideaal zo'n goedkope outfit :)! Meteen was het 'mag ik het aan naar school?' dus vooruit dan maar. Peter vond het een beetje een bont geheel, maar de legging komt maar een centimeter of 5 onder het rokje uit, dus ik vond het wel meevallen. Zelf was ze heel erg in haar sas ermee en glom van trots, dus toen ze 's middags thuiskwam en behoorlijk smoezelig eruit zag en ik zei dat het in de was moest, was ze niet zo happy ;)... 

M'n witte lockklossen zijn bijna op. Binnenkort even ergens nieuwe scoren op de markt ofzo... Nog eens even bedenken en anders combineer ik het met de Terdege Zomerfair (m'n filmpje al gezien? Je doet toch zeker ook mee met de winactie?). Ik haal de klossen vaak in Barneveld, maarja daar kom ik weer niet zo vaak ;)... 

Heb jij weleens iets nagemaakt/nagetekend/nageaapt wat zomaar spontaan bijzonder goed gelukt bleek te zijn?

4 opmerkingen:

  1. Knap gedaan, mooi recyklageproject .... Ik kan me wel voorstellen dat het motief er een beetje druk uitziet als je dochtertje zowel het t shirt als de legging aan heeft. Is het nu trouwens niet veel te warm om nog zo'n lange legging aan te doen onder een rokje ? Mijn kleindochter draagt in deze warme periode korte katoenen shortjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet de legging bijna niet, steekt maar klein beetje onder de rok uit, want het is geen lange legging, maar capri, dus net over de knie, rokje is op de knie ;)... Voor nu is het te warm hoor, dus draagt ze geen leggings, maar is echt voor als het bijv. winderig rond de 20 graden is :)... Overigens is het wel een dunne legging, dunner dan uit de winkel, maar met dit weer draagt ze geen leggings, veel te heet :)...

      Verwijderen
  2. Wow! Knap. Zo kun je ook zelf de stof uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je een lockmachine hebt kun je supermooie halsbiesjes maken. En nog heel makkelijk ook!!
    Knip een reepje schuine stof iets korter als het halsje. Als je hem dubbel en strak aan de buitenkant van het shirt maakt met de lockmachine heb je net een gekocht shirt!!
    Heel mooi en veel makkelijker dan met de naaimachine.

    BeantwoordenVerwijderen