Pagina's

woensdag 6 november 2019

Goedkope kindercadeautjes kinderfeestje

Christilène heeft vanaf na de zomervakantie al haar 5e kinderfeestje gehad... We maakten er hier thuis al geintjes over 'nou Chris, ik geloof dat ik je spaarpot maar ondersteboven keer, want met zoveel kinderfeestjes moet ik zoveel cadeautjes kopen ;)'...

Nu krijg ik geregeld de vraag hoe je die kosten binnen de perken houdt. Feestjes zijn natuurlijk leuk, maar als je 3 schoolgaande kinderen hebt met gemiddeld 8 feestjes per jaar kost het zo tientallen euro's. Ik hoor gemiddelde bedragen waar ik van achterover sla. Gelukkig is het hier op school niet zo dat er gemiddeld 10-15 euro per cadeau gegeven wordt. En zelfgemaakte cadeaus worden gewaardeerd en op mijn beurt durf ik ook te vragen om bijv. oude knoopjes/lintjes/bandjes/strikjes zoals laatst toen Christilène haar feestje vierde en ze een naaimachine kreeg. Veel moeders hebben gehoor gegeven aan de oproep en zijn in hun naaikoffer gedoken. Superleuk :)!

Ik heb allerlei dingen al zelfgemaakt gegeven, bijv. een zusterschort al diverse keren, een keukenschort, een kikker met spel, een poppenverschoonset, een poppen-badset, enz.

Enkele tips die ik met jullie kan delen:
- Vraag de (ouder/verzorger van de) jarige of er een wensenlijstje is. Niets zo vervelend als het 4e springtouw, een boekje terwijl ze een grote hekel aan lezen hebben, enz.

- Als je handig bent met bijv. een naaimachine; vraag dan of ze een zelfgemaakt cadeau op prijs stellen. Zelf had ik altijd 2 of 3 opties, bijv. 'houdt ze van spelen met poppen of van kokkerellen? Heeft ze al ..............?' Maar ook heel nuchter, hoor. Als iemand zegt 'graag een boekje' koop ik dat.

De opbergbox die ik op verzoek maakte voor een vriendinnetje.

- Geef gezamenlijk met andere ouders 1 groter cadeau. Iedereen legt bijv. 3,50/4/5 euro in of net wat er gebruikelijk is en je koopt samen in overleg met (de ouder van) de jarige een grote 2ehands legobox, duur playmobil set of wat er maar op het lijstje staat. Dit kan ook verdeeld worden in diverse cadeautjes zodat ieder kind alsnog een 'eigen' cadeau heeft. Voordeel; er hoeft maar 1 persoon iets te bedenken/te overleggen en te kopen (van de kinderen die op het feestje zijn uitgenodigd) en de jarige krijgt 1 groot cadeau in plaats van allerlei kleine hebbedingen.

- Denk vooruit zodat je altijd iets op voorraad hebt. Ik heb standaard allerlei cadeautjes op voorraad. Knutselspullen, boekjes, dingen die ik tegenkom en leuk zijn voor een verjaardag. Soms gaat iets uit de collectie, zie je iets op een rommelmarkt met het kaartje er nog aan, of scoor je iets in een aanbieding. Zo hoef je nooit last-minute naar de winkels temidden van de drukte in je gezin, kun je altijd ineens in het weekend op kraambezoek als er ergens een kleintje is geboren of heb je een kleinigheidje voor een onverwachtse visite ergens.

Of zoals laatst; toen er een uitnodigingskaartje tussen wal en schip was geraakt en er onverwachts een kindje niet wist dat het was uitgenodigd op het feestje. Hup bij binnenkomst mee naar boven 'kom maar eens een cadeautje uitzoeken'. Een tweedehands Engels spel werd gekozen waar Chris al heeeeel vaak op had zitten azen, maar tot haar teleurstelling niet kreeg, omdat ik zei 'dat is voor iemand een cadeautje'... Snel ingepakt, naar beneden en iedereen kon cadeaus verstoppen. Het werd door de rest van de (toen nog) kleuters niet eens opgemerkt en Christilène uitte een vreugdekreet 'ohhhh, die wilde ik zo graag, maar mijn moeder heeft die voor een ander kind gekocht'. En meteen naar mij 'nou mam, nu mag je die andere wel weggeven hoor, want nu heb ik hem toch...' Het kind in kwestie zei wijselijk niks en wij ook niet :). Geweldig toch; kortom het hoeft niet duur te zijn...

Wat doe jij om de kosten van kinderfeestjes binnen de perken te houden?

7 opmerkingen:

  1. Ik koop inderdaad gedurende het jaar cadeautjes op voorraad. Bij mijn oudste dochter heb ik ooit een jaar dankbaar gebruik gemaakt van de 1 en 1 gratis cadeaupakketteb bij Kruidvat. Als je dan iets uitzoekt van ong tien euro hebben zo vaak echt een mooi cadeau. Of een ijzer om lollipops te maken bij Kruidvat. Afgeprijsd naar 2 euro. Toen ook de benodigdheden erbij gekocht in de winkel. Kortom ik besteed altijd 5 euro voor het cadeautje maar door goed op te letten kan je soms echt hele mooie cadeaus vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee van onze kinderen zijn binnenkort uitgenodigd voor een kinderfeestje. Ieder kind moet een cadeautje meenemen van maximaal 3 euro en geschikt voor zowel jongen als meisje. Ze gaan op het feestje een spelletje doen waarbij elk kind dan met een ander dan het eigen cadeautje eindigt. Ik maak voor 1 kind een warme chocomelpakket met een nieuwe beker, marshmellos en cacoa. Voor de ander pak ik een 2dehands dvd in met magnetronpopcorn en een blikje fris. Dat is dan een filmavondpakketje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk creatief om een kind in jouw eigen cadeautjesvoorraad te laten uitzoeken! Jouw kind blij én je kleine gast blij - top toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha super leuk. Hier ook zo'n kadootjesdoos,en Eva heeft er regelmatig moeite mee als daar iets uit gaat voor een ander kindje;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij leggen inderdaad het geld bij elkaar. Bij ons op school is 5 euro gebruikelijk. Ik schrok laatst idd van een blogpost waar mensen 8 tot 15 euro pp aan een kinderfeestje uut gaven. Blij toe dat het bij ons nog meevalt....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons op school geven ze vanaf 8 jaar cadeaubonnen van €15... Ik probeer aldoor nog een cadeautje te vinden van ca. €10, liefst afgeprijsd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, wat veel zeg... Dat schept veel verplichtingen. Ik zie al voor me dat ze alle 3 gemiddeld 10 feestjes per jaar hebben, ajjj rib uit je lijf.

      Verwijderen