Pagina's

maandag 8 januari 2024

Kleding repareren - deel 1

Iemand vroeg mij 'je schreef weleens wat over kleding repareren met voorbeelden, kun je daar nog eens wat van plaatsen?' Nou, dat komt goed uit, ik heb precies een hele stapel weer gedaan en dit keer ook gefotografeerd.

Ik was mijn hobbykamer aan het opruimen en ik kom zoals gewoonlijk weer eens teveel projecten tegen...


Dus weer even de bezem erdoor. Kapotte kleding repareer ik vaak, maar het nadeel is dat ik teveel kan maken en je soms gewoon moet kiezen 'dit wel, dat niet'. Dat heb ik dus nu maar gedaan. Dingen die niet meer pasten of waar we genoeg van hadden, in de zak. Een tas met restanten spijkerstof van kinderworkshops; naar een goed doel in de buurt die er mooie dingen mee maken met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Grotere restjes stof die ik zelf niet meer gebruik in een tas voor iemand die start met naaien, kleinere restjes stof voor een project naar een school, hele kleine restjes stof in de restafvalzak (mocht je nog een doel weten waar knipselresten, dus echt stukjes draad/kleine snippers/etc. heen kunnen - mail me, want het goede doel waar ik het bracht is ermee gestopt, dus nu scheid ik het zo zorgvuldig mogelijk om zo min mogelijk restafval over te houden). 

Ook krijgen we heel veel kleren. Eigenlijk voor de kids vrijwel alles. We hebben een flink ruilnetwerk met moeders van de kerk/school/familie/buurt waar een levendige ruilhandel is. Groenten/vlees/brood/kleding/schoenen/het lenen van spullen; je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben het weleens geruild of (uit)geleend. Heel aantal voordelen: Beter voor het milieu, leuk dat X het ook heeft aan gehad (op school is dat dus echt leuk als een kleiner kindje jouw jas draagt ;)), fijn voor de portemonnee en je mag altijd royaal kiezen, wat je niet mooi vindt kan kosteloos weer door, ook als na 3x dragen blijkt dat het toch niet helemaal bij je past of dat je het niet leuk vindt. 1 klein nadeeltje is soms dat het eerder stuk gaat, omdat het al een ronde is meegegaan of dat er iets ontbreekt. Maar ik zeg er meteen bij; dat vind ik dus niet erg. Ik repareer het even zelf en het is weer draagbaar...

Vandaag: Een Burberry blouse voor Jochanan. Het lag nog maar te wachten, want het is hem nog te groot. Ik denk dat hij het in het najaar past, dus perfect op tijd. Er ontbrak een knoopje als 2e van onder. Ik was erg blij met de witte blouse, want die dragen ze hier vaak naar de kerk of voor netjes en die heb ik dus altijd in voorraad in alle maten. Altijd makkelijk als ze ineens langere armen hebben gekregen, hup volgende maat ;)... 

In het waslabel zat geen extra knoop, dus dan moet je iets zoeken dat hetzelfde is. Tsja, dat wordt lastig met zo'n specifiek ruit-knoopje.

De tip van vandaag: Kies voor een contrasterende kleur die bijpassend is! Dat is echt een trend bij gewoon herenoverhemden. Wit overhemd met blauwe bies, witte knopen en 1 donkerblauw knoopje bijvoorbeeld. Wat de mode-industrie kan, kunnen wij ook... 


Kijk dan hoe leuk geworden :)! Nog even een strijkbout t.z.t. eroverheen en hij kan gedragen worden (sorry, het zat in een forse bak met 'hier moet ik nog een keer wat mee' en het is dus flink verkreukeld...)

Dit is gewoon een knoopje uit zo'n zakje van Action waar van alles wat in zit. Ooit kocht ik van alle kleuren een zakje, die heb ik samen met iemand gesorteerd in een sorteerbak op kleur en nu heb ik 2 volle bakken met knopen. Ik grijp nooit mis en kan royaal uitdelen aan anderen. Ik heb van sommige knopen 10 dezelfde of meer en van anderen heb ik er maar 1 of 2. Mocht je dus in de buurt wonen of een specifieke maat/kleur zoeken en het willen laten opsturen (knopen zijn gratis, verzenden op eigen kosten), stuur gerust een appje of mailtje. Ik gebruikte ze ook bij de workshops, kinderen gaan helemaal glimmen van een kopenbak. Ik heb voor iets van 5 euro ofzo al zo'n 10 jaar onbeperkt knopen en ik heb nog steeds onbeperkt knopen gebruiken en uitdelen. Voel je dus niet bezwaard om wat te 'bestellen'. 

Oja en mocht je denken 'hoe zet ik een knoop aan?' Kijk even een filmpje via Youtube, er staan er genoeg op, dat kan echt iedereen leren. Enige dat je nodig hebt is garen (kan ik in een bijpassende kleur voor je erbij leveren) en een naald (die vind ik eng om te verzenden, dus leen maar even bij de buurvrouw ;))...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten