Pagina's

woensdag 10 januari 2024

Kleding repareren - deel 2

Vandaag deel 2. Gisteren schreef ik al dat we veel kleding kregen. Niet altijd is alles 'compleet', maar dat hindert niet. 

Vorig jaar droeg Bertian deze broek en steeds zakte het af. Ik had het eerst niet in de gaten, deed een riem om, maar later zag ik pas dat het eenvoudig te verhelpen was. Het ging na de zomer in de 'verstelbak', maar pas nu kwam ik het weer tegen.

Oja, daar moesten nog even knoopjes aangezet worden bij het knoopsgatenelastiek. 

En ziedaar:

2 passende dezelfde knopen uit de knopenbak eraan gezet

En kijk: Het werkt weer :). Ik liet het hem zien en hij was helemaal blij. Een kinderhand is gauw gevuld. Hij vond dit al een fijne broek, dus nu wordt het alleen maar beter denk ik, want hij vindt broeken zonder een riem fijner.


En er kwam er nog 1 binnen. Op de plaatselijke weggeefhoek stond een spijkerjasje van Quapi. Er stond bij dat er een knoop op de borst ontbrak. Nu kan zo'n spijkerjas ook prima zonder knoop daar functioneren en Christilène houdt van spijkerjasjes dus dit was precies de volgende maat. Ik liet het zien 'jaaaa, leuk!!' en ik beloofde dat ik er even een knoop aan zou zetten in hetzelfde rose als de accentjes. 

Hup, weer klaar! We hebben het jasje nog niet lang, maar ze heeft het al heel wat keren aan gehad. Nu in de winter draagt ze het ook gewoon als 'trui/vest' over een shirt met lange mouwen heen. In de zomer geregeld als jas. Kortom; deze gaat echt weer goed gebruikt worden. En ik weet ook al dat er een rijtje dames is die na Chris (als het jasje dan nog draagbaar is) het jasje zo weer dragen wil... 


 Ik voel me een bof-moeder hoor met al die gratis kleding. Natuurlijk werken die dingen 2 kanten op. Mensen weten dat we er blij van worden en niet vies zijn van gekregen kleding, dat we niet alleen speciale merkkleding willen en dat we gedragen (gym)schoenen of laarzen geen schande vinden. 

Bij dit soort dingen geldt gewoon; probeer het een keer. Vraag op whatsapp wie er blij wordt van .......... en geef een jas/paar gymschoenen/sjaal of muts weg. Maak er even een foto van en mocht er niemand reageren doe je het naar de kringloop. Heb je gymschoenen of een jas nodig? Even een berichtje op de weggeefhoek of je status; mocht het echt niet lukken om iets te vinden kun je altijd eerst bij de kringloop kijken, rondvragen in de familie en als er echt niets komt kun je altijd nog iets nieuws kopen. Ook de kinderen zien de ene kant op 'nieuw kopen' als laatste optie evenals 'weggooien' aan de andere kant. Iets kan meestal wel gerepareerd worden door papa of mama (als je zelf niet handig bent kun je je kinderen eveneens leren dat iets gemaakt kan worden bijv. door oma, een tante, het repaircafé, etc.). Maar ook via een filmpje van Youtube kun je eenvoudig zelf dingen leren, ook als je het nog nooit gedaan hebt. Of met gewoon proberen. Ik zal later deze week een blog proberen te schrijven over een reparatie die ik nog niet eerder had gedaan. Nieuwe rokzakken in een rok. Tipje van de sluier; het is gelukt... Hoe? Dat laat ik je later zien :)...

1 opmerking: