Pagina's

woensdag 3 januari 2024

Beste wensen! Goede voornemens?

Deze blog wil ik beginnen met de allerbeste wensen voor jullie allemaal!  Ik ben benieuwd; heb jij nog goede voornemens? Zoals de meesten wel weten hebben we in 2017 geleefd van 50 euro per week met ons 4-en (waarvan 40 euro voor de boodschappen inclusief koopzegels). Inmiddels is het leven een stuk duurder geworden en is ons gezin uitgebreid, waardoor het uiteraard niet meer lukt voor die 4 tientjes, dat spreekt voor zich. Ik heb even gekeken; voor ons gezin is nu het adviesbedrag voor simpele boodschappen (gewoon voor alleen voeding, dus ontbijt/lunch/diner/fruit) al 175 euro per week aldus het Nibud. Wauw, wat een bedrag zeg. Het is dus niet gek dat ik af en toe denk 'pffttt, 75 euro en ik heb m'n kar nog niet half vol...' En heel herkenbaar natuurlijk voor iedereen. Ik kan kort en lang miepen over de prijzen, de supermarktbazen gaan echt niet vanwege een klaag-blog van mij hun prijzen laten zakken dus ik probeer maar gewoon te kijken naar wat wél kan. En uiteraard probeer ik onder die 175 euro te blijven, tsja, dat is onze leefstijl geworden...

;)


Zomaar een suggestie:
- Koop in bulk met anderen (bijv. neem contact op met vriendinnen, (schoon)zussen, moeders van school, andere (jonge) moeders uit de kerk, etc). 
Wat kun je 'in bulk' kopen? Nou, alles wat je in je omgeving kunt krijgen. Overleg even met elkaar waar behoefte aan is qua dagelijkse dingen. Bijvoorbeeld; brood, 'harde' groenten, vlees, kaas, in deze periode rookworsten, meel en bloem, pitten/zaden/kruiden, maar je kunt ook denken aan stoffen, inkt voor je printer, printpapier, spullen van de Zweedse geel/blauwe gigant, etc. Wij doen altijd even wat mensen een berichtje als we bijvoorbeeld printerinkt bestellen en delen dan de verzendkosten. Hetzelfde voor 'ik moet nog langs I.K.E.A., iemand nog iets nodig?' Daar moet je natuurlijk alleen iets kopen als je het écht nodig hebt, maar als net je lievelings-ovenschaal kapot gegaan is en je vaak ovenschotels maakt is het fijn als je er niet speciaal een eind voor moet rijden, maar iemand uit je eigen kring het even meeneemt. 
Ga langs de lokale slager/groenteboer/kaasboer/bakker, leg hem je idee voor en vraag wat hij/zij kan regelen. 'We zijn met een groep dames die alles flink duur vinden worden en nu hebben we het idee om gezamenlijk groter in te kopen via u. We zijn geïnteresseerd in ......... jonge kaas/winterpeen/een vleespakket met van alles wat/brood van een dag oud/volkoren brood...............' en vragen ons af of het mogelijk is dat we gezamenlijk via u inkopen tegen een iets lagere prijs.' 
Voor een groenteboer is het ook interessant als er in 1x 40 kg winterpeen/20 kg uien/20 paprika's en 80 kg aardappels bestelt i.p.v. dat maar een deel van die mensen komt en nog geen kwart ervan koopt en vaak zijn mensen dus wel bereid om iets met de prijs te doen. Bijv. kaas die gevacumeerd is houd je makkelijk wekenlang goed in de koelkast, vlees kan in de vriezer, meel kan droog en niet te warm ook maanden goed bewaard worden, etc. 



Nog een suggestie; lees (nog eens) hoofdstuk 3 van mijn boek (over het stellen van een uitdagend budget, hoe je het doet, ideeën om niet alleen als een goed voornemen te starten, maar vooral hoe je het ook volhoudt, zowel als je alleen bent als wanneer je een gezin hebt, zowel met jonge als puber-kinderen). Ik vind het superleuk dat ik weer een berichtje kreeg van iemand die mijn boek had gekregen in december en enthousiast begonnen was. Nu is het boek maar liefst de helft voordeliger dan bij het verschijnen (en actueler dan ooit; ik ben gewoon beduusd van de hoeveelheid leningen bij de bibliotheek van m'n boek, dank allemaal dat je de moeite nam om het te lezen!). Mocht je nu niet willen wachten tot het boek bij de bieb binnen is, het iets vaker ter hand willen nemen of het willen kopen in het kader van 'goede voornemens'; stuur een mailtje naar aad.actief@gmail.com en het komt naar je toe. Het boek kost 9.95 en verzenden is 4,15. Gewoon omdat het leuk is doe ik er 3 sets wasbare zoogcompressen of 3 sets wasbare wattenschijfjes (mag je zelf kiezen) bij. 

Heb jij nog goede voornemens? Hoe ga jij om met de duurdere kosten?

6 opmerkingen:

  1. Nee goede voornemens hebben we niet. Wel houden wij elk jaar in januari onze zuinige weken. Altijd erg prettig na de luxe maand december. Alhoewel we nooit echt gek doen. Echt veel eten en luxe is aan ons niet besteed. We maken veel lekkers zelf.We gaan gewoon door met wat we altijd doen. Veel sporten en wandelen. Goed eten. En ik , meeste kleding tweedehands kopen of zelf maken.Alleen sport kleding en schoenen koop ik nieuw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kaas vries ik ook in bij een goede aanbieding.
    Deze tip kreeg ik toen ik nog een Bed and Breakfast had. Kon het nauwelijks geloven, uitgeprobeerd en het werkt.
    Maanden geleden was er een goede kaas aanbieding bij Dirk. En in massa gekocht.
    Jonge goedkope kaas van de Duitse supers maak ik lekkerder door met komijn zaad er bij te strooien. Ik ben dol op komijnekaas. Niet zo perfect, maar het maakt de kosten lager.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wat leuk dat hier een blog over verschijnt. 😃 Ik vroeg mij van de week nog af hoeveel jullie nu per week uitgeven. Helaas weten we dat de prijzen van voedsel elk jaar omhoog gaan. En als je er voor kiest om een kind of kinderen te nemen dat dat nog meer kosten met zich mee brengt.
    Mijn partner en ik hebben geen kinderwens dus dat scheelt weer in kosten. Ik doe 1 keer per week boodschappen, soms 2 keer per week. Ik ga altijd naar Aberthijen, Jumbo en Lidl voor de aanbiendingen.

    Helaas wil mijn vriend een paar keer per week een speciaal biertje dat kost vaak wel vanaf 2,30 en bijna elke dag eet hij chips van een a merk. Hij eet ook Alpro dat is zelfs prijzig als het in de aanbiending is. We drinken wel water en savonds thee. Verder geen koffie en frisdrank dat scheelt weer. 2 stuks fruit en 250 gram groente per persoon per dag vind ik belangrijk. En lekkere gerechten ook. Dus wij zijn weekelijks wel rond de 90 euro kwijt veel geld helaas. Voor de lente en zomer hebben we een kleine moestuin.

    Adrianne eten jullie 250 gram groente per persoon? 2 stuks fruit per persoon?
    Hoe gaat het nu met je gezondheid?
    Ik vind het altijd leuk om te lezen hoe creatief je met gerechten, en kleding naaien bent.
    Misschien leuk als je weer een week boodschappen uitgaven maakt. Met fotos van de gerechten die jullie die weet aten. 😃

    Mijn goede voornemens is meer op de home trainer fietsen, buiten wandelen en fietsen om mijn conditie te verbeteren. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een budget is niet goed of fout hoor. De 1 heeft een allergie en een hoger budget nodig, de ander heeft een beperkt budget en kan minder uitgeven. En waar iemand steeds 200 euro per week uitgaf met 2 personen kan een mindering naar 130 euro een hele uitdaging zijn ;).

      W.b. de groenten; daar kijk ik niet naar. Bijv. zuurkoolschotel hoef ik echt geen 1,5 kg met 6 personen in te doen, terwijl een rijk gevulde soep veel meer dan 1,5 kg groenten bevat. Hetzelfde voor bieten/boerenkool stamppot/etc; ook dan is 1,5 kg veel teveel, terwijl hutspot best een flinke hoeveelheid wortels en uien kan hebben en we het wel op krijgen. Qua fruit; jep, dat echt wel. Ik geef ze altijd 2 stuks fruit mee naar school, ook op dagen dat ze officieel geen groente of fruit mee hoeven nemen. Maar ook daarin vind ik het een verschil of je een klein banaantje of een grote banaan, een klein 'kinder-appeltje' of een fors grote Wellant-appel meegeeft. Dus als het voor de kleintjes teveel is, doe ik weleens een halve of 3/4 appel als het echt een hele grote is.

      Ik heb weer wat kleding gerepareerd en wat foto's gemaakt, ik zal even weer wat plaatsen!

      Succes met je goede voornemens :)!

      Verwijderen
  4. Het Nibud geeft altijd behoorlijk hoge bedragen vind ik ook. Daar komen wij gelukkig ook niet aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij geven met zn 2en ongv €100,- per week aan boodsch uit. Vlees koop ik in bulk in bij boerderij vers vd slacht. Zo lekker puur en echt veel voordeliger . Dat koop ik af en toe en zit niet bij de €100,- in. We zitten best hoog ivm veel vis wat we eten maar vinden we heerlijk en belangrijk. Op kleding en kado's besparen we wel. Wij doen meubels enz via marktplaats kopen en we verkopen ook beat veel via mplaats. Zodoende komen we wel goed uit. Verder geen voornemens , vooral creatief blijven met geld en letten op gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen